- Liittynyt
- 12.11.2004
- Viestejä
- 1 329
- Ikä
- 41
Ei teslan arvostus ihan posketon ole, vaikka kova onkin. Price to sales on jotain 8, ei 800 tai 8 miljoonaa, eli jos 20% vuosittaista kasvua tekis mikä ei ole ollenkaan kohtuuton olettama, niin kyllä sieltä alkaa löytymään ihan kovaa maata jalkojen alle arvostukseen. Mutta en omista teslaa, sormi oli ostonapilla kun meni alle 500, väärä päätös ostelin jotain muuta/peloissani en ostanut mitään. Tietty silloin olis kannattanut ostaa ihan mitä vaan.
Perusfundat firmassa hyvät mun mielestä, oikeesti tech-minded johtaja ja vielä kasvuorientoitunut jutuissa. Kilpailuetua on jonkin verran ja jostain kumman syystä EU/Asia autonvalmistajat tekee vaan jotain ihan pellemalleja sähkölle, lyhyt range, huonot tehot ja autot näyttää joltain huonoilta vitseiltä, en ymmärrä miksi eivät pistä kampoihin tosissaan. Tai, ilmeisesti kuitenkin betsataan hybridipuolelle, että oikeat myynnit saadaan sitten vanha polttis+pieni sähkömoottori ja CO2 muklattua rajoihin ja voidaan pitää vanha kuvio pyörimässä.
EU rankoo omaa autoteollisuutta ja "valistaa" ilmastohöpöllään ihmisiä ostamaan Teslan, se on kyllä huikeeta miten meidän poliittinen johto EI osaa ottaa irti meidän Euroopan kaikesta insinööritaidosta ja mahdollisuuksista mitään irti, jenkit korjaa kaikki hedelmät, oli sitten Tesla, Amazon, Microsoft tai Facebook, Euroopasta näitä suuria menestyjiä ei vaan saada liikkeelle.
Kuitenkin Euroopalla mersu&bmw&avg-konserni jne, niin olis edes tämä pitänyt ounata sähkikset ja vetyautot ja ihan kaikki, EU mokas tän asian todella pahasti, tottakai se hot car stock pitäis olla Euroopasta.
Me ollaan hävitty täää peli.
Teslan arvostus ON ihan posketon, koittaa sitä perustella ihan millä mittarilla tahansa. Ei tämä silti sitä tarkoita, etteikö Teslan osakkeen arvo voisi tästä vaikka tuplaantua seuraavassa viikossa. Mutta pitkässä juoksussa en näe tälle mitään ajureita.
Perus autonkäyttäjälle ei ole mitään väliä, että millä käyttövoimalla se auto kulkee. Häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään. Ei häntä myöskään kiinnosta pätkääkään se, että kiihtyykö se auto nollasta sataan 4 sekunnissa vai 10 sekunnissa. Oikeastaan ainut asia mikä häntä kiinnostaa on se, että auton ylläpitäminen on mahdollisimman helppoa ja kivaa. Esim. Suomen markkinoilla on nykyään Hyundai Kona electric 64 kWh, jolla WLTP yli 450 km ja hankintahinta uutena alkaen n. 43 k€. Tällaiset "kansanautot" on se, millä on merkitystä, eikä niillä, mitkä kiihtyy nollasta sataan viidessä sekunnissa, mutta ovat hinnaltaan täysin normaalin työssäkäyvän ulottumattomissa. Teslan nopea latausverkosto on yksi tärkeä pointti, mutta mielestäni sen varaan on aivan turha laskea. Täytyy myös ottaa huomioon se, että meillä täällä Hölmölässä keskimääräisen auton hinta on n. 4000 €.
Ihmiset ovat liian köyhiä hankkimaan uusia autoja, kulkivatpa ne millä käyttövoimalla tahansa. Ja kun nämä "ensimmäisen sukupolven" sähköautot tulevat siihen elinikään, jossa meillä Hölmölässäkin on niitä varaa ostaa, niin mikä on todennäköisyys sille, että akut sippailee, joista tulee isoimmillaan kymmenien tuhansien vaihtokustannukset käyttäjille. Tämä on iso kysymys, joka haittaaa käytettyjen myyntiä. Eikä ratkaisua oikein taida olla olemassa.
Minun mielestä yksi tärkeä pointti sähkiksien yleistymisessä isoissa kaupungeissa on se, että milloin ns. yhteiskäyttöautot oikeasti ovat toimiva järjestelmä. Tällöin se vaatii sen, että tilattaessa auto, auto ajaa itse itsensä paikalle, jonka jälkeen matkaa voidaan jatkaa kuljettajan voimin, kuljettajan niin halutessaan. Näissä sovelluksissa Teslalla on etunsa, koska ovat käsittääkseni paljon(kin) muita edellä autonomisessa ajamisessa.