Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mikäs Elektrobittiä on pitänyt noin kovassa laskussa? Mielestäni suht pienellä vaihdolla ollaan lasketeltu sieltä yli 3,60e tasoilta. Onko loppuvuodesta kiire kotiutella voittoja tai myydä tappiolla?! Vai oliko nousu kolme euron tasoista hypen aiheuttamaa ilmaa kurssissa..

Mikäs Elektrobittiä on pitänyt noin kovassa laskussa? Mielestäni suht pienellä vaihdolla ollaan lasketeltu sieltä yli 3,60e tasoilta. Onko loppuvuodesta kiire kotiutella voittoja tai myydä tappiolla?! Vai oliko nousu kolme euron tasoista hypen aiheuttamaa ilmaa kurssissa..

Mulla oli jonkunverran EB:tä mutta luovuin siitä kun oli sen verran kauheaa hypeä KL palstalla jatkuvasti.

Miten nämä kurssit pysyy näin korkealla? Johtuuko ilmaisen rahan antamisesta ? Painetaanko rahaa niin paljon vai mistä johtuu? Firmoilla menee huonosti ja valtioilla menee EUssa huonosti mutta kurssit vain nousee. Jotenkin epäloogista. Jokunen osake on tippunut, lähinnä Putinin takia, olen seurannut niitä, kuinka alas voi YIT tai NR vajota? Eritoten toi NR ni mikä siinä on vikana? Tuotteet on hyviä ja bisnes luistaa mutta lähemmäs 50% pakittanut osake.

Onko kukaan sijoittanut tähän Nordnetin kk-säästössä mukana olevaan raaka-aine-ETF:ään: db x-trackers DBLCI - OY Balanced UCITS ETF (TER 0,55%). Ohessa avaintietoesitteeseen linkki: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...=2vjcbZYpfTzjU4vR0nfNxA&bvm=bv.82001339,d.bGQ

Sijoittaa siis energiaan (öljy, bensa, maakaasu), teollisuus- ja jalometalleihin (mm. kulta ja alumiini) ja elintarvikeraaka-aineisiin (viljat, sokeri..).

Törmäsin tähän alunperin, kun ajattelin katsoa, onnistuisko jotenkin helposti sijoittaa öljyyn. Tässä tulis nyt sitten samalla hajautusta, mutta aikamoinen putoava puukkohan tää on kyllä ollut viime vuodet. Eli löytyykö täältä raaka-ainemarkkinoihin perehtyneitä arvioimaan nykyisiä arvostustasoja? Ja onko näissä raaka-aine-ETF:ssä jotain sellaista eroavaisuutta osake-ETF:iin verrattuna, mikä pitäis osata ottaa huomioon?

Onko kukaan sijoittanut tähän Nordnetin kk-säästössä mukana olevaan raaka-aine-ETF:ään: db x-trackers DBLCI - OY Balanced UCITS ETF (TER 0,55%). Ohessa avaintietoesitteeseen linkki: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...=2vjcbZYpfTzjU4vR0nfNxA&bvm=bv.82001339,d.bGQ

Sijoittaa siis energiaan (öljy, bensa, maakaasu), teollisuus- ja jalometalleihin (mm. kulta ja alumiini) ja elintarvikeraaka-aineisiin (viljat, sokeri..).

Törmäsin tähän alunperin, kun ajattelin katsoa, onnistuisko jotenkin helposti sijoittaa öljyyn. Tässä tulis nyt sitten samalla hajautusta, mutta aikamoinen putoava puukkohan tää on kyllä ollut viime vuodet. Eli löytyykö täältä raaka-ainemarkkinoihin perehtyneitä arvioimaan nykyisiä arvostustasoja? Ja onko näissä raaka-aine-ETF:ssä jotain sellaista eroavaisuutta osake-ETF:iin verrattuna, mikä pitäis osata ottaa huomioon?

En ole sijoittanut (enkä sijoita). Suurin ero tietysti on, että useimmat osake-etf:t omistavat oikeasti osakkeita, mutta raaka-aine -etf:t omistavat vain johdannaisia. On toki myös johdannaisiin perustuvia osake-etf:iä, kannattaa aina selvittää kummasta kyse.

Jos yksinkertaistetaan vähän niin noissa raaka-aineissahan ei ole kyse sijoittamisesta vaan spekuloinnista raaka-aineiden tulevaisuuden hinnoilla tai ehkä etäisesti inflaatiosuojan hakemisesta, varsinaisesti ne eivät tuota mitään ikinä.

Itse sijoittaisin ennemmin johonkin Oil&Gas Exploration & Production -teemalla kulkeviin ETF:iin jos on kiinnostunut öljystä.

Joka tapauksessaThe Web's Best ETF Screener | ETF Database on hyvä työkalu jenkeissä listattuihin ETF:ien etsimiseen.

Miten kannattaisi aloittaa sijoittaminen jos käytössä olisi ylimääräistä rahaa 5000e ja jatkossa n. 200e/kk. Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo NN:n ETF-kuukausisäästäminen olisi ihan fiksu vaihtoehto aloittelijalle. Rahastoiksi ja painotuksiksi ajattelin seuraavia:

iShares Core MSCI World UCITS ETF 85%-painotus
iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF 15%-painotus

Miten tämä kuviteltu 5000e rahasumma kannattaisi ajallisesti sijoittaa (250e/kk, 500e/kk, kerralla) kun puhutaan näistä ETF:stä? Kiitos etukäteen!

Miten kannattaisi aloittaa sijoittaminen jos käytössä olisi ylimääräistä rahaa 5000e ja jatkossa n. 200e/kk. Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo NN:n ETF-kuukausisäästäminen olisi ihan fiksu vaihtoehto aloittelijalle. Rahastoiksi ja painotuksiksi ajattelin seuraavia:

Miten tämä kuviteltu 5000e rahasumma kannattaisi ajallisesti sijoittaa (250e/kk, 500e/kk, kerralla) kun puhutaan näistä ETF:stä? Kiitos etukäteen!

...........

Olen aika noviisi itsekin, mutta neuvoisin ajalliseen hajauttamiseen. Älä siis sijoita koko 5000€ summaa kerralla. Tuo 250€/kk voi olla mielestäni liian pieni, mutta hae sä se oma summasi. Itse hakisin sen 500-1000€/kk välistä, mutta minä olenkin noviisi ja tod. näk. tuo summa polttelisi liikaa taskussa :)

...........

Olipa kattava vastaus, kiitos siitä ;)

Olen aika noviisi itsekin, mutta neuvoisin ajalliseen hajauttamiseen. Älä siis sijoita koko 5000€ summaa kerralla. Tuo 250€/kk voi olla mielestäni liian pieni, mutta hae sä se oma summasi. Itse hakisin sen 500-1000€/kk välistä, mutta minä olenkin noviisi ja tod. näk. tuo summa polttelisi liikaa taskussa :)

Olipa kattava vastaus, kiitos siitä ;)
EIpä kestä, tajusin viestin laitettuani että täältä löytyy varmasti viisaampaakin porukkaa kun meikäläinen näissä asioissa. Mutta alunperin siinä luki että itse survoisin ton 5k€ nyt johonkin näistä Tikkurila/nre/martela tai jos gämbläisin laittaisin sen venäjä rahastoon.-

edit: joo mä laittaisin koko paskan Tikkurilaan, villi veikkaus että se tulee nousemaan melko kivasti vuoden sisään.

Ei tuolla ajanjaksolla, jolla summan hajautat ole niin suuri merkitys, kun kuitenkin tarkoituksena on tasaisesti jatkaa sijoittamista. Puoli vuotta - puolitoista vuotta oman fiiliksen mukaan.

- - - Updated - - -

EIpä kestä, tajusin viestin laitettuani että täältä löytyy varmasti viisaampaakin porukkaa kun meikäläinen näissä asioissa. Mutta alunperin siinä luki että itse survoisin ton 5k€ nyt johonkin näistä Tikkurila/nre/martela tai jos gämbläisin laittaisin sen venäjä rahastoon.-

edit: joo mä laittaisin koko paskan Tikkurilaan, villi veikkaus että se tulee nousemaan melko kivasti vuoden sisään.

Yleisesti voidaan sanoa, että aloittelijalle annettavat "Laita koko summa osakkeeseen X kerralla, koska mulla on hyvä perstuntuma" on ihan helvetin paskoja vinkkejä ja ne kannattaisi pitää ihan omana tietonaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu tiedän, sen takia tuli alunperin noi ........... laitettua ja mainittua että täältä löytynee viisaampia kuin minä ;)

edit (tosin olen erittäin vahvasti sitä mieltä että holdi osakkeeksi tikkurila olisi nyt yksi parhaista) ja sen kyllä huomaa kun katselee mun sijoituksia.

Juu tiedän, sen takia tuli alunperin noi ........... laitettua ja mainittua että täältä löytynee viisaampia kuin minä ;)

edit (tosin olen erittäin vahvasti sitä mieltä että holdi osakkeeksi tikkurila olisi nyt yksi parhaista) ja sen kyllä huomaa kun katselee mun sijoituksia.

Olen samaa mieltä Tikkurilan potentiaalista ja se on kärkisijoilla seurattavien osakkeiden listalla. Kuitenkaan kenenkään ei pidä aloittaa laittamalla kaikkea yhteen tai kahteen osakkeeseen.
Silti siitä Tikkurilasta on parempi keskustella vaikka sellaisessa yhteydessä, että listaat syyt miksi se on sun mielestä yksi parhaista osakkeista. ;)

Tuossahan tuo pähkinänkuoressa. Uutisvirta - Kauppalehti - Ruplan luisu riepottelee Tikkurilaa

Mä en vaan kykene näkemään mitään riskiä tällä hetkellä heidän osakkeidensa ostossa, ja jos könttänä pitäisi 5k€ johonkin laittaa niin ennemmin laittaisin tähän kuin rahastoihin, MUTTA kuten sanottua mulla ei ole ammattitaitoa!

Joo varmaan täysin riskitön osake, eihän Suomessa voi rakentaminen ja remontoiminen pysähtyä ja Venäjäkin on täysin riskitön joka suhteessa :D

Joo varmaan täysin riskitön osake, eihän Suomessa voi rakentaminen ja remontoiminen pysähtyä ja Venäjäkin on täysin riskitön joka suhteessa :D

Eikös tuo Venäjä ole likimain pysähtynyt tikkurilan kantilta, mun mielestä hämmästyttävän vähän tulos tippunut vaikka venäjä kosahti aika reippasti. Mun mielestä melko kova saavutus menettää kovimmat "markkinat" ja silti onnistua pienentämään puljun nettovelkaantumis astetta / laajentamaan reviiriä. Nyt herääkin Venskun päässä kysymys mitä tapahtuu Venäjällä kun siellä on rakentaminen ja remontoiminen nyt stopissa vuoden pari.

Vaikken mistään mitään tiedäkkään väitän että markkinat saattavat jossain vaiheessa taas alkaa kasvamaan.

Tietty voihan tässä alkaa ydinsota ja kuollaan kaikki mutta sillon on aika saakelin sama onko osakkeita vai ei ;)

Eikös tuo Venäjä ole likimain pysähtynyt tikkurilan kantilta, mun mielestä hämmästyttävän vähän tulos tippunut vaikka venäjä kosahti aika reippasti. Mun mielestä melko kova saavutus menettää kovimmat "markkinat" ja silti onnistua pienentämään puljun nettovelkaantumis astetta / laajentamaan reviiriä. Nyt herääkin Venskun päässä kysymys mitä tapahtuu Venäjällä kun siellä on rakentaminen ja remontoiminen nyt stopissa vuoden pari.

Vaikken mistään mitään tiedäkkään väitän että markkinat saattavat jossain vaiheessa taas alkaa kasvamaan.

Tietty voihan tässä alkaa ydinsota ja kuollaan kaikki mutta sillon on aika saakelin sama onko osakkeita vai ei ;)

Jaa sulla on ihan sisäpiiritietoa tilanteesta? :D
Nimittäin ennen ruplan romahdusta Tikkurila on vain antanut tulosvaroituksen, että ruplan heikkenemisellä on kielteinen vaikutus liikevaihtoon ja liikevoittoon. Tuon ilmoituksen jälkeen tilanne on vielä paljon pahentunut Venäjällä.

Jaa sulla on ihan sisäpiiritietoa tilanteesta? :D
Nimittäin ennen ruplan romahdusta Tikkurila on vain antanut tulosvaroituksen, että ruplan heikkenemisellä on kielteinen vaikutus liikevaihtoon ja liikevoittoon. Tuon ilmoituksen jälkeen tilanne on vielä paljon pahentunut Venäjällä.

Ei ole sisäpiiritietoa, tuli vaan luettua varmaan kaikki netistä löytyvä materiaali ennen kuin tungin lähes kaiken liikenevän massin Tikkurilaan ;) Pitää olla kato vahva usko. Asiantuntijathan ovat kovasti eri mieltä tuosta Tikkurilan tilanteesta, osa kehottaa ostamaan ja osa arvio vielä arvon tippuvan. Mulla noi on vahvasti holdissa ja jos tää tilanne nyt jossain vaiheessa normalisoituisi niin eiköhän tuo Venäjän myyntivoitotkin tule kasvamaan normaaliin, ja normaalihan on vielä tällä hetkellä hyvin pieni osuus Ryssälandian potentiaalista.

Tikkurila ? kasvumahdollisuuksia ilman hintalappua - 80+ päivässä osakesijoittajaksi

Edit: ei kai mikään osake ole täysin riskitön, mutta kyllä mä ihmeenä pitäisin jos tuolla onnistuu jotenkin vaikkapa 5v syklissä tappiota tekemään.

Suositut

Back
Ylös Bottom