Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli kaksikielisyyden on rikkaudesta mieleen että miksi suomenruotsalaiset ei opiskele suomea? Itseä ainakin hävettäisi elää kielipuolena omassa maassa ja piileskellä muiden umpimielisten tavoin kotona tai pursiseuran talolla (niin ja hallituksessa).
Kai ne nyt opiskelee? Mulla ei ole siis tietoa, mutta mitä muutamia tavannut niin kyllähän ne suomea puhuu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse tunnen ihmisiä mm Paraisilta ja Tammisaaresta. Nämä kyseiset henkilöt kyllä puhuvat suomea (osa heikosti), mutta tuntevat kymmeniä läpiirinsä ihmisiä, jotka osaavat korkeintaan sanan tai kaksi suomea.

Itse tunnen ihmisiä mm Paraisilta ja Tammisaaresta. Nämä kyseiset henkilöt kyllä puhuvat suomea (osa heikosti), mutta tuntevat kymmeniä läpiirinsä ihmisiä, jotka osaavat korkeintaan sanan tai kaksi suomea.

Ruotsinkielisillä on pakkosuomi. Osa oppii sitä yhtä hyvin kuin monet pakkoruotsia.

Pakkosuomi on mielestäni tässä kontekstissa väärä ilmaisu (vertaa, pakkoruotsi). Asuvat he kuitenkin maassa jossa HYVIN suuri enemmistö puhuu äidinkielenään suomea. Onhan Ruotsi yksi Suomen virallisista kielistä, mutta täysin dominoiva.

Kyllä tämä pakkoruotsi ja kaksikielisyys on tullut tiensä päähän. Tämä kaksikielisyyden pyörittäminen maksaa maltaita valtiolle ja näistä 5% jotka puhuvat ruotsia 99,9% ymmärtää suomea.

Tämä Ruotsin pakko-opiskelu ei kyllä ole keidenkään muiden kuin suomenruotsalaisten etu, jolla he pönkittävät valtaansa. Ruotsalaiset ovat globaaleilla markkinoilla suomalaisiin aina yhden kielen edellä tätä menoa.

Pakkosuomi on mielestäni tässä kontekstissa väärä ilmaisu (vertaa, pakkoruotsi). Asuvat he kuitenkin maassa jossa HYVIN suuri enemmistö puhuu äidinkielenään suomea. Onhan Ruotsi yksi Suomen virallisista kielistä, mutta täysin dominoiva.

Korjasin vain virhekäsityksen siitä, etteivätkö ruotsinkieliset opiskelisi suomea. Stagnolla siis käsittääkseni oli tämä virhekäsitys.

Venäjän tapauksessa suomalaisia ja varsinkin vanhempaa ikäpolvea vaivaa paha asenneongelma, ainakin enemmän lännessä päin. Fakta on että venäjää osaamalla saa töitä. Monet siksi alkavat aikuisena opiskella sitä.

Opetussuunnitelmia uusiksi, filosofiat, uskonnot ja muut hömpät valinnaisiksi, kielivalinta vapaaksi ja lisää kielien sekä "kovien aineiden" opetusta! (esim. matematiikkaa, Suomessa 2.6 viikkotuntia, Euroopan keskiarvo yli 4!) Näinkö niitä huippuosaajia tulee?

Näinkö niitä huippuosaajia tulee?

Mieti millainen metakka tulisi, jos joku vaatisi järkeä ja käytännöllisyyttä opetussuunnitelmaan. Pakkoruotsinkin asema koko maassa ei perustu järkeen, vain tietyn pienen ryhmän subjektiivisiin tunnepitoisiin argumentteihin - kaikki muut väitteet on kumottu. Humanisteja ym. kotimaisen kirjallisuuden tohtoreita voi toki olla pieni, tarvittava määrä, mutta kyllä se niin on, että talouden kehitys on korkeakoulutettujen kohdalla pitkälti kaupallisten ja teknillisten tieteiden osaajien varassa. Ilmainen koulutus on ihan hyvä asia, kannatan tiettyyn pisteeseen asti. Mutta mikä logiikka on kustantaa putkitutkintoja perä perään, ja antaa joidenkin viivästyttää opintojaan, vaikka suhdanteet nyt suosisivatkin opiskelua. Kun menee off-topiciksi, niin vedetään kunnolla: http://elepomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/54477-paskaduunit-ja-marisevat-maisterit

Ihan vakavasti puhuen, eikö teille nuoret virkamiehet ja bisneksen tekijät tule koskaan eteen mitään ruotsinkielistä kirjallista lähdemateriaalia, jota täytyisi lukea (ymmärtää). Tässähän saa sellaisen kuvan Ruotsista, että se olisi jonkinlainen kehitysmaa, jossa ei innovoida mitään.

Niin eikö sinulle ikinä tule vastaan Venäjän, Saksan, Ranskan, Espanian jne. kirjallista lähdemateriaalia, jota täytyisi lukea (ymmärtää), mutta et ymmärrä kun olet lukenut pakkoruotsia. Eiköhän noilla suuremmilla kielillä julkaista hiukan enemmän "innovoivia" tekstejä, ja nykyään tieteen kieli ja bisneksen kieli on kuitenkin englanti.

Hassua muuten kun pakkoruotsia perustellaan sillä että ruotsi on suuri kauppakumppani, mites suuria muita kauppakumppaneja meillä olisi, jos täällä osattaisiin muitakin kieliä kuin englanti ja huono pakkoruotsi. Saksa ja Venäjä ovat siitä huolimata tärkeämpiä kauppakumppaneita.

Paskanvitutsanonminä! Se on vain ja ainoastaan itsestä kiinni. Hyvän koulutksen eteen saa ja kuuluu tehdä töitä ;)

Olet näköjään tyhmä, mutta vastaan silti. Miksi sitten osa ruotsinkielisistä ei viitsi tehdä "töitä" ja opiskella suomea, jolloin enemmistön ei tarvitsisi hukata aikaansa ruotsiin. Pakkoruotsi on tuhoisaa suomen kansantaloiudelle ja teollisuudelle.

Niin eikö sinulle ikinä tule vastaan Venäjän, Saksan, Ranskan, Espanian jne. kirjallista lähdemateriaalia, jota täytyisi lukea (ymmärtää), mutta et ymmärrä kun olet lukenut pakkoruotsia. Eiköhän noilla suuremmilla kielillä julkaista hiukan enemmän "innovoivia" tekstejä, ja nykyään tieteen kieli ja bisneksen kieli on kuitenkin englanti.

Hassua muuten kun pakkoruotsia perustellaan sillä että ruotsi on suuri kauppakumppani, mites suuria muita kauppakumppaneja meillä olisi, jos täällä osattaisiin muitakin kieliä kuin englanti ja huono pakkoruotsi. Saksa ja Venäjä ovat siitä huolimata tärkeämpiä kauppakumppaneita.

Osaan itse suomen lisäksi hyvin ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa ja italiaa ja ymmärrän tekstiä espanjaksi, hollanniksi, norjaksi ja tanskaksi. Luin myös venäjää koulussa, mutta sitä en uskalla sanoa pitkän käyttämättömyyden vuoksi osaavani.

Näillä olen pärjännyt joten kuten, mites sinä?

Osaan itse suomen lisäksi hyvin ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa ja italiaa ja ymmärrän tekstiä espanjaksi, hollanniksi, norjaksi ja tanskaksi. Luin myös venäjää koulussa, mutta sitä en uskalla sanoa pitkän käyttämättömyyden vuoksi osaavani.

Voisitko kuitenkin ensin kertoa miten nuo liittyvät siihen että pitää olla pakkoruotsi? Minä en ole sinua kieltänyt tai pakottanut opiskelemaan mitään kieltä, et kai sinä tosissasi väitä että pakkoruotsin ansiosta osaat noita muita kieliä hyvin? Etköhän olisi oppinut noita ilman pakkoruotsiakin? Jos edes osaat niitä "hyvin", jotenkin tuli vaan sellainen olo.

Menikö pointti ihan pikkuisen ohi?

Komiaahan se toki olisi jos kaikki osaisivat kaikkia maailman kieliä.

Voisitko kuitenkin ensin kertoa miten nuo liittyvät siihen että pitää olla pakkoruotsi? Minä en ole sinua kieltänyt tai pakottanut opiskelemaan mitään kieltä, et kai sinä tosissasi väitä että pakkoruotsin ansiosta osaat noita muita kieliä hyvin? Etköhän olisi oppinut noita ilman pakkoruotsiakin? Jos edes osaat niitä "hyvin", jotenkin tuli vaan sellainen olo.

OK, ti rispondo in italiano. Non ho mai detto, che vorrei "pakkoruotsi" per i studenti finlandesi. Ho soltanto detto, che tutti potranno studiare un po svedese, forse un anno per esempio. E gente, che vuole studiare più, possono continuare dopo queste prime studie. Cosa ne pensi?

Jos se pakkoruotsi ei onnistu ollenkaan, kun opiskelette lukiossa (en tiedä toimiiko muualla) niin kannattaa tehdä niinkuin minä tein. Marssikaa maistraattiin ja vaihtakaa äidinkieli joksikin muuksi, kuin suomeksi tai ruotsiksi (mulla se on englanti). Tämän jälkeen painutte koulun rehtorin juttusille ja vaaditte vapautuksen pakkoruotsista vedoten Lukiolain §13 (1998/629) kohtaan. Tämän on pakko toimia.

Jos joku epäilee, niin voi vaikka käydä katsomassa http://irc-galleria.net/user/Setekh/picture/104416291

Ei enää stressiä siitä turhasta kielestä.

Menikö pointti ihan pikkuisen ohi?

Komiaahan se toki olisi jos kaikki osaisivat kaikkia maailman kieliä.

Te vittuilette nyt minulle, kun kysyin, ettekö tarvitse missään ruotsin kielen käyttöä. Jos ette tarvitse, niin se on aivan OK. Englannilla pärjää, vain kusipäät ja idiootit osaavat ja käyttävät ruotsia. Ja homot, eikö se niin ollut. Tämä tuli selväksi. En minä teille mitään ruotsia tuputa, ottakaa ihan iisisti vain.

Kyllä ruotsin tarve on ainakin toistaiseksi ollut hyvin vähäistä. On toki ollut tilanteita joissa sitä olisi voinut käyttää, mutta siitä on pitkä matka siihen, että sitä todella tarvitsee. Tuolla lähdemateriaalijutulla voi perustella melkein minkä tahansa kielen hyödyllisyyttä.

OK, ti rispondo in italiano. Non ho mai detto, che vorrei "pakkoruotsi" per i studenti finlandesi. Ho soltanto detto, che tutti potranno studiare un po svedese, forse un anno per esempio. E gente, che vuole studiare più, possono continuare dopo queste prime studie. Cosa ne pensi?

Hmmm... Kovinkin näppärää? Käsittääkseni tämä on suomenkielinen keskustelupalsta ja valitettavasti en osaa kuin englantia ja saksaa, pakkoruotsin ( jota en osaa kun sitä ei tarvita ) tilalle olisin mieluummin ottanut ranskan, italian tai espanijan tai melkein minkä tahansa muun kielen kuin ruotsin, mutta et tainut kuitenkaan vastata kysmyksiini.

Olen asunut Turussa n. 25 vuotta, täällä ei juurikaan ruotsia käytännössä tarvita, kerran olen yrittänyt puhua ruotsia yhden Ruotsalaisen vanhan pariskunnan kansssa, jotka eivät osanneet muut kuin ruotsia, näytin sitten vaan Turun kartalta missä olemme nyt ja missä on satama.

Nykyään olen töissä olen suuressa kansainvälisessä yhtiössä ja olen jäsenenä myös meidän alueen "Nordic"-tiimissä ja varmaan arvaat mikä on työkieli, ei ainakaan Ruotsi. Ja hassua, kun ollaan työajan ulkopuolella tekemisissä niin Tanskalaiset ja Ruotsalaiset puhuvat myös silloin keskenään englantia.

Nuorempana olen ollut töissä muissakin kaksikielisissä kunnissa kuin Turussa kunnan virkamiehenä ja kyllä niistä yleensä löytyy ruotsinkielinen, joka osaa opastaa ruotsiksi, ei kaikkien sitä tarvitse osata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom