Tässä koko artikkeli
Lähde: Sinikka Lehtonen, Sanomalehti Pohjalainen, Vaasa 1.8.2003 s.6
Dopingin käyttäjät vaihtavat kokemuksia verkossa
Sivuvaikutusten tuskat siedetään, kunhan hauis kasvaa
”...Kun olin painanut 1 ml ainetta hauikseen, alkoi välittömästi injektion jälkeen keuhkot salpautua... hengitys oli kuin olisi jotain kuumaa myrkkykaasua yskinyt, taju alkoi sumeta ja iho hehkui kauttaaltaan punaisena, pulssi ja verenpaine heittelehtivät laidasta laitaan, oli todella sellainen olo, että nyt lähti henki... Varoitankin lyömästä kyseistä soosia pieniin lihasryhmiin, joissa on paljon verisuonia, lyökää ainoastaan pakaraan!”
Näin kirjoitetaan suomalaisella doping-käyttäjien keskustelupalstalla internetissä. Sivun ylälaidassa muistutetaan, että palstalla ei saa käydä kauppaa aineista eikä sillä kehoteta ketään käyttäjiksi. Palstan tarkoitus on tekstin mukaan jakaa tietoa ja kokemusta aineista ja näin opastaa mahdollisimman vähän haitalliseen käyttöön.
Suorituskyvyn keinotekoinen parantaminen eli doping ei ole vain huippu-urheilun mätäpaise. Suurimmat käyttäjäryhmät ovat alemman tason kilpaurheilijoita ja tavallisia kuntosaleilla liikkuvia raudannostajia, jotka eivät tyydy siihen kehitykseen, minkä luonto heille suo.
Käyttöä kuureittain
”Kysymys olisi, kannattaako ekalla kuurilla kokeilla pelkkii dboleja n. 200Kpl, vao oisko hyödyllisempää sit vaikka ottaa decaa+omppuja kevätkuurilla tms?? ...Riittääkö palautteluun dbolista 30kpl 50m clomeja ja 120kpl 20mg nolvaa??”
Doping-aineet ovat yleensä lääkeaineita, joita väärinkäyttäjät napsivat tai piikittävät monikymmenkertaisia jättiannoksia lääketieteelliseen käyttöön verrattuna. Lisäksi aineiden sekakäyttö on yleistä.
- Olen hoitoalalla ja tosiaan hämmästelen välillä, miten monimutkaista lääketieteellistä kieltä käyttäjät puhuvat. Toisaalta tulevathan asiat tutuiksi, jos päivittäin juttelee muiden käyttäjien kanssa, miettii Reijo Malkamäki, vaasalainen Suomen antidoping-toimikunnana valtuuttama testaaja.
ADT:n mukaan dopingin käyttäjät ovat yleensä 20-35-vuotiaita miehiä. Tavallisten kuntosalien pekkapullistelijoiden suosituimmat aineet ovat anaboliset aineet, jotka kasvattavat lihasmassaa. Eniten he tunkevat vartaloihinsa testosteronia, anabolisia steroideja kuten nandrolonia sekä clenbuterolia ja kasvuhormonia.
Verkkosivuilla käy ilmi, että aineita käytetään yleensä jaksoittain muutamasta viikosta puoleen vuoteen. Kuurien välillä pidetään taukoja ja toivotaan, että elimistön hormonitasapaino saataisiin palautettua.
Riskit tiedossa
”Lopettelin kuukausi takaperin 30vko kuurin.. Päättelyksi hakkasin viikon päästä viimeisestä shotista 5000iu hösseliä viiden päivän välein...Nyt on ollut hieman ongelmia erektion suhteen..”[/B]
Roinaamiseen, joksi palstan keskustelijat lääkeaineiden väärinkäyttöä kutsuvat, liittyy aina vakavia terveydellisiä riskejä.
Anabolisten aineiden sivuvaikutuksiin kuuluvat urheiluvammat, aivoverenkierron häiriöt, diabetes, sydän- ja verisuonitaudit sekä toimintavajaus ja tukokset ja kasvaimet maksassa. Hormonitasapainon vaihtelut saattavat johtaa nuorilla kasvun pysähtymiseen, naisilla kaljuuntumiseen, kuukautishäiriöihin ja klirtoriksen kasvuun sekä miehillä impotenssiin, eturauhassyöpään, kivesten surkastumiseen ja lapsettomuuteen.
Kyllä vaaroista tiedetään, mutta vaakakupissa painavat enemmän kaverien painostus ja ulkoisten raamien kehitys, Maljamäki harmittelee.
Neuvoja nuorille
”Käy lekurissa siellä pilipalimaassa ja homma respa. Kummasti voi huolet ja vaivat helpottaa, kun saa ihan lääkärin määräämää lääkettä.”
Anabolisten aineiden väärinkäyttöä on pyritty Suomessa vähentämään uusien lakien voimalla. Doping-aineiden valmistaminen, maahantuonti ja kaikilla tavoilla levittäminen on rangaistavaa. Hallussapito ja käyttö eivät ole laissa kiellettyjä.
Internet-sivuston ohjeissa kielletään kaikenlaiset vihjaillut lääkkeiden kysynnästä ja tarpeesta, sekä salakuljetusviestit. Palstalta löytyy kuitenkin ohjeita internet-ostoihin ja ulkomaan keikoille.
Myönteistä on se, että kun noin 18-vuotiaat nuoret kyselevät neuvoja ensimmäistä kuuria aloittaessaan, vanhat konkarit kehottavat lähes aina odottamaan vielä muutaman vuoden.
”Jussi, olet niin nuori ja treenitausta hyvin vähäinen, elä edes harkitse moneen vuoteen vielä hormoneja, lääkkeillä voi pilata aika hätäiseen oman tuotannon, mitä sun iässä vielä on roimasti.”
Aina eivät kehotukset kuitenkaan mene vanhempien punttisankareiden kehoja ihailevan nuoren kalloon.
”Mun porukat on niin tyhmiä, että mä olen selittänyt 2kk:ssa tapahtuvat jopa 20kg painonvaihtelut lisäravinteilla. Hehhee. Terveisiä mutsille ja faijalle – ostakaa vaikka tekoälyä....”
Vain lihasmassa tähden
Kommentti
Dopingin käytön huippu-urheilussa minä vielä ymmärrän. En sano, että hyväksyn mutta ymmärrän. Huippu-urheilijoille suorituskyky on toimeentulo ja joskus tuntuu, että koko elämä. Paineita asettavat valmentajat, sponsorit ja jopa koko Suomen kansa.
Mutta tavallinen kuntosalien hormonihiiri naosii pillereitä vain näyttääkseen omasta mielestään hyvälle. Mitä isommat lihakset, sitä enemmän mies.
Millaisen hinnan veistosmaisesta vartalosta joutuu maksamaa, sillä ei ole väliä. Peliä pelataan omalla terveydellä ja hengellä. Kuulostaa tyhmälle.
Toistaalta mikäpä minä olen arvostelemaan muiden valintoja. Loppujen lopuksi jokaisella aikuisella ihmisellä on oikeus päättää omasta vartalostaan.