Mahdollisesti, mähän vain spekuloin tällaisella ajatuksella.
No spekuloippa sitten sitä, että mitä väliä sille sitten on, jos ne lippis-jätkätkin vastustaa pakkoruotsia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mahdollisesti, mähän vain spekuloin tällaisella ajatuksella.
Ei niin mitään. Edelleen, lähinnä vittuilin tälle jengille joka täälläkin käy huutelemassa tyhmyyksiä.No spekuloippa sitten sitä, että mitä väliä sille sitten on, jos ne lippis-jätkätkin vastustaa pakkoruotsia?
venäjän pakollisuudelle olisi suuremmat perusteet, tai sitten saamenkielelle tai viittomakielelle, joilla niilläkin on asema Suomen virallisina kielinä.
Kielien jakaantuminenhan on melko maantieteellistä, veikkaan että rannikolla törmää enemmän ruotsiin kuin venäjään, ja taas idempänä venäjää kuulee enemmän. Varsinkin sesonkiaikoina itärajan lähellä olevat kaupungit ovat melko täynnä venäläisiä turisteja. Näitä varten esim. monissa kaupoissa osa opasteista ym. on venäjäksi.Täällä tuntuu olevan ryssää enemmän mitä hurria ja venäjää kuulee huomattavasti enemmän mitä ruotsia. Täällä ainakin on nykyisin jo kaupoissa osa teksteistä venäjäksi... Tosta pakollisuudesta en tiedä, mutta hyödyllisempi ainakin olisi mitä ruotsin kieli...
Jos joku ei vielä tajunnut:
[RAUTALANKA]VIIMEAIKAISET KOMMENTTINI OVAT OLLEET NS. "VITTUILUA" NÄILLE MIELIPITEITÄÄN MAHTAVASTI "RÄKÄRUOTSIN RUIKINNALLA"(mitä sitten liekään), SEKÄ "PAPPA BETALAR"-KOMMENTEILLA PERUSTELLEILLE HENKILÖILLE.[/RAUTALANKA]
Kielien jakaantuminenhan on melko maantieteellistä, veikkaan että rannikolla törmää enemmän ruotsiin kuin venäjään, ja taas idempänä venäjää kuulee enemmän. Varsinkin sesonkiaikoina itärajan lähellä olevat kaupungit ovat melko täynnä venäläisiä turisteja. Näitä varten esim. monissa kaupoissa osa opasteista ym. on venäjäksi.
Ok, hämäsi vaan tuo kun sanoit että venäjän pakollisuudelle olisi suuremmat perusteet.Vastasitkin itse jo kysymykseesi: Mitkä ovat perusteet venäjän pakollisuudelle? Aivan yhtä painavat kuin ruotsillekin. Molempia kuulee vain osassa Suomea. Itse olen kyllä sitä mieltä, että Suomen kansalliskielenä tulisi luonnollisesti olla vain suomi.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että Suomen kansalliskielenä tulisi luonnollisesti olla vain suomi.
Ei niin mitään. Edelleen, lähinnä vittuilin tälle jengille joka täälläkin käy huutelemassa tyhmyyksiä.
Just. Mä en ole tässä sulle vittuillut millään tavalla, vaan parille nimeltämainitsemattomalle postaajalle.Joo, Haukifile on jo niin sekasin koko jätkä, ettei keksiny enää mitään perusteluja, muuta kun vittuilun.
Naureskelet muiden tyhmille kommenteille, vaikka sullla itelläs alkaa olla niitä jo tässä muutaman sivun verran eniten. :whip:
Tässä taitaakin tiivistyä pakkoruotsin vastustajien valtaosan ajatusmaailma. Ennakkoluulot ftw!
Jos oikein kovasti mietit niin eikö olisi parempi, että peruskoulussa olisi vapaus valita ne kielet mitä haluaa opiskella, kaksi pakollista kieltä A ja B kieli. Sinä saisit lukea ruotsia ja ne muut saisivat valita kielen josta heille olisi eniten hyötyä.
Kuten olen sanonut aikaisemminkin, en varsinaisesti puolusta pakkoruotsin säilyttämistä millään tavalla. Tämän vuoksi minulla ei tarvitse olla minkäänlaisia perusteita ko. kannan puolustamiseksi. Lähinnä olen pyrkinyt kyseenalaistamaan tiettyjä joiden pakkoruotsin vastustajien näkökantoja ja perusteluja, sillä ne ovat olleet jossain määrin virheellisiä.(pakkoruotsin puolustajia täällä ei kovinkaan paljoa ole, joten heidän perustelujaan on hankala kyseenalaistaa.)Kyllä asia taitaa nyt olla niin, että sinulla ei ole minkäänlaisia valmiuksia perustella kantaasi pakkoruotsin säilyttämiseksi. Perusteluksi ei lasketa koska minäkin luin niin muutkin lukekoot. Jos oikein kovasti mietit niin eikö olisi parempi, että peruskoulussa olisi vapaus valita ne kielet mitä haluaa opiskella, kaksi pakollista kieltä A ja B kieli. Sinä saisit lukea ruotsia ja ne muut saisivat valita kielen josta heille olisi eniten hyötyä.
Ja totta jos minun mielipidettä kysytään niin RKP:llä on liikaa valtaa kannatukseensa nähden.
Ranskahan olisi EU-kielenä varsin yleishyödyllinen, tosin uskon että taipuisi vielä heikommin francofiileiksi suomen kansa.2 vierasta kieltä pakollisena on ihan hyvä ratkasu. Englanti tietenkin toisena. Toinen kieli, ei välttämättä ruotsi, vois olla vaikka ranska. Tarkotin vaan että ei se peruskoululainen jaksa mistään muustakaan täysin vieraasta kielestä innostua, vaikka saisikin valita.
Mitäs veikkaat että joku keskiverto peruskoululainen tietää mitä se haluaa ja kannattaa lukea? Luuletko että jos se kieli on saksa tai ranska niin sitä kiinnostaa se opiskelu yhtään sen enempää? Paskanmarjat.