Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve arvon pakkislaiset! Kysyisin teidän mielipiteitä sekä ehdotuksia. Eli, jos olisitte menossa vuodeksi armeijaan ja sukan varresta löytyisi 10t ylimääräistä, mihin rahat laittaisitte? Aikasempaa sijoituskokemusta ei ole, mutta hieman olen yrittänyt ottaa eri vaihtoehdoista selvää. Ei huvittaisi seisottaa pankkitilillä tyhjänpanttina rahaa. Vuoden sijoitukseen tuskin kannattaa ladata älyttömiä odotuksia tuotosta, mutta olisi hienoa saada vihdoin "harrastus" alulle jollakin turvallisella vaihtoehdolla ja kokemuksen sekä tiedon lisäännyttyä siirtyisi eteenpäin.:confused:

Ei ole iha hengenhätää, kesän aikana kumminkin :)
Onko tarkoitus jatkaa opiskeluja intin jälkeen vai siirrytkö suoraan työelämään? Suosittelen myös avaamaan ASP-tilin ja säästämään myös sinne. Mikäli lähdet opiskelemaan siirrä vain minimisumma tuolle tilille ja muuten sijoitat parhaaksi näkemälläsi(osakkeet/rahastot) tavalla loput rahat. Touhutonni olisi kuitenkin hyvä pitää pahan päivän varalle. Meinasitko kotiuduttuasi ottaa rahat käyttöön vai jatkaa sijoittamista?

En ole täysin lyönyt lukkoon, mutta olen ajatellut että tekisin intin jälkeen n. vuoden ajan oman alan hommia kunnes haen jatko-opiskelemaan. Tuota ASP-tiliä olen itsekkin miettinyt. Voisi olla tulevaisuutta ajatellen hyvin kannattava. Kotiuduttuani olisi tarkoitus jatkaa sijoittamista, tosin saatan joutua ottamaan esimerkiksi takuuvuokran suuruisen summan käyttöön näistä rahoista.

Tankkailun tuossa nokiaa kun kurssi oli sopivan alhaalla. Katsotaan jos Brexit toteutuu niin saa varmasti tankkailla vielä lisää myös muitakin osakkeita.

fan_1363375500_600x275.jpg

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/r...ljastavat-nordealta-uupuu-miljardeja/4uPdc2NR

Tankkailun tuossa nokiaa kun kurssi oli sopivan alhaalla. Katsotaan jos Brexit toteutuu niin saa varmasti tankkailla vielä lisää myös muitakin osakkeita.

Henkilökohtaisesti en usko, että Brexit toteutuu ... Turhia piruja maalaillaan seinille taas kerran :confused:
En usko minäkään että tulee toteutumaan. En nyt äkkiä muista kuka kommentoi jonkin lehden haastattelussa, että jos katsotaan veikkaussivustojen kertoimia, eikä galluppeja jotka pitävät huonommin paikkansa vs. veikkaukset, niin Brexit ei tule toteutumaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En usko minäkään että tulee toteutumaan. En nyt äkkiä muista kuka kommentoi jonkin lehden haastattelussa, että jos katsotaan veikkaussivustojen kertoimia, eikä galluppeja jotka pitävät huonommin paikkansa vs. veikkaukset, niin Brexit ei tule toteutumaan.

Mä en enää lue pahemmin uutisia tai muutakaan fundajuttuja, tai jos luen en anna niiden vaikuttaa. Sen verran marsua tulee ulos että.... :D Kukaan ei vaan oikein tunnu muistavan noita, vähän kun noiden analystejen ennusteita. Kaikenmaailman osta ja myy huutoja kuuluu ja target hinto laitellaa, mutta toteutuuko niistä mikään ikinä? :D

Tossa tommonen nopea tekninen NOKIA kuva mitä on iha hyvä seurailla :) https://www.tradingview.com/chart/NOKIAH/OrnX928r-Nokia-with-possible-small-reversal-atleast/

Viimesin treidi H&M. Saattaa vetä vieläkin korkeammalle mutta riskiä tulee UK:n takia vähän liikaan: https://www.tradingview.com/chart/HMBS/sTFjQx80-H-M/

Henkilökohtaisesti en usko, että Brexit toteutuu ... Turhia piruja maalaillaan seinille taas kerran :confused:

Kannattaa alkaa tarkkailemaan kursseja koska kohta saattaa olla aika optimaalinen aika alkaa tankkailemaan tai sitten ei :D

Hurjaa menoa pörsseissä, DAX kävi - 10,5 % heti avauksen jälkeen :eek:

Nyt on helppoa tietysti syyttää Bexitiä, mutta kyllä tämä kielii paljon paljon isommista ongelmista pinnan alla, mitkä alkaa nyt vihdoin ja viimein purkautua. Jälki ei tule olemaan kaunista. Pitäkää hatuistanne kiinni, kyyti tulee olemaan kovaa!

Hurjaa menoa pörsseissä, DAX kävi - 10,5 % heti avauksen jälkeen :eek:

Nyt on helppoa tietysti syyttää Bexitiä, mutta kyllä tämä kielii paljon paljon isommista ongelmista pinnan alla, mitkä alkaa nyt vihdoin ja viimein purkautua. Jälki ei tule olemaan kaunista. Pitäkää hatuistanne kiinni, kyyti tulee olemaan kovaa!
Joo tätä kanssa naureskelin kun töistä seurailin moista :) Kohta nähdään mitä tapahtuu! Ja todellakin, tätä ongelmien purkautumista on odoteltu ja ennusteltu jo kauan aikaa, jospa nyt vihdoinkin kupla alkaisi puhkeamaan kunnolla.

Kannattaa alkaa tarkkailemaan kursseja koska kohta saattaa olla aika optimaalinen aika alkaa tankkailemaan tai sitten ei :D
Tällä hetkellä minulla ei ole osakeomistuksia missään, kaikki on irroitettu käteiskassaan.

Olen varautunut kasvattamalla käteiskassaa, jonka olen laittanut dollaritilille odottamaan. Sijoituksia en ole myynyt, sillä myyn vain jos itse yhtiön toiminnassa tapahtuu jotain merkittävää.

Ajattelin laittaa puolet kiinni ennen äänestyksen alkamista ja jättää puolet odottamaan tuloksia. Tämä siksi, että jos kyllä äänet voittavat, niin siitä seuraa helpotusralli. Ainakin olen sitten puolet laittanut kiinni halpoihin osakkeisiin. Jos taas ei-rintama voittaa, niin onpahan sentään puolet jäljellä, joilla voi ostaa halventuneita osakkeita. Heinäkuussa on tulossa kassaan merkittävästi täydennystä, joten voin laittaa kassan sileäksi kesäkuussa.

Olen yrittänyt hieman skannata mihin brittiläisiin osakkeisiin voisin iskeä kiinni, kun tähän asti vain GSK ja HSBC ovat olleet luupin alla. Tämän lisäksi tutkailen myös EU-alueen ulkopuolisia yhtiöitä, joilla ei ole mitään yhteyttä Britanniaan. Tämä siksi, että laskut ovat yleensä laaja-alaisia kaikilla markkinoilla. Tällöin voi saada hyvää tavaraa halvalla.

Päivitys: En tehnyt ostoksia ennen tuloksien julkistamista, sillä töissä oli pirun kiire ja kurssit olivat koko ajan vihreällä. No, tänään ja maanantaina onkin paremmat ostoskelit pitkäjänteiselle sijoittajalle. Käteisen sijoittaminen dollaritilille oli onnistunut peliliike.

Ei Brexit(kään) ole mikään katastrofi sijoittajalle. Myös tänään jotkut tekevät rahaa ja toiset menettävät rahaa. Tällä ei ole mitään suurempia vaikutuksia muutaman vuosikymmenen tähtäimellä globaalien osakemarkkinoiden kannalta.

Olen kyllä kuullut useista sijoittajista, jotka ovat tehneet rahaa sijoittamalla osakkeisiin, mutta en muista kuulleeni kenestäkään, joka olisi rikastunut pelkästään istumalla käteiskassan päällä.

Itse katson maanantaina jos ostelisin täydennystä salkkuuni, Tosin opiskelijana voi rahoille olla muutakin käyttöä.
Meinasitteko tankata Nokiaa? Nordeaa?

Itse katson maanantaina jos ostelisin täydennystä salkkuuni, Tosin opiskelijana voi rahoille olla muutakin käyttöä.
Meinasitteko tankata Nokiaa? Nordeaa?

Salkusta löytyy sekä Nordeaa että Nokiaa. Nykyään pyrin enemmän hajauttamaan kuin keskittämään omistuksia. Nordean lisääminen kyllä houkuttaisi silti, kun oltiin alle kasin jo ennen Brexitiä. Luotan, että Nalle tekee jotain peliliikkeitä kun Euroopassa pankit matavat. Kannattaa Nokiaakin tarkkailla, kyykähti aamulla aika kivasti Pariisissa, olisiko ollut 4,15 alimmillaan.

Pankeista ajattelen HSBC:tä, sillä sen toiminta on maailmanlaajuista, jolloin Brexit ei ole ihan maailmanloppu. Toki Aasiassa riskiä, joten mahdollinen Kiinan romahdus sattuisi.

Saako noviisi tulla kysymään neuvoa viisaammilta osakesijoittamiseen liittyen. Vanhempani ovat jo muutama vuosikymmen sitten ostanut mulle osakkeita pitkäaikaissijoitus mielessä. En ole kyseisiin osakkeisiin koskenut missään vaiheessa sillä en ole niistä mitään tiennyt enkä myöskään ole jaksanut perehtyä sijoittamiseen, olen vain noudattanut isäni neuvoa antaa niiden olla rauhassa. Nyt kun olen kolmekymppinen niin on sijoittaminen alkanut kiinnostaa ja olen yrittänyt alkaa päästä asioista paremmin perille. Suppeassa sijoitussalkussani on pari vakaata suurta yritystä ja lisäksi minulla on joitakin pienempiä kohteita joiden arvo on vuosien edetessä laskenut. Kaikki yritykset ovat suomalaisia.

Kysymyksenä onkin, että miten nyt jatkan eteenpäin. Kannattaako alkaa hajauttamaan vai ostanko lisää vakaiden yritysteni osakkeita? Mieluummin otan pienemmän riskin ja varmemman tuottomahdollisuuden varsinkin näin alussa kun kaikki on uutta ja ihmeellistä. Missä vaiheessa osakkeen arvo on niin alhainen, että kannattaa vain myydä kaikki pois? Pohdin, että onko pari pientä yritystä salkussani tässä pisteessä. Olen tutkinut kyseisiä yrityksiä ja vaikuttaisi siltä, että kasvua ei ole luvassa poislukien yksi näistä pienistä kohteistani.

Kuulisin mielellään vinkkejä aloittelevalle sijoittajalle varsinkin kun en tässä vaiheessa halua/uskalla kovin suurilla summilla itse pelata. Ne rahat jotka salkussani jo on eivät ole sijoitusmielessä suuria mutta minulle henkilökohtaisesti melko iso raha. Niitä en kuitenkaan ole ikinä arjen käyttöbudjettiini laskenut eli kyseiset varat on ihan sijoitukseen meneviä eikä talouteni oli niistä kiinni. Erityisesti toivon vinkkejä vakaiden osakkeiden oston ja myynnin suhteen, milloin olette katsoneet että pitkäaikaissijoitukseen tarkoitettu osake on suhteessa edullinen että olette niitä hankkinut? Ja kuinka suurella summalla vähintään kannattaa uutta pitkäaikaissijoitukseen tarkoitettua kohdetta ostaa että siitä jotain tuottoakin tulisi?

En ole tekemässä hetkeen mitään peliliikkeitä ennen kuin koen, että olen oppinut asiasta tarpeeksi ja pystyn suhteellisen luottavaisin mielin alkaa laittamaan omaa rahaa tiskiin.

Edit. Ja se piti vielä kysyä, että osakkeeni ovat tällä hetkellä pankkini hoidossa. Kannattaako jatkossa olla Nordnetissä ja saako nykyiset sijoitukseni siirrettyä sinne?

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom