Pakkoruotsi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Jami: suomalaisia kyllä kehutaan maailmalla englannin taidosta, mutta osaako jokainen ''tarpeeksi''? Tuskin.

Ei varmasti osaa. Tuo minun kommentti vain lähnnä siihen kun pakkoruotsin puolustajat toitottavat kielten opiskelun vähenemisestä ja jollain kummalla logiikalla pakkoruotsi auttaisi kielitaidon paranemiseen...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
S-kolmonen, Ei kaikki juu osaa englantia edes tarpeeksi, mutta ei se, että englannin opiskelua lisätään tee niistä muutamista täysin kielitaidottomista kyseisen kielen osaajia. On myös turhaa lukea älyttömiä määriä englantia jos taso on jo siellä E:n tai vahvan M:mmän alueella, kun ei se taito enää radikaalisti parane. Puhua voisi englantia aina enemmän, mutta kyllä kirjoittaminen, kielioppi, luetun- ja puhutun ymmärtäminen on Suomen lukioissa hyvällä mallilla.

(eli pointtina se, että aina voisi osata englantia paremminkin, mutta lisätyt kurssimäärät eivät mielestäni palvelisi yhtään ketään.)
Jos käsitit, että olisin lisäämässä tuntimääriä: käsitit väärin. Alun perin keskustelu lähti siitä, kun func heitti ilmoille ajatuksen englannin vähentämisestä radikaalisti, mistä en ollut samaa mieltä. Tunteja on ihan tarpeeksi, mutta ehkä opetuksessa voisi tehdä muutoksia; panostaa enemmän esim. puhumiseen.
Ei varmasti osaa. Tuo minun kommentti vain lähnnä siihen kun pakkoruotsin puolustajat toitottavat kielten opiskelun vähenemisestä ja jollain kummalla logiikalla pakkoruotsi auttaisi kielitaidon paranemiseen...
Pakkoruotsi syö resursseja ja motivaatiota muilta aineilta, sekä ampuu itseään jalkaan, kun kukaan ei tuollaista pakonomaista paskaa jaksa. Ne oppilaatkin, jotka ovat oikeasti kiinostuneet, joutuvat elämään sen luokan turhautuneen enemmistön ehdoilla. Jos ruotsi on niin superkieli ja elinehto Suomelle, niin eiköhän markkinavoimat korjaa asian, jos ruotsin kielen taidossa on hirveä kolo pakkoruotsin väistyessä, ja uusia lukijoita löytyy taas täyttämään tarpeen. Kun aloitin lukiossa saksan lukemisen, niin opin muutamassa vuodessa enemmän kuin ruotsia kuudessa. Saksan opiskelussa oli motivaatiota, ruotsin ei.
 
Englannin opetusta voisi vaikka lisätä, mutta kohdentaa keskustelutaitoon ja kielen luontevaan hallintaan...yksi keino siihen on englanninkielinen opetus, mikä tietty vaatii opettajalta aika paljon enemmän. Suomalaisten ongelma tuntuu olevan se, että vaikka englantia ymmärretään ja kirjoitetaan varsin hyvin, itse ääntäminen tuottaa ongelmia ja lisää epävarmuutta keskustelutilanteessa. Tällöin puheesta tulee muminaa ja/tai käytetään tuttuja ja turvallisia sanoja tai kiertoilmaisuja.
 
Englantia jyystetään kyllä Suomessa lukiotasolle mentäessä aivan riittävästi, eikä sen opiskelun lisäämisestä hyödyttäisi juurikaan. YO-kokeet ovat jo nyt sellaisia, ettei niissä paljoa ole vieraan kielen taidoilla tekemistä, kun niihin arvoituksiin ei välttämättä osaisi vastata vaikka teksti ja kysymykset olisivat suomeksi(Miten liittyy kielitaitoon, osaako ratkaista jotain "kombakysymyksiä", tai kysymyksiä joiden vastaus on arvoituspohjalta ja vaatii asian pohdiskelemista miljoonalta eri kantilta, vaikka tietäisi täysin mitä tekstissä lukee, eli osaisi kyseistä kieltä?). Tämä siksi, että suurin osa lukiossa olevista on jo niin hyviä englannissa, että Laudaturin raja pitää vetää jonnekkin ihan pilviin. Jotkut eivät tietysti lukion lopetettuaan vielä ole englannissa kovin harjaantuneita, mutta eivätpä he sitä olisikaan vaikka sitä harjoteltaisiin vieläkin enemmän.

Imo jokainen täyspäinen saa englannista L:än jos viittii yrittää oikeasti. Mä en erikseen keskittynyt englantiin (sillä saman kirjoituskerran ruotsi pelotti ettei menisi läpi sekä reaalinkin tein ja siihinkin meni kaikki vaiva) ja silti jäi vain 3 pisteestä L riippumaan, rajat kun oli kokonaista 277/299 p. En henkilökohtaisesti näe mitään syytä lisätä englanninopetusta, kyllä kieltä nopeamminkin oppii jos vaan yhtään viittii yrittää, kouluissa vaan edetään hirmu hitaasti kun pitää pitää ne heikoimmatkin mukana.

Pakkoruotsissa ei nyt ole mitään järkeä, siitäkin sitäpaitsi saa helpolla tosi hyvän arvosanan, vaikka käytännön kielitaito on täysin olematon, itsekin kirjoitin Magnan ja en todellakaan pärjää ruotsiksi tasan missään. Enemmin kielivalikoimaa, kiitos, ja niitä mielenkiintoisempia kieliä kuten saksaa..

Varsinkin kun kieliä nyt nuorempana oppii potentiaalisesti helpommin kuin isompana, mä jos saisin päättää niin 1. luokalla alkaisi saksa/englanti ja 3 luokalla sitten mukaan toinen niistä. (=niin en mä lisäisi opetusta vaan aikaistaisin sitä. Ja jokaisen pitäisi opiskella 3 kieltä joista ainakin 2 pitkää)

Itse kyllä pidän kielistä ja kieltenopiskelusta todella paljon, ylivoimaisesti kiinnostavimpia asioita mitä koulussa voi oppia.
 
Englannin opetusta voisi vaikka lisätä, mutta kohdentaa keskustelutaitoon ja kielen luontevaan hallintaan...yksi keino siihen on englanninkielinen opetus, mikä tietty vaatii opettajalta aika paljon enemmän. Suomalaisten ongelma tuntuu olevan se, että vaikka englantia ymmärretään ja kirjoitetaan varsin hyvin, itse ääntäminen tuottaa ongelmia ja lisää epävarmuutta keskustelutilanteessa. Tällöin puheesta tulee muminaa ja/tai käytetään tuttuja ja turvallisia sanoja tai kiertoilmaisuja.
Olen samaa mieltä. Kyllä sanat ja kieliopin tunneilla oppii, jos haluaa, mutta käytännön kielitaito ja varsinkin suullinen sellainen jää hyvin usein todella huonoille kantimille. Itsekin sain aina hyviä arvosanoja englannintunneilla mutta vasta työelämässä puhuttu kieli alkoi sujumaan luontevammin, koska tunneilta tämä käytännössä puuttui.

Tähän pitäisi ruotsin sijasta keskittyä.
 
Hei,

Tuo psykologinen pakko on mielenkiintoinen juttu. Kirjoitin ruotsista E:n enkä sen koommin tarvinnut ruotsin kieltä satunnaisia Tukholman reissuja lukuunottamatta kymmeneen vuoteen. Nyt tarvitsen ruotsia töissä ja alku oli kyllä aika tahmeaa. Tilasin hbl:n ja rupesin käyttämään kieltä omien kykyjeni mukaan. Nyt puhuminen sujuu jo kohtuullisesti mutta sanavarasto on vielä melko vaatimaton erityisesti ammattisanastoa joudun usein tarkistamaan sanakirjasta. Huomatessani kykeneväni hoitamaan hommat ruotsiksi ja saadessani jopa kielitaidostani kehuja, tunsin kyllä tietynlaista ylpeyttä itsestäni.

Suhtaudun mielestäni ruotsin kieleen ja kaksikielisyyteen varsin positiivisesti. Eräs tuttuni houkutteli minua jäseneksi erääseen Helsinkiläiseen purjehdusseuraan. Luin seuran sääntöjä, joissa kerrottiin ruotsin olevan seuran virallinen kieli, jäseneksi aikovan tulisi hallita ruotsia tyydyttävästi. Heti nousi karvat hetkeksi pystyyn.

t ramses
 
No musta aika hassua aloittaa englanti kolmannella ja ainakin lukioon meneville vielä vähintään 6 kurssia, kokonaisuutena kymmenkunta vuotta englantia. Vois sen ajan nyt paremminkin käyttää. Itse olisin aloittanut venäjän tai espanjan jo lukiossa jos olis ollut aikaa. Nyt on sit omin päin pitänyt noita vapaa-ajalla opiskella, mut ei siinä mitään, nopeemmin sujuu kuin ikinä kouluaikana kun on motivaatiota. ;)
Ne tasoryhmät/testit ois kovaa kamaa...
 
En tajua minäkään miksi kieliä opetetaan niin teoreettisesti suomessa kuin opetetaan. Tärkein taito on osata keskustella kielellä, sen jälkeen lukea ja sitten kirjoittaa. Mutta kouluopetuksessa keskusteluja ei ole käytännössä ollenkaan. Jotain lauseita luetaan kirjasta ääneen tai muuta vastaavaa ulkoa lausumista.l
 
Ruotsihan ei ole käsittääkseni pakollinen siksi, että sillä pärjäisi jossain, vaan siksi ettei suomenruotsalaisille tulisi paha mieli.

Ettei suomenruotsalaisille tulisi paha mieli.

Kyllä siinä voisi suomenruotsalaisille tulla paha mieli, jos pakkoruotsi poistettaisiin.

Tässä vaihtoehdossa suomenruotsalaisille tulisi paha mieli.
Jäikö levy päälle :lol2:

Eiks se menny niin, ettei saa yleistää? Mä oon suomenruotsalainen ja oon pakkoruotsin lakkauttamisen kannalla.
 
Puoliksi offtopic, Miksi suomessa ei opeteta sitten samantien proper oikeaa ruotsinruotsia, vaan tällästä rantahurriruotsia?

Sama ku suomea vieraana kielenä opiskelevat laitettaisiin opiskelemaan jotn. kainuun murretta..
 
Puoliksi offtopic, Miksi suomessa ei opeteta sitten samantien proper oikeaa ruotsinruotsia, vaan tällästä rantahurriruotsia?

En ole kouluja käynyt ikuisuuksiin mutta jotenkin minusta tuntuu että se ruotsi mitä koulussa opetetaan on sitä ihan oikeaa ruotsinkieltä.
 
Hienoa! Minä olen myös pakkosuomen lakkauttamisen kannalla.

Jotenkin tuntuu, että tässä ei nyt kuitenkaan päällimmäisenä sille suomenruotsalaiselle tullu paha mieli vaan muslimille?

Pakkoruotsin lakkauttaminen on mahdollista, mutta "pakkosuomen" opettaminen ei sinun kannaltasi valitettavasti tule loppumaan. Ja hyvä niin.
 
Ehkä pakkoruotsi o ihan jees jossain ruotsinkielisellä alueella, mutta itärajan tuntumassa pitäisi olla mahdollisuus venäjänkielen opiskeluun ruotsin sijaan. Jos se olisi vapaaehtoista, niin en näkisi silloin mitään ongelmaa siinä.
Se että joku tullimies nyt ei sitten muka osaisi ruotsia, ihan kuin virkamiestutkinto sen jotenkin takaisi, ei olisi iso haittakaan. Nyt jo on sellainen tilanne, ettei kaikki virkamiehet pysty puhumaan ruotsia niin hyvin että voisivat palvella ruotsinkielisä tyydyttävästi. Eli käytännössä resurssointia mietittäessä on jo nyt ajateltava ruotsinkielisten palvelua erikseen ja mietittävä siihen ruotsinkielentaitoinen virkamies.
 
Jotenkin tuntuu, että tässä ei nyt kuitenkaan päällimmäisenä sille suomenruotsalaiselle tullu paha mieli vaan muslimille?

Pakkoruotsin lakkauttaminen on mahdollista, mutta "pakkosuomen" opettaminen ei sinun kannaltasi valitettavasti tule loppumaan. Ja hyvä niin.

Itse asiassa tarkoitin ruotsinkielisten pakkosuomea.
 
Pakkoruotsissa ei nyt ole mitään järkeä, siitäkin sitäpaitsi saa helpolla tosi hyvän arvosanan, vaikka käytännön kielitaito on täysin olematon, itsekin kirjoitin Magnan ja en todellakaan pärjää ruotsiksi tasan missään. Enemmin kielivalikoimaa, kiitos, ja niitä mielenkiintoisempia kieliä kuten saksaa..

Näinpä! Mä kirjoitin ruotsista L:n lukion ekan vuoden jälkeen (mihin ängettiin siis kaikki pakolliset kurssit), mutta en osaa puhua sitä yksinkertaisimpia lauseita lukuunottamatta lähes ollenkaan. Lukeminen ja puheen ymmärtäminen sentään onnistuu jotenkin.

Mitä tulee kielten opetukseen, olen myös sitä mieltä, että Suomessa opetetaan liian teoreettisesti kieltä. Jossain semihelpossa kielessä basic kieliopin oppii aika nopeasti, minkä jälkeen pitäisi keskittyä enemmän kirjoittamiseen ja puhumiseen. Meillä IB:llä opetettiin ranskaa niin, että opettaja puhui koko ajan ranskaksi, kirjoitettiin esseitä, välillä kertailtiin/opeteltiin vaikeampia kielioppisääntöjä ja ennen kaikkea PUHUTTIIN paljon. Olihan se vähän perseestä jutella 5min parin kanssa Jean Pierren ostosreissusta, mutta opin ihan valtavasti. Ranskakin kun on niitä kieliä, että kynnys puheeseen on monelle tosi korkea, ellei sitä erikseen harjoittele.

Ruotsia hyödyllisempiä kieliä on paljon, joten mielestäni oppilaalla tulisi olla mahdollisuus valita. Vaatii tietysti vähän enemmän resursseja, mutta useimmissa kouluissa on jo valmiiksi saksan ja/tai ranskan opet, joten ei luultavasti tulisi kovinkaan paljon kalliimmaksi.
 
Jaa niitten, jotka asuvat Suomessa? Millähän v...perusteella?

Tasapuolisuudella. Jos Suomessa suomenkielisiltä poistetaan pakkoruotsi, niin mielestäni olisi reilua poistaa ruotsinkielisiltä pakkosuomi. Ainakin niin kauan kuin ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli.
 
Pakkoruotsia ei tarvita. Suomessa kun asutaan niin mielestäni siis ylivoimaisesti suomen kielisessä maassa saa sen valita jos todella haluaa. Taitaa olla niin ettei tästä kaksikielisyydestä ole enemmän kuin haittaa. Esimerkiksi ajatellaampa vaikka jotain työpaikkaa jossa tarvitaan ruotsin kielen taitoa, hakija A ei osaa kunnolla ruotsia mutta olisi muuten pätevä työntekijä, sitten hakija B osaakin ruotsia vaikka ei olisi välttämättä edes pätevä työntekijä ja työnhakija ottaa hänet töihin koska osaa ruotsia. Tästähän tulee sellainen olo että taistellakseen työpaikoista ja yleisestä sivistyksestä SUOMEN kielisen pitäisi opetella ruotsia. Minun mielestä nämä suomen ruotsalaiset sais tulla asiassa vastaan ja puhua sitä SUOMEA jos niin todella tarvitaan, koska on olemassa esim. ruotsia puhuvia jotka tyytyisivät mieluummin vain ruotsin kieleen, se on vähemmistökieli joten heidän tulisi joustaa. Taitaa kaksikielisyys tulla jopa valtiolle kalliimmaksi.
 
Jos pakkoruotsista luovutaan on tietenkin loogista että myös ruotsinkielentaitoisten ei tarvitse opiskella pakkosuomea, reilua. Kaikki muut mongertajat sitten valitkoon jonkun suomen virallisista kielistä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom