Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No aattelinkin et taisin jollakin tavalla tajuta väärin. Mutta juurikin nohin maihin suomalaisia eniten hommiin lähtee, siis ruotsiin ja norjaan. Vaikka peruskoulussa
ajatukset ja suunnitelmat oisivat minkälaisia. Mut eihän nää munkaan jutut puolustele millään tavalla sitä
että ruotsin pitäisi olla pakollista, tarkotan vaan sitä että moni ajattelee kiinan olevan tarpeellisempi kieli nykyaikana.
Saattaahaan se jollekin olla, vaan suurin osa saisi enempi apua juurikin siitä ruotsista.
Olen kyllä sitä mieltä että ei ruotsin pitäisä olla pakollista nykypäivänä, mutta en tajua sitä valtavaa parkunaakaan mitä se aikaan saa.

Asiahan on varsin yksinkertainen. Pakkoruotsia vastustetaan, koska kaksikielisen järjestelmän pitäminen "koska näin on ollut viimeiset vuosikymmenet" on järjetöntä, jos se syö yhteiskunnan resursseja ja vituttaa kansalaisia jotka joutuvat opiskelemaan kieltä, jota eivät todennäköisesti tarvi. Ja jos sama kieli on vielä ylioppilaslakin saamisen ehtona, niin eipä tarvi hakea kaukaa syitä tälle parkunalle.

Jos taas tuntuu siltä, että on pakko lähteä öljynporauslautalle Norjaan tai sairaanhoitajaksi Ruotsiin, niin sitten ei auta kun voivotella, kun ei tullut luettua sitä ruotsia (tällä hetkellähän kaikkihan prataa riksvenskaa jo peruskoulun jälkeen :david: ).

Kun motivaatio kielen opiskeluun tulee jostain muualta kuin omasta pääkopasta, niin tulokset on sen mukaisia. Paras tilanne varmaan saavutetaan, kun B kieleksi voisi valita mieleisensä. Silloinkin jotkut lukisivat silti sitä ruotsia. lagus1:lla oli hyviä muutosehdotuksia.

Tässä taitaakin tiivistyä pakkoruotsin vastustajien valtaosan ajatusmaailma. Ennakkoluulot ftw!

Mitä vittu sä koko ajan yleistät jotain "pakkoruotsin vastustajien ajatusmaailmaa"?

Jätkä ei oo puolesta eikä vastaan, mutta silti sönkkää täällä koko ajan.

Mitä vittu sä koko ajan yleistät jotain "pakkoruotsin vastustajien ajatusmaailmaa"?

Jätkä ei oo puolesta eikä vastaan, mutta silti sönkkää täällä koko ajan.
Huomioipa tosta lauseesta tämä valtaosa-kohta. [IMO]Pakkoruotsin vastustajissahan on paljon fiksuakin porukkaa(tästä keskustelusta voidaan ottaa esim. lagus, joka vaikuttaa järkevältä tyypiltä) mutta jos mennään valtakunnalliselle tasolle niin eiköhän siellä monella olutfirma-lippis -kaverilla pyöri mielessä että "vitun hurrit saatana mitään vittu niiden kieltä opetella". Sama asia näissä monikulttuurisuus-keskusteluissa, kun valtaosan neekeriläpät värittää ikävästi niiden fiksujenkin perusteltavissa olevia näkemyksiä.[/IMO]

Ja anteeksi arvon Joo, kun keskustelen aiheesta, voit toki laittaa jatkossa mut ignoreen kun et halua että kommentoin ilman vahvaa puolesta/vastaan-mielipidettä.

Aattelin et johonkin tossa tekstissä joku alkaa väittämään vastaan, mutta että tohon juttuun?!
Nykyään se muuttoliike hommien perässä on varmaan jakaantunu enempi, mut kyllä ruotsiin menee eniten suomaisia duunareita.
Jostain luin tarkat luvut, mutta nopeella googlaamisella esim. hoitajista, annetaan vaan luvut ruotsista ja norjasta.
Muina maina mainitaan saksa, sveitsi ja englanti. Kyllä toi ihan täys fakta on että suomalaiset muuttaa ruotsiin ja norjaan.
Noissa maissa toki pärjää englannilla, mutta ruotsi on pakollinen jos haluaa vakkari hommia. Siis ihan duunari aloilta, akateemiset
merkonomit pärjää sit vaikka viittomakielellä.

Tässähän on taas hyvä syy vastustaa pakkoruotsia. Suomi kouluttaa ihmisen ilmaiseksi peruskoulusta ammattisairaanhoitajaksi. Sen jälkeen hoitaja katsoo, että jahas Ruotsissa maksetaan parempia palkkoja ja kun olen sitä pakkoruotsia opiskellut ja sitä hieman osaan, lähdenpä tästä Ruotsiin.

Hoitajan tai minkä tahansa ammattilaisen kynnys lähteä muualle pohjoismaihin töihin olisi paljon korkeampi, jos hän ei opiskelisi ruotsia. Näin saataisiin pidettyä osaajat ja ammattilaiset paremmin Suomessa ja maksamaan niitä veroeuroja tänne.

Viimeksi muokattu:
[IMO]Pakkoruotsin vastustajissahan on paljon fiksuakin porukkaa(tästä keskustelusta voidaan ottaa esim. lagus, joka vaikuttaa järkevältä tyypiltä) mutta jos mennään valtakunnalliselle tasolle niin eiköhän siellä monella olutfirma-lippis -kaverilla pyöri mielessä että "vitun hurrit saatana mitään vittu niiden kieltä opetella". Sama asia näissä monikulttuurisuus-keskusteluissa, kun valtaosan neekeriläpät värittää ikävästi niiden fiksujenkin perusteltavissa olevia näkemyksiä. [/IMO]

No enpä tiedä, mitähän itse teet? Ihan samalla tavalla nuo sun "olutfirma-lippis-kaveri" kommentit värittää ikävästi noita sun perustelujas. :jahas:

Tässä taitaakin tiivistyä pakkoruotsin vastustajien valtaosan ajatusmaailma. Ennakkoluulot ftw!
No enpä nyt tiedä. Olen lukenut ruotsin A-kielenä ala-asteelta lukioon saakka ja kerran olen kieltä tarvinnut - englantia tarvitsen päivittäin + saksan, ranskan tai espanjan taidosta olisi ollut huomattavasti enemmän hyötyä vuosien mittaan kuin ruotsista.

Itse vastustan pakkoruotsia ihan siitä simppelistä syystä, ettei sitä kieltä tarvitse juuri missään.

No enpä nyt tiedä. Olen lukenut ruotsin A-kielenä ala-asteelta lukioon saakka ja kerran olen kieltä tarvinnut - englantia tarvitsen päivittäin + saksan, ranskan tai espanjan taidosta olisi ollut huomattavasti enemmän hyötyä vuosien mittaan kuin ruotsista.
Eihän tämä nyt liity tuohon quottaukseen millään tavalla. En edelleenkään väittänyt että kaikki pakkoruotsin vastustajat olisivat ennakkoluuloisia, vaan spekuloin tällaisella mahdollisuudella että ehkä tämä valtaosa vastustajista olisi hieman vähemmän kouluttautunutta väestönosaa, jolla on tapana perustella mielipiteitään vähän hassusti.

Nyt on just mielenkiintoinen tilanne päällä, kun duunikaverit (yliopistossa n-1 vuotta opiskelleet) yrittää parhaillaan saada virkamiesruotsia suoritettua mitä mielenkiintoisimmin keinoin ennen sitä vanhan tutkintorakenteen loppumista :D Kai ne säälistä antaa vielä noille papukaijamerkin tosta kurssista, jotta saavat paperit pihalle :)

Börje-edit: Itse rohkeana poikana kävin sen ekana opiskeluvuonna, vaikka siis en sitä osaa ja olen Koff-lippiksessä hiippaileva punaniskajuntti :D

Jos joku ei vielä tajunnut:

[RAUTALANKA]VIIMEAIKAISET KOMMENTTINI OVAT OLLEET NS. "VITTUILUA" NÄILLE MIELIPITEITÄÄN MAHTAVASTI "RÄKÄRUOTSIN RUIKINNALLA"(mitä sitten liekään), SEKÄ "PAPPA BETALAR"-KOMMENTEILLA PERUSTELLEILLE HENKILÖILLE.[/RAUTALANKA]

Jatketaanko asiallista keskustelua?

Itse en ymmärrä miksi ihmeessä meidän pitää ruotsia opiskella? "No sen takia ku Suomessa asuu vähemmistönä suomenruotsalaisia ja ollaan joskus oltu Ruotsin vallanalaisia!", totta, mutta Suomessa asuu paljon muitakin vähemmistöjä, tulisiko meidän siis opiskella jokaisen vähemmistön äidinkieltä? Ja olemmehan me joskus olleet myös Venäjän vallanalaisia ja meidän ei tule venäjää opiskella, vaikka se saattaisikin olla tärkeämpi kieli (sitä kun puhutaan enemmän).

Mielestäni ruotsin opiskelu on turhaa, sillä ruotsia puhutaan vain Ruotsissa ja Ruotsissa pärjää myös englannilla (ainakin itse olen pärjännyt). Ja vielä selvennykseksi, että en mitenkään "vihaa" ruotsin kieltä. Olen lukiossa ja aion opiskella ruotsin kunnialla lävitse, turha heittää opiskelua läskiksi, jos katsoo jonkin oppiaineen olevan turha.

Jos joku ei vielä tajunnut:

[RAUTALANKA]VIIMEAIKAISET KOMMENTTINI OVAT OLLEET NS. "VITTUILUA" NÄILLE MIELIPITEITÄÄN MAHTAVASTI "RÄKÄRUOTSIN RUIKINNALLA"(mitä sitten liekään), SEKÄ "PAPPA BETALAR"-KOMMENTEILLA PERUSTELLEILLE HENKILÖILLE.[/RAUTALANKA]

Jatketaanko asiallista keskustelua?

[RAUTALANKA]VIIMEAIKAISET KOMMENTTINI, JOIHIN ON LIITTYNYT TERMI "RÄKÄRUOTSIN RUIKINTA" OVAT OLLEET NS. VITTUILUA NÄILLE "Yhyy ku kamalaa."-TYYPPISILLÄ ARGUMENTEILLA KESKUSTELUA KÄYVILLE HENKILÖILLE.[RAUTALANKA]

Eihän tämä nyt liity tuohon quottaukseen millään tavalla. En edelleenkään väittänyt että kaikki pakkoruotsin vastustajat olisivat ennakkoluuloisia, vaan spekuloin tällaisella mahdollisuudella että ehkä tämä valtaosa vastustajista olisi hieman vähemmän kouluttautunutta väestönosaa, jolla on tapana perustella mielipiteitään vähän hassusti.

Ei voi muuta sanoa, kun että voi helvetti mikä urpo. :david:

"Hieman vähemmän kouluttautunutta väestönosaa". Onko tällä jotain väliä, mitähän mahdat tarkottaa?

Itse kuitenkin näkisin asian niin, että just ne ihmiset jotka niitä kouluja käy, ottaa kantaa tähän pakkoruotsiin. Mitä järkeä siitä muuten ois puhua, jossei se ruotsin kieli mitenkään itteään koskettais?

Itse kuitenkin näkisin asian niin, että just ne ihmiset jotka niitä kouluja käy, ottaa kantaa tähän pakkoruotsiin. Mitä järkeä siitä muuten ois puhua, jossei se ruotsin kieli mitenkään itteään koskettais?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi#Mielipidetiedustelut:

"Kaikissa mielipidemittauksissa selvä enemmistö vastaajista on aina toivonut ruotsin kielen vapaaehtoistamista koululaitoksessa. Suomalaisuuden liiton Taloustutkimus Oy:llä vuosina 1990–2003 teettämien kyselytutkimusten mukaan 66–72 prosenttia suomalaisista vastustaa ruotsin kielen opiskelun pakollisuutta tai kannattaa sen vapaaehtoistamista."

66-72% suomalaisista kuuluu "koulua käyviin ihmisiin" + toki ne kannattajat jotka käyvät koulua?

Vai tuleeko kaikkien pakkoruotsin vastustajien höyrytä siitä keskustelupalstoilla?

[RAUTALANKA]VIIMEAIKAISET KOMMENTTINI, JOIHIN ON LIITTYNYT TERMI "RÄKÄRUOTSIN RUIKINTA" OVAT OLLEET NS. VITTUILUA NÄILLE "Yhyy ku kamalaa."-TYYPPISILLÄ ARGUMENTEILLA KESKUSTELUA KÄYVILLE HENKILÖILLE.[RAUTALANKA]
joo, eli siis kaikki kontribuutiosi tähän ketjuun on ollut trollausta? hieno homma!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi#Mielipidetiedustelut:

"Kaikissa mielipidemittauksissa selvä enemmistö vastaajista on aina toivonut ruotsin kielen vapaaehtoistamista koululaitoksessa. Suomalaisuuden liiton Taloustutkimus Oy:llä vuosina 1990–2003 teettämien kyselytutkimusten mukaan 66–72 prosenttia suomalaisista vastustaa ruotsin kielen opiskelun pakollisuutta tai kannattaa sen vapaaehtoistamista."

66-72% suomalaisista kuuluu "koulua käyviin ihmisiin"?

Mitähän tässä nyt yrität taas mulle kertoa? Että se vastustajien enemmistö on niitä sun vähemmän kouluttautuneita olutfirma-lippis-jätkiä?

Mitähän tässä nyt yrität taas mulle kertoa? Että se vastustajien enemmistö on niitä sun vähemmän kouluttautuneita olutfirma-lippis-jätkiä?
Mahdollisesti, mähän vain spekuloin tällaisella ajatuksella.

e: http://onet.tehonetti.fi/suomalaisuudenliitto/onet/vanhatsivut/ruotsi.htm

tuosta löytyy graafeja tutkimuksesta jonka mukaan työväestön keskuudessa pakkoruotsin vastustus on suurempaa kuin toimihenkilöiden/johtavassa asemassa olevien.

Mutta voidaanko nyt vittu palata siihen järkevään keskusteluun, tämä on nyt täysin epäolennaista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom