Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Ikinä en ole ainutta tuntia käynyt, ja vapautukset sekä kirjoituksissa että AMK:ssa. En ole kaivannut kertaakaan, ja väitän että en tule kaipaamaan.

Ruotsinkielen äidinkielena omaavat kun tahtovat käydä kouluja, eli osaavat englantia. Toki vanhukset on eri asia, mutta ruotsinkielisen tapaan ehkä kerran kaksi elämässä jos sitäkään, joten se siitä.

Mielestäni paljon hyödyllisempää olisi vaikka se, että esim. itäsuomessa tilalle tulee Venäjä joka varmasti ainakin sinne töihin jääville hyödyllisempää. Ruotsinkieli sitten toisella puolella Suomea, mutta pakollisena en sitä pitäisi missään. Englanti pakollinen ehdottomasti, ja onhan ainakin jonkin muun kielen pakolliset alkeet ja pakollinen jatkokurssi hyvä asia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Englanti pakollinen ehdottomasti
Miksikäs englanninkaan pitäis olla pakollinen? Kyllähän jokainen älykäs ihminen ymmärtää, että englantia kannattaa opiskella ja sitä on hyvä osata, mutta miksi siihenkään pitäis pakottaa? Eikö voitais vaan ottaa linjaa, että koulussa on pakko lukea vähintään yhtä vierasta kieltä?

Oon tykänny siitä aina enemmän kuin esimerkiksi englannin opiskelusta ja äidinkieleen verrattuna se nyt oli ihan suklaata.

Helppoahan se on ku mikä, mutta kun puuttuu motivaatio niin ei sitä vähääkään työtä jaksa tehdä, mitä se teettää. Se varmaan on yksi syy siihen, että ruotsia opiskellaan, mutta ei opita. Englantia en onneksi ole kovin paljoa joutunu opiskelemaan, kun on oppinu ihan kuuntelemalla pienestä pitäen.

Tuo pakottaminen opiskelemaan jotain nuin turhanpäivästä kieltä kuin ruotsi tekee siitä vaikean. Väitän että osaisin nyt ruotsia jos olisin voinut sen valita jossain vaiheessa koulu taipaletta omasta halusta eli kun olisi tuntunut että tarvitsen sitä. Nyt olen lukenut ruotsia tähän mennessä 6 vuotta enkä osaa edes perus kanssakäymistä. Pakottaminen poistaa motivaation. Nyt olen lukenut muitten kielien peruskursseja ja koska on ollut motivaatiota ja olen tiennyt että näistä on OIKEASTI hyötyä, niin osaan varmaan parin kuukauden opiskelun jälkeen paremmin venäjää kuin ruotsia. Aika perseestä...

Miksikäs englanninkaan pitäis olla pakollinen? Kyllähän jokainen älykäs ihminen ymmärtää, että englantia kannattaa opiskella ja sitä on hyvä osata, mutta miksi siihenkään pitäis pakottaa? Eikö voitais vaan ottaa linjaa, että koulussa on pakko lukea vähintään yhtä vierasta kieltä?
Valitettavasti ei ole kaikki älykkäitä.

Englanninkielen hyödyllisyys ei ole edes kiisteltävissä. Kyllähän se nyt vaan kannattaa ja pitää osata, saa joka ikinen päivä hyötyä oli kuka tahansa.

Mitä haittaa on jos oppii ruotsia ? Keneltä se on pois ja mistä ?
Ei mitään, opiskelee kuka tahtoo ja näkee hyödylliseksi. En vain ymmärrä miksi niin vähän puhutusta kielestä tehdään pakollista.

Mitä haittaa on jos oppii ruotsia ? Keneltä se on pois ja mistä ?

ei välttämättä keneltäkään pakkoruotsi taas vie tilaa muilta kieliltä koska laissa on määrätty tietty määrä tunteja opetukseen. ja jos ruotsi on pakollinen, se luonnollisestikin vie joltain toiselta kieleltä sille varatut tunnit.

rkplahettaaterveisia.jpg

Henki, mun saama kuva susta hyvänä äijänä vaan vahvistuu. Kiitos muun muassa sulle etten menettänyt äsken hermojani kun joutui lukemaan hurrien vänkäystä täällä. Onneks sulla on järki päässä.

En oikeasti tajua tuota pakkoruotsin poistuessa myös pakkosuomen poistumista. Siis missä me nyt ollaan? Suomessa? Ainakin mä olen ja oletan et suurin osa on. Ei venäläisetkään vaadi että sais opetusta omalla kielellään. Ja niitäkin alkaa olla jo prosentteja väestöstämme. Kun Suomessa asuu oli suomenruotsalainen tai suomalainen niin musta pitäis kansankieltä puhua; eli suomea. Jos perkele hurrit haluatte sitä ruotsia puhua miksi ette muuta länsinaapuriin? Siellä saatte puhua sitä ja muutkin puhuvat. Ei tarvitse kuunnella suomalaisurpoja.

Alyssa, en tiedä missäpäin asut ja mikä siellä on asenne ruotsin kielen opiskeluun. Missä mä olen niin ketään ei aikoinaan yläasteella kiinnostanut ruotsi, ei edes opettajia. Joten yläasteelta poistuessa ruotsiksi osasi sanoa oman nimen ja numerot yhdestä viiteen. Sieltä lukioon, jossa oletettiin ruotsin perusteiden sujuvan. No ei ne sujunut joten ruotsin parissa sai vääntää paljon enemmän kun esimerkiksi pitkän matikan, josta kirjotin E.

Parasta aikaa amk:issa virkamiesruotsia pänttäävänä täytyy kyllä sanoa, että ruotsinkielen opiskelu vie hirveästi aikaa ja energiaa, joka on sitten pois kaikelta muulta samaan aikaan opiskeltavalta ja näin ollen vaikuttaa muihinkin arvosanoihin. Itselleni se ruotsinkieli ei ole koskaan ollut mikään läpihuutojuttu ja joka helvetin kurssin alussa ne samat asiat saa opetella uudestaan, kun ei enää muista. Ai miksi ei muista? No siksi kun ei sitä tarvitse käyttää missään! Vituttaa koko paska just nyt aika reippaasti.

Parasta aikaa amk:issa virkamiesruotsia pänttäävänä täytyy kyllä sanoa, että ruotsinkielen opiskelu vie hirveästi aikaa ja energiaa, joka on sitten pois kaikelta muulta samaan aikaan opiskeltavalta ja näin ollen vaikuttaa muihinkin arvosanoihin.
Juuri tästä sain myös vapautuksen, ja sen sijasta opiskelin lisää saksaa joka oli siis aiemmin opiskelemani vieras kieli. Nyt edessä taas vapautuksen hakeminen, kun toista AMK tutkintoa viedään ja ilmeisesti joka linjalla on tuo sama ruotsi. Onneksi saan korvattua tuon ruotsin aiemmassa tutkinnossa korvaavana kurssina käytetyn kurssin. Sekavaa. :)

Ai miksi ei muista? No siksi kun ei sitä tarvitse käyttää missään!
Näinpä. Kohta huudetaan jostain rannikkokaupungilta että "puhun lähes joka toinen päivä", niin... kaikkihan me siellä asumme.

Eli kun puhutaan että onhan noita natiivisti ruotsia puhuvia vaikka kuinka, niin edelleen ne on tietyissä paikoissa joten pakollisuus muualla on vielä kohtuuttomampaa. Tarve koskee loppujen lopuksi aivan murto-osaa suomalaisista, ja näin on vaikea vedota siihen että koska 5,477% suomen kansalaisista puhuu ensisijaisesti ruotsia niin sitä tarvitsee kaikkien opetella.

Sentään tuo ruotsinkielen kirjoitusten vapauttaminen oli jo askel oikeaan suuntaan. Eli ei periaatteessa tarvitse panostaa siihen ruotsiin, sitten jaa väin se ongelma että "muuten vaan" -kurssit vie tilaa muulta.

Mun mielestä tästä pidetään kiinni jostain aivan hölmöstä kansan"perinne"/"se on osa sivistystä"/"hehhee" syystä, tai jotain muuta roskaa. En näe yhtään mitään syytä miksi sitä pitää opetella, vaikka asuisikin kaupungissa jossa on paljon ruotsinkielisiä. Kyllähän he nyt sitä englantia opettelee, ja mun mielestä turhan sekä vaikean mutkan kautta haetaan "parempaa" kanavaa kommunikoida ruotsinkielisten kanssa. Tietenkin vähemmistön pitäisi opetella esim. se englanti jos ei suomea, eikä toisinpäin.

Täällä useat sanovat, että ruotsin opiskelu on vaikeaa. Uskon, että näin on, se vain tuntuu melko yllättävältä. Vaikeutta taitaa kuitenkin lisätä haluttomuus kyseisen kielen opiskeluun.

Minä olen oikeastaan kyllä pakkoruotsin kannattaja, mutta ruotsin kursseja voisi olla erilaisia, jokin lyhyehkö peruskurssi kaikille ja innokkaimmille sitten ruotsia vaikka joka kouluviikko. Tuossa sivuttiin matematiikkaa, ja kyllä se on aivan hyvä esimerkki, toisille se on helppo aine ja toisille äärettömän vaikea ja työläs. Jopa se lyhyt matematiikka. Ne, joille kielten opiskelu on helppoa ja mieluisaa, voisivat lukea tätä ns. pitkää ruotsia ja tietysti myös muita kieliä.

Suomenruotsalaisten tarve saada virkamiespalvelua ruotsiksi vaikuttaa osin ylimitoitetulta, mutta kyllä sellaisen henkilön, joka ei tosiaan osaa suomea, tulee saada palvelua ruotsiksi. Jokin aika sitten luin uutisen, jossa kerrottiin, etteivät espoolaiset nuoret suomenruotsalaiset olleet ymmärtäneet poliisin heille suomeksi antamia määräyksiä, se taas tuntuu mahdottomalta, tässä ei ollut varmaankaan oikea paikka vaatia virkamieheltä palvelua ruotsiksi sen vuoksi, ettei muka ymmärretä suomea. Eiköhän tuo ollut silkkaa vittuilua.

Itse osaan ruotsia ja käytän sitä muun muassa työssäni ProBodyn tuottamisessa, minulla on Ruotsissa ilmoitusasiakkaita ja muita yhteistyökumppaneita. Ahvenanmaalaiset vuositilaajat soittavat silloin tällöin, he puhuvat mieluiten ruotsia. Pidän kovasti Ruotsista (maa), varsinkin Tukholmasta, siellä on antoisaa vierailla, kun osaa ruotsia. Luen ruotsinkielisiä lehtiä ja kirjoja ja katson usein FST:n ohjelmia, juuri äsken Sportmagasinetin. Beck-elokuvat ovat suosikkejani. Minulle ruotsista on ollut aina pelkkää hyötyä. Taidan olla aika hurri.

Itsellä kielien lukeminen ei sinänsä tuota vaikeuksia. Kyllä niihin oppii jos on aikaa ja motivaatiota, (ja tietysti käyttöä). Silloin ku ruotsi alko joskus yläasteella, hyvin se sujui mutta vuosiin ei ole tarvinnut ruotsia puhua ja sitä edes kuunnella (itärajalta kotoisin) niin kyllä ne vähäisetkin perus jutut unohtuu täysin. Luin samalla yläasteella myös venäjää perusteiden verran mutta käytön vähäisyyden takia en osaa enää kyllä sanaakaan.

Ja nyt suunnilleen samassa tilanteessa Elenyan kanssa. Vaikkakin pakottivat osallistumaan vielä valmentavaan ruotsiin, koska lukiota en käynyt ja ammattikoulun lyhyt ruotsi ei paljoa mihinkään suuntaan auta. Tämä valmentavakin tuottaa jo vaikeuksia ja ei riitä mielenkiinto opetella kaikkia asioita uudestaan (ainakaan tällä hetkellä). Siihen ku lisätään tosiaan jatkuvat työkiireet ja muut opinnot jotka itse näen tärkeämmäksi niin lopputuloksen voi kuvitella. Keväällä alkasi tämä virkamies ruotsi ja jätän suosiolla menemättä sinne, kattellaan sitte joskus ku on aikaa keskittyä vaan siihen. Onneksi ei tuo valmistuminen töiden kannalta oo niin justiinsa vaikka vähän venähtäsikki.

Juuri tällaisten tapauksien vuoksi tuo pakkoruotsi systeemi on aivan perseestä. Laitetaan kapuloita rattaisiin vielä näinkin pitkällä kuten AMK:ssa. Ja tiedän jo valmiiksi, että joskus kunhan läpäisen nuo ruotsin kurssit niin en ruotsia tule tarvitsemaan. Englantia sen sijaan tarvii jatkuvasti ja sitä kuulee/käytetään jatkuvasti niin onhan se aivan eri asemassa ruotsin kanssa.

Itsellä kielien lukeminen ei sinänsä tuota vaikeuksia. Kyllä niihin oppii jos on aikaa ja motivaatiota, (ja tietysti käyttöä). Silloin ku ruotsi alko joskus yläasteella, hyvin se sujui mutta vuosiin ei ole tarvinnut ruotsia puhua ja sitä edes kuunnella (itärajalta kotoisin) niin kyllä ne vähäisetkin perus jutut unohtuu täysin. Luin samalla yläasteella myös venäjää perusteiden verran mutta käytön vähäisyyden takia en osaa enää kyllä sanaakaan.

Ja nyt suunnilleen samassa tilanteessa Elenyan kanssa. Vaikkakin pakottivat osallistumaan vielä valmentavaan ruotsiin, koska lukiota en käynyt ja ammattikoulun lyhyt ruotsi ei paljoa mihinkään suuntaan auta. Tämä valmentavakin tuottaa jo vaikeuksia ja ei riitä mielenkiinto opetella kaikkia asioita uudestaan (ainakaan tällä hetkellä). Siihen ku lisätään tosiaan jatkuvat työkiireet ja muut opinnot jotka itse näen tärkeämmäksi niin lopputuloksen voi kuvitella. Keväällä alkasi tämä virkamies ruotsi ja jätän suosiolla menemättä sinne, kattellaan sitte joskus ku on aikaa keskittyä vaan siihen. Onneksi ei tuo valmistuminen töiden kannalta oo niin justiinsa vaikka vähän venähtäsikki.

Juuri tällaisten tapauksien vuoksi tuo pakkoruotsi systeemi on aivan perseestä. Laitetaan kapuloita rattaisiin vielä näinkin pitkällä kuten AMK:ssa. Ja tiedän jo valmiiksi, että joskus kunhan läpäisen nuo ruotsin kurssit niin en ruotsia tule tarvitsemaan. Englantia sen sijaan tarvii jatkuvasti ja sitä kuulee/käytetään jatkuvasti niin onhan se aivan eri asemassa ruotsin kanssa.

Ihan vakavasti puhuen, eikö teille nuoret virkamiehet ja bisneksen tekijät tule koskaan eteen mitään ruotsinkielistä kirjallista lähdemateriaalia, jota täytyisi lukea (ymmärtää). Tässähän saa sellaisen kuvan Ruotsista, että se olisi jonkinlainen kehitysmaa, jossa ei innovoida mitään.

Itsellä oli kanssa nyt syksyllä Amk virkamiesruotsi kurssi takana. Kielet ei oo mulle ikinä ollu vahvuutena ja kun ottaa huomioon, että viimeks ruotsia lukenut lukion ekalla kaksi kurssia, niin 5vuoden tauon jälkeen aika nollista lähettiin. Idästä päin tulleena ruotsia en ole tarvinnut sanaakaan moneen moneen vuoteen, joten motivaation sen opiskeluun ja käyttämiseen on aika huono. Onhan se kuitenkin hyvä, että tälläkin asteella herätellään sitä toista kotimaista kieltä sieltä aivojen taka-alalta, mutta onko se sitten sen arvoista. Hyvähän se olisi että jokainen pystyisi hoitamaan päivittäiset asiat mahdollisimman monella kielellä. Minusta olisi kuitenkin järkevämpää, kun lukiossa panostettaisiin enempi englannin suulliseen taitoon toisena ja kolmantena vuonna, kun ekana vuonna on tahkottu kielioppia pää täyteen.

Jos ruotsia olisi tarkoitus kaikkien käyttää työelämässä, siihen ei ne muutama kurssi todellakaa riitä, ellei sitä tarvitse käyttää normaalissa elämässä jatkuvasti. Englantia kuitenkin tulee joka reiästä ja monessa yrityksessä se on virallinen kieli.

Jos pitäisi näitten ruotsi-suomi-venäjä kielten väliltä mun jotain päättää, niin ruotsi vapaaehtoiseksi ja venäjän kursseja lisää kouluihin heti yläasteelta lähtien. Siitä saisi sitten jokainen oman tunnon mukaan lukea mistä tykkää.

Ihan vakavasti puhuen, eikö teille nuoret virkamiehet ja bisneksen tekijät tule koskaan eteen mitään ruotsinkielistä kirjallista lähdemateriaalia, jota täytyisi lukea (ymmärtää). Tässähän saa sellaisen kuvan Ruotsista, että se olisi jonkinlainen kehitysmaa, jossa ei innovoida mitään.

En tiedä miten bisnespuolella tehdään, mutta kyllä Suomessa tehdyt merkittävät tekniikan alan tutkimukset tulee ihan englanniksi. Olettaisin että näin tehdään kaikkialla maailmassa, että ne sitten on kaikkien ymmärrettävissä.

Vaikeutta taitaa kuitenkin lisätä haluttomuus kyseisen kielen opiskeluun.

Kyllä minä ainakin voin myöntää ihan käsi sydämellä, olevani asennevammainen mitä tulee ruotsinopiskeluun. Se ei kuitenkaan poista sitä, etteikö objektiivisesti tarkasteltuna tuo ruotsinkielen asema ole hivenen ylimitoitettu. Minusta ei ole mitään syytä siihen miksi ruotsinkielen asema tulisi säilyttää toisena virallisena kielenä. Sivistys? Onko vähän elitistinen näkemys ajatella enää nykypäivänä että vain ruotsia osaavat ovat sivistyneitä ja muut moukkia. Pitkööt minun puolestani ruotsinkieliset koulunsa, saa sitä omaa kulttuuriperimää vaaliakin en minä sitä halua estää. Luonnollisesti suomea siellä kuitenkin pitäisi opiskella, Suomessa kun kerran asutaan.

Kyllä sitä ihan Tampereellakin tulee puhutta molempia kieliä päivittäin(ruotsia ja suomea). Ruotsi on suomen virallinen kieli > sitä on osattava(ainakin perusteet)> korkeakoulututkinnoissa/työelämässä välttämätön. PISTE ;)

Kyllä sitä ihan Tampereellakin tulee puhutta molempia kieliä päivittäin(ruotsia ja suomea). Ruotsi on suomen virallinen kieli > sitä on osattava(ainakin perusteet)> korkeakoulututkinnoissa/työelämässä välttämätön. PISTE ;)

Just joo. Annas vähän esimerkkiä missä oot Tampereella joutunut puhumaan ruotsia? Missä oot tavannut täällä semmosen hurrin joka ei suomea tai englantia suostu puhumaan?

Just joo. Annas vähän esimerkkiä missä oot Tampereella joutunut puhumaan ruotsia? Missä oot tavannut täällä semmosen hurrin joka ei suomea tai englantia suostu puhumaan?
Elä hei lähde leikkiin mukaan.

Eri mieltä minäkin, etenkin korkeakoulututkintojen kohdalla. Työelämässä riipuu kyllä täysin alasta.

Itsellä ei ole missään työssä mitä oon tehny tullu ruotsin kielen tarvetta eteen, ainakaan vielä. Eikä kyllä missään missä olen asunutkaan. Englannin kylläkin. Ja jos joskus tulee tarvetta ruotsille, sanotaan vaikka parin vuoden päästä, ei tällä minun AMK/yläaste ruotsilla ole mitään apua asiaan, koska sitä ennen en ruotsia ole tarvinnut niin kaikki on unohtunu.

Kyllähän aina jos on bisneksiä taikka muuta kanssa käymistä muun maalaisen kanssa on etuna jos osaat vastapelurin kielen. Mutta tämähän pätee kaikkiin kieliin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom