Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kurssit ovat joo korkealla ja varmaan vuoden sisään nähdäänkin korjausliikettä, mutta laatuyhtiöt sen kestävät. Lopetin indeksisijoittamisen ja lähin hakemaan niitä osinkoja mistä oli puhe täällä joskus aikasemmin ( :D ) niin sijoitushistoria on vähän pitempi kuin yksi nousukausi.

Tosi mielenkiintoinen periaatteena toi että voi elää pelkillä osingoilla tietyssä vaiheessa. Käytännössä voi lopettaa palkkatyön ja keskittyä sitten siihen mistä elämässään nauttii. Harmi vaan että meidän verotuksella sitä salkkua saa kerätä aika kauan ja ennen 50v on aika hankalaa jäädä tuolla tavalla eläkkeelle. Jenkkilässähän nuo palkat on paljon korkeammat (joo toki dollareina), mutta niin on tunnitkin.

Noista osingoista tulikin mieleen!

Eli tuleeko noi osingot esim Nordnettiin vai suoraan tilille? Entäpä täytyykö niistä maksaa verot aina. Eli siis jos vuodessa tulee yli 1000e jne? Vai voiko noi osingot uudelleensijoittaa ohi verotuksen? En ole oikein löytänyt vastauksia noihin.

Eli tuleeko noi osingot esim Nordnettiin vai suoraan tilille? Entäpä täytyykö niistä maksaa verot aina. Eli siis jos vuodessa tulee yli 1000e jne? Vai voiko noi osingot uudelleensijoittaa ohi verotuksen? En ole oikein löytänyt vastauksia noihin.

Jos omistat suoraan jotakin suomalaista osaketta niin osingon verotusta on vaikea tai mahdoton kiertää. Mutta sitten taas on erilaisia esim ETF tuotteita joissa osingot sijoitetaan uudelleen siten, että et joudu maksamaan niistä verua. Nordnetillä on kk-säästön piirissä jopa noita.

Tarkennuksena tähän 1000€ rajan kysymykseen niin se ei koske osinkoja vaan pelkästään osakkeiden myyntiä ja siinäkin se 1000€ raja on että osakkeiden myyntihintojen yhteismäärä saa olla max 999€/ kalenterivuosi jotta mahdolliset voittojen osuudet tuosta 1000€:sta olisivat verovapaita.

Kurssit ovat joo korkealla ja varmaan vuoden sisään nähdäänkin korjausliikettä, mutta laatuyhtiöt sen kestävät. Lopetin indeksisijoittamisen ja lähin hakemaan niitä osinkoja mistä oli puhe täällä joskus aikasemmin ( :D ) niin sijoitushistoria on vähän pitempi kuin yksi nousukausi.

Tosi mielenkiintoinen periaatteena toi että voi elää pelkillä osingoilla tietyssä vaiheessa. Käytännössä voi lopettaa palkkatyön ja keskittyä sitten siihen mistä elämässään nauttii. Harmi vaan että meidän verotuksella sitä salkkua saa kerätä aika kauan ja ennen 50v on aika hankalaa jäädä tuolla tavalla eläkkeelle. Jenkkilässähän nuo palkat on paljon korkeammat (joo toki dollareina), mutta niin on tunnitkin.

Itsekin olen kiinnostunut juuri osinkosijoittamisesta, pääsääntöisesti jenkkimarkkinoille. Sijoittajauraa takana reilu vuosi, jonka aloitin ETF:llä ja indekseillä. Alussa strategia oli suht selvä, mutta toisinaan on vaikea toimia markkinoiden pomppiessa strategian mukaisesti vaan tuppaa tulemaan tekoja tunteiden eikä järjen/logiikan saattelemana. Yhä enemmän asiaan perehtyneenä, osinkosijoittaminen tunnostaa loogiselta ja fiksulta: säännöllisiä ja kasvavia tuloja, markkinasykleistä vähemmän riippumatta. Monet laatuyhtiöt ovat pystyneet kasvattamaan osinkojaan huonosta markkinasyklistä huolimatta ja näinä aikoina sijoittajan näkökulmasta juuri se osinko on se, mikä kenties kuvastaa ainoaa tuottoa.

Mä en oikein ole ikinä tajunnut tuota "fyysisen" sijoituskullan periaatetta. Tuolla linkissäkin puhutaan kuinka "saat fyysistä kultaa käsiisi", mutta samalla sanotaan että se talletetaan pankkijärjestelmän ohi Zürichiin tai Singaporeen ja asiakas saa vain omistajuussertifikaatin. Tulee vaan mieleen se video missä ne 5 reppanaa suomimiestä ja naista on siellä Vilnassa katsomassa sijoituskultaansa (jota siis epäillään tällä hetkellä pyramidihuijaukseksi).

Kuten tuolla sivullakin sanotaan: jos on suuri omaisuuus niin tietty osa kannattaa sijoittaa kultaan, koska siinä on pienemmät riskit. Epäilen että tässä tapauksessa ei ole kyse suuresta omaisuudesta, vaan mahdollisesti ainoasta sijoitusmuodosta.

Mutta vastaus kysymykseesi, niin itselläni ei ole kultaa enkä aio siihen sijoittaakaan. Korut koruina, jos niistä rahaa haluaa niin varmaan joskus voisi niitä esim. korupajoille myydä raaka-aineeksi, mutta ei mulla niin paljoa ole koruja että siinä tiliä pääsisi tekemään :)

Kriisiaikoina kulta on ollut se suosittu sijoituskohde. Tätä voi spekuloida vaikkapa kulta-ETF sijoituksilla, jotka ostavat joko ihan fyysistä kultaa tai seuraavat kullan hintaa.

Käteinen loppu, olis saanu Unileveriä alle 40 dollarin alkuviikosta, oma keskihinta 41n puolella :( Exxon myöskin nousi vahvasti, tankkasin 86n puolella ja nyt lähestyy 92ta eli takaisin omilla lukemillaan. Hyvillä mielin odottelemaan seuraavaa palkkaa ja opintotuloja, kärsivällisyyttä hommaan tarvitsis vaan enemmän.

Kriisiaikoina kulta on ollut se suosittu sijoituskohde. Tätä voi spekuloida vaikkapa kulta-ETF sijoituksilla, jotka ostavat joko ihan fyysistä kultaa tai seuraavat kullan hintaa.

Käteinen loppu, olis saanu Unileveriä alle 40 dollarin alkuviikosta, oma keskihinta 41n puolella :( Exxon myöskin nousi vahvasti, tankkasin 86n puolella ja nyt lähestyy 92ta eli takaisin omilla lukemillaan. Hyvillä mielin odottelemaan seuraavaa palkkaa ja opintotuloja, kärsivällisyyttä hommaan tarvitsis vaan enemmän.

Luulen että toi öljy laskee taas kohta ja osakkeet seuraa perässä. Arabithan on valmiita menemään 40$ barrelihintoihin jopa.

Jos jostain löytyisi realiaikainen lista konkurssiin menneistä/toimintansa lopettaneista öljy-yrityksistä, olisi sellaista varmaan aika fiksua seurata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luulen että toi öljy laskee taas kohta ja osakkeet seuraa perässä. Arabithan on valmiita menemään 40$ barrelihintoihin jopa.

Jos jostain löytyisi realiaikainen lista konkurssiin menneistä/toimintansa lopettaneista öljy-yrityksistä, olisi sellaista varmaan aika fiksua seurata.

Toivottavasti laskeekin, bensan hinta laskee ja osakkeiden -> tankataan autot ja osakkeet ;)

No niin peli on avattu :)
Tikkurilaa/Nre/Martelaa tankkailtu. Tuli myös availtua seligsonille osakerahastot, riskillä vedellään russian prosperity 50% 25% kehittyvää eurooppaa ja 25% top global brands.

Miten muut, onko tullut paljon hommailtua Russiania ? Vahva usko että vuoden parin sisään tuo rahasto on taas aivan eritasolla, tarkoitus olisi puolen vuoden sisään survoa tuonne ainakin 10k€

No niin peli on avattu :)
Tikkurilaa/Nre/Martelaa tankkailtu. Tuli myös availtua seligsonille osakerahastot, riskillä vedellään russian prosperity 50% 25% kehittyvää eurooppaa ja 25% top global brands.

Miten muut, onko tullut paljon hommailtua Russiania ? Vahva usko että vuoden parin sisään tuo rahasto on taas aivan eritasolla, tarkoitus olisi puolen vuoden sisään survoa tuonne ainakin 10k€

Ite sijoittaisin euroopan sijaan vaikka kehittyvään aasiaan, tai tähän mihin jo sijoitankin: UBS (Lux) EF Biotech (USD) P-acc
https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=FXLUX00789

Franklin India:
https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=NBMAR00459

Mitä suosittelisitte aloittavalle sijoittajalle? Ajattelin, että nyt 20 -vuotiaana olisi varmaan hyvä hetki aloittaa rahastosäästäminen, josta olen kiinnostunut. Olen jonkun verran muutaman kuukauden aikana lueskellut asioista, mutta olen pohdiskellut mikä olisi fiksuin veto omalla kohdallani rahastosäästämisen aloittamiselle.

Olen Nordean asiakas, mutta onko mitään järkeä aloittaa rahastosäästäminen nordean rahastoilla? Vai kannattaako rahastosäästämistä harrastaa aloittelijana jo nordnetin tai jonkin sijoituspalvelun (vaikkapa seligson?) kautta?

Tarkoituksenani ei ole siis merkitä jotain könttäsummaa, vaan pistää kuukausittain esim. 150€~ rahastoihin. Kiitos, jos joku kokeneempi voisi jakaa oman mielipiteensä!

Mitä suosittelisitte aloittavalle sijoittajalle? Ajattelin, että nyt 20 -vuotiaana olisi varmaan hyvä hetki aloittaa rahastosäästäminen, josta olen kiinnostunut. Olen jonkun verran muutaman kuukauden aikana lueskellut asioista, mutta olen pohdiskellut mikä olisi fiksuin veto omalla kohdallani rahastosäästämisen aloittamiselle.

Olen Nordean asiakas, mutta onko mitään järkeä aloittaa rahastosäästäminen nordean rahastoilla? Vai kannattaako rahastosäästämistä harrastaa aloittelijana jo nordnetin tai jonkin sijoituspalvelun (vaikkapa seligson?) kautta?

Tarkoituksenani ei ole siis merkitä jotain könttäsummaa, vaan pistää kuukausittain esim. 150€~ rahastoihin. Kiitos, jos joku kokeneempi voisi jakaa oman mielipiteensä!

On varmasti hyvä hetki aloittaa :) Tai sit voit 30v kiroilla kun oot hukannut 10v.
Mun käsittääkseni noi pankkien hallinnoimat systeemit on pirun kalliita, Mä kyselin suunnilleen samaa joskus aiemmin ja mulle suositeltiin just Seligsonia ja Nordnettiä-

Täältä myös ääni Seligsonille ja Nordnetille. Itsellä on useita rahastoja Seligsonilta ja sen lisäksi Nordnetistä noita täysin kuluttomia superrahastoja.

Nordnettiin kuukausisäästösopimus pienillä kuluilla ETF:iin. Itsellä näin:
Eurooppalaiset pienyhtiöt: db x-trackers MSCI Europe Small Cap... 10 %
Eurooppa: iShares MSCI Europe UCITS ETF (Acc)... 30 %
USA: iShares Core S&P 500 UCITS ETF 50 %
Kehittyvät markkinat: SHS-CO.MSCI EM IMI UCITS 10%
Kulut 0,2 %.s
Myös Seligsonilla on edullisia rahastoja, siellä käytössä korkorahastot, pharos, Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Nykyisin tosin laittelen sinne enää korkorahastoihin, kun muuten Nordnetilla.

Nordean kautta rahastot kalliita, esim. Säästö 50 kulut 1,6 % vuosi + merkitseminen 1 %. Kannattaa tarkastella todellakin noita kuluja. Esim. 150 eur/kk sijoitus 40 vuoden ajan, ero edellä mainitun Nordnetin salkun ja Nordean salkun välillä 189281 euroa, jos tuotto keskimäärin 9 % vuodessa.

Nordenit rahastoissa kannattaa aina tarkistaa tuo "avaintietoesite" missä todelliset kulut. Ne vaan voi sitten olla ihan millä kielellä tahansa...

Tässä esimerkki tuosta UBS (Lux) EF Biotech (USD) P-acc rahastosta ja sen kuluista:

OSTO- JA MYYNTIPALKKIOT
Merkintäpalkkio -
Lunastuspalkkio -
Hallinnointi 1.63%
Tulokseen perustuva
max.maksu -%
Kokonaiskulusuhde 2.08%

Sitten avaintietoesitteestä(käännetty Ruotsista englanniksi koska tulee paljon paremmin luettavaksi kuin Suomeksi käännettynä):

charges
The charges you pay cover the fund's expenses, including marketing and distribution. These charges reduce your
Placement growth potential.

One-off charges taken before or after
invest
Subscription Fee - 3.00%
Redemption charge - 0.00%
Conversion charge - 3.00%
This is the maximum that can be taken out of your money before
invested / before the proceeds of your investment are paid out.
Charges taken from the fund during the year
Ongoing charges - 2.11%
Charges taken from the Fund under certain conditions
Performance fee - no

Paras hetki on aloittaa mahdollisimman nuorena eli sulla on just hyvä ajankohta aloittaa nyt.
Yksinkertaisin ja halvin tapa on aloittaa kuukausisäästäminen nordnetin etf-rahastoihin. Esim otat iShares Core MSCI World UCITS ETF ja iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF. Noilla saat kehittyneet ja kehittyvät markkinat katettua vaikka jollain 80/20 jaolla ja kulut vain noin 0,21% sekä osingot tulee automaattisesti uudelleensijoitettua.

Nordenit rahastoissa kannattaa aina tarkistaa tuo "avaintietoesite" missä todelliset kulut. Ne vaan voi sitten olla ihan millä kielellä tahansa...

Tässä esimerkki tuosta UBS (Lux) EF Biotech (USD) P-acc rahastosta ja sen kuluista:

OSTO- JA MYYNTIPALKKIOT
Merkintäpalkkio -
Lunastuspalkkio -
Hallinnointi 1.63%
Tulokseen perustuva
max.maksu -%
Kokonaiskulusuhde 2.08%

Sitten avaintietoesitteestä(käännetty Ruotsista englanniksi koska tulee paljon paremmin luettavaksi kuin Suomeksi käännettynä):

charges
The charges you pay cover the fund's expenses, including marketing and distribution. These charges reduce your
Placement growth potential.

One-off charges taken before or after
invest
Subscription Fee - 3.00%
Redemption charge - 0.00%
Conversion charge - 3.00%
This is the maximum that can be taken out of your money before
invested / before the proceeds of your investment are paid out.
Charges taken from the fund during the year
Ongoing charges - 2.11%
Charges taken from the Fund under certain conditions
Performance fee - no

Niin noista avaintietoesitteistä ei etf:ien osalta saa välttämättä tietoa siitä, kuinka paljon on merkintä- ja lunastusmaksut. Esim. noissa eurooppalaisissa pienyhtiöissä (joita minulla) on kyllä mainittu tuosta 3% enimmäismerkintä- ja lunastusmaksusta, mutta esitteessä todetaan, että: †"Merkintä- ja lunastuspalkkioita peritään vain, kun osakkeiden merkinnät tai lunastukset toteutetaan suoraan rahaston kanssa, eikä
niitä peritä, kun sijoittajat myyvät tai ostavat tällaisia osakkeita pörsseissä. Pörssikauppaa käyvät sijoittajat maksavat
arvopaperivälittäjiensä veloittamat palkkiot. Näistä palkkioista saa tietoa arvopaperivälittäjiltä. Rahaston tai rahaston hallinnointiyhtiön
(tapauksesta riippuen) kanssa suoraan kauppaa käyvät valtuutetut osapuolet maksavat asiaankuuluvat kaupankäyntikulut".

Tämä tarkoittaa siis käytännössä, ettei tavallinen sijoittaja joudu maksamaan noita kuluja.

Tuolla juttua tästä etf -kuukausisäästämisestä. ks. erityisesti jutun jälkeinen keskustelu/kommentointi. Kohti taloudellista riippumattomuutta: Nordnetin kautta ETF säästämistä ilman välityspalkkioita

Suositut

Back
Ylös Bottom