Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
No huh, aika omituista jos ruotsista jää kiinni koko lukio... Lukion ruotsi ei todellakaan ole vaikeaa, siitä pääsee läpi vaikka osaisi pelkästään perusasiat. Kurssejakaan ei ole paljon. Ja mikäli oppii esim. englanninkin, ruotsin perusteiden oppimisen pitäisi olla lasten leikkiä. Sama pätee suomen kielioppiin, se vasta vaikeaa onkin. Miten nämä tapauksessa pääsevät englannista ja suomesta läpi?? Mikäli ongelmat johtuivat pelkästään omasta asenteesta (ei kiinnostanut opiskella), niin se nyt on ihan oma vika.

Ehkä sitä ei ymmärrä, ellei se satu omalle kohdalle. Tai liippaa tarpeeksi läheltä. Mun hyvältä kaverilta jäi valkolakki saamatta ja syynä oli ruotsi. Ja kun homma on noin pienestä ja helposta asiasta kiinni, niin helppohan se on nyt ne alkeet opetella... Tai sitten ei. Ei se tällä kaverilla ollut asenteesta kiinni eli teki kyllä kaikkensa. Toiset on huonoja kielissä. Toisaalta taas, jos pakkoruotsin tilalla olisi ollut joku toinen vapaavalintainen pakkokieli, niin todennäköisesti se valkolakki olisi edelleen saamatta.

Ja sen eilisen ohjelman valaisemana hylkään termin pakkoruotsi. Sehän on hyötyruotsi!:rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja mikäli oppii esim. englanninkin, ruotsin perusteiden oppimisen pitäisi olla lasten leikkiä. Sama pätee suomen kielioppiin, se vasta vaikeaa onkin. Miten nämä tapauksessa pääsevät englannista ja suomesta läpi??

Tuota, hä? Niin, miksiköhän suomi ja enkku ovat helpompia kieliä kuin ruotsi...? Suomea on puhuttu ja kuultu oma-ikä-miinus-yksi vuotta ja enkkua TV:n, pelien, mainosten, netin ja kaiken muun välityksellä varmaan yhtä paljon. Ruotsiin ei törmää missään.

Ei kai tämä nyt näin vaikea asia ole käsittää.

Jos kerran pakkoruotsi pitäisi poistaa, niin silloinhan pitäisi poistaa myös pakkosuomi. Suomenruotsalaisia kiinnostaa tasan yhtä paljon opiskella suomea kuin suomenkielisten ruotsia.

eipäs yleistetä. kyllä mä ennemmin suomea opiskelin.

Totta, löytyyhän niitä poikkeuksiakin, mutta ainakin ollessani ylä-asteella, amiksessa ja nyt ammattikorkeassa, niin melkeinpä koko luokkaa vitutti/vituttaa suomentunnit.

Jos et oo sattunut huomaamaan, niin tämä maa on SUOMI. Me asutaan SUOMESSA. Täällä on pakko opiskella SUOMEA. Me EI asuta Ruotsissa. Me EI tarvita ruotsia.

Joo, mutta suomen kielioppi on silti vaikea jopa meille suomalaisille ja IMO suomen yo-koe on vaikeampi kuin ruotsin. Mäkin näköjään typotin omassa, suomeksi kirjoitetussa viestissäni :D
Totta, että englantia kuulee paljon, mutta se on silti kieliopillisesti vaikea kieli. Ruotsiin törmää vähemmän, mutta onhan sitäkin lähes joka paikassa (varoitustekstit, etiketit jne.) jonkun verran. Ja senhän takia siellä ruotsintunneilla ollaan, että opittaisiin ja kuultaisiin kieltä...

Googlailin vähän ja näköjään ruotsia ei ole edes pakko kirjoittaa. On se nyt kumma, ellei niistä kursseista pääse läpi... Siinä vaiheessa väitän kyllä kylmästi, että henkilö ei yritä tarpeeksi. Tai vaihtoehtoisesti hänen paikkansa ei ole lukiossa. Meillä tehtiin kaikki ruotsin kurssit yhdessä vuodessa (2 viimeistä samassa jaksossa) ja huonommatkin oppilaat läpäisivät ne ihan kirkkaasti.

Edit. tämä oli siis henkilölle, joka kirjoitti ennen Rankkuria ja kumppaneita :)

Jos et oo sattunu huomaamaan, niin Suomella on KAKSI virallista kieltä, SUOMI ja RUOTSI.

Oon huomannut, sun perustelut nyt vaan ontuu.

Jos kerran pakkoruotsi pitäisi poistaa, niin silloinhan pitäisi poistaa myös pakkosuomi. Suomenruotsalaisia kiinnostaa tasan yhtä paljon opiskella suomea kuin suomenkielisten ruotsia.

Miksi pitäisi pakkosuomi poistaa, kun asutaan Suomessa? Pakkoruotsi voidaan poistaa, ei asuta Ruotsissa.

Edit.

Googlailin vähän ja näköjään ruotsia ei ole edes pakko kirjoittaa. On se nyt kumma, ellei niistä kursseista pääse läpi... Siinä vaiheessa väitän kyllä kylmästi, että henkilö ei yritä tarpeeksi. Tai vaihtoehtoisesti hänen paikkansa ei ole lukiossa. Meillä tehtiin kaikki ruotsin kurssit yhdessä vuodessa (2 viimeistä samassa jaksossa) ja huonommatkin oppilaat läpäisivät ne ihan kirkkaasti.

On se kumma kun porukka ei pääse pitkän matikan kursseista läpi, pitää lukea jotain palikkamatikkaa. Jos ei pitkän matikan kursseista pääse läpi, niin väitän ettei henkilö yritä tarpeeksi. Tai vaihtoehtoisesti hänen paikkansa ei ole lukiossa. ;)

Miksi pitäisi pakkosuomi poistaa, kun asutaan Suomessa? Pakkoruotsi voidaan poistaa, ei asuta Ruotsissa.
Mitä sitten? Suomessa on edelleen KAKSI virallista kieltä. Suomi on vaan maan nimi, ei Belgiassakaan puhuta belgiaa, vaan hollantia, ranskaa ja saksaa. Okei, oli huono esimerkki, mutta olkoon.

Ja kummallakohan tässä maassa pärjää koko elämänsä varmasti osaamatta toista kieltä lainkaan?
Kummallakin

Niin no ruotsinkielellä ei tulisikaan olla virallisen kielen asemaa. Toinen kotimainen kielihän on saame ja ruotsi on valloittajan kieli :)

On se kumma kun porukka ei pääse pitkän matikan kursseista läpi, pitää lukea jotain palikkamatikkaa. Jos ei pitkän matikan kursseista pääse läpi, niin väitän ettei henkilö yritä tarpeeksi. Tai vaihtoehtoisesti hänen paikkansa ei ole lukiossa. ;)

Huono vertaus, sillä pitkän matikan kurssit ovat vaikeustasoltaan eri luokkaa eivätkä ne ole pakollisia. Olisit nyt vaikka sanonut et jos ei pääse lyhyestä matikasta läpi, ei yritä tarpeeksi. Siitä olisin ollut samaa mieltä :rolleyes:

Mun pointti oli, että ruotsia ei ole pakko KIRJOITTAA. Täten oppilaan tulee vain läpäistä kurssit ja väitän, että jokainen normaalilla aivokapasiteetilla varustettu henkilö pääsee niistä läpi. Toisilta vaatii enemmän yritystä ja toisilta vähemmän, mutta mahdollista se on.

Mitä sitten? Suomessa on edelleen KAKSI virallista kieltä. Suomi on vaan maan nimi, ei Belgiassakaan puhuta belgiaa, vaan hollantia, ranskaa ja saksaa. Okei, oli huono esimerkki, mutta olkoon.

Suomessa on kaksi virallista kieltä koska sen on joku joskus päättänyt. Se ei tarkoita sitä etteikö siitä toisesta voisi hankkiutua eroon.

Ei niin koska Belgialla ei ole omaa kieltä. Meillä on.

Huono vertaus, sillä pitkän matikan kurssit ovat vaikeustasoltaan eri luokkaa eivätkä ne ole pakollisia. Olisit nyt vaikka sanonut et jos ei pääse lyhyestä matikasta läpi, ei yritä tarpeeksi. Siitä olisin ollut samaa mieltä :rolleyes:

Mun pointti oli, että ruotsia ei ole pakko KIRJOITTAA. Täten oppilaan tulee vain läpäistä kurssit ja väitän, että jokainen normaalilla aivokapasiteetilla varustettu henkilö pääsee niistä läpi. Toisilta vaatii enemmän yritystä ja toisilta vähemmän, mutta mahdollista se on.

No mä en ole kyllä samaa mieltä. Pitkä matikka on aika vitusti helpompaa kuin ruotsi. Varmasti on muitakin jotka ovat samaa mieltä. Mulla ei ole koskaan ole ollut ongelmia ruotsin läpi pääsemisessä (kirjoitin jopa E:n lukematta), mutta motivaatiota ei ole koskaan ollut. Kyllä mulle olisi ollut helvetisti hyödyllisempää kun olisin voinut ruotsin sijasta valita saksan tai venäjän.

No mä en ole kyllä samaa mieltä. Pitkä matikka on aika vitusti helpompaa kuin ruotsi. Varmasti on muitakin jotka ovat samaa mieltä. Mulla ei ole koskaan ole ollut ongelmia ruotsin läpi pääsemisessä (kirjoitin jopa E:n lukematta), mutta motivaatiota ei ole koskaan ollut. Kyllä mulle olisi ollut helvetisti hyödyllisempää kun olisin voinut ruotsin sijasta valita saksan tai venäjän.

Mikäli olisit lukenut aiemman viestini, olisit huomannut, että olen jälkimmäisestä kohdasta samaa mieltä. Kirjoitin ylempänä, että kannattaisin mallia, missä ruotsin sijaan olisi pakollinen vieras kieli, oli se kieli sitten saksa, venäjä tai kiina.

Pakko sanoo tälläisenä hetkenä kun lukee ruotsin kokeeseen että MIKSI? Ja ens keväänä virkamies ruotsi.. Voi stana että turhauttaa tälläne kura, kun tietää ettei todennäköisesti tätä tulee tarvitsemaan. Järkkäisivät nyt jonkun äänestyksen niin saatais poistettua tää..

Itse kuulun siihen ikäluokkaan, jossa ruotsin kirjoittaminen oli yo- tutkinnossa pakollista. Ruotsin kieli sinänsä ei ollut opiskeluaineena ainakaan itselleni sen kummallisempi kuin muutkaan. Eli mitään traumoja ei pakkoruotisista jäänyt. Jos olisin aikanaan saanut valita, kirjoitanko ruotsin yo-tutkinnossa, en olisi sitä varmaankaan tehnyt. Minulla oli tuolloin selkeä suunnitelma jatkon opiskeluista eikä ruotsin osaamisella tai sen kirjoittamisella olisi ollut vaikutusta tulevaan opiskelupaikan hakuprosessiin. Ruotsin yo-kokeeseen valmistautumiseen käytetyn ajan olisin käyttänyt muihin, itselle tulevaisuutta silmällä pitäen tärkeämpien aineiden opiskeluun.

Joten nykyinen tutkintomalli jossa ruotsin kirjoittaminen on vapaaehtoista, on ehdottomasti hyvä asia. Kenenkään ruotsin taito ei siitä niin dramaattisesti parane, jos sitä joutuu kirjoituksia varten pänttäämään. Ja lisäksi olennaista kielen osaamiselle jatkossa on se, joutuuko sitä käyttämään ja kuuleeko sitä ympäristössään ylipäänsä koskaan. Itse asun itä-Suomessa ja venäjähän täällä on se kakkoskieli. Olen tyytyväinen siitä, että minulla on perusteet hallussa ja tarvittaessa voin ruotsin taitoani kehittää joko tulevan työni tai asuinympäristön niin vaatiessa.

Mutta näin jälkikäteen voin sanoa, ettei ruotsin opiskelu ole hukkaankaan mennyt. Olen sitä joutunut jonkin verran käyttämään työjön liittyen ja se on mielestäni helpottanut muiden kielien (saksa) opiskelua. Mutta koska koulutuksessa ajetaan koko ajan sitä yksilön valinnanvapautta omien valitojensa suhteen, pitäisi mielestäni myös ruotsin opettelu joko tehdä täysin vapaaehtoiseksi tai vähentää sen määrää nykyisestä tehden sen pitempi opiskelu vapaaehtoiseksi. Näin omien valintojen merkitys tulevaisuuden työ/opiskelupaikkaa varten korostuu ja voi itse kehittää niitä ominaisuuksia maksimaalisesti joita uskoo tulevaisuudessa eniten tarvitsevansa.

Eilisessä pakkoruotsikeskustelua seurasin niska hiessä, sen verran ärsyttävän ylimielistä esiintymistä ja typeriä argumentteja pakkoruotsin kannattajat esittivät. Mitään muuta en nyt pysty kyseisestä ohjelmasta kommentoimaan...:curs:

Jos et oo sattunu huomaamaan, niin Suomella on KAKSI virallista kieltä, SUOMI ja RUOTSI.

Niin. Yksikin riittäisi. Tai vähintäänkään ei ole perusteita sille, että 95 prosenttia joutuu opiskelemaan alle viiden prosentin kieltä. Tai että alle viiden prosentin väestöllä on oikeus saada palveluita omalla kielellään ja tällä verukkeella 95 prosentin on luettava vähemmistökieltä.

Käsittääkseni Kanadassa on kaksi virallista kieltä. Pakkokieliä siellä ei ole.

Mä oon ehkä vähän huono suomalainen, kun en oo ikinä vihannu ruotsin opiskelua. Oon tykänny siitä aina enemmän kuin esimerkiksi englannin opiskelusta ja äidinkieleen verrattuna se nyt oli ihan suklaata. Ehkä se johtuu siitä, että se on ollu mulle kohtalaisen helppoa. Kirjotinkin sen vielä pitkänä, vaikka luin vaan sen keskipitkän, minkä kaikki muutkin. Ja jos nyt jonkun sanomalehden tilaisin niin ottaisin kyllä varmaan HBL:n hesarin sijasta. Tulis vähän kertailtua.

Tässä muuten tänne sopiva linkki: http://hurriksi.fi/. Tarjolla uskomattomia etuja ;)

Ja mikäli oppii esim. englanninkin, ruotsin perusteiden oppimisen pitäisi olla lasten leikkiä. Sama pätee suomen kielioppiin, se vasta vaikeaa onkin. Miten nämä tapauksessa pääsevät englannista ja suomesta läpi?? Mikäli ongelmat johtuivat pelkästään omasta asenteesta (ei kiinnostanut opiskella), niin se nyt on ihan oma vika. Siinä tapauksessa on turha syyttää ketään tai mitään muuta.

Itse asiassa ei se mene noin. Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että englannin vahva osaaminen meinasi pilata ylioppilaskirjoitukset ruotsin osalta. Kieliopissa kun on sen verran kuitenkin eroa, esimerkiksi sivulauseen sanajärjestys itsellä meni aina englannin mukaan ja se eroaa ruotsin vastaavasta. En tiedä miksi näin tapahtui, mutta se vain tapahtui. Enkä ole edes mitenkään ainutlaatuinen tapaus tämän suhteen.

Ja mitä tulee eiliseen keskusteluun niin eipä sitä viitsinyt montaa hetkeä katsoa. Käsittämättömän urpoa käytöstä puolustajilta, minä olen tarvinnut, minulle on ollut hyötyä, minäminäminä... Ei minkäännäköisiä järkiperusteita ollut heillä esittää. Vahvisti kyllä omaa käsitystäni, että Suomesta olisi tehtävä yhden virallisen kielen maa. Jos kielten opetusta pidetään yleissivistävänä niin silloin pitäisi voida valita ne kielet mitä haluaa opiskella virallisen kielen lisäksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom