Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Valuuttakaupalla miljonääriksi vuodessa? Olen ihan amatööri, mutta ei kai tässä ole mitään järkeä? Jos tuo pitää paikkansa, niin miten täällä on enää yhtään kaksikymppistä, joka ei ajelisi Lamborghinilla ja työskentelisi 2 tuntia viikossa?

Itse olen seurannut IP:tä pidemmän aikaa ja antaa itsestään kyllä liian "helpon" kuvan. IP saattaa antaa hyvät eväät fx treidaukseen, mutta itse en ainakaan tiedä kuin pari jotka ovat puheiden mukaan yltäneet miljonääriksi (itse en ole maksava asiakas joten en omaa pääsyä millekkään top secret foorumille :D). Jossain vaiheessa syksyä IP:n FB sivuilla oli inspiraatiokuvana jonkun suomalaisen lähettämä sähköposti, missä kiiteltiin ajatusmaailman muuttumisesta tms. :rolleyes:

Itse olen perustiedot valuuttakauppaan hankkinut babypipsin kautta, joka on ilmainen eikä sisällä mitään outouksia.

EDIT: Kiitoksia aiemmin kysymykseeni vastanneille! Jatkan vielä hiukan sijoituskirjallisuuden lukemista ja perehdyn paremmin ETF:ien ideologiaan :rock:

itellä on ulkomaan rahastoissa vaan rahaa kiinni, suomen markkinat tehny jo useemman kuukauden tappiota. suomi osakkeista EB kiinnostaisi, mutta ei kuitenkaan oo ihan niin paljon rahaa kiinni tässä että olisi kannattavaa toi osakekauppa

Itellä kans on enään suomalaisia EB ja Outotec, tosta Outotecistä pistä päästä eroon ku nousis joskus vähän en viittis hirveesti persnettoa tehä tolla.
Oot myyny nää seilaavat osakkeet ja siirtäny biotekniikkaan ja lääketeollisuuteen sijoittaviin rahastoihin. Rahastot mitä mulla on 3kk aikana noin. +35%.

Millä tavalla kannattais tällaisen alottelevan, sijottelusta ja rahastoista kiinnostuneen lähteä rakentamaan omaa salkkua? Tällä hetkellä tilanne on se, että olen opiskelemaan lähdössä oleva nuori mies, joskin vielä työelämässä. Nyt, ennen kuin opiskelut alkavat ja raha varmasti on tiukemmassa, olen miettinyt jos alottaisi esimerkiksi rahastosäästämisen. Sijoitettavaa rahaa olisi laittaa kohteesta riippuen noin 5000-10000e, mutta tokikaan jos ei ole kannattavaa laittaa tuonkaan vertaa, niin aloitella pienemmillä.

Tällä hetkellä olen katsellut lähinnä OP:n rahastoja, jotka kyllä paperilla näyttävät hyviltä. Jostain olen kuitenkin kuullut, että noin pankkien rahastoihin ei kannattaisi kajota. Mitä mieltä tästä?

Jotain opusta voisi ehkä suositella, että pääsee jyvälle. Tarkoitus olisi lähteä mukaan matalan riskin pitkäaikasiin sijoituksiin.

Seuraavien kirjoittajien opukset on hyviä: Seppo Saario, Kim Lindström, Jukka Oksaharju, Henri Elo... Nuot kannattaa lukea.

Seligsonia voi rahastoista suositella lämpimästä. Sieltä löytyy edullisilla kuluilla olevaa indeksirahastoa. Suoria osakesijoituksia ei voi suositella ennenkuin on alaan parehtynyt.

Millä tavalla kannattais tällaisen alottelevan, sijottelusta ja rahastoista kiinnostuneen lähteä rakentamaan omaa salkkua? Tällä hetkellä tilanne on se, että olen opiskelemaan lähdössä oleva nuori mies, joskin vielä työelämässä. Nyt, ennen kuin opiskelut alkavat ja raha varmasti on tiukemmassa, olen miettinyt jos alottaisi esimerkiksi rahastosäästämisen. Sijoitettavaa rahaa olisi laittaa kohteesta riippuen noin 5000-10000e, mutta tokikaan jos ei ole kannattavaa laittaa tuonkaan vertaa, niin aloitella pienemmillä.

Tällä hetkellä olen katsellut lähinnä OP:n rahastoja, jotka kyllä paperilla näyttävät hyviltä. Jostain olen kuitenkin kuullut, että noin pankkien rahastoihin ei kannattaisi kajota. Mitä mieltä tästä?

Jotain opusta voisi ehkä suositella, että pääsee jyvälle. Tarkoitus olisi lähteä mukaan matalan riskin pitkäaikasiin sijoituksiin.

Nordnetiltä löytyy myös ilmaiset superrahastot mitä voi suositella.

Nordnetiltä löytyy myös ilmaiset superrahastot mitä voi suositella.

joo nordnetiltä löytyy kyllä hyviä, itellä on nyt suurimmat rahat kiinni tossa lääketieteellisessä ja usan salkussa, usan salkku kyllä tarkotus myydä/vähentää roimasti kunhan tuntuu ettei hinnat enää nouse, siellä talous meinaan rokkaa nyt. noi pankin rahastot on sellasia perusvarmoja, varmaan ihan samanlaisia kun noi nordnetin salkut mutta voi ottaa välistä ehkä enemmän, mene ja tiedä..
tähän vielä lisäten että muijalla on ainakin ollut useemman vuoden nyt oplla rahasto, on tehnyt 10% voittoa joten eikai nekään nyt ihan perseestä ole.

Nokiaa salkkuun ja odottelemaan kunnon nousuja...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onneks tänne tulee edes joskus näitä syvällisiä analyyseja yrityksistä.

Ja muutenkin äärimmäisen fiksuja vastauksia aloittelijalle. Pitää säästää jo siksi että jokainen tajuaa kiertää nämä täntyyppiset "suositukset" kaukaa. Ottamatta tässä yhtään kantaa Nokiaan sijoitukohteena vaan puhtaasti tämän "vinkin" laatuun.

Alkaa olemaan "vähän" uhkapelin makua meikäläisen touhuissa..

Salkussa Tikkurila Nre, rahastoissa pääpaino ylivoimaisesti 50% russian prosperityllä.. Yit:tä tekisi mieli kanssa ostella, huikea potentiaali Venäjän tilanteen takia kurssi nyt 4.360€. Saa nähdä loppuuko Lasselta koulu vai käykö munkki.

- - - Updated - - -

Ei ole vielä yhtään kirjoitusta tai spekulointia että mitä tapahtuu 25 päivä tätä kuuta kun ja jos "ääri"vasemmisto voittaa Kreikassa vaalit ja päättää jättää velat pystyyn kokonaan tai osittain. Jos ja kun viimeinkin Kreikka potkaistaan pihalle Eurosta ni veikkaan että markkinat reagoi tähän aika kovin.

Alkaa olemaan "vähän" uhkapelin makua meikäläisen touhuissa..

Salkussa Tikkurila Nre, rahastoissa pääpaino ylivoimaisesti 50% russian prosperityllä.. Yit:tä tekisi mieli kanssa ostella, huikea potentiaali Venäjän tilanteen takia kurssi nyt 4.360€. Saa nähdä loppuuko Lasselta koulu vai käykö munkki.

- - - Updated - - -

Onko YIT myös täysin riskitön? ;)

Tummennettuihin kohtiin sen verran, että tämä ketju kannattaa lukea. Käyty pariinkin otteeseen juuri tuota pankkien rahastot vs. seligson/nordnet.

Suomeksi tarjonta on aika vähäistä, mutta mielestäni paras suomeksi käännetty teos on Malkielin 'Sattuman kauppa Wall Streetillä'. Löytyy varmaan ihan kirjastoistakin eikä pitäisi paljoa yli kymppiä maksaa jossain nettikirjakaupassa ellei siitä ole taas tehty uusi painos.

Paras kirja, minkä olen indeksisijoittamisesta ja rahastoista lukenut on 'All About Asset Allocation'. All About Asset Allocation - Richard A. Ferri - Kirja (9780071700788) | Adlibris kirjakauppa - Pohjolan suurin kirjakauppa
Kannattaa tuo napata hyllyyn, jos vaan lontoo sujuu.

Onko YIT myös täysin riskitön? ;)

Ei ole ei, mutta riskiin nähden tuotto mahdollisuudet ovat riittävän hyvät. Ja holdiinhan tuokin menee. Jos olisi riski että joutuu myymään vaikka 2v päästä väkisin en ostaisi.

Inderes: YIT selvästi aliarvostettu
Analyysitalo Inderesin mukaan markkina arvioivat YIT:hen liittyvät riski rajusti yläkanttiin.
Analyysitalo Inderes kertoo ostaneensa Nordnetin experttisalkkuunsa YIT:n osakkeita. Yhtiö pitää osaketta selvästi aliarvostettuja ja näkee siinä merkittävää nousupotentiaalia muutaman vuoden tähtäimellä.
"Markkinat hinnoittelevat YIT:tä tällä hetkellä tukevilla riskipreemioilla, kun sijoittajat ovat huolissaan Suomen ja Venäjän talouksien heikosta kehityksestä. Korkeista riskipreemioista johtuen yhtiön markkinaennusteiden mukainen p/e kerroin on ensi vuodelle ainoastaan 9x. Mielestämme markkinat arvioivat YIT:hen liittyvät riskit rajusti yläkanttiin ja mielestämme yhtiön normalisoitu P/E kerroin on noin 12-13x tuntumassa. Näin ollen näemme osakkeessa selkeää nousuvaraa sekä riskipreemioiden supistumisen että pitkän aikavälin tuloskasvun kautta", Inderes perustelee.
Mirko Hurmerinta
Perjantai 16.1.2015

Itse nään paremman mahdollisuuden voittaa lotossa kuin Inderesin ennustuksilla.

Kauppalehden foorumit on kans täynnä tälläsiä sankareita. Pohditaan ihan kunnolla että kyllähän Stokkassa on potentiaalia ja tulee nousemaan blaablaa. Sit inistään kuinka meni rahat kankkulan kaivoon (Talvivaara) tai arvo romahti (ARCP). Itse olen kaukana hyvästä sijoittajasta, mutta osaan sentään yhtiöt valita huolella. Siihen kun ei tarvitse mikään KTM olla.

Kirjoista voisin suositella ainakin Oksaharjun kahta kirjaa. Nordnetin blogi on hyvää luettavaa ja erilaiset bloggaajat netissä tarjoavat kanssa mielenkiintoisia analyysejä.

Dividend Mantra ? My journey to become financially independent by 40 years old by living frugally and investing in dividend growth stocks
Dividend Growth Investor

Jotkut suosittelevat myös Vaurastu kuin Warren Buffett-kirjaa, itse sitä en ole lukenut niin en kommentoi sen enempää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom