Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse asiassa ainoa perustelu, joka pakkoruotsin poistamiseksi tarvitaan on se, että ylivoimainen enemmistö kansasta haluaa sen pois. Mitään muuta perustelua ei tarvita.
Aika vankka luottamus sulla on Suomen kansan enemmistön kykyyn päättää asioista. Vai rajoitatko tuon perustelun vain tähän pakkoruotsi-kysymykseen?
Edit: En tosin itsekään ole pakkoruotsin kannalla, mutta aika yksioikoista moinen perustelu.
Aika vankka luottamus sulla on Suomen kansan enemmistön kykyyn päättää asioista. Vai rajoitatko tuon perustelun vain tähän pakkoruotsi-kysymykseen?
Edit: En tosin itsekään ole pakkoruotsin kannalla, mutta aika yksioikoista moinen perustelu.
Olen töissä järjestyspoliisissa Turussa, joka on siis "kaksikielinen" rannikkokaupunki. Kohtaan työssäni todella paljon erilaisia ihmisiä, ja YHTÄÄN suomen kansalaista ei ole tullut vastaan joka ei olisi suomen kielellä pärjännyt, jos olisi halunnut. Osa ruotsinkielisistä vetää ässän hihastaan ja VAATII minua puhumaan ruotsia, kun niin kerran laissa lukee. Heistäkin jokainen on osannut kyllä suomea melko/täysin sujuvasti. Tuo tuntuu todella typerältä kiusanteolta, ja ihmetyttää miksi kummassa 95% prosenttia suomalaisista pitää hyppiä vähemmistön pillin tahtiin.
En voi millään ymmärtää miksi ruotsin kieli on pakollista suomessa. Kuten täällä on jo moni sanonutkin, niin suomessa pitäisi olla vain yksi virallinen kieli. Ruotsinkieliset voivat olla omissa kouluissaan ja lukea suomen ohella ruotsia niin paljon kuin haluavat. He voivat ylläpitää omaa kulttuuriaan täysin vapaasti, mutta koska ollaan suomessa, niin heidän tulee puhua suomea virallisissa yhteyksissä, eikä vaatia KAIKKIA lukemaan heidän omaa vähänkäytettyä kieltään vain varanvuoksi, jos nyt kerran vuodessa sattuu tulemaan joku ummikkoruotsalainen asiakas vastaan...
Ps. Itse puhun kyllä siedettävää ruotsia enkä pelkää yrittää käyttää sitä, mutta omasta mielestäni tuo on ekstrataito, eikä mikään sellainen juttu minkä pitäisi olla pakollista kaikille.
Laitan loppuun vielä uudestaan linkin jonka postasin muutama sivu sitten. Kannattaa lukea, todella asiallinen kirjoitus Suomalaisuuden Liiton puheenjohtajalta. http://www.ts.fi/online/mielipiteet/lukijoilta/177326.html
Ehei, Nylanderhan sanoi ihan suoraan, että ruotsin kielen opiskelu ei ole miltään muulta mitään pois :lol2:ja vie AIVAN TÖRKEÄSTI resursseja hyödyllisemmistä asioista esimerkiksi kouluissa?
Tästä tulikin mieleeni tapaus muutaman vuoden takaa. Eli, olen töissä rakennusfirmassa ja meillä oli työmaa Dragsvikin varuskunta-alueella, mun piti mennä sinne pariksi päiväksi hommiin. Kulkulupaa mulla ei ollut noin lyhyen ajan takia, mutta nimi oli listassa. No, siihen portille kun pääsin niin tuli tämä noheva vartiomies kulkulupaa kyselemään, ruotsiksi tietenkin. Mä aloin sitten suomeksi selittämään että tämän ja tämän rakennusliikkeen työmaalle menossa ja nimen pitäisi olla listassa. Siinä sitten selvisi että tämä jamppa ei puhu sanaakaan suomea, autolta kopille kävellessäkin hoki koko ajan "rakennusliike, rakennusliike" että muistaisi mihin mä olin menossa. Meinasi ihan oikeasti leuka pudota lattiaan kun tajusin että se ei suomea osaa sanaakaan, päällä oli kuitenkin Suomen armeijan maastopuku ja siniristilippu oli hihassa.Olen töissä järjestyspoliisissa Turussa, joka on siis "kaksikielinen" rannikkokaupunki. Kohtaan työssäni todella paljon erilaisia ihmisiä, ja YHTÄÄN suomen kansalaista ei ole tullut vastaan joka ei olisi suomen kielellä pärjännyt, jos olisi halunnut.
Olipa kummallinen mielipide. Miten Suomen kansan enemmistön kyky päättää asioista olisi huonompi kuin vähemmistön kyky päättää asioista? Eikös demokratiassa yleensä mennä enemmistön ehdoilla?
Kielten opiskelusta ja opetuksesta voisin kirjoittaa enemmänkin mutta menee offtopiciksi. Ja kun tämä pakkoruotsi-ongelmia ei nimeenomaan koske meitä kielifriikkejä.
Siinä vaiheessa kun on opiskellut 4-5 kieltä tai enemmän, huomaa kuinka ruotsi on pikku suupala. Verratkaapa vaikka venäjään. :DMiten niin ei koske? Jos poikani on yhtä saatanan hyvä kielissä kuin isänsäkin niin hihhei, mutta vasten tahtoaan sen ei tarvitse ruotsiin aikaansa tuhlata. Tässä ongelmassa on kyse hukatuista resursseista ja siitä että pakkoruotsin takana ovat puhtaasti poliittiset syyt.
Siinä vaiheessa kun on opiskellut 4-5 kieltä tai enemmän, huomaa kuinka ruotsi on pikku suupala. Verratkaapa vaikka venäjään. :D
Ei olekaan mutta tossa vaan kommentoitiin kun sanoin että se pakkoruotsi ei ole ongelma niille joilla on motivaatiota ja kykyjä useamman kielen opiskeluun. Kielellisesti lahjakkaille esim. nykyinen pakkoruotsi ei ole ongelma koska hyöty/panossuhde on korkea, en mä ainakaan tehny muuta kuin istuin ne pakolliset tunnit koulussa ja paiskasin kirjat odottelemaan seuraavaa tuntia.:DEdelleenkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa pitääkö kaikkien opetella kieltä, jos joku haluaa ryhtyä tulkiksi siitä vaan mutta turha sitä muiden on opetella väkisin.
Pidän edustuksellista demokratiaa kuitenkin useimmissa tapauksissa parempana vaihtoehtona kuin suoraa.
-vaikka valitsemamme päättäjät aina helvetin huonoja päätöksiä tekevätkin.. ;)
Siinä vaiheessa kun on opiskellut 4-5 kieltä tai enemmän, huomaa kuinka ruotsi on pikku suupala. Verratkaapa vaikka venäjään. :D
Ei olekaan mutta tossa vaan kommentoitiin kun sanoin että se pakkoruotsi ei ole ongelma niille joilla on motivaatiota ja kykyjä useamman kielen opiskeluun. Kielellisesti lahjakkaille esim. nykyinen pakkoruotsi ei ole ongelma koska hyöty/panossuhde on korkea, en mä ainakaan tehny muuta kuin istuin ne pakolliset tunnit koulussa ja paiskasin kirjat odottelemaan seuraavaa tuntia.:D