Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Hmmm... Kovinkin näppärää? Käsittääkseni tämä on suomenkielinen keskustelupalsta ja valitettavasti en osaa kuin englantia ja saksaa, pakkoruotsin ( jota en osaa kun sitä ei tarvita ) tilalle olisin mieluummin ottanut ranskan, italian tai espanijan tai melkein minkä tahansa muun kielen kuin ruotsin, mutta et tainut kuitenkaan vastata kysmyksiini.

Olen asunut Turussa n. 25 vuotta, täällä ei juurikaan ruotsia käytännössä tarvita, kerran olen yrittänyt puhua ruotsia yhden Ruotsalaisen vanhan pariskunnan kansssa, jotka eivät osanneet muut kuin ruotsia, näytin sitten vaan Turun kartalta missä olemme nyt ja missä on satama.

Nykyään olen töissä olen suuressa kansainvälisessä yhtiössä ja olen jäsenenä myös meidän alueen "Nordic"-tiimissä ja varmaan arvaat mikä on työkieli, ei ainakaan Ruotsi. Ja hassua, kun ollaan työajan ulkopuolella tekemisissä niin Tanskalaiset ja Ruotsalaiset puhuvat myös silloin keskenään englantia.

Nuorempana olen ollut töissä muissakin kaksikielisissä kunnissa kuin Turussa kunnan virkamiehenä ja kyllä niistä yleensä löytyy ruotsinkielinen, joka osaa opastaa ruotsiksi, ei kaikkien sitä tarvitse osata.

Saanen huomattaa sinulle, että esitit epäilyksen, etten osaa mainitsemiani kieliä. Tälläkin palstalla vaikuttaa useita henkilöitä, jotka ovat kuulleet minun käyttävän näitä eri kieliä erilaisissa tilanteissa, muun muassa kilpailumatkoilla eri puolilla Eurooppaa, joten asiassa valehteleminen tuntuisi aika turhalta. Siksi vastasin nyt italiaksi noin ihan näytteen vuoksi (italiaa osaan erityisen hyvin), ja todellakin, monet ihmiset osaavat paljon useampiakin kieliä.

Minä olen toisaalla tällä forumilla kirjoittanut kielten opiskelusta, se on mielestäni helppoa, jos on motivoitunut, muuten tietysti aikamoista pakkopullaa. Minä olen ollut kiinnostunut eri maista ja kulttuureista ja opetellut kieliä lähinnä tuon suuntautuneisuuden perusteella. Sinulle on varmaan ällistys, mutta pidän todella paljon myös Ruotsista maana, minulla on siellä paljon tuttuja ja ystäviä ja paljon jo vuosien takaisia yhteyksiä. Siksi jopa ruotsia on ihan kiva osata, ei sitä vihata tai vähätellä kannata missään tapauksessa.

Mutta ei riidellä, se on ihan tarpeetonta. Minä esitin tuon kysymykseni bona fide, koska olen itse joutunut käyttämään työasioissa niin paljon ruotsia. Arvelin siis, että näin olisi myös jonkun muun laita. Olen nyt tullut vakuutetuksi, että ruotsia ei puhuta missään kaupallisissa yhteyksissä. En siis kysy enää asiasta tämän jälkeen.

Sitten tähän ilmeiseen väärinkäsitykseen, että kannattaisin nykyisenlaista pakkoruotsia. Minun ehdotukseni on, että kaikki koululaiset voisivat tutustua jonkin verran myös ruotsin kieleen, mutta varsinainen useamman vuoden pitkä opiskelu olisi vapaavalintaista. Uskoisin, että näin pitempään kieltä opiskelevien motivaatio olisi hyvä, ja muiden ei tarvitsisi vaivata itseään ruotsin opinnoilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitten tähän ilmeiseen väärinkäsitykseen, että kannattaisin nykyisenlaista pakkoruotsia. Minun ehdotukseni on, että kaikki koululaiset voisivat tutustua jonkin verran myös ruotsin kieleen, mutta varsinainen useamman vuoden pitkä opiskelu olisi vapaavalintaista. Uskoisin, että näin pitempään kieltä opiskelevien motivaatio olisi hyvä, ja muiden ei tarvitsisi vaivata itseään ruotsin opinnoilla.

Joo epäilin kielititoasi, koska netti on täynnä "experttejä", mutta kyllä uskon että sinä osaat. Mutta kannatat kuitenkin pakkoruotsia vaikka et nykyisenlaista, mitähän se ei nykyisenlainen on? Sitä en kiellä että kaikki koululaiset voisivat tutustau jonkin verran myös ruotsinkieleen jos haluavat ja opiskelevat sitten niitä kieliä jotka katsovat itselleen tärkeiksi.

Joo epäilin kielititoasi, koska netti on täynnä "experttejä", mutta kyllä uskon että sinä osaat. Mutta kannatat kuitenkin pakkoruotsia vaikka et nykyisenlaista, mitähän se ei nykyisenlainen on? Sitä en kiellä että kaikki koululaiset voisivat tutustau jonkin verran myös ruotsinkieleen jos haluavat ja opiskelevat sitten niitä kieliä jotka katsovat itselleen tärkeiksi.

Se voisi olla vaikka tunti viikossa seiskaluokan ajan, sen jälkeen ruotsi voisi siirtyä valinnaiseksi. Tällaiseen päättäjät kuitenkaan tuskin suostuvat, tutustumisjaksoja kun ei taida olla missään muussakaan aineessa.

Oletko Virtamo opiskellut osaamiasi lukuisia kieliä pääasiassa jossain instituutioissa, vai sanakirja ja reipas mieli asenteella itseksesi? Ja kuinka vanhana olet aloittanut uusia kieliä?

Itse olen jo joitakin vuosia harkinnut jonkin kielen opiskelun aloittamista, mutta toistaiseksi on jäänyt aloittamatta.

Oletko Virtamo opiskellut osaamiasi lukuisia kieliä pääasiassa jossain instituutioissa, vai sanakirja ja reipas mieli asenteella itseksesi? Ja kuinka vanhana olet aloittanut uusia kieliä?

Itse olen jo joitakin vuosia harkinnut jonkin kielen opiskelun aloittamista, mutta toistaiseksi on jäänyt aloittamatta.

Koulussa luin ruotsia, englantia, saksaa ja venäjää, kirjoitin myös kaikki nämä kielet. Italiaa ja ranskaa opiskelin hieman yli 30-vuotiaana ensin kumpaakin yhden vuoden ryhmässä alkeisopetuksessa näiden kielten kulttuuri-instituuteissa ja sen jälkeen toisen vuoden kumpaakin kahden kesken opettajan kanssa. Yksityisopetus on erittäin stressaavaa, koska olet koko ajan huomion kohteena, mutta siinä oppii tosi nopeasti. Opettajat olivat molemmissa kielissä alkukielisiä, joten siinä oppi myös oikeaa intonaatiota.

Voin sanoa, että opin kieliä erittäin helposti, mitään en sinänsä osaa opiskelutekniikasta sanoa. Kaikki tuntuu jäävän päähän, ja saan palautettua sanat ja fraasit käyttöön jotenkin kuin itsestään. Olen pitänyt yllä kielitaitoa työssä, matkoilla ja lukemalla paljon alkukielistä tekstiä. Leffoista ja TV-sarjoista oppii myös koko ajan jotain. Italian ja Ranskan TV:n juttuja katson netistä, netti on lisännyt mahdollisuuksia ihan valtavasti.

Suosittelen, että valitset sellaisen kielen, jota voit ja aiot myös käyttää joko ihan omaksi iloksi matkoilla tai jopa hyödyntää työasioissa.

Se voisi olla vaikka tunti viikossa seiskaluokan ajan, sen jälkeen ruotsi voisi siirtyä valinnaiseksi. Tällaiseen päättäjät kuitenkaan tuskin suostuvat, tutustumisjaksoja kun ei taida olla missään muussakaan aineessa.

Ei se kyllä pitäisi olla tunti viikossa seiskaluokkaakaan, vaan seiskalla voisi olla tunti viikossa sitä minkä ihminen kokee tärkeimmäksi omille pyrkimyksilleen, olkoon sitten matematiikkaa lisää englantia tai vaikka historiaa, ja niille muutamalle se voi olla sitä ruotsia. Ihan turhaan käy kaikki suomalaiset yhden viikon tunnissa seiskallakaan sitä ruotsia lukemassa. Homma kusee koko ajan siinä kun jengi kuvittelee että se ruotsi on jotenkin hyödyllisempi kuin mikään muu aine. Se menee nykysuomessa aika läheltä hyödyllisyyden kanssa uskonnontuntien kanssa.

Yksi tunti viikossa on aika turhaa, siinä ajassa ei ehsi saada juuri minkäänlaista kuvaa kielestä eikä sen tarpeesta. Jounin kanssa muuten hyvin pitkälti samoilla linjoilla; motivoitunut oppii mitä vaan.

Nykyisesssä peruskoulu-uudistuksessa on höpötelty oppilaiden eriarvoistumisesta resurssipulan vaivaamissa kunnissa jos ja kun vapaavalintaisuutta lisätään, mutta se oli arkipäivää jo silloin jurakaudella kun itse opiskelin saksaa viisi vuotta kun parempaakaan ei ollut tarjolla. Ei oikein jäänyt päähän, kokoajan oli fiilis että tätä tehdään vain ajankuluksi. Tosin opetuskin oli aika heikkoa.

Pakkoruotsissa ei ole mitään järkeä, pitäisi olla valinnan vapaus. Eihän Suomen kouluissa edes opi oikeata ruotsia, hirveetä paskaa oppii vain. Pikkasen järkevämpää olisi puhua maailmankieliä esim. espanjaa tai ranskaa tai saksaa tai jopa venäjää. Ne ketkä haluaa pakkoruotsin ajattelee vain vanhanaikaisesti. Itse olen ollut töissä Ruotsissa ja ruotsalaiset on sanonut että puhu englantia ku kuulostaa niin kauhealta toi suomenruotsi.

Ite en ole yhtään positiivisella asenteella siihen, että ruotsista on pakollisia kursseja lukiossa. Pitäisi saada minun mielestäni itse valita jos haluaa, mielummin vaikka englantia lisää pakolliseksi.

Pakkoruotsi-Pate älähtää, mutta juna (Allegro) meni jo eikä Pate päässyt kyytiin. Perustelematta jäi, miten opiskelemalla nopeasti vaurastuvan 140 miljoonaisen (kieltä puhuu tosin 260 miljoonaa) kansan kieltä heikentää työllistymismahdollisuuksia.

Mitä tarkoittaa tuo uussuomettuminen, jota vastaan Lipponen selkeästi on? Me palaisimme takaisin suomalaisiksi? No perkele, eihän se Kiviniemi olekaan ihan turha pääministeri.
Lipponen on kyllä siinä oikeassa kun moittii ehdotusta, jonka mukaan koululaiset saisivat itä-Suomessa venäjää ruotsin sijaan. Koululaisten pitäisi saada opiskella venäjää ruotsin sijaan tietysti koko Suomessa.

Mitä tarkoittaa tuo uussuomettuminen, jota vastaan Lipponen selkeästi on? Me palaisimme takaisin suomalaisiksi? No perkele, eihän se Kiviniemi olekaan ihan turha pääministeri.

Wikipedia sanoi:
Suomettuminen (saks. Finnlandisierung) tarkoittaa voimakkaamman valtion vaikutusvaltaa heikomman naapurimaan asioihin.

Uussuomettumisella Lippaska todennäköisesti tarkoittaa sitä, että Suomessa aletaan taas kumartelemaan itään päin. Eli epätoivoinen argumentti pakkoruotsin puolesta.

On muuten yks aivopieru koko jätkä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom