Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Nythän ei ollut sinänsä muuta kuin nousukauden keskellä nopea lasku alas ja takaisin ylös.
Se nopeasti ylös ei välttämättä ollut vielä, siksi tässä oli itselle laadittuna pelastusvene, eli se että jos tulee uutta isoa pulkkaa hyppään heti veks.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistitus itselle: myy vivut jos pelottaa.

Älä myy Nikolaa yhtäkään kappaletta, vaikka pelottaa possan suuruus.

Onnistuneita myyntejä Nvidia, Qt ja Baba.

Epäonninen oli kun myin osan Nikolaa. Ostin takas kalliimmalla ja nyt en luovu siitä ennen eläkettä. Se kun on eläkepakettini selkäranka, niin halua omistaa on.

Syy nousuun: GM ostaa siivun nikolaa.
 
Sieltä löytyy hyvä taso alta 42 dollarin per osake ostella lisää. Paljon sen alle ei varmana mennä, kun GM maksoi omistaan vajaat 42 dollaria per kappale.

Pitänee varmaan tankkailla lisää, jos palataan alemmas. Saa lisää pelkokerrointa elämään.
 
Viime viikolla oli sormi ostonapilla.

bear.jpg
 
Vivuilla saa vipua. Esim. kuparilla Nordnetin yli x8 bull sertit nousi jopa yli 100 - kertaisiksi muutamassa kuukaudessa kevään/kesän pohjilta, kun oli reippaita nousipäiviä useampi putkeen. Sitten taas yhdessä päivässä siitä nollaan, kun oli yli 10 % korjauspäivä alaspäin. Hirmutuottoja, jos vaan osais.
 
Melkoista haipakkaa alas, mutta olihan tuo tech-osakkeiden nousu loppua kohden ihan järjetöntä, Tesla ja Apple tais olla kreiseimmästä päästä. Mutta eivät nuo niin kiikarissa. Huomenna alkaa maltilliset lisäilyt olemassaoleviin positioihin, jos lasku jatkuu.
 
En ole, mutta luin aika hyvin mitä mieltä fiksummat on sekä millainen toimintatapa kyseisellä raportin laatijalla on.

Jäi fiilis, että mustamaalataan henkilökuvaa ja saadaan soppa kiehumaan yli.

Joten tankkasin lisää. :cool:
 
Mä olen kyllä täysin vakuuttunut, että Nikola on pörssihistorian suurin huijaus ikinä.

Nikolan sijoituskeissin pohjallahan oli se, että heillä on ylivertainen akkuteknologia. Pienintäkään todisteen murusta tämän puolesta ei ole. Sen sijaan aihetodisteet sitä vastaan alkavat olemaan aika massiivisia. Firman toiminta koko ajan vaan enemmän linjassa sen kanssa että scam, mitään ei valmistu, teknologiaa ei esitellä, myyntiä ei ole.

Tässä (yksi) hyvä video aiheesta:

View: https://www.youtube.com/watch?v=_e12JM6zQ3U&list=LLSk1xdsfMl8kbtiwtpCtOVA&index=3
 
Aika näyttää, voihan se olla itsekin laittanut kädet kakkaan, mutta kun kyytiin istunut VITQ aikoihin, niin ei tässä nyt pahalta tunnu.

Seurailin sillon aikoinaan Teslaa ja samaa huhua pyöri jatkuvalla syötöllä. Nooh, jos olisi edes silloin uskonut itseään, niin voisi salkun yksi omistus näyttää erilaiselle. Muistan vielä, kun 2014 ajelin jenkeissä ja mietin, että hitto kun näkyy Tesloja tiet piukassa, mutta silti kuuntelin vieläkin muita, että ei kannata, autot syttyy palaankin itsestään.

Nikolasta liikkuu paljon myös väärää tietoa. Esim siitä, että eikö se nyt olekaan vetyrekka, kun kuvissa akkua. No ei ole, ei ole edes luvattu vetyrekkaa ulos vielä hetkeen, vaan ensin mennään akulla muutama vuosi.
 
Mun mielestä Teslassa ja Nikolassa huikea ero johtajuudessa, tuotannossa ja teknologiassa. Tesla taisi tehdä ja myydä autoja jo ennen IPOa. Heillä oli teknologia fokus ja jatkuva kehitystyö päällänsä.
Ja Musk on nero oikeasti. Myös Paypal miehen aikaansaanos ja spacex.
Täysin yliarvostettu Tesla on nyt, mutta onhan ne maailman valloittaneet, nyt niitä Tesloja näkee koko ajan Suomessakin.
Teslaa kyllä lyötiin syyttä ja osin syystäkin. Eihän uuden teknologian ja sen tuotannon kehittäminen helppoa ole. Virheitäkin tulee.
Nikolan akkuja ja muuta teknologiaa pitäisi nyt testata, rekkoja koeliikennöidä tyyppihyväksyntää varten, ehkäpä tehdä virheitäkin, pienempiä laitteita tai edes pelkkiä akkuja saada valmiiksi ja speksattua ja käyttöön. Kukaan ulkopuolinen ei ole tainnut Nikolan väitettyä vetyrekkaa koskaan ajaa. Mitään teknologiaa, patentteja tai laitetta ei ole näyttää.
Todella omituista, mikäli siellä oikeasti osaamista on. Liian omituista.
 
Käykö näille vety hypefirmoille lopulta samalla tavalla kuin monille kannabis hypefirmoille kävi?

1599905665266.png
 
Käykö näille vety hypefirmoille lopulta samalla tavalla kuin monille kannabis hypefirmoille kävi?

katso liitettä 220779

Alalla on suuret arvostuskertoimet. Tyypillisesti hinta on 15x liikevaihto ja syvästi tappiolla. Kuitenkin tuo siirtymä kaukana tulevaisuudessa, epävarma ja sekin epävarmaa, että firma x saisi vetyteknologialla kassavirtaa tehtyä tulevaisuudessa, vaikka vety etenisikin parhaan skenaarion mukaan. Useimmat noista tulee vielä käymään omistajien kukkarolla.

Jos verrataan tesla hypeen, niin Teslan hype osui yksiin sen kanssa kun avasivat onnistuneesti "gigafactoryn" Kiinaan, Saksaan sellainen saatiin tekeille ja samaan aikaan Teslan tutotantomäärät nousivat jyrkästi ja tekivät ensimmäiset tulokseltaan positiiviset kvartaalit.
Todella monta ihan oikeaa hyvää fundamenttia nousua tukemaan. Plus yleinen disruptio idea ja myötätuuli ympäristösyistä.
Nyt se on mun mielestä yliarvostettu, hinta samoin kuin vetyfirmoissa 15x liikevaihto, mutta tulos positiivinen, teknologia todistettu, kasvu melko lailla pomminvarmaa. Mutta: Teslan nousu alkoi jostain 4x liikevaihto hinnoista.

Yksi asia mikä mun mielestä unohtuu, että ihan perinteiset isot firmat voi alkaa tuottamaan bulkia, ei sen vetypuolen ison menestyjän tartte olla mikään vety-only 2020 ipo-osake. Ihan hyvin se voi olla General Electric tai joku iso energia korporaatio. Samoin veikkaan että muutama vuosi eteenpäin, niin Volkswagen myy enemmän sähköautoja kuin Tesla.

Mutta varmasti joku huikea suksee tulee vetypuoleltakin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt se on mun mielestä yliarvostettu, hinta samoin kuin vetyfirmoissa 15x liikevaihto, mutta tulos positiivinen, teknologia todistettu, kasvu melko lailla pomminvarmaa. Mutta: Teslan nousu alkoi jostain 4x liikevaihto hinnoista.

Teslalla autojen myyntimäärissä kasvu vähän kituliasta kahtena viime vuotena ja positiivinen tulos on saatu lähinnä myydyistä regulatory crediteistä.

1599909606268.png


 
Teslalla autojen myyntimäärissä kasvu vähän kituliasta kahtena viime vuotena ja positiivinen tulos on saatu lähinnä myydyistä regulatory crediteistä.

katso liitettä 220780


I stand corrected, nousuloikka kpl määrissä ei niin suuri kuin mainostin. Tietty vuoden alkupuolta korona varjosti. Finance yahoosta trailing P/E on 900. Forward P/E 100. Eli kasvua ja kannattavuuden parantumista ennakoidaan jatkossakin.
Edelleen: hinta/liikevaihto oli jotain 3-4 kun hypenousu tosissaan alkoi. Ei se ole mikään mahdoton lukema, itse asiasssa aika vähän kasvufirmalle.
Yleensä kasvufirmoisa tapahtuu iso loikka hinnassa juuri voitolliseksi pääsemisen kohdilla ja näinhän Teslalle kävi.
Pitäisin varsin todennäköisenä että Tesla tuplaa tuotettujen autojen määrän ~kolmen vuoden sisään. Potentiaalia on paljon enempäänkin, tekeehän volkkari 10 miljoonaa autoa vuodessa.
Epäilen kyllä että tolla alalla ei huikeita marginaaleja pysty tekemään ja kilpailu kovenee varmasti, että ylihinnoiteltu teslan osake on mun mielestä kasvumahdollisuuksista huolimatta.
 
Mun mielestä Teslassa ja Nikolassa huikea ero johtajuudessa, tuotannossa ja teknologiassa. Tesla taisi tehdä ja myydä autoja jo ennen IPOa. Heillä oli teknologia fokus ja jatkuva kehitystyö päällänsä.
Ja Musk on nero oikeasti. Myös Paypal miehen aikaansaanos ja spacex.
Täysin yliarvostettu Tesla on nyt, mutta onhan ne maailman valloittaneet, nyt niitä Tesloja näkee koko ajan Suomessakin.
Teslaa kyllä lyötiin syyttä ja osin syystäkin. Eihän uuden teknologian ja sen tuotannon kehittäminen helppoa ole. Virheitäkin tulee.
Nikolan akkuja ja muuta teknologiaa pitäisi nyt testata, rekkoja koeliikennöidä tyyppihyväksyntää varten, ehkäpä tehdä virheitäkin, pienempiä laitteita tai edes pelkkiä akkuja saada valmiiksi ja speksattua ja käyttöön. Kukaan ulkopuolinen ei ole tainnut Nikolan väitettyä vetyrekkaa koskaan ajaa. Mitään teknologiaa, patentteja tai laitetta ei ole näyttää.
Todella omituista, mikäli siellä oikeasti osaamista on. Liian omituista.
Mit vit. Onhan siitä videoita joissa näytetään rekkaa joka suunnasta peltien alta ja vehe huutaa.

Toki, voihan sitä aina olla skeptikko ja todeta kaiken olevan huijausta. Paha sanoa. Aika näyttää.

Kannabishommat meni ainakin itsellä hyvin. Ja en usko, että tässä on samat esteet mitä kannabiksen ympärillä pyörivillä yrityksillä. Luin ekaa kertaa Canopystä, kun osake pyöri 2-3 dollarin pintaan. Ostin vähän myöhemmin ja myin pois yli 40 keskihinnalla. Oli selvää itselle, että tulevaisuutta, mutta lakihommat liian isona esteenä ja ei tulla pilveä polttelemaan pahemmin vielä aikoihin. Vety ja sähkö on lähitulevaisuutta, koska vihreäaate.

Toisaalta, jos homma menee ns. vituiksi. Niin mitä sitten? Menetän vaan rahaa joka ei ole ollut mistään pois. Jos taas lyö läpi, niin eläkkeellä voin nauttia kahvin kylkeen viineriä useammin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tais olla Suomessa nolla kaupallista vetyasemaa tällä hetkellä.

Eli ihan heti ei täällä vedyllä ajella myöskään. Mutta joku nekin pykää ja käärii niistä katteen, kun aika on oikea.
 
Back
Ylös Bottom