Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Oon pahoillani mutta luulisin että vaikka persut olis hallituksessa niin pakkoruotsi ei olisi lähtenyt yhtään mihinkään.

Persuille pitäisi saada riittävän suuri määrä edustajia, niin joutuisivat muutkin kunniottamaan edustuksellista demokratiaa.

Yksi juttu tässä on mun mielestä erikoinen. Demareiden pitäisi olla duunaripuolue, mutta niin vain opetusministeri ja esimerkiksi Lipponen mieluimmin palvelevat ruåtsinkielistä eliittiä kuin kansan syviä rivejä. Työstäkin aina puhutaan, mutta silti huutavaan venäjän tarpeeseen työmarkkinoilla ei haluta vastata. Vai oliko niin, että demarit ovat tehneet linjanmuutoksen ja ovat nykyisin joku epämääräin oikeudenmukaisuuden puolue, jolla ei ole mitään määriteltyä linjaa Punaisten lasien läpi varmasti se näyttää erittäin oikeudenmukaiselta, että poliittinen eliitti ja virkamiehet pakottavat kaikki nuoret oppettelemaan vain harvoille hyödyllistä kieltä. Näinhän se sosialistisissa järjestelmissä on perinteisesti mennyt. RKP:n ja Sekoomuksen linjan ymmärrän paljon paremmin. Varsinkin RKP:lle tuo lienee ihan päätavoite. Harmi kun en kuulu itse siihen porukkaan, jonka etuja RKP ajaa. He ovat onnistuneet pyrkimyksissä paljon paremmin kuin muut puolueet ja heidän linjansa on selkeä. Ei mitään typerää mainostoimistojen luomaa uutta uljasta koko kansaa syleilevää paskaa, vaan selkeästi ruåtsia puhuvan vähemmistön etujen turvaaminen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Myönnän, että RKP on kaikista puolueista parhaiten onnistunut ajamaan äänestäjiensä asiaa. Tämä vähemmistön ehdoilla meneminen suhteettomissa mittasuhteissa on jo niin arkipäivää, ettei sitä enää ihmiset huomaa. Uskomatonta, että ollaan niin demokraattinen länsivaltio, mutta silti pieni väestönosa vetää pässi narussa. Meidänkin poliitikoista merkittävä osa hyväksyy tämän. Haloset, niinistö, tuomiojat ja stubbit voivat olla muiden ulkomaiden demokrativajeista hiljaa ennen kuin tekevät jotain Suomen tilanteelle.

Luulen että suomessakin raha puhuu ameriikan malliin ja noilla suomenruotsalaisilla säätiöillä ja suvuilla sitä riittää. Veikkaan että kaikilla suurilla puolueilla (ehkä persuja lukuunottamatta) löytyy merkittävinä lahjoittajina tällaisia tahoja.

- - - Updated - - -

Persuille pitäisi saada riittävän suuri määrä edustajia, niin joutuisivat muutkin kunniottamaan edustuksellista demokratiaa.

Yksi juttu tässä on mun mielestä erikoinen. Demareiden pitäisi olla duunaripuolue, mutta niin vain opetusministeri ja esimerkiksi Lipponen mieluimmin palvelevat ruåtsinkielistä eliittiä ....

En ole kyllä oikein enää aikoihin ymmärtänyt kenen etuja demarit ajaa, kuten en kyllä myöskään kokoomusta. Keskusta kai näön vuoksi ajaa maaseudun etua sentään ainakin jossain määrin ja vihreät kaikkien mahdollisten vähemmistöjen (paitsi ehkä suomenruotsalaistan :D).

Autoin. Toivottavasti pääsisimme tästä pakkoruotsista vihdoin eroon. Nuo kansalaisaloitteet ovat vaan aika hankala tapa oikeasti vaikuttaa, tuo 50 000 nimmari on oikeasti paljon...

^ se on nyt ihan sama vaikka tuohon tulisi 1000 000 nimmaria. Ei se mihinkään siitä etene. Pistelin nyt kuitenkin kannatuksen vuoksi omankin nimeni menemään.

Pakkoruotsia en kannata, mut vituttaa nyt aikuisena kun ei ruotsia osaa ku piti kaikki tunnit sillon vittuillakseen lintsata peruskoulussa. Oishan se ihan kiva osata, vaikkei niin tarttekaan.

Pakkoruotsia en kannata, mut vituttaa nyt aikuisena kun ei ruotsia osaa ku piti kaikki tunnit sillon vittuillakseen lintsata peruskoulussa. Oishan se ihan kiva osata, vaikkei niin tarttekaan.
Ja mua vuorostaan vituttaa kun piti se 7v ruotsia opiskella, alkaen yläasteelta ja päättyen yliopiston virkamiesruotsiin. Eximia papereissa, ikinä en oo sanaakaan ruotsia ruotsintuntien ulkopuolella puhunu saati tarvinnu, enkä muuten edes sitä kieltä osaa enää yhtään.

Sensijaan olisin ollut helvetin tyytyväinen jos tuon panoksen olisi voinut turhanpäiväisen ruotsin sijaan käyttää saksaan tai vaikka ranskaan. On meinaan aivan pikkaisen hyödyllisempiä kieliä nykypäivänä... tämmöisenä vähän *köh* parhaan oppiskyvyn iän ohittaneena tekee aika kutaa opiskella nollista ranskaa. Saksaa tuli sentään opiskeltua jo yläasteella mutta ruotsi sitäkin opiskelua söi.

Täällä on paljon epäilyjä, ettei tuolla äänestyksellä ole mitään väliä mihinkään. Epäilijöillä on hyvä syy mielipiteisiinsä. Se on valitettavan totta.

Minä olen silti optimisti, koska:
Ensinnäkin jos tuo saa paljon ääniä, niin se saa julkisuutta ja asia luultavasti menee taas vähän eteenpäin. Näin siitä huolimatta äänesti eduskunta miten tahansa. Tai sitten ei. Ehkä juuri ketään ei kiinnosta tai kukaan ei ole valmis tekemään mitään toisin tai minä en vain ymmärrä miksi nykyinen järjestelmä ei olekkaan epäoikeudenmukainen ja typerä? Niin tai näin, uskon "julkisuus on hyvästä" -teoriaa.

Toisekseen tämän kyseisen aloitteen tukijoina ovat kokoomusnuoret ja perussuomalaiset nuoret. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta nuoret poistivat ruotsin ylioppilaskirjoituspakonkin. Jo minun ikäiseni, noin 30 vuotiaat, ihmiset alkavat olla liian syvällä omassa kuplassaan ja liian turvallisuuden ja jatkuvuuden haluisia saamaan aikaan muutoksia. Näin vaikka he/me muuta väittävät ja vaikka he olisivat kuinka juoksemassa maratoonin. He harvoin tekevät muutoksia jos on olemassa mahdollisuus jatkaa pääpiirteissään, kuten ennen. Tämä ei ole vain huono asia! Jos nuoret uskovat tähän muutokseen niin minäkin uskon :)

Tuota aloitetta mainostetaan jo ratikkapysäkeilläkin. Jokin kriittinen raja asian suhteen on nyt ylitetty ja 10 vuoden sisällä koko järjettömyys poistuu.

Koko pakkis pitäisi masinoida tähän aloitteeseen. Vihdoin järkeä tähän kielipolitiikkaan. Odotan mielenkiinnolla edustajien venkoilua jos/kun tämä kerää sen 50 000 nimeä. Tosin epäilen että tämä ei saa kannatusta muilta kuin perussuomalaisilta..

Luulen että suomessakin raha puhuu ameriikan malliin ja noilla suomenruotsalaisilla säätiöillä ja suvuilla sitä riittää. Veikkaan että kaikilla suurilla puolueilla (ehkä persuja lukuunottamatta) löytyy merkittävinä lahjoittajina tällaisia tahoja.

Kun noiden Antti Kaikkosten sun muiden vaalirahakuvioita pengotaan niin voisi kyllä joku penkoa tätäkin että miten sitä ruotsinkielistä rahaa päätyy noille puolueille.

Täältä lähti kanssa nimeä ja linkki eteenpäin parille kaverille :)

Hyvä idea toi kansalaisaloite, vähän lisää vaikutusmahdollisuuksia

Mitä kieltä lukisitte toisena vieraana kielenä, jos saisitte valita?

Venäjä olisi varmaan itsellä ykkös ehdokas. Hyviä kakkosia olisi kiina, espanja, saksa tai ranska. Siinähän ne taitaa melkein maailman valtakielet olla englannin lisäksi lueteltu :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom