Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Itse luin DI:ksi ~35 vuotiaana ja päädyin että siihen että parasta vetää ihan täysillä minimiajassa koko homma läpi, niin pääsee takaisin tienaamaan. Tähän tosin vaikutti se että yrittäjä-taustalla ainakin silloin aikuiskoulutustukea sai vain sen perusosan eikä ansioihin perustunutta määrää. Kahteen vuoteen koko homman vedin läpi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opintovapaata saa pätkiä mutta siihenkin on rajoituksia, ne kannataa tsekata. Itse tykkäsin pitää 1 v 6 kk putkeen koska opiskelu oli tehokkaampaa ja työnantajalle oli helpompaa löytää sijainen pidemmälle pätkälle. Tuo kannattaa huomioida jos aikoo pitää välit työnantajaan. Nyt kun suunnitelen jäljellä olevan 6kk pitämistä niin täytyy olla välillä 6kk töissä. Lisäksi työnantajalle täytyy infota vapaasta vähintää 45 vrk ennen vapaata. Eli ihan lyhyitä pätkiä ei kai edes pysty sinne sun tänne ottamaan?

Nyt jälkeenpäin ajatellen paras vaihtoehto (itselleni) olisi ollut 2v putkeen ja ihan HOMONA opiskelua. Aikuikoulutustuki 15 kk ja loput säästöillä. Itselleni kuitenkin vasta opintojen aikana kirkastui että tässähän voisi olla mahkuja ja kykyjä vielä tehdä KTM tutkinto. Ja voihan tuon opintovapaan ottaa myös irtiottona työelämästä, esim. moni opettaja tuttavani on käynyt luonto- ja eräopas, vai mikä se nyt on, kurssin.
Itse kyllä mielummin tekisin niin että tekisin vaikka 4 päivää viikossa töitä ja lomapäivät voisi käyttää opiskeluun
 
Itse luin DI:ksi ~35 vuotiaana ja päädyin että siihen että parasta vetää ihan täysillä minimiajassa koko homma läpi, niin pääsee takaisin tienaamaan. Tähän tosin vaikutti se että yrittäjä-taustalla ainakin silloin aikuiskoulutustukea sai vain sen perusosan eikä ansioihin perustunutta määrää. Kahteen vuoteen koko homman vedin läpi.
No se on tietenkin mahdollista. Mun tapauksessa tämä vaikuttaisi perheeseen aika paljon jos tulot tippuvat. Nojoo pitää selvittää
 
Itse kyllä mielummin tekisin niin että tekisin vaikka 4 päivää viikossa töitä ja lomapäivät voisi käyttää opiskeluun

Perjantai on aivan sysihuonoidea pitää lomapäivänä vapaata, koska se syö sulta aina kaksi päivää lomia lauantai-sekoilun takia. Ellet satu työskentelemään jollain harvoista poikkeusaloista.
 
Perjantai on aivan sysihuonoidea pitää lomapäivänä vapaata, koska se syö sulta aina kaksi päivää lomia lauantai-sekoilun takia. Ellet satu työskentelemään jollain harvoista poikkeusaloista.
En tiedä miten monimuoto-opiskelut toimii mutta muistan lukeneeni että perjantai on koulupäivä jos opiskelee monimuodossa
 
Tyypit, seuraavava kova sana on inflaatio.
Just tänään taas tuli infoa että pohjois-amerikassa on tosi kova rakentamisbuumi joka vaikuttaa jopa meille tänne Suomeen. Hyvänä esimerkkinä on kun piti tehdä itselle 5% hintojen korotus niin joudunkin tekemään samantien sen 10%.
 
Perjantai on aivan sysihuonoidea pitää lomapäivänä vapaata, koska se syö sulta aina kaksi päivää lomia lauantai-sekoilun takia. Ellet satu työskentelemään jollain harvoista poikkeusaloista.

Ei ole teollisuudessa ainakaan ollut koskaan käytäntönä. Olen neljässä teollisuusfirmassa ollut töissä ja jokaisessa on sanottu että TES:n mukaan joka kuudes lomapäivä pitää laittaa lauantaille, ei aina perjantain jälkeen. Eli 6 lomapäivällä voit olla 5 perjantaita poissa ja sitten se nro 6 pitää laittaa lauantaille.

No se on tietenkin mahdollista. Mun tapauksessa tämä vaikuttaisi perheeseen aika paljon jos tulot tippuvat. Nojoo pitää selvittää
Joillakin isommilla firmoilla on mahdollisuuksia, että jos on jo palkkakirjoilla ja alkaa kouluttautumaan yritystä hyödyttävälle alalle niin saattaa saada erityistä tukea tähän. Ei se montaa sataa euroa kuussa ole, mutta jos siinä sivussa tekee vähän hommia niin saattaa siitä sen verran saada että elää.
 
Ei ole teollisuudessa ainakaan ollut koskaan käytäntönä. Olen neljässä teollisuusfirmassa ollut töissä ja jokaisessa on sanottu että TES:n mukaan joka kuudes lomapäivä pitää laittaa lauantaille, ei aina perjantain jälkeen. Eli 6 lomapäivällä voit olla 5 perjantaita poissa ja sitten se nro 6 pitää laittaa lauantaille.


Joillakin isommilla firmoilla on mahdollisuuksia, että jos on jo palkkakirjoilla ja alkaa kouluttautumaan yritystä hyödyttävälle alalle niin saattaa saada erityistä tukea tähän. Ei se montaa sataa euroa kuussa ole, mutta jos siinä sivussa tekee vähän hommia niin saattaa siitä sen verran saada että elää.
Itse en oikein enää hirveesti kehtaa pyytää joustavuutta. Sain kovan palkankorotuksen toista kertaa vähä aikaa sitten. En voi pelata kuin lomapäivillä ja jos tarve vaatii niin opintovapailla. En oikein tiedä mutta toisaalta niin he eivät löydä mun tilalle ketään ihan noin vaan ja jos minä lähden niin menisi firman työnjako uusiksi pitkäksi aikaa. No soitin koulun opinto-ohjaajalle ja sain vähän apua. Ei tullut mieleen aikaisemmin mutta voin käydä kahden eri koulun kursseja mikä auttaisi paljon jos vaaditaan läsnäoloa.
 
Nyt sain avattua mandatumilla tilin ja ajattelin siirtyä sinne ja jättää aktian rahastot. Onko mitään vinkkejä? Mulla on ainakin yksi investmentyhtiö johon ajattelin sijoittaa ja wärtsilän osakkeilla ajattelin myös ostaa.Onko teillä vinkkejä antaa jos mietitään vähän mielenkiintoisempia kohteita?
 
Nyt sain avattua mandatumilla tilin ja ajattelin siirtyä sinne ja jättää aktian rahastot. Onko mitään vinkkejä? Mulla on ainakin yksi investmentyhtiö johon ajattelin sijoittaa ja wärtsilän osakkeilla ajattelin myös ostaa.Onko teillä vinkkejä antaa jos mietitään vähän mielenkiintoisempia kohteita?
Jos katsotaan omia sijoituksia, niin kehottaisin pysymään linjalla osta ja unohda. Useimmat omista veiveistä epäonnistunut. Fiksumpaa olisi ollut ostaa ja jättää salkun pohjalle.
 
Jos katsotaan omia sijoituksia, niin kehottaisin pysymään linjalla osta ja unohda. Useimmat omista veiveistä epäonnistunut. Fiksumpaa olisi ollut ostaa ja jättää salkun pohjalle.
Joo en rupea veivaamaan ajattelin lähinnä sitä että voisi ostaa salkkuun mustia hevosia.
 
Ylivoimaisesti suurin osa pörssin yrityksistä häviää indeksille tuotossa ja todella suuri osa yrityksistä tuottaa turskaa omistajille. Pörssin tuotto perustuu siihen, että muutamat yritykset moninkymmenkertaistuvatja kompensoivat näin sen loppujoukon. Suosittelen vahvasti indeksiin sijoittamista, mikäli meinaat ostaa ja unohtaa.

En suosittele osakepoimintaa kenellekään, joka ei saa sijoittamisesta kicksejä siinä mielessä, että tykkää etsiä tietoa ja puntaroida päätöksiä.
 
Ylivoimaisesti suurin osa pörssin yrityksistä häviää indeksille tuotossa ja todella suuri osa yrityksistä tuottaa turskaa omistajille. Pörssin tuotto perustuu siihen, että muutamat yritykset moninkymmenkertaistuvatja kompensoivat näin sen loppujoukon. Suosittelen vahvasti indeksiin sijoittamista, mikäli meinaat ostaa ja unohtaa.

En suosittele osakepoimintaa kenellekään, joka ei saa sijoittamisesta kicksejä siinä mielessä, että tykkää etsiä tietoa ja puntaroida päätöksiä.
Ja nimenomaan matalakuluisia kasvuosuuksia.
 
Onko täällä muita mandatum trader käyttäjiä? Kokemukset tähän asti: kestää jopa 4 päivää siirtää rahaa pankkitililtä mandatum tilille. Vaikka rahat on siirretty niin ei näy mistä ne on tullut eli näköjään joudun manuaalisesti laittamaan pankkitilin sinne(turhaa työtä kun pitää henk.todistukset ym laittaa) apit ok, ja niitä on 2 tai 3.
 
Onko täällä muita mandatum trader käyttäjiä? Kokemukset tähän asti: kestää jopa 4 päivää siirtää rahaa pankkitililtä mandatum tilille. Vaikka rahat on siirretty niin ei näy mistä ne on tullut eli näköjään joudun manuaalisesti laittamaan pankkitilin sinne(turhaa työtä kun pitää henk.todistukset ym laittaa) apit ok, ja niitä on 2 tai 3.

3 appia sijoittamiseen samalla välittäjällä? Kuulostaa erikoiselta mallilta heiltä.
 
Tulipa pitkästä aikaa katsottua pankin eläkevakuutusta, aloitin sen jo 20 vuotta sitten minimisummalla, nyt siellä on aika tasan 20ke joista tuottoa yli 5ke.
Ekan kerran saisi alkaa nostaa 2033 joten eiköhän tuo ehdi vähän muuttumaan, suuntaa ei vaan tiijä.
Just aattelin että tässä säästää kokoajan kolmella tapaa eli eläkevakuutus, asuntolaina ja sitten suorat osake/rahastot.
Vilkaisin nordnettiäkin samalla ja heti pomppasi niiden mainos indeksirahastoista niin mietin voisko tosiaan niitä miettiä seuraavan kerran.
 
3 appia sijoittamiseen samalla välittäjällä? Kuulostaa erikoiselta mallilta heiltä.
Perusappi, appi "kokekeneille" ja sitten joku kolmas vielä. En ole tyytyväinen. Apit toimivat ok mutta välillä se ei toimi vaan heittää kotisivulle. Eniten vituttaa se että rahojan siirtäminen kestää näin kauan.
 
Back
Ylös Bottom