Ei minua haittaa opiskella muutakin kieltä englannin lisäksi, mutta miksi sen pitää olla juuri ruotsi (tai no, syyhän on tiedossa)?
Ettei suomenruotsalaisille tulisi paha mieli.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei minua haittaa opiskella muutakin kieltä englannin lisäksi, mutta miksi sen pitää olla juuri ruotsi (tai no, syyhän on tiedossa)?
Aika hyvin persujen ehdokas Mr Sinisalo pisteli A-talkin pakkoruotsi keskustelussa. Kyllä oli RKP:n edustajan Anna-Maja Henrikssonin perustelut niin teennäisiä... "ruotsin kieli kuuluu yleissivistykseen".
Ja hieman yksinkertainen ja subjektiivinen lehtori Anu Koivunen. Koska hän oli sattunut päätymään töihin ruotsiin tulisi kaikkien suomalaisten opiskella ruotsia koska koskaan ei voi tietää jos vaikka lähtee ruotsiin töihin.
http://atuubi.yle.fi/ohjelmat/a_talk
Odotan mielenkiinnolla miten kielten lukijamäärät muuttuvat kun pakkoruotsi poistuu.
samoin tuntuu täydellisen tolkuttomalta se väite, että pakkoruotsin poisto jotenkin polkisi minkään vähemmistön oikeuksia.
Mutta kuvitelkaapa jos vaikkapa seuraavat neljä kieltä olisi tasavahvasti valittuina englannin rinnalle toiseksi vieraaksi kieleksi: venäjä, saksa, ranska ja ruotsi.
Tässä vaihtoehdossa suomenruotsalaisille tulisi paha mieli. Ja se olisi ihan hirveää.
Englanti muuten ei taida olla pakollinen kieli.
Ei olekaan... fiksu veto ois ollut opiskella englannin sijasta jotain muuta pitkänä kielenä kun monet oppivat englannin ihan arkielämästä. Ehkä ala-asteella hyvä mutta yläasteesta eteenpäin oli lähes täydellistä ajanhukkaa ne enkuntunnit. :D
Kielitasotestit ois hyvät, samaten muihinkin aineisiin, ei oo kovin mielekästä jos tunneilla tankataan aina vaan asioita jotka on oppinut jo ala-asteella.
En mä tarkottanutkaan että se opittais siihen mennessä mut koulun ulkopuolella jos vähänkin pyörii netissä, katsoo leffoja, juttelee ihmisten kanssa jne.