Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

No niin. Henkiset tappiot edellisistä leikeistä Nokialla alkavat olla tasoiteltu unhon yöhön. Kuka jaksaa vanhoja märehtiä jne... Mikä on palstan bulleroiden/tuulipukujen seuraava spekulatiivinen ostokohde?
Voitaisiin taas vähän pelata lottoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Novo nordiskilla ois laihdutuslääke, mutta Safe bulkers kuulostaa nimenä loistavalta.
 
Mikä on palstan bulleroiden/tuulipukujen seuraava spekulatiivinen ostokohde?
Joku aika sitten ostin Finnairia. Ajatuksena pitää muutama vuosi ja katsoa josko nousee, on kuitenki -90% verrattuna vuoden takaiseen. Pitäis vaan päättää se taso millä sitten aikanaan myy, mutta harkinta-aikaahan tässä on.
 
Joku aika sitten ostin Finnairia. Ajatuksena pitää muutama vuosi ja katsoa josko nousee, on kuitenki -90% verrattuna vuoden takaiseen. Pitäis vaan päättää se taso millä sitten aikanaan myy, mutta harkinta-aikaahan tässä on.

Osakkeiden määrä taitaa olla 11-kertainen vuoden takaiseen.
 
Ajatellut jo pitkään laittaa MIOTAaan. No sehän näyttää sitten nousseen. Jo muutaman sata rosenttia siitä, kun alotin ajattelun.

Asian eteen nähtyjä temppuja edelleen nolla. Nyt vasta vaikea onkin hankkia, joten pitänee seurata kurssia jos palautuis takas alemmas.


Ketä mukana, ei sisällä kaikkia etes:
iota-partnerit.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joku aika sitten ostin Finnairia. Ajatuksena pitää muutama vuosi ja katsoa josko nousee, on kuitenki -90% verrattuna vuoden takaiseen. Pitäis vaan päättää se taso millä sitten aikanaan myy, mutta harkinta-aikaahan tässä on.
Finnairin hinta on noin 43% alempi kuin vuosi sitten:

1613501846461.png
 
En tiedä mitä kaikkea tossa osakemäärässä on tapahtunut ihan tarkalleen, mutta siis laimentunut se on. Historiallisetkin kurssit on siihen laimentumiseen sopeutettu ja esim. Nordnet näyttää kaikkien aikojen korkeimpana kurssina 2,43 vaikka todellisuudessa silloin kun ne huiput olivat kurssi tais olla 15 euron luokkaa. Niihin ei ole paluuta. Inderesin ennusteet näyttää että finski pääsis takasin 2019 liikevaihtolukemiin vuonna 2023. Mutta tulos per osake 0,05 kun 2019 tulos per osake sillä liikevaihdolla kymmenkertainen 0,50. Kertoo tuosta laimentumisesta, osakkeita painettu. Jos saavat 0,05 tulosta aikaan 2023, nykyhinnalla osake olis arvostettu P/E 12, tohon P/E hintaan saa heti tänä päivnäkin osakkeita ostettua, eli ei finski mikään pilkkahintainen alennuslappu ole, vaan aika paljon spekulantteja etukenossa sijoittamassa. Jos finskille sallitaan arvostus P/E 25 2023, niin osake tuplaa. Jos tulee uutta antia tai homma takkuaa, niin sit tuotot jäävät vähäisemmiksi, pahimmassa tapauksessa olemattomiksi jos tulee paljon velkaa ja laimentumista. Jotenkin veikkaan että parantuvien uutisten myötä arvostus nousee ylisuureksi vaikka siinä mun mielestä ei niin järkeä olekaan. Eli pitkään salkkuun ihan ok lappu, mutta riskiäkin on. Vaan missäpä ei olisi.
 
^Juu voi olla että tuo Investing.comin graafi ei näytä aivan oikein, mutta jokatapauksessa pointti oli että diluutio huomioiden ei taideta kyllä olla -90% lukemissa vuoden takaa. Itse en tähän koskisi pitkällä tikullakaan mutta jokainen tietysti tekee omat päätökset. Kannattaa kuitenkin perehtyä vähintään noihin inderesin ennusteisiin ennenkuin lähtee ostoksille kun "halvalla saa".
 
Eikös Finnairin markkina-arvo ole korkeammalla, kuin ennen koronaa? Ainakin joku kuukausi sitten firman arvo ylitti koronaa edeltäneen. Johtuu tietty pääasiassa siitä, että jengi ei tajua, mitä osakkeen liudentuminen tarkoittaa ja ovat vain tuijotelleet osakekurssia ja tehneet siitä päätelmiä samalla, kun suurimman osan osakkeista omistaa eläkeyhtiöt, jotka eivät käy niillä kauppaa, eli float on todella pieni suhteessa liikkeelle laskettuihin osakkeisiin.

Edit. Piti tarkistaa, kun alkoi häiritsemään. Finnairin markkina-arvo oli vuoden 2019 lopussa 735 miljoonaa euroa (Lähde: Finnairin vuoden 2019 tilinpäätös) ja tänä päivänä se on 888 miljoonaa euroa (Lähde: Finnairin sijoittajasivuston tänään päivitetyt osaketiedot), eli vähän reilu 20 % arvokkaampi. Asiaa voi toki miettiä monelta kantaa, mutta omasta mielestä tuntuu aika mielenkiintoiselta, että kun firma tekee reilu vuoden ajan hirvittävää turskaa, velkaantuu pahoin ja liikevaihto tippuu luokkaa 80 % samalla, kun näkymät vedetään pöntöstä alas, niin markkina-arvo nousee viidenneksellä. Tämä ei ole sijoitussuositus, mutta suosittelen nyt vielä miettimään. Toki spekulatiivisesti jos sijoittaa, niin näillä asioilla ei ole mitään väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai nyt nykyaikana kukaan katso minkään numeroiden perään. :eek:

Vitsi vitsi. Mutta oikeasti, luvut esim Teslan takana. Ei mitään Jiiitä ja silti olen siinä kiinni, edelleen.
 
Joo, kannattaa vain tiedostaa, että miksi sijoittaa ja mikä on sijoitushorisontti. Jos metsästää spekulatiivisia pikavoittoja greater fool -strategialla, niin tosiaan lukujen tutkimiseen ei kannata aikaansa tuhlata. Onhan nyt esim. Clubhouse 27-kertaistunut kuukaudessa, koska saman niminen appi on saanut hypeä alleen somessa. Toki tuo pörssiin listattu clubhouse on joku sisällöntuottaja, jolla ei ole mitään tekemistä kyseisen apin kanssa, mutta sattuu nyt olemaan vain sama nimi. Kyllä tällä tavalla voi tehdä, tai menettää, rahaa. En minä sitä sano.
 
Pitää seurailla, voihan toi pienemmässäkin pompussa mennä myyntiin. Spekulatiivistahan tossa kyseltiin ja sitä tää on 😁
Joo, nimen omaan, tuulipukujen spekulaatiot. Eipä täällä juuri laskentatoimen ekonomeja taida haitolla pyöriä vääntämässä analyysiä.
Mutta vakavasti, aika arvalla heittämälläkin on menestynyt viimevuodet, kunhan nyt on ollut pörssissä rahaa kiinni OMX indeksissä tai isoimmissa firmoissa.
 
Aika paljon nykyään porukka harrastaa vedonlyöntiä pörssissä, fiiliksellä mennään mikä tuntuu olevan hypessä ja mahd suurella riskillä mahd suurta pikavoittoa tavoitellaan. Pahimpina esimerkkeinä gamestop, sitten on kaikkea dna ja vetyhommelia Teslaan nähden 10x-20x arvostuskertoimilla, melkoista hypeä. Tesla mahtuu jo jotenkin ymmärrettävään kategoriaan vaikka ylihintainen onkin. Price to sales 25 forward P/E 150 luokkaa, sellasia osakkeita on itselläkin. Tosin ei perusteollisuudessa mitä autoteollisuus kuitenkin on.
 
Tiedän, ei näitä hommia luvuilla perustella, mutta laitetaan nyt tännekin, kun Finskiltä tuli Q4 tulos ja sitä myöten 2020 paketissa. Eli 2020 vs 2019
Liikevaihto -73 %
Matkustajamäärät -76 %
Vertailukelpoinen tulos -595M vs 2019 +163M
Kassavarat laskivat 130M (eli siis lainat, annit ymv. tulevat kassavaroihin ja nämä tippuivat silti)
Liiketoiminnan rahavirta -1mrd vs 2019 +0,5mrd
Rahoituskulut kasvoivat 78 miljoonasta 216 miljoonaan. Ja nyt ollaan suunnittelemassa uutta 400 miljoonan hybridilainaa, viimeisen korko oli muistaakseni 10,25 %. Eli siitä laskemaan, että jos tehtäisiin taas vuoden 2019 tulosta, niin miten paljon siitä menisi pelkästään lainojen korkoihin puhumattakaan niiden takaisinmaksusta.

Ja samaan aikaan tosiaan markkina-arvo on noussut 20 %. Mutta hei, ehkä näkymät on niin hyvät siitä huolimatta, ettei niistä uskalleta sanoa mitään, koska kukaan ei tiedä muuta, kuin että vuoden 2019 tasolle lentomatkustamisessa päästään arviolta vasta 2022.
 
Te joille on mahdollista säästää isompiakin summia niin jäättekö eläkkeelle ennen 65? Se näyttäisi olevan monien unelmana tänä päivänä
Ei ole semmoista tavoitetta. Säännöllinen määrä töitä pitää ainakin meikäläisen toimeliaana, vapaaherrana laiskistun totaalisesti eikä mistään tule mitään. Ehkä puolikas eläke olisi ok niin ehtisi käydä kalassa ja semmosta.
 
Te joille on mahdollista säästää isompiakin summia niin jäättekö eläkkeelle ennen 65? Se näyttäisi olevan monien unelmana tänä päivänä.

Joskus se oli ajatuksena, mutta nykyinen ala vasta alussa ja maailma auki, joten enpä tiedä enää.

Mukavaa on se, että se kuitenkin on mahdollista luultavasti, joten ei ole pakko vaan saa itse päättää tekeekö töitä vai ei.
 
Back
Ylös Bottom