Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En harrasta penkkipunnerrusta mutta olen joskus training campilla nostanut 160kg:) Eli en voi kommentoida siihen. Mutta omasta mielestä noi Venskun perustelut miksi hän sijoittaa "venäjä" osakkeisiin on ihan hyvät perustelut, jotkuut haluaa pelata isommalla riskillä. Itsekin aion ostaa Nokian Renkaita, talvirenkaille on aina menekkiä maailmassa. Toi Krim episodi ei kestä ikuisesti, kun aikaa kuluu jonkin aikaa niin jonkinlainen tasapeli tulos saadaan ja kättä lyödään päälle ja kaikki on hyvin. Jokainen kärsii noista pakotteista, eniten luonnollisesti Venäjä.

En kyllä keksi mitään syytä miksei muiden keskustelijoiden tulisi puuttua tilanteeseen, jos joku aloittelija kysyy neuvoa rahastosuunnitelmaansa ja joku valopää tulee heittämään, että "osta koko rahalla osaketta X".
Jos treenipuolella joku esittelee ensimmäisen treeniohjelmansa niin ei sitäkään hyvällä katsota, jos joku huutaa että tee pelkkää penkkiä 7x viikossa. Taino vissiin sielläkin saa puhua vaan jos penkkaa 400kg vai mitä SirMax?

Jos ton mun viestin perusteella laittaa rahansa johonkin miettimättä mitään niin silloin ei edes muiden ihmisten puuttuminen voi pelastaa kyseistä henkilöä :) Ensimmäisessä lauseessa mainitsen että täältä löytynee viisaampia neuvomaan..

Edit: en muuten edelleenkään pitäisi huonona ideana ostaa Tikkurilaa, omassa ostoohjelmassahan tuo on niin kauan kunnes kurssi on 15€.

Tähän olen itsekkin ajatellut sijoittavani. Onko sulla mrNICEGUY jotain hyviä perusteita tai tarkempaa tietoa Intian tilanteesta?
Tästä olen myös kiinnostunut: https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000N4UF&nobuy=1&nm=Tundra+Pakistan+A
Ja tälläistä löytyy nyt salkusta: https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=FXLUX00789

Tähän olen itsekkin ajatellut sijoittavani. Onko sulla mrNICEGUY jotain hyviä perusteita tai tarkempaa tietoa Intian tilanteesta?
Tästä olen myös kiinnostunut: https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000N4UF&nobuy=1&nm=Tundra+Pakistan+A
Ja tälläistä löytyy nyt salkusta: https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=FXLUX00789

Kaveri alko viikko sitten sijoittamaan tohon Tundra Pakistaniin. Itse avasin eilen lopulta tuon Intian.

Tohon Biotechiin oon myös sijottanut nyt hetken. Tän hetkinen tuotto Biotechillä ~11%, tosin heittelee aika rajusti ja toissapäivänä oli muistaakseni jopa 19% sinisellä. Näköjään 14.11 oon avannut sen ja neljä kertaa oon laittanut nyt rahaa sinne. Muistaakseni Frankliniltä löytyy myös joku Biotech-rahasto.

Onhan toi Intia/aasia ollu kovassa kehityksessä. Uskon että potentiaalia löytyy vaikka nousukin on ollut aika hurjaa jo.

Onhan toi Intia/aasia ollu kovassa kehityksessä. Uskon että potentiaalia löytyy vaikka nousukin on ollut aika hurjaa jo.
Intian inflaatio oli ollut pitkään yli 10%, mutta on nyt pudonnut puoleen tästä. Toisaalta USD on alkanut vahvistua muitankin valuuttoja kuin rupiaa vastaan. Ennen sijoittamista intialaisiin osakkeisiin olisin kyllä hyvin kiinnostunut siitä, millaisella valuuttaoptiopatterilla rahaston on suojautunut kurssimuutoksia vastaan. Intian julkinen sektori on läpikorruptoitunut, eikä sellaisten lakien säätöön menee pitkää aikaa, joilla maahan sijoittaneet länkkärit vapautetaan rahoistaan (esim. case Nokian tehdas Chennaissa).

Kertokaas nyt pakkiksen asiantuntijat sitten syitä, miksi noita mainitsemiani osakkeita EI kannata haalia ja mielellään yli 3 rivin vastauksilla ;)?

Oksaharjua lainatakseni, Näiden osakkeiden arvon tippumiselle on selvä syy ja se on Venäjän tilanne, Siinä vaiheessa, kun pahimmat pelot asuntomarkkinoiden monivuotisesta lamaantumisesta ovat ohi, on yhtiön osakekurssi todennäköisesti jo kaksinumeroisilla lukemilla. Jos YIT yltää jatkossa samanlaisiin oman pääoman tuottoihin kuin historiassa, on osake erinomainen sijoitus jo nykyhinnoilla hankittuna. YIT-ostojaan edelleen panttaava sijoittaja on siis metsästämässä turvamarginaalia.

Hyviä yrityksiä nämä NRE, Olvi ja Tikkurila ovat. Markkinaolosuhteet eivät vain tällä hetkellä Venäjästä johtuen kovin suotuisia ole. Tikkurilan joutui varottamaan lähes osarin jälkeen tuloksestaan ruplan heikentymisestä johtuen, joten itse ainakin aion katsoa osavuosikatsaukset ennen kuin teen yhtään mitään näiden suhteen. Olvi taas on ollut ongelmissa Valko-Venäjällä. High risk - high reward. Venäjän tilanne voi jatkua vielä pitkään, eikä ruplalla tai öljyllä ole isommin nousupaineita tällä hetkellä. Pitkään salkkuun voi jo toki aloitella osto-ohjelmaa. Tilanne tullenee jossain vaiheessa rauhoittumaan. Nämä vain minun ajatuksia, jokainen tekee toki omat ratkaisunsa omilla rahoilla.

Jos nyt puhutaan näistä vaikka näistä neljästä Venäjäriskisestä osakkeesta, eli Olvi, Nokian renkaat, Tikkurila ja YIT, niin YIT on selkeästi heikoin lenkki. Olvi, NRE ja Tikkurila pitää hallussaan jokainen tiettyä kuluttajasegmentin markkinajohtajuutta. Näillä kolmella on myös vahva taloudellinen tila ja erityisesti selkeästi positiivinen ja vahva kassavirta eikä näköpiirissä mitään kovin suuria (pakollisia) investointeja.
Olvin vahvuus on kuluttajien uskollisuus virvoitusjuoma- olutbrändeihin eli markkinaosuudet tuskin katoavat hetkessä. Riskinä Itä-Euroopan taloudellinen tila. Olvi tämän nelikon korkeimmalle arvostettu, mutta toisaalta liiketoimintakaan ei ole kärsinyt yhtä paljon kuin muilla.
Tikkurila vähän samanlainen kuin Olvi eli vahvat brändit, joten markkina-asemaa ei helposti horjuteta. Kärsii enemmän ruplan laskusta kuitenkin. Maaleja ei voi kuljettaa pitkin Eurooppaa samalla tavalla kuin virvoitusjuomia tai renkaita joten ei pysty hyötymään tuotantokustannusten laskusta.
NRE:n tilanne hankalampi kuin kahden edellisen, koska periaatteessa joka vuosi pitää pystyä osoittamaan teknisiä kehitysaskelia eikä asiakkaat ole samalla tavalla brändiuskollisia. Kuitenkin näistä on vahvoja näyttöjä ja lisäksi etuna edulliset tuotantokustannukset Venäjällä. Toisaalta myös jo osoittanut, että pystyy haalimaan muualta markkinaosuuksia Venäjän myynnin laskettua.

Sitten YIT... Vaikeuksia tuottaa positiivista kassavirtaa jopa nousukaudella ja kun Caverion irroitettiin niin yrityksen syklisyys vain paheni. Lisäksi liiketoiminta perustuu loppujen lopuksi pitkälti julkisen puolen tukiaisiin ja elvytykseen. Vaikka YIT on Suomessa markkinajohtaja ei sillä ole edellisen kolmikon kaltaista vakaata asiakaspohjaa. Asiakkaat katoavat saman tien halvimman vaihtoehdon perässä. Erittäin riippuvainen ruplasta ja Venäjän liiketoiminnan alaskirjaukset saattavat viedä oman pääoman liian alhaiseksi ja pankit vaativat tällöin osakeantia tms toimenpidettä. Jos uskoo, että Suomessa vielä pitkään asuntojen hinnat nousee ja valtio kaataa rahaa mitä ihmeellisimpiin tukiaisiin niin silloin YIT on hyvä valinta.
NRE, Olvi ja Tikkurila huomattavasti vähemmän sidoksissa eduskuntamme sekoiluihin. Kuitenkin erityisesti NRE ja Tikkurila saattavat madella pitkäänkin niin kauan kuin Venäjällä on 'tilanne päällä'.

NRE:n tilanne hankalampi kuin kahden edellisen, koska periaatteessa joka vuosi pitää pystyä osoittamaan teknisiä kehitysaskelia eikä asiakkaat ole samalla tavalla brändiuskollisia. Kuitenkin näistä on vahvoja näyttöjä ja lisäksi etuna edulliset tuotantokustannukset Venäjällä. Toisaalta myös jo osoittanut, että pystyy haalimaan muualta markkinaosuuksia Venäjän myynnin laskettua.
.

Nre on MINUN mielestä vähän pelottava osake, juuri tuon asian takia mitä sanoit, mua pelottaa siinä myös se että Kiinalaiset on kovasti petranneet rengasvalmistajina muutaman vuoden sisään.

Yit:in tulos riippuu kyllä paljon Venäjän tilanteesta, yhtiöllä on todella hyvä maine Venäjällä-

Kannattaa myös muistaa että vaikka ''Krimin homma loppuis kohta'' niin ei ne Venäjän ongelmat siihen lopu. Luottamus on jo pitkään mennyt koko hallintoon, kansanliikkeiden kannatus on nousussa ja päälle painaa vielä halpa öljy. Nykyisillä hinnoilla tullaan varmaan tämä vuosi menemään ja Venäjä tarvitsisi joko A) suuren budjettileikkauksen johon Putin ei suostu tai B) 100$ barrelihinnan.

Riskipeliä mutta toki tuototkin voivat olla kovia teille jos mun mielipide tulee olemaan väärässä :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu, aika laillahan tuosta tilanteesta on kirjoiteltu analyysejä.. Lähes kaikki arvailut tilanteen normalisoitumiseen ovat tyyliin 1-5v krimin tilanteen auettua. Huvittava piirre noissa analyyseissä on se että negatiivisimmissä ei ole otettu yhtään huomioon venäjän varallissuutta eikä Venäjän kykyä elvyttää talouttaan. Pitäisi kuitenkin muistaa että Venäjä on suurvalta jolta löytyy varallisuutta edelleen melko perkeleen paljon..
Huvittava piirre tässä Venäjän kriisssä on myös se että Venäjän vuosi 2014 on lukemien valossa näyttänyt tosi huonolta mutta sitten löytyy tälläisiä juttuja.

Venäjällä - sanktioiden kouriin joutuneessa ja ruplan vaihtokurssin romahtaneessa maassa – oli syyskuussa 2014 virallisesti työttömäksi rekisteröityneitä 83 000 vähemmän kuin syyskuussa 2013 ja 40 000 vähemmän kuin elokuussa 2014. Työttömyysaste oli 4,9 %. Nimellispalkat nousivat 6,9 % vuoden 2013 syyskuuhun verrattuna, mutta inflaatiosta johtuen käytettävissä olevat reaalitulot kasvoivat vain 0,6 %.

Venäjä löysi massiivisen öljyesiintymän - Meksikonlahteakin suurempi? - Uutiset - Talouselämä

Juu, aika laillahan tuosta tilanteesta on kirjoiteltu analyysejä.. Lähes kaikki arvailut tilanteen normalisoitumiseen ovat tyyliin 1-5v krimin tilanteen auettua. Huvittava piirre noissa analyyseissä on se että negatiivisimmissä ei ole otettu yhtään huomioon venäjän varallissuutta eikä Venäjän kykyä elvyttää talouttaan. Pitäisi kuitenkin muistaa että Venäjä on suurvalta jolta löytyy varallisuutta edelleen melko perkeleen paljon..
Huvittava piirre tässä Venäjän kriisssä on myös se että Venäjän vuosi 2014 on lukemien valossa näyttänyt tosi huonolta mutta sitten löytyy tälläisiä juttuja.

Venäjällä - sanktioiden kouriin joutuneessa ja ruplan vaihtokurssin romahtaneessa maassa – oli syyskuussa 2014 virallisesti työttömäksi rekisteröityneitä 83 000 vähemmän kuin syyskuussa 2013 ja 40 000 vähemmän kuin elokuussa 2014. Työttömyysaste oli 4,9 %. Nimellispalkat nousivat 6,9 % vuoden 2013 syyskuuhun verrattuna, mutta inflaatiosta johtuen käytettävissä olevat reaalitulot kasvoivat vain 0,6 %.

Venäjä löysi massiivisen öljyesiintymän - Meksikonlahteakin suurempi? - Uutiset - Talouselämä

tää on ihan totta, mutta niin kauan kun puuttin räyhää itäblokissa antaa muumaailma niin paljon saapasta koko maalle, tämän jälkeenkin menee varmasti paljon aikaa ennenkun venäjän vientitalous alkaa taas kunnolla kasvamaan.

tää on ihan totta, mutta niin kauan kun puuttin räyhää itäblokissa antaa muumaailma niin paljon saapasta koko maalle, tämän jälkeenkin menee varmasti paljon aikaa ennenkun venäjän vientitalous alkaa taas kunnolla kasvamaan.

Totta, ei tämä yhdessä yössä palaudu samalle tasolle mitä viimeinen 15v on menty, ei tosin ole tarvettakaan, Huvittaa vaan jonkin verran se että useilla ihmisillä tuntuu käsitys olevan sen suuntainen että Venäjällä maksetaan taas sukkahousuilla ja leivällä :)

Apinan salkusta tuli mieleen, onkos muut ostelleet näitä ns senttiosakkeita? Yleinen kantahan on että nuo ovat täyttä roskaa mutta itse olen ostellut alusta asti tecnotreetäkin minun mielestä hyvän potentiaalin takia?

Apinan salkusta tuli mieleen, onkos muut ostelleet näitä ns senttiosakkeita? Yleinen kantahan on etät nuo ovat täyttä roskaa mutta itse olen ostellut alusta asti tecnotreetäkin minun mielestä hyvän potentiaalin takia?

Eilen olisi tehnyt ihan hyvää tiliä Interoililla.

Mulla oli jonkunaikaa Biotietä, ei ole enää, eikä tule :D

Eilen olisi tehnyt ihan hyvää tiliä Interoililla.

Mulla oli jonkunaikaa Biotietä, ei ole enää, eikä tule :D

Okei, Mulla on tuolla salkun täytteenä biotietäkin, tosin vaan 6000 tsipaletta molemmat osakkeet just sellaista toivotaan toivotaan matskua, potentiaaliahan noilla on mutta saa nähdä ulosmitataanko sitä koskaan. Biotie saattaisi olla aika suurikin voittaja JOS saa Parkinsoniin ja huumeriippuvaisuuksiin lääkkeen joka toimii.

Noi on ainakin itsellä just sellaisia osakkeita ettei mitään kiirettä.

Niimpä, jos saa, ja jos jos :D

Mitä kauppalehden Biotie-ketjua aina välillä lukenut omien Bioteiden heivaamisen jälkeenkin, niin aika epämäärästä ja epävarmaa toimintaa. Päätin ostaa niillä rahoilla varmaa Nokiaa enemmän :D

Niimpä, jos saa, ja jos jos :D

Mitä kauppalehden Biotie-ketjua aina välillä lukenut omien Bioteiden heivaamisen jälkeenkin, niin aika epämäärästä ja epävarmaa toimintaa. Päätin ostaa niillä rahoilla varmaa Nokiaa enemmän :D

Juu nokia on varmasti ainakin nopeampi valinta. Tuskinpa biotie tulee kovin nopeaan nousemaan jos nouseekaan koskaan, arpalippuhan toi on.

Tässä ensimmäistä salkkua kasailen opintolainoilla ja nyt pitäisi saada suomi + norja superrahastoille kaveriksi osakkeita.. Mitä mieltä ootte yleisesti saksaan sijoittamisesta? Ymmärtääkseni about suurin hyötyjä euron kurssin laskusta, vai olenko väärässä? esim. Volkswagen, Daimler, Siemens, Lufthansa, Adidas

edit: entäs usalaiset matkailufirmat?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom