Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä luulette saadaanko seuraavaksi yhtään ainutta uskottavaa tutkimusta nähtäväksi, jossa ennustettaisiin fuusiovoimaloita olevan käynnissä 20v kuluttua? :D

Taitaa olla Shin-Ei näitä kylmäfuusiouskovaisia. :kakka:

Mitä luulette saadaanko seuraavaksi yhtään ainutta uskottavaa tutkimusta nähtäväksi, jossa ennustettaisiin fuusiovoimaloita olevan käynnissä 20v kuluttua? :D

Johan ne on olleet käynnissä, mutta varsinainen tuotanto saattaa ollakin vähän eri asia ;). Paljonhan siinä on haihattelun makua, mutta toisaalta Lockheedin tuoreet ulostulot pistää miettimään. Kyse on kuitenkin pörssifirmasta, joka ei pyöri ihan puulaaki-sarjassa.

Katselin tuolta sharevillestä noita porukoiden salkkuja ja tuli vastaan yksi missä kaveri osti suomi superia nordnetistä kun hinta oli lähellä 100 ja myi pois kun hinta nousi sinne 113 paremmalle puolelle. Tekeekö täältä porukka paljon samaa säätöä?

Katselin tuolta sharevillestä noita porukoiden salkkuja ja tuli vastaan yksi missä kaveri osti suomi superia nordnetistä kun hinta oli lähellä 100 ja myi pois kun hinta nousi sinne 113 paremmalle puolelle. Tekeekö täältä porukka paljon samaa säätöä?

Passiivisella pitkän aikavälin sijoitusstrategialla liikkeellä olevana, en tee. Rahastot on valittu tiettyyn tarkoitukseen ja siinä ne pysyvät. Suorat osakesijoitukset sitten ovat tarkemman syynin kohteena ja siellä tehdään muutoksia tarpeen mukaan.

Passiivisella pitkän aikavälin sijoitusstrategialla liikkeellä olevana, en tee. Rahastot on valittu tiettyyn tarkoitukseen ja siinä ne pysyvät. Suorat osakesijoitukset sitten ovat tarkemman syynin kohteena ja siellä tehdään muutoksia tarpeen mukaan.

Joo huomasin myös toisen jutun eli noita nordnetin superrahastoja "tankataan" aina kun tipahtavat alas mutta porukka ei myy niitä ikinä eli kyseessä on samanlainen strategia kuin sulla. En tiedä ostatko noita rahastoja joka kuukausi vai ostatko aina kun niiden kurssit ovat alhaalla, mutta tuo on ihan hyvä tippi mulle.
Avasin tuonne myös tuon säilytys tilin jonne kerään kuukausittain rahaa ja ostan osakkeita jos hyviä osuu kohdalle, mutta muuten ostan aina koko potilla noita supereita kun kurssi tipahtaa alas.

Jep. Tämän ja monen muun vuoksi itse tällä hetkellä painotan Bitcoinia, kultaa & hopeaa ja käteistä. Ostan osakkeita kunhan muutama feikkiarvoa pyörittelevä pankki ja sitä myötä talousmaailma kosahtaa. Eipä liene pitkää mene siihen, kun katsoo mitä maailmalla tapahtuu. Tuntuu vähän siltä, että kaikkialla on jonkinlainen kriisi. Ollut jo jonkin aikaa.. Jossain vaiheessa joku osapuoli murtaa luottamuksen.

Jutun kirjoittaja on ~täysin pihalla. :D Mutta näemmä toteaa sen jo heti tekstin alussa - en tiedä miksi siis on edes kirjoittanut aiheesta, kun ei siitä tiedä.

Teksti sisältää liikaa asiavirheitä ja tekstin sävy on pitkälti aiheeton. Joku kuitenkin kysyy miksi, joten nostan tähän parit virkkeet. Kriittinen voi olla, mutta tuo teksti ei edusta hyvää kritiikkiä - se on vain turhaa läpätystä hlöltä joka asiaa ei tunne ollenkaan.

Ensinnäkin.. "keinovaluutta"? Mitä on keinovaluutta? Väitänkin, että esim. EKP:n luoma helikopteriraha on keinovaluuttaa - ja siis eurot ylipäätään. :) Eikös nuo eurot ole aikalailla tyhjästä tehty ja lisää tulee jatkuvasti? Keinotekoisempaa saa hakea.

Kemiläiset voivat huokaista helpotuksesta. He olivat tehdä raskaan virheinvestoinnin, kun keinovaluutta bitcoinin tuottamiseen erikoistunut tietotekniikkayhtiö KnCMiner hamusi kaupunkiin kolmea jättimäistä tietokonesalia.

KNC:n rahaahan siihen olisi mennyt. Verotuksen takia eivät investointia tehneet - investointia, joka olisi siis todennäköisesti tuottanut paikallisille rahaa ja työpaikkoja.

Raskaan sarjan taloustieteilijät ovat tuominneet bitcoinin joutavaksi muodiksi. Olen samaa mieltä.

Ei kuitenkaan voi kertoa nimiä? No, Ben Bernanke - USAn FEDin entinen johtaja, hänen mukaan Bitcoin on paha. Taisi sanoa tuon ollessaan vielä johtajana. Voiko dollarijärjestelmän keskuspankilta - siis pankilta joka ensisijaisesti luo uudet dollarit - olettaa muunlaista kommenttia?

Toisaalta voidaan tarkastella "raskaan sarjan" ihmisiä toisaaltakin - eli siis "Bitcoin-hypettäjiä." Mm. Bill Gates, Sir Richard Branson, WWW:n kehittäjä Tim Berners-Lee ja Mikko Hyppönen. Mainitakseni siis vähän eri kategorioista "merkkihenkilöitä." Näitä henkilöitä joka tapauksessa yhdistää tekninen osaaminen ja terävä mieli.

Aiemmat keinovaluutat ovat kaatuneet tarpeettomuuteensa ja kustannuksiinsa.

Ei näin. Jos nyt oletetaan että "keinovaluutta" tarkoittaa ihmisten itselleen luomaa keskenäistä rahaa... eli siis valtiotonta (fundamentaalisista syistä pakollisesti hajautettua) rahaa, niin ne ovat kylläkin kaatuneet siihen, että hajautus ei olekaan toiminut ja järjestelmä on voitu sulkea. Esim. Liberty Reserve. Paypalinkin oli tarkoituksena alunperin luoda se, mitä Bitcoin nykyään on. Ei onnistunut ja mentiin nykyisellä polulla. Eipä ole Paypalillakaan helppoa - tai myöskään Paypalin turkkilaisilla käyttäjillä. Toimiluvat kun meni...... Bitcoinilla ei luonnollisesti hajautettuna järjestelmänä tarvita keneltäkään lupia mihinkään.

Harvinaisuus ja tuottamisen vaikeus eivät tee mistään arvokasta.

Kirjoittajan pitäisi miettiä tämä uudelleen erittäin monesti, jotta ymmärtäisi olevansa täysin väärässä. Täydellinen rahahan siis on juurikin sellaista, jolla ei ole muuta käyttöä kuin olla rahana -ja joka toteuttaa mahdollisimman hyvin seuraavat ominaisuudet: niukkuus, reilu/tasapuolinen (kenelläkään ei ole mahdollisuutta luoda uutta rahaa tyhjästä tai rajoittaa muita käyttämästä sitä), jaettavuus, siirrettävyys, läpinäkyvyys (kaikki tietää mm. paljonko rahaa on olemassa ym.). Ja niin edelleen...

Kirjoittaja heittää myös perinteiset pyramidihuijaussetit ilmoille. Edes median toimittajat eivät ole kehdanneet tehdä tätä mokaa vuoden 2012 jälkeen. :) Kaikenkaikkiaan kirjoitus edustaa perinteistä "haluan tukea mutuun perustuvalle mielipiteelleni" -tekstiä. Oli aihe mikä vaan, perustelut löydät mihin tahansa lopputulokseen kun aikasi googlettelet. Tai sitten kirjoitat itse!

Mikäli tekstissä on jotain mielestäsi pätevää kritiikkiä Bitcoinista, kerro. Sitten kerron niin objektiivisesti kuin pystyn... että miksi olet väärässä. Olen miettinyt hyvin monelta kantilta Bitcoiniin liittyviä asioita ja lukenut paljon myös hyvääkin kritiikkiä. Suosittelen ajattelemaan itse tätäkin asiaa.

Huomautuksena vielä, että monet eivät halua ymmärtää Bitcoinia. Tämä on ymmärrettävää. Vrt hlö/firma jonka tuotot riippuvat siitä, että jotain asiaa ei ymmärretä. Perinteisiä valuuttoja, eli markkaa/euroa vastaanhan Bitcoin suoraan kilpailee. Ymmärrettävää että lähes kaikilla on vahva side euroihin "the rahana." Tienattu ja säästetty juuri näitä euroja. Monilla niihin rahoihin on sidottuna paljon tunteita.

Viimeksi muokattu:
Itse pysyisin kaukana koko Bitcoinista. Kukaan ei tiedä millainen kupla tuon ympärillä on ja se on todennäköisesti yliarvostettu nykyisellä kurssillaan. Sen lisäksi Mt. Coxin tapaus jossa n. 800k bitcoinia katosi ei lisää luottamusta kyseiseen järjestelmään vaikka noista on taidettu löytää 1/4 osaa niin edelleen kuka takaa ettei muitakin firmoja mene "konkurssiin" samalla "kadottaen" muutaman coinin siinä sivussa. Mainaaminen ei kannata taloudellisesti, joten sekin pois suljettu.
Bitconeja olisi pitänyt ostaa heti alussa ja myydä ne kun niiden arvo nousi sairaan korkealle.ja sijoittaa järkevämmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
"Ja luottokortti on paljon turvallisempi, koska maksu jättää vastaanottajaa ja luottokorttiyhtiötä velvoittavan jäljen. Bitcoin nojaa pelkkään luottamukseen. Sen varaan kannattaa laskea vain niiden, joiden maksusiirrot eivät kaipaa päivänvaloa. Mitä ihmeen järkeä minun olisi ostaa jotain netistä – tai mistään muustakaan - bitcoineilla, kun kusetuksen sattuessa kohdalle minun olisi mahdoton todistaa jostain jotain maksaneeni?"

Mites tämä kohta? Kuulostaa villiltä. Kysyn, koska en tiedä bitcoinista juuri mitään.

"Ja luottokortti on paljon turvallisempi, koska maksu jättää vastaanottajaa ja luottokorttiyhtiötä velvoittavan jäljen. Bitcoin nojaa pelkkään luottamukseen. Sen varaan kannattaa laskea vain niiden, joiden maksusiirrot eivät kaipaa päivänvaloa. Mitä ihmeen järkeä minun olisi ostaa jotain netistä – tai mistään muustakaan - bitcoineilla, kun kusetuksen sattuessa kohdalle minun olisi mahdoton todistaa jostain jotain maksaneeni?"

Mites tämä kohta? Kuulostaa villiltä. Kysyn, koska en tiedä bitcoinista juuri mitään.

Luottokorttisiirrot ovat ihan hyvä taso maksuliikenteessä. Se on ostajalle joskus hyvä - myyjälle tosin ei koskaan. Luottokorttifirmat vetävät todella kovasti välistä (vähintään 3%). Siirrot eivät vahvistu kuin vasta kuukausien jälkeen. "Maksu" menee lähes heti, mutta oikeasti se on vain katevaraus - eli lupaus maksaa myöhemmin. Korkeat kulut selittyvät muun muassa noiden lupausten pettämisestä. Minkä vaan luottokorttisiirron voit peruuttaa valittamalla heille että korttiasi käytettiin luvatta (chargeback). Käyt vaikka kahvilassa ja jälkeenpäin soitat Visalle että korttiasi on käytetty ilman lupaa. Ja kahvila jää ilman rahoja. Tällainen chargeback-rikollisuus on nykypäivänä erittäin kovaa.

Bitcoinjärjestelmässäkin voisi olla hyödyllistä olla mahdollisuus luottokortti-tyyliselle palvelulle. Mutta kauppias voisi itse valita haluaako "chargeback"-ominaisuuden vai ei.

Bitcoin juurikin ei nojaa mihinkään luottamukseen. Sinun ei tarvitse luottaa keneenkään - vain ja ainoastaan järjestelmään eli oikeastaan vain Bitcoinin koodiin.

Kaikki bitcoinsiirrot ovat julkisia, eli maksun todistaminen kaikille on äärimmäisen helppoa ja absoluuttisen paikkaansapitävää.

Luottokorttisiirrot ovat ihan hyvä taso maksuliikenteessä. Se on ostajalle joskus hyvä - myyjälle tosin ei koskaan. Luottokorttifirmat vetävät todella kovasti välistä (vähintään 3%). Siirrot eivät vahvistu kuin vasta kuukausien jälkeen. "Maksu" menee lähes heti, mutta oikeasti se on vain katevaraus - eli lupaus maksaa myöhemmin. Korkeat kulut selittyvät muun muassa noiden lupausten pettämisestä. Minkä vaan luottokorttisiirron voit peruuttaa valittamalla heille että korttiasi käytettiin luvatta (chargeback). Käyt vaikka kahvilassa ja jälkeenpäin soitat Visalle että korttiasi on käytetty ilman lupaa. Ja kahvila jää ilman rahoja. Tällainen chargeback-rikollisuus on nykypäivänä erittäin kovaa.

Bitcoinjärjestelmässäkin voisi olla hyödyllistä olla mahdollisuus luottokortti-tyyliselle palvelulle. Mutta kauppias voisi itse valita haluaako "chargeback"-ominaisuuden vai ei.

Bitcoin juurikin ei nojaa mihinkään luottamukseen. Sinun ei tarvitse luottaa keneenkään - vain ja ainoastaan järjestelmään eli oikeastaan vain Bitcoinin koodiin.

Kaikki bitcoinsiirrot ovat julkisia, eli maksun todistaminen kaikille on äärimmäisen helppoa ja absoluuttisen paikkaansapitävää.

Pitää muuten myös pystyä todistamaan ettei ole itse käynnyt siellä kuppilassa kahvilla. Näin kävi kaverille jonka kortti kopioitiin eli kun ilmoitat kortin käytöstä ilman lupaa sulla on myös kyettävä todistamaan ettet ole itse sitä käyttänyt kyseisessä kuppilassa.

Bitcoinissa kun joku vie sun coinit niin siinäpähän olet koska kukaan ei sitä sulle korvaa takaisin.

Bitcoinissa kun joku vie sun coinit niin siinäpähän olet koska kukaan ei sitä sulle korvaa takaisin.

Jep. Toisaalta et joudu pakolla maksamaan ylimääräisiä kuluja, jotka tuosta "vakuutuksesta" aiheutuu. Varmasti myös Bitcoin-rahaa käyttäviä vastaavia (Visan kaltaisia) palveluita tulee.

Onko täällä porukka miten varautunu "Brexitiin"? Jos on, niin miten? Käteiskassaa kasvattamalla vai sijoituksiaan tarkastelemalla ja pohtimalla mitkä ois tulilinjalla pahiten jos britit nyt päättää erota, tms?

Olen varautunut kasvattamalla käteiskassaa, jonka olen laittanut dollaritilille odottamaan. Sijoituksia en ole myynyt, sillä myyn vain jos itse yhtiön toiminnassa tapahtuu jotain merkittävää.

Ajattelin laittaa puolet kiinni ennen äänestyksen alkamista ja jättää puolet odottamaan tuloksia. Tämä siksi, että jos kyllä äänet voittavat, niin siitä seuraa helpotusralli. Ainakin olen sitten puolet laittanut kiinni halpoihin osakkeisiin. Jos taas ei-rintama voittaa, niin onpahan sentään puolet jäljellä, joilla voi ostaa halventuneita osakkeita. Heinäkuussa on tulossa kassaan merkittävästi täydennystä, joten voin laittaa kassan sileäksi kesäkuussa.

Olen yrittänyt hieman skannata mihin brittiläisiin osakkeisiin voisin iskeä kiinni, kun tähän asti vain GSK ja HSBC ovat olleet luupin alla. Tämän lisäksi tutkailen myös EU-alueen ulkopuolisia yhtiöitä, joilla ei ole mitään yhteyttä Britanniaan. Tämä siksi, että laskut ovat yleensä laaja-alaisia kaikilla markkinoilla. Tällöin voi saada hyvää tavaraa halvalla.

Itse vielä seurailen tilannetta. Kyllähän noita kovia nousijoita voisi myydä salkusta pois, rekyyliä ottanee tämän vuoden puolella joka tapauksessa.

SSH on lasketellut aika mukavasti nyt ja kymmien prosenttien tuotto sulanut pois, taitaa olla tuplauksen aika kohta puolin.

Mites muut SSH:n omistajat? Muistan täällä olleen kovasti myönteistä keskustelua yhtiöstä.

Käteispuskurin kasvatusta, ottakaa ihan iisisti joilla on jo käteistä varattuna..
Jonkinverran, kannattaa tarkkaan harkita mihin aikaan ja minkä yrityksen aaltoliikettä hyödyntää :) Enkä tarkoita mitään warrantteja tms. vaan vakavaraisia, arvokkaita yrityksiä, jotka aaltoilevat aina kvartaalien välisenä aikana. Tämä taktiikka vaatii kyllä aika paljon, ihan siksikin, että aaltoliike on pientä ja tuotto vaatii taas suuret panokset - ja teräksiset hermot .. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom