Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei teslan arvostus ihan posketon ole, vaikka kova onkin. Price to sales on jotain 8, ei 800 tai 8 miljoonaa, eli jos 20% vuosittaista kasvua tekis mikä ei ole ollenkaan kohtuuton olettama, niin kyllä sieltä alkaa löytymään ihan kovaa maata jalkojen alle arvostukseen. Mutta en omista teslaa, sormi oli ostonapilla kun meni alle 500, väärä päätös ostelin jotain muuta/peloissani en ostanut mitään. Tietty silloin olis kannattanut ostaa ihan mitä vaan.
Perusfundat firmassa hyvät mun mielestä, oikeesti tech-minded johtaja ja vielä kasvuorientoitunut jutuissa. Kilpailuetua on jonkin verran ja jostain kumman syystä EU/Asia autonvalmistajat tekee vaan jotain ihan pellemalleja sähkölle, lyhyt range, huonot tehot ja autot näyttää joltain huonoilta vitseiltä, en ymmärrä miksi eivät pistä kampoihin tosissaan. Tai, ilmeisesti kuitenkin betsataan hybridipuolelle, että oikeat myynnit saadaan sitten vanha polttis+pieni sähkömoottori ja CO2 muklattua rajoihin ja voidaan pitää vanha kuvio pyörimässä.
EU rankoo omaa autoteollisuutta ja "valistaa" ilmastohöpöllään ihmisiä ostamaan Teslan, se on kyllä huikeeta miten meidän poliittinen johto EI osaa ottaa irti meidän Euroopan kaikesta insinööritaidosta ja mahdollisuuksista mitään irti, jenkit korjaa kaikki hedelmät, oli sitten Tesla, Amazon, Microsoft tai Facebook, Euroopasta näitä suuria menestyjiä ei vaan saada liikkeelle.
Kuitenkin Euroopalla mersu&bmw&avg-konserni jne, niin olis edes tämä pitänyt ounata sähkikset ja vetyautot ja ihan kaikki, EU mokas tän asian todella pahasti, tottakai se hot car stock pitäis olla Euroopasta.
Me ollaan hävitty täää peli.

Teslan arvostus ON ihan posketon, koittaa sitä perustella ihan millä mittarilla tahansa. Ei tämä silti sitä tarkoita, etteikö Teslan osakkeen arvo voisi tästä vaikka tuplaantua seuraavassa viikossa. Mutta pitkässä juoksussa en näe tälle mitään ajureita.

Perus autonkäyttäjälle ei ole mitään väliä, että millä käyttövoimalla se auto kulkee. Häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään. Ei häntä myöskään kiinnosta pätkääkään se, että kiihtyykö se auto nollasta sataan 4 sekunnissa vai 10 sekunnissa. Oikeastaan ainut asia mikä häntä kiinnostaa on se, että auton ylläpitäminen on mahdollisimman helppoa ja kivaa. Esim. Suomen markkinoilla on nykyään Hyundai Kona electric 64 kWh, jolla WLTP yli 450 km ja hankintahinta uutena alkaen n. 43 k€. Tällaiset "kansanautot" on se, millä on merkitystä, eikä niillä, mitkä kiihtyy nollasta sataan viidessä sekunnissa, mutta ovat hinnaltaan täysin normaalin työssäkäyvän ulottumattomissa. Teslan nopea latausverkosto on yksi tärkeä pointti, mutta mielestäni sen varaan on aivan turha laskea. Täytyy myös ottaa huomioon se, että meillä täällä Hölmölässä keskimääräisen auton hinta on n. 4000 €.
Ihmiset ovat liian köyhiä hankkimaan uusia autoja, kulkivatpa ne millä käyttövoimalla tahansa. Ja kun nämä "ensimmäisen sukupolven" sähköautot tulevat siihen elinikään, jossa meillä Hölmölässäkin on niitä varaa ostaa, niin mikä on todennäköisyys sille, että akut sippailee, joista tulee isoimmillaan kymmenien tuhansien vaihtokustannukset käyttäjille. Tämä on iso kysymys, joka haittaaa käytettyjen myyntiä. Eikä ratkaisua oikein taida olla olemassa.

Minun mielestä yksi tärkeä pointti sähkiksien yleistymisessä isoissa kaupungeissa on se, että milloin ns. yhteiskäyttöautot oikeasti ovat toimiva järjestelmä. Tällöin se vaatii sen, että tilattaessa auto, auto ajaa itse itsensä paikalle, jonka jälkeen matkaa voidaan jatkaa kuljettajan voimin, kuljettajan niin halutessaan. Näissä sovelluksissa Teslalla on etunsa, koska ovat käsittääkseni paljon(kin) muita edellä autonomisessa ajamisessa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Perus autonkäyttäjälle ei ole mitään väliä, että millä käyttövoimalla se auto kulkee. Häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään. Ei häntä myöskään kiinnosta pätkääkään se, että kiihtyykö se auto nollasta sataan 4 sekunnissa vai 10 sekunnissa. Oikeastaan ainut asia mikä häntä kiinnostaa on se, että auton ylläpitäminen on mahdollisimman helppoa ja kivaa.

Joo nämä mielenkiintoisia pointteja. Kyllä kiihtyvyys ja voima on pointteja, huikeita summia ja CO2 veroja maksetaan edelleen niihin perustuen. Mutta: itselle tullut sellainen wiklund noiden sähkisten suhteen, että aika rasittavia tamakotseja, koko aika joutuu sitä plug in hommaa tekemään ja ronklaamaan jonkun tolpan kanssa. Ei ole premiumia sellainen.
 
Joo nämä mielenkiintoisia pointteja. Kyllä kiihtyvyys ja voima on pointteja, huikeita summia ja CO2 veroja maksetaan edelleen niihin perustuen. Mutta: itselle tullut sellainen wiklund noiden sähkisten suhteen, että aika rasittavia tamakotseja, koko aika joutuu sitä plug in hommaa tekemään ja ronklaamaan jonkun tolpan kanssa. Ei ole premiumia sellainen.

Jos se keskimääräinen ajosuorite on luokkaa 50 km/päivä, niin silloin se on ihan se ja sama, että millä käyttövoimalla se automobiili kulkee. Ja jos sähköllä mennään, niin tällöin ei edes piuhaa tarvitse keskimääräiselle sähkikselle näyttää kovin monen päivän välein. Ja suurimmalle osalle, jotka sähkiksen todennäköisesti ostavat, on käytössä latausmahdollisuus yön yli, eli ihan sillä perus 10-16A X 230V saadaan jo helposti yön yli ladattua seuraavan päivän ajosuoritteet täyteen. Ja itse asiasa halpaahan se sähköllä ajaminen tällä hetkellä on, mutta ei se sitä tule pitkään olemaan. Kiitos meidän sekopäähallituksen :ROFLMAO:
 
Kuinkas monella on sijoituslainaa? Jatkokysymyksenä, miten sijoituslainasta saisi hyötyä irti rahastojen kanssa? En oikein itse keksi että kunnolla mitenkään. Toki tuolla voisi vaikka tuplata kuukausisijoitukset ajaksi x, mutta mitään kouriin tuntuvaa ei tapahdu ennen lunastuksia. Lähinnä ajatuksena nordnetin superluotto alle prosentin korkokulujen takia.
 
Mä en oo missään vaiheessa pystynyt perustelemaan itselleni Teslaan sijoittamista vaikka samalla olen ollut melko varma että nousu vielä jatkuu. Maailman kallein autofirma vaikka Toyota tekee 30 kertaa enemmän autoja. Taitaa olla isompi kun Euroopan autofirmat yhteensä. P/e luku jossain kolmessa sadassa. Omistaja junaillut itselleen 55miljardin bonarit. Jatkuvasti laatuvirheitä autoissa, ja jossain vaiheessa muutkin herää sähköautoihin ellei sitten se vety oikeasti saa infraa kasaan ja saavu autoiluun.

Silti se hype on tossa sellanen että jengi kulkee teslan kledjuissa ja fanittaa tota kun urheiluseuraa eikä osakkeista luovuta mihinkään hintaan. Periaatteessa sitähän osakeyhtiö haluaa että klopeilla ois tunneside omistaa firman osakkeita. En myöskään arvosta Muskin twiittailuja enkä Teslan likaista peliä. Nythän oli viime viikolla vuotanut tietoa että niitä odotettuja myyntejä peukaloidaan alemmas jotta voidaan tulosjulkistuksessa näyttää miten on taas reilusti rikottu tavotteita. Imo toi on kunnon korruptiota. Tosin nythän ne yrittää puskea Muskia ulos firman hallituksesta.

Silti en sano etteikö tota olisi rahallisesti hyvä omistaa todennäköisesti tällä ath hinnallakin. Mut ei vaa pysty.

Nikolasta paha sanoa mitään kun ehkä vieläkin hypempi paketti. Harkitsin että otan kokeeksi kun tippuu alle 50taalaa mut ei vaan nappaa. Taidan ootella rauhassa mihin pysähtyy ja sittenkin harkita.

Toki mulla hypeäkin löytyy ihan tarpeeksi salkusta. Nel, fcell, dynacert, hcch ja enphasea on salkku pullollaan. Plugit lähti aiemmassa huipussa myyntiin enkä sitten sniiduna lähteny heti matkaan ja kohta se olikin päälle 9d enkä enää pysty perustella ostoa. Mut hienoja päiviä vety salkulle ja tänään oli hieno päivä kaikenkaikkiaan muutenkin. Vähän petyin viime vkolla Metso Outotec fuusioon ja nelesin starttiin mut noi on pitkässä salkussa seisomassa ni samapa toi. Öljytankkereista onneksi luovuin lähes plusmiinus nolla hintoihin kun totesin ettei tää lähde. Eipä kyllä ole lähtenyt iso nippu royal dutch shelliäkään mut sielläpä seisoo
 
Viimeksi muokattu:
Tätä APD:tä ostin pienenä pelinä vedyn suuntaan, näyttää jotain tapahtuvan sillä rintamalla. Noin muuten tämä ihan järkifirma, maksaa kasvavaa osinkoa ja P/E kunnossa. Vastaavasta uutisesta hypeosakkeet nousis 50-100%, mutta tää menee tällaisen järkiperäisen hinnoittelun mukaan. Mutta onhan se 4% päivänousukin jotain. :-)
 
Zone-sarja -42%
Oli pakko ostaa muutama lappu lisää, päivän uutisfeedissä oli tämäkin:
 
Oli pakko ostaa muutama lappu lisää, päivän uutisfeedissä oli tämäkin:
Täytyy tutustua jos on aikaa. En oo ikinä kuullutkaan firmasta. Ath lukemissa tuo kuitenkin näyttää olevan jos oikeaa firmaa pikaseen googlasin ja aika komea yli 6% nousu vaikka oli melko korjausliike henkinen päivä. Sepe500:lla tais olla joku 4 nousupäivää putkeen ni oli jo aikakin korjata. Huomenna muuten kello 12 joku EU:n tiedotustilaisuus tulevaisuuden vihreän energian ratkaisuista ja vedystä. En tiedä oliko siitä ilmottaminen syynä kun NEL katkas jonkun 8% dropin ja käänty vaan -1,5% korjaukseen.
 
Täytyy tutustua jos on aikaa. En oo ikinä kuullutkaan firmasta. Ath lukemissa tuo kuitenkin näyttää olevan jos oikeaa firmaa pikaseen googlasin ja aika komea yli 6% nousu vaikka oli melko korjausliike henkinen päivä. Sepe500:lla tais olla joku 4 nousupäivää putkeen ni oli jo aikakin korjata. Huomenna muuten kello 12 joku EU:n tiedotustilaisuus tulevaisuuden vihreän energian ratkaisuista ja vedystä. En tiedä oliko siitä ilmottaminen syynä kun NEL katkas jonkun 8% dropin ja käänty vaan -1,5% korjaukseen.

Joo yllättävän tuntematon firma, vaikka market cap on suurinpiirtein sama kuin Neste, Fortum ja UPM yhteensä, että mikään pikkufirma ei ole ja vedyssäkin mukana mikä kovasti pop on nyt.
Market cap 58 miljardia, liikevaihtoa 9 miljardia ja liikevoittoa pari miljardia. Arvostus alkaa olemaan suht korkea P/E 30 ja P/S 6, mutta tuntuu että tilauksia ja tapahtumia riittää + vetyboomi, niin ei mun mielestä liian kovakaan arvostus, tulevaisuus näyttää valoisalta. Balance sheet on hyvä total current assets 4618 milj, total current liabilities 1820 milj. Pitkäaikainen velkakin samaa luokkaa kuin current assets, että kriisiyhtiöksi tästä ei ole vaikka Q2 menis kuinka penkin alle. Osinko 2%,

Osakkeet painaa eteenpäin, mutta aika paljon on tech-osakkeiden varassa. Jos jenkkipörssistä kattoo 3M, JNJ, Duke, Cokis, Ford, jne. perusosakkeita, niin mun mielestä kuukaus ollut jo flättiä tai laskua. Tulee vielä jotkut osakkeet ottamaan isosti osumaa Q2-tuloksista, ne jotka jopa hyötyy kiipeää vaan lisää. Ei mikään turvallisin aika ostella osakkeita, pieni pelko ton APD:n suhteenkin, kyllä silläkin jotain vaikeuksia tullut Q2 koronasta, mutta longina mennään ja hyvien uutisten ja vety hypen nimissä täyty vähän lisätä. Ostetaan lisää jos tippuu reilusti tulosjulkaisusta.
 
Itsekin lähdin vetykelkkaan Nel ASA:n kanssa. Ostin arvo-osuustilille kun tuskin on myyntihaluja kymmenen vuoden sisään vielä.

Oletteko käyttäneet Invesdoria? Listaamattomille firmoille kanava kerätä piensijoittajilta rahoitusta. Sehän on varsinainen lottokone kyllä, mutta vastaavasti hyvällä tuotteella liikenteessä olevalla firmalla on exit-potentiaaliakin ja muutamassa vuodessa voi olla sijoitus moninkertaistettu.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsekin lähdin vetykelkkaan Nel ASA:n kanssa. Ostin arvo-osuustilille kun tuskin on myyntihaluja kymmenen vuoden sisään vielä.

Oletteko käyttäneet Invesdoria? Listaamattomille firmoille kanava kerätä piensijoittajilta rahoitusta. Sehän on varsinainen lottokone kyllä, mutta vastaavasti hyvällä tuotteella liikenteessä olevalla firmalla on exit-potentiaaliakin ja muutamassa vuodessa voi olla sijoitus moninkertaistettu.
En oo stedannu tota Invesdoria. Joskus muistan asiasta lukeneeni ja pidän siitä ajatuksena ihan sen takia että se tuntuu itsestä paremmalta kun heittää rahaa vaikka jonkun kasvottoman öljyfirman osakkeisiin. Siellä tais olla jonkun verran jotain lääke ja vihreitä ratkaisuja suosivia lafkoja. Nyt menee vaan vähän liikaa vapaa-aikaa treidailuun että tutkin asiaa varmaan lisää jahka markkinat joskus normalisoituu ja saa enemmän tasaisia osinkofirmoja salkkuun.
 
Tässä tuo EU:n "Energy systems and hydrogen" kokoustuksen lopputulema. "perinteisen" sähköautoilun latausverkon laajentamisesta puhutaan aluksi. Vetyinfran ja kulkuneuvojen tulevaisuus tuntuu vielä kaukaiselta:
" The Commission reckons with the rapidly falling cost of electric vehicles making them competitive with combustion engine vehicles by around 2025 on a total cost of ownership basis. As the European Green Deal highlighted the need to step up the roll-out of recharging infrastructure, the EU Commission says this should start with the goal of getting at least one million publicly accessible recharging and refuelling points by 2025, as well as the use of on-shore power supply in ports. "
Vetyideat vähän haparoivia vielä:
" The European Commission is now making it clear that the use of hydrogen in transport “should be utilised in cases where electrification is not feasible – such as local city buses, commercial fleets (e.g. taxis) or specific parts of the rail network.” This should occur in the first phase of the strategy. Overall, the EU Commission is putting emphasis on the use of hydrogen for long-haul and heavy-duty vehicles. "
"The Hydrogen Strategy will primarily focus on renewable hydrogen, which is mainly produced with wind and solar energy. As the Commission says that this is not possible in the short term, “other forms of low-carbon hydrogen are needed to reduce emissions rapidly and support the development of a viable market”. (tämä tarkoittanee vedyn tekemistä maakaasusta, mikä ei ole uusiutuvaa energiaa, kannattaako panostaa..?)
In concrete terms, this means that at least 6 GW of electrolysis capacity is to be installed by 2024, and at least 40 GW between 2025 and 2030. By then, hydrogen should have become an “integral part of our integrated energy system”. By 2030 to 2050, renewable hydrogen technologies should then be mature enough be used on a large scale in sectors that are difficult to decarbonise.
Vielä menee aikaa, mutta toki se koko ajan kuluu. :-)

 
Kuinkas monella on sijoituslainaa? Jatkokysymyksenä, miten sijoituslainasta saisi hyötyä irti rahastojen kanssa? En oikein itse keksi että kunnolla mitenkään. Toki tuolla voisi vaikka tuplata kuukausisijoitukset ajaksi x, mutta mitään kouriin tuntuvaa ei tapahdu ennen lunastuksia. Lähinnä ajatuksena nordnetin superluotto alle prosentin korkokulujen takia.
Aikani tätä vatvoin ja totesin, että kannattaahan se vipu rahastoillakin ja heitin nordnetillä hakemuksen sisään, joka hyväksyttiin. Odotan pitkällä aikavälillä 5% tuottoa kulujen jälkeen ja nordnetillä aion pysytellä vivun kanssa maksimissaan hopeatasolla, eli 2,49% korossa. Toisin sanoen jokainen viputonni tuo 2,5% lisätuoton vuosittain. Teen tämän niin yksinkertaisesti, että jokainen tuleva sijoitus on puoliksi omaa rahaa ja puoliksi vipua.

Lisäksi koska pääomatuloja ei ole, pääsen nauttimaan 30% alijäämähyvityksestä. Eli käytännössä lopullinen korko lainalleni on 1,75%.

Nappikauppaahan nämä isoille pelureille on, mutta lämmittäähän se mieltä, jos laina joka tuo minulle lisää rahaa vähentää samalla maksettavien verojen määrää. Ampumaan ihmeessä alas, jos joku kohta laskelmissa menee pieleen. Juuri siksi tämän tänne kirjoitin.
 
^ Ei oo tullut tutustuttua viputuotteilla pelailuun että paha sanoa juuta eikä jaata laskelmista, mutta ei ikinä kannata laskea mitään varmoja tuloja. Markkinat on nyt melko sekavat kaikinpuolin.

Mitä tulee vetyyn niin katukyselyssä varmaan 50% tietäisi mitä vety on jainfraa taitaa olla maksimissaan Saksassa joten Eu:n aikajana osottaiseen vetytalouteen voi olla jopa liian lyhyt. Toki nyt on ilmastobuumi menossa niin tahti voi olla tällaisille ratkaisuille nopeakin.
 
Tää vetyhype on kyllä melkoista ja tarinaan liittyvät valitaan tarinoidensa, ei osaamisen, saatikka myyyntien perusteella. Joku yks analysti eilen olikin sitä mieltä, että Nikola ilman liikevaihtoa, tuotetta tai mitään varsinaisesti osoitettua teknistä osaamista onkin nyt ihan edukas ja kurssi pomppasi yli 30%. Arvostus n. 20 miljardia nyt myymättä tai valmistamatta mitään.

Hyundai laittoi juuri ekat ihan oikeat fuel cell rekat matkaan kohti Eurooppaa. Todistetusti osaamista on ja tuotteet valmiina ja asiakas ja suunnitelmat.
Koko valtavan Hyundain autotuotannon + todistetun osaamisen vedyn parissa yhteenlaskettu arvo on samat 20 miljardia kuin Nikolan, joka ei siis tee yhtään mitään. Hyundain osakekurssi ei reagoi vetyrekkakauppoihin mitenkään. =D

 
Viimeksi muokattu:
Kyydissä on vaan hyvä olla, ei parane paljon järkeillä. :ROFLMAO: Omana taktiikkana pyrin vaan olla tekemättä mitään. Korkeintaan lisäostoja.

Kun tosiaan pomput tuollaisia 30% loikkia, niin kyllä se kyrsisi jäädä rannalle. Käy kuin nelin kanssa, että keskari 10 luokkaa, myin kasissa ja nyt arvo 20. Eikä enään viitsisi ostaa uudelleen vaikka luotto kova. Pakko se vaan varmaan nöyrtyä seuraavan montun kohdalla.

Itse näen, että Nikola pyrkii menemään Teslan jalanjäljissä ja luomalla samanlaista hypeä. Koko ajan koitetaan puskea jos vaikka millaista tweettiä ja videota. Toki se itselle kelpaa.
 
^ Ei oo tullut tutustuttua viputuotteilla pelailuun että paha sanoa juuta eikä jaata laskelmista, mutta ei ikinä kannata laskea mitään varmoja tuloja. Markkinat on nyt melko sekavat kaikinpuolin.
Juu ei ikinä voi laskea itselle varmoja tuottoja mistään. Sinänsä käyttöön tuota rahaa en ole edes nostamassa kuin joskus 15-20 vuoden päästä aikaisimmillaan, ellei joku aivan pakkotilanne tule eteen. Nää vivutukset on laskettu niin, että homma pysyy aisoissa vaikka mentäis pari vuotta -15% joka kuukausi. Toki jos nyt työt lähtis alta, niin siihen loppuis sijoittelutkin, mutta sitten on myös vivuttamattomia sijoituksia muualla, joilla edelleen kattais tuon lainan. Vaikka käteen ei jäisi sijoittamisesta kuin velkaa, ei sekään huoleta näillä summilla. Riskejä on aina, mutta ainakin itselle uskottelen että fiksumpaa tämä on kuin joku autolainan lyhennys santanderille, mitä moni muu tekee.

Toki onhan tämä melkoista vuoristorataa jopa indeksirahastosijoittajalle, mutta toisaalta juuri siksi parempi pysyä mukana. Keväällä sai tehtyä halpoja ostoja ja veikkaan että samanlaisia paikkoja voi tulla tänä vuonna lisääkin, kun vaan kärsivällisesti painaa tasaista tahtia rahaa sisään. Kaukana haaveisessa on edelleen se ajatus, että siinä viisikymppisenä ei tarvitse mahdollisilla yt-kierroksilla stressata tippaakaan siitä, että mitä jos tulee kenkää. Vapaaherraksi tuskin pystyy jäämään, mutta siinä kunnossa pitää lompakko olla, että ei palkalla ole enää mitään sen suurempaa merkitystä. Toisin sanoen ennemmin ajan silloin vaikka lakaisukonetta ilman stressiä 1500e brutolla päivät radiota kuunnellen, kuin tekisin stressaava työtä pitkillä työmatkoilla 4000e brutolla.
 
Screenshot_20200708-170558.jpg

Jälkiviisaana voi sanoa että olis se 40taalaa ollu hyvä raja ainakin mun parin päivän treidailuun. Jotenkin mielessä kuitenkin kurmotti droppi 20 alkusiin lukuihin.
 
Osaisko joku jeesata tässä:
Omistin Metsoa ennen sen jakautumista Metso-Outoteciksi ja Nelekseksi. Noilla Metsoilla ei ollut mun arvo-osuustilillä ollenkaan ennen jakautumista hankintahintaa merkittynä, joten luonnollisesti Metso-Outotecin ja Neleksen hankintahinnat puuttuvat myös. Miten määritän näiden hankintahinnan nyt jakautumisen jälkeen? Jotenkinhan siis täytyisi katsoa sitä jakautumishetken suhteellista arvoa/jakosuhdetta näiden osalta, mutta en nyt ole ihan varma kuinka käytännössä sen toteutan..
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom