Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi vittu. :D varmaan sitten olen tosi tyhmä. Perustele mulle nyt mikä siinä ruotsin opiskelun pakollisuudessa on niin kamalaa?

Ja minkä takia mä vaivautuisin sitä perustelemaan sulle koska sä et kannata pakkoruotsia eli sen voi siis sunkin mielestä muuttaa valinnaiseksi.Eli me ollaa samaa mieltä asiasta niin mitä me siitä sitten kinaamaan vai mitä?

Selvä, tämähän todistaa sen, olen typerä, sinä viisas. Onnea elämään!

Ei se ainakaan minun viisauttani todista :)

En, mutta en vastustakaan. Mulle tänhetkinen asiantila on varsin ok, kunnes joku keksii järkevämmän toimivan ratkaisun. Mä en vain hahmota sitä mikä siinä pakollisessa ruotsin opiskelussa on niin kamalaa. Mä olen tyytyväinen että osaan edes välttävästi ruotsia.

Ja mielestäsi ei olisi järkevä ratkaisu että B-kieli voisi olla opiskelijan valinnan mukaan saksa/ranska/venäjä/kiina? Mitä mieltä sinä olet siitä että opiskelija saisi valita B-kielen lukiossa, ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa ihan sen mukaan mitä katsoo tulevaisuudessa tarvitsevansa? Koska, kuten me kaikki, olen omasta mielestäni kohtuu järkevä ihminen enkä keksi mitään syytä miksei vapaa valinta olisi toimivampi malli.

Kertoisit edes yhden syyn miksi ehdottamani malli olisi vähemmän järkevä kuin nykyinen? Siis vapaa valinta. B-kielessä. Toinen vieras kieli olisi yhä pakollinen.Suomi, englanti ja joku paletista. Miksi ei?

Ruotsissa on päädytty jo tähän, ruotsi, englanti ja joku paletista. Siellä arviotiin että se on järkevin ratkaisu.

Perustele mulle nyt mikä siinä ruotsin opiskelun pakollisuudessa on niin kamalaa?
.

En tiedä muista, mutta mun mielestä ruotsin väkisin tuputtaminen joka kouluasteella on turhaa. Ja tämä vie sitten mielenkiinnon koko aineen opiskelusta.

Perustelu voi olla myös kysymys, että miksi ruotsia ylipäätänsä pitäis suomalaisille opettaa?

No se on hyvä homma.

Oikeesti alkaa kaikilla puolustelijoilla olla jo vitsit vähissä. Aina kuulee samat huonot perustelut sille, miksi ruotsia tuputetaan väkisin joka koulussa.

"Koska se on Suomen toinen kieli."
"Suomen ja Ruotsin entiset suhteet ja asema."
"Jokainen kieli on rikkaus."
Heti, kun joku osoittaa pakkokielen X vieneen hänen aivokapasiteetistaan kohtuuttoman määrän Y, kieli X on muuta kuin rikkaus.

Sitä ennen se pysyy rikkautena, sillä toisin ei ole todistettu. Kokeile mielenkiinnon vuoksi esim. norjaa norjassa, tai edes ruotsia. Oli se kuinka avutonta tahansa, väki saattaa ilostua kummasti (heti, kun selität olevasi Suomesta. Ruotsalaisista ei tykätä).

Pään saa täytetty helposti kaikella turhallakin sonnalla, kielet eivät sitä tee.

Kertoisit edes yhden syyn miksi ehdottamani malli olisi vähemmän järkevä kuin nykyinen? Siis vapaa valinta. B-kielessä. Toinen vieras kieli olisi yhä pakollinen.Suomi, englanti ja joku paletista. Miksi ei?

No kun Suomen asukkaista viisi prosenttia on ruotsinkielisiä ja heille voisi tulla paha mieli, jos kaikki eivät osaisi ruikkia räkäruotsia edes välttävästi.

Ei se mitään, että enemmistö suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Meidän pitää nyt vain olla hienotunteisia ja ottaa huomioon tämän viiden prosentin mielialat.

Ihan samaa mieltä Fileen kanssa. Nykynen järjestelmä on ihan sopiva munkin mielestä, kunnes joku keksii jotain parempaa.
Ittelläni on ruotsinopiskelu menny samalla tavalla kuin suurimmalla osalla täälläkin, kovat jätkät ei osaa ruotsia, eivätkä opiskele sitä.
Nyt hommissa on tullut oltua tekemisissä ruotsalaisten ja norskien kanssa, voin sanoa että ruotsilla kommunikointi ois ollu helpompaa.
Tottakai sitä on tullut toimeen englannilla, mutta ei siitä hurrista haittaa ois ollu. Faktana myös se, että kun suomalainen lähtee
ulkomaille hommiin, härmäläinen menee ruotsiin. Jos oikein kauas, niin norjaan. Se peruskoulussa opiskelu on muutenkin niin leikkimistä,
jos ruotsi korvattaisiin esim. matikalla, ei matematiikan osaaminen nousis niin paljoa että se korvaisi yhden kokonaisen kielen häviämisen.
Jollakin osin tajuan kyllä negatiivisen asenteen suomalaisilla ns. kotihurrehin. Kyllä suomenruotsalaiset on omilla asenteillaan ja
omilla kuvioillaan vieraannuttaneet itsensä valtaväestöstä.

No niin mä nyt vastaa asiallisesti.Ruotsin pakollisuudessa mättää se että se ei ole kovinkaan hyödyllinen kieli.Sen opettamisessa hukataan arvokkaita resursseja.Järkevämpää olis pitää englanti pakollisena.

Ja mielestäsi ei olisi järkevä ratkaisu että B-kieli voisi olla opiskelijan valinnan mukaan saksa/ranska/venäjä/kiina?
Missäs välissä mä olen väittänyt ettei olisi järkevä ratkaisu? Ainoa ongelmahan tuossa on se että ruotsi on vielä akateemisena kielenä pakollinen, eli yliopistoon menevänähän siinä vastaat sitten itse siitä että opit ruotsia riittävästi. Sitä ei välttämättä nuuska huulessa yläasteen penkillä tule ajateltua.

Mutta ei tuokaan huono malli olisi.

Tuo ei pidä paikkaansa.

Aattelin et johonkin tossa tekstissä joku alkaa väittämään vastaan, mutta että tohon juttuun?!
Nykyään se muuttoliike hommien perässä on varmaan jakaantunu enempi, mut kyllä ruotsiin menee eniten suomaisia duunareita.
Jostain luin tarkat luvut, mutta nopeella googlaamisella esim. hoitajista, annetaan vaan luvut ruotsista ja norjasta.
Muina maina mainitaan saksa, sveitsi ja englanti. Kyllä toi ihan täys fakta on että suomalaiset muuttaa ruotsiin ja norjaan.
Noissa maissa toki pärjää englannilla, mutta ruotsi on pakollinen jos haluaa vakkari hommia. Siis ihan duunari aloilta, akateemiset
merkonomit pärjää sit vaikka viittomakielellä.

Heti, kun joku osoittaa pakkokielen X vieneen hänen aivokapasiteetistaan kohtuuttoman määrän Y, kieli X on muuta kuin rikkaus.

Sitä ennen se pysyy rikkautena, sillä toisin ei ole todistettu. Kokeile mielenkiinnon vuoksi esim. norjaa norjassa, tai edes ruotsia. Oli se kuinka avutonta tahansa, väki saattaa ilostua kummasti (heti, kun selität olevasi Suomesta. Ruotsalaisista ei tykätä).

Pään saa täytetty helposti kaikella turhallakin sonnalla, kielet eivät sitä tee.

Joo joo, rikkaus rikkaus. Kerro nyt jotain kunnon perusteluita, miksi se on niin suuri rikkaus? Onko ruotsi jotenkin muita kieliä rikkaampi, jos sitä ei voida laittaa vapaaehtoiseksi?

Oikeasti, en tarvitse ruotsia mihinkään muuhun kun ruotsalaisille puhumiseen. Ja vaikka menisinkin Ruotsiin, puhuisin englantia, kyllä ne ymmärtää.

Ja nykyään, kannattaa vertailla vähän muihinkin maihin kun Ruotsiin tätä meidän suomalaisten touhua. Kuulumme EU:hun, jossa varmaan aika vähän puhutaan suhteessa muihin kieliin ruotsia. Eikö siis esim. saksan tai ranskan osaaminen olis rikkaus?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom