Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Itse asiassa ainoa perustelu, joka pakkoruotsin poistamiseksi tarvitaan on se, että ylivoimainen enemmistö kansasta haluaa sen pois. Mitään muuta perustelua ei tarvita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse asiassa ainoa perustelu, joka pakkoruotsin poistamiseksi tarvitaan on se, että ylivoimainen enemmistö kansasta haluaa sen pois. Mitään muuta perustelua ei tarvita.

Aika vankka luottamus sulla on Suomen kansan enemmistön kykyyn päättää asioista. Vai rajoitatko tuon perustelun vain tähän pakkoruotsi-kysymykseen?

Edit: En tosin itsekään ole pakkoruotsin kannalla, mutta aika yksioikoista moinen perustelu.

Aika vankka luottamus sulla on Suomen kansan enemmistön kykyyn päättää asioista. Vai rajoitatko tuon perustelun vain tähän pakkoruotsi-kysymykseen?

Edit: En tosin itsekään ole pakkoruotsin kannalla, mutta aika yksioikoista moinen perustelu.

Onhan tuolle vaikka mitä muitakin perusteluita, mutta tuon pitäisi riittää.

Olipa kummallinen mielipide. Miten Suomen kansan enemmistön kyky päättää asioista olisi huonompi kuin vähemmistön kyky päättää asioista? Eikös demokratiassa yleensä mennä enemmistön ehdoilla?

Katoin telkkarista eilen vai toissapäivänä tuota pakkoruotsia ja ruotsin virallisen kielen asemaa koskevaa keskustelua, ja ruotsin säilyttämisen puollustajilla ei ollut yhtään hyvää syytä miksi se pitäisi säilyttää. Vähän vaikea ollakkin, koska järkeviä syitä ei ole olemassakaan. Sen sijaan sen poistamista puoltavilla syyt oli järkeviä. Kun asiaa järjellä ajatellaan, niin ruotsi pois virallisen kielen asemasta ja kouluissa valinnaiseksi. Tästä pitäisi saada kansanäänestys. Kiinaakin on nykyään hyödyllisempää opiskella kuin ruotsia. Ja täällä idässä venäjä on lähes äärettömän paljon hyödyllisempi. Siitä on 200 vuotta kun Suomi oli Ruotsin vallan alla, välissä oli vielä Venäjän vallan aika. Mitä hemmetiä varten se Ruotsi vieläkin kummittelee toisena virallisena kielenä ja vie AIVAN TÖRKEÄSTI resursseja hyödyllisemmistä asioista esimerkiksi kouluissa?

Olen töissä järjestyspoliisissa Turussa, joka on siis "kaksikielinen" rannikkokaupunki. Kohtaan työssäni todella paljon erilaisia ihmisiä, ja YHTÄÄN suomen kansalaista ei ole tullut vastaan joka ei olisi suomen kielellä pärjännyt, jos olisi halunnut. Osa ruotsinkielisistä vetää ässän hihastaan ja VAATII minua puhumaan ruotsia, kun niin kerran laissa lukee. Heistäkin jokainen on osannut kyllä suomea melko/täysin sujuvasti. Tuo tuntuu todella typerältä kiusanteolta, ja ihmetyttää miksi kummassa 95% prosenttia suomalaisista pitää hyppiä vähemmistön pillin tahtiin.

En voi millään ymmärtää miksi ruotsin kieli on pakollista suomessa. Kuten täällä on jo moni sanonutkin, niin suomessa pitäisi olla vain yksi virallinen kieli. Ruotsinkieliset voivat olla omissa kouluissaan ja lukea suomen ohella ruotsia niin paljon kuin haluavat. He voivat ylläpitää omaa kulttuuriaan täysin vapaasti, mutta koska ollaan suomessa, niin heidän tulee puhua suomea virallisissa yhteyksissä, eikä vaatia KAIKKIA lukemaan heidän omaa vähänkäytettyä kieltään vain varanvuoksi, jos nyt kerran vuodessa sattuu tulemaan joku ummikkoruotsalainen asiakas vastaan...

Ps. Itse puhun kyllä siedettävää ruotsia enkä pelkää yrittää käyttää sitä, mutta omasta mielestäni tuo on ekstrataito, eikä mikään sellainen juttu minkä pitäisi olla pakollista kaikille.

Laitan loppuun vielä uudestaan linkin jonka postasin muutama sivu sitten. Kannattaa lukea, todella asiallinen kirjoitus Suomalaisuuden Liiton puheenjohtajalta. http://www.ts.fi/online/mielipiteet/lukijoilta/177326.html

Erittäin hyvä postaus, ja hyvä kirjoitus tuo linkittämäsi Suomalaisuuden Liiton puheenjohtan juttu.

Kakkosen pakkoruotsi-keskustelusta jäi kyllä vähän sellainen mielikuva suomenruotsalaisten osalta, että ovat suomalaisia/suomenruotsalaisia silloin, kun heille itselleen sopii. Meni kyllä varsinkin naispuolisilta niin tunteelliseksi koko keskustelu, että vaikea ottaa tosissaan. Onko tuo kaksikielisyys oikeasti toiminut Suomessa IKINÄ? Tuskinpa.

Sinänsä tuo koulujen pakkoruotsi on itselleni se ja sama, koulut on käyty jo aikaa sitten. Tällä Nya Vindar-ruotsillani en kyllä kovin pitkälle pärjää, eipä ole ko. kieltä tullut juurikaan käytettyä. Ymmärrän oikein hyvin ohjelmassa esitetyn sairaala-esimerkin, kun koko sairaalasta "ei löytynyt" yhtään ruotsia puhuvaa sairaanhoitajaa avustamaan synnytyksessä. Todellisuudessa varmaan monikin sitä osaa, muttei uskalla puhua.

Olen töissä järjestyspoliisissa Turussa, joka on siis "kaksikielinen" rannikkokaupunki. Kohtaan työssäni todella paljon erilaisia ihmisiä, ja YHTÄÄN suomen kansalaista ei ole tullut vastaan joka ei olisi suomen kielellä pärjännyt, jos olisi halunnut.
Tästä tulikin mieleeni tapaus muutaman vuoden takaa. Eli, olen töissä rakennusfirmassa ja meillä oli työmaa Dragsvikin varuskunta-alueella, mun piti mennä sinne pariksi päiväksi hommiin. Kulkulupaa mulla ei ollut noin lyhyen ajan takia, mutta nimi oli listassa. No, siihen portille kun pääsin niin tuli tämä noheva vartiomies kulkulupaa kyselemään, ruotsiksi tietenkin. Mä aloin sitten suomeksi selittämään että tämän ja tämän rakennusliikkeen työmaalle menossa ja nimen pitäisi olla listassa. Siinä sitten selvisi että tämä jamppa ei puhu sanaakaan suomea, autolta kopille kävellessäkin hoki koko ajan "rakennusliike, rakennusliike" että muistaisi mihin mä olin menossa. Meinasi ihan oikeasti leuka pudota lattiaan kun tajusin että se ei suomea osaa sanaakaan, päällä oli kuitenkin Suomen armeijan maastopuku ja siniristilippu oli hihassa.

Mutta mitä tohon ruotsin opiskeluun tulee, niin se on pakollista aivan väärissäkin paikoissa. Mä opiskelen rakennusalan työnjohtoa AMK:ssa ja niinpä vain meilläkin tuo pakollinen virkamiesruotsi siellä kummittelee. Jos kielten opetus tehtäisiin niin että siitä olisi hyötyä työelämässä, meillä olisi esimerkiksi viron kursseja, suuri osa työntekijöistä kun nykyään tuolta etelänaapurista tulee. Mutta ei, sen sijaan että opiskeltaisiin tulevaa ammattia varten, me opiskellaan koulunkäyntiä. Eipä tuo virkamiesruotsi onneksi pakollisuudestaan huolimatta ole esteenä kenenkään valmistumiselle, kuulemma ihan millä tahansa muulla tuon on saanut korvattua jos valmistuminen on ainoastaan siitä kiinni.

Jos ruotsi olisi vapaavalintainen kieli kouluissa, olisi varmasti enemmän ruotsin taitajia ja resursseja säästyisi - kuten myös harmaita hiuksia. Hurrivihakin vähenisi.

Tänään keskustelin erään ''tärkeän'' henkilön kanssa pakkoruotsista ja keskusteluhan johti hirveään tunteiden paloon. Minä olin tietenkin se, joka teki terävimmät argumentit viitaten lakiin ja käytäntöön. Ei auttanut.

Olipa kummallinen mielipide. Miten Suomen kansan enemmistön kyky päättää asioista olisi huonompi kuin vähemmistön kyky päättää asioista? Eikös demokratiassa yleensä mennä enemmistön ehdoilla?

Pidän edustuksellista demokratiaa kuitenkin useimmissa tapauksissa parempana vaihtoehtona kuin suoraa.
-vaikka valitsemamme päättäjät aina helvetin huonoja päätöksiä tekevätkin.. ;)

Kielten opiskelusta ja opetuksesta voisin kirjoittaa enemmänkin mutta menee offtopiciksi. Ja kun tämä pakkoruotsi-ongelmia ei nimeenomaan koske meitä kielifriikkejä.

Miten niin ei koske? Jos poikani on yhtä saatanan hyvä kielissä kuin isänsäkin niin hihhei, mutta vasten tahtoaan sen ei tarvitse ruotsiin aikaansa tuhlata. Tässä ongelmassa on kyse hukatuista resursseista ja siitä että pakkoruotsin takana ovat puhtaasti poliittiset syyt.

Miten niin ei koske? Jos poikani on yhtä saatanan hyvä kielissä kuin isänsäkin niin hihhei, mutta vasten tahtoaan sen ei tarvitse ruotsiin aikaansa tuhlata. Tässä ongelmassa on kyse hukatuista resursseista ja siitä että pakkoruotsin takana ovat puhtaasti poliittiset syyt.
Siinä vaiheessa kun on opiskellut 4-5 kieltä tai enemmän, huomaa kuinka ruotsi on pikku suupala. Verratkaapa vaikka venäjään. :D

Siinä vaiheessa kun on opiskellut 4-5 kieltä tai enemmän, huomaa kuinka ruotsi on pikku suupala. Verratkaapa vaikka venäjään. :D

Edelleenkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa pitääkö kaikkien opetella kieltä, jos joku haluaa ryhtyä tulkiksi siitä vaan mutta turha sitä muiden on opetella väkisin.

Itse olen Ruotsalaisessa talossa töissä, tosin Helsingin toimipisteessä. Päivittäin kuitenkin tulee oltua yhteydessä ja tehtyä yhteistyötä Ruotsin kanssa, sanaakaan en kieltä puhu. Ruotsalaiset puhuu keskimäärin aika pirun hyvää englantia. IT-alalla työskentelen.

Edelleenkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa pitääkö kaikkien opetella kieltä, jos joku haluaa ryhtyä tulkiksi siitä vaan mutta turha sitä muiden on opetella väkisin.
Ei olekaan mutta tossa vaan kommentoitiin kun sanoin että se pakkoruotsi ei ole ongelma niille joilla on motivaatiota ja kykyjä useamman kielen opiskeluun. Kielellisesti lahjakkaille esim. nykyinen pakkoruotsi ei ole ongelma koska hyöty/panossuhde on korkea, en mä ainakaan tehny muuta kuin istuin ne pakolliset tunnit koulussa ja paiskasin kirjat odottelemaan seuraavaa tuntia.:D
Mähän just aikasemmin sitä paitsi totesin että ne tasokokeet/ryhmät pitäs saada järjestelmään juuri resurssien haaskauksen välttämiseksi. Niille enemmän jotka osaa ja haluaa oppia ja muille sit vastaavasti muita juttuja tai lyhyempää oppimäärää.

Pidän edustuksellista demokratiaa kuitenkin useimmissa tapauksissa parempana vaihtoehtona kuin suoraa.
-vaikka valitsemamme päättäjät aina helvetin huonoja päätöksiä tekevätkin.. ;)

No eipä siellä edustajistossakaan vähemmistö saa asioita läpi. Kansanäänestyskin voi olla vain suuntaa antava. Eikös nyt olla tuomassa sitä, että 50 000 ihmisen on mahdollista saada aikaan lakialoite? Siinä vaiheessa kielikysymys tulee viimeistään käsiteltäväksi oikein kunnolla.

Voipi olla, mutta itse olisin opiskellut mieluusti yhden tai useamman maailmankielen kun lonninut helpon laudaturin ruotsista. Saksa poislukien, se ei vaan napannut. Schade.

Ei olekaan mutta tossa vaan kommentoitiin kun sanoin että se pakkoruotsi ei ole ongelma niille joilla on motivaatiota ja kykyjä useamman kielen opiskeluun. Kielellisesti lahjakkaille esim. nykyinen pakkoruotsi ei ole ongelma koska hyöty/panossuhde on korkea, en mä ainakaan tehny muuta kuin istuin ne pakolliset tunnit koulussa ja paiskasin kirjat odottelemaan seuraavaa tuntia.:D

Ongelma ei tietenkään ole, mutta kyllä se vitutti aikoinaan. Ja vituttaa kyllä vieläkin ihan periaatteesta ja muiden puolesta. Hyöty/panos-suhdehan on aikalailla lähellä nollaa(jakolaskuhan tulee olemaan ~0/...). On tullu matkusteltua suhteellisen paljon ympäri suomea, paitsi rantaruotsissa, ja saanu puhua kieliä töissä. Ja tasan ainoa kerta kun olen ruotsia puhunut ja vielä vapaaehtoisesti oli se kun armottomassa kännissä kävin Tukholmassa Östermalmin mäkkärissä tilaamassa BicMac aterian. Lukiossa kirjottelin E:n juurikin samalla tekniikalla: läksyjä en tehny koko lukion aikana ja kirjotuksiin luku oli vain englanninkielisten leffojen katselua. Mutta onko sillä väliä tän asian kannalta? Ei...
Ei sillä oo mitään väliä onko se ongelma vai ei, vaan mitä HYÖTYÄ siitä pakollisesta ruotsinopiskelusta on. Ja vastaushan on ei mitään, ei yhtään mitään. Veikkaisin että motivoituneita opiskelijoita olisi enemmän kuin nyt, mikäli tuo kieli olisi täysin vapaaehtoinen. Sekin on vähän niin ja näin miksi ihmeessä ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli. Vetosivat siinä ohjelmassa historiaan, vaan jos historiaan aletaan vetoamaan niin johan venäjänkin pitäs olla pakollisena kielenä peruskoulussa.

Täyttä skittiä koko pakkoruotsi sanon minä.

Edit: Ja laskisin itseni kielimieheksi. Olen oppinut ruotsin, saksan, englannin ja italian suhteellisen vaivattomasti ja vielä meinasin ranskan ja ehkä venäjän opiskella, näin niinkuin huvin vuoksi.

Tuli kaksikielisyyden on rikkaudesta mieleen että miksi suomenruotsalaiset ei opiskele suomea? Itseä ainakin hävettäisi elää kielipuolena omassa maassa ja piileskellä muiden umpimielisten tavoin kotona tai pursiseuran talolla (niin ja hallituksessa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom