Kyllä kannatti lukea ruotsia 5 vuotta koulussa tuon jäätelön takia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole insinörtti. Ja kyllä, perus luonnonlait on ihan hyödyllisiä osata, mutta onko esim. lukion fysiikassa ja kemiassa käyty erittäin yleishyödyllisiä, kaikille tuikitärkeitä asioita? (väitän että niitäkin on hyvä osata, mutta kaikki niitä eivät varmasti tule tarvitsemaan.)
Hyvin huomaa miten ruostinkieli katoaa (vähenee) jo kaveripiiristäkin; niiden lapsuudenkaverien kanssa joiden kanssa ollaan aina väännetty Svedua niin puhutaan jo Suomenkieltä täyspäiväsesti. Töissä pari kertaa joutunut kommunikoimaan ruotsinkielellä mutta niistäkin ois varmaan selvinny muulla kielellä.
Jos jotain hyötyä pitäs keksii niin ainakin ymmärän ruotsinkielentaidon myötä kaikkia pohjoismaisia kieliä + saksankielenopiskelu helpottu huomattavasti. Myös englannin. Että en IHAN turhaksi menis väittämään. Mutta jos sen joku sellaseksi kokee, omapahan se on asiansa.
Että en IHAN turhaksi menis väittämään. Mutta jos sen joku sellaseksi kokee, omapahan se on asiansa.
Ei varmasti, mutta voisin väittää että pakkoruotsia vastustavien suusta tulee keskimääräistä useammin junttimaista läppää.
En ole insinörtti. Ja kyllä, perus luonnonlait on ihan hyödyllisiä osata, mutta onko esim. lukion fysiikassa ja kemiassa käyty erittäin yleishyödyllisiä, kaikille tuikitärkeitä asioita? (väitän että niitäkin on hyvä osata, mutta kaikki niitä eivät varmasti tule tarvitsemaan.)
Ei varmasti, mutta voisin väittää että pakkoruotsia vastustavien suusta tulee keskimääräistä useammin junttimaista läppää.
sisälukutaidossa vikaa? Taisin juuri edellisessä viestissäni sanoa että kaikki eivät ruotsia tarvitse.Onko ruotsin kieli sitten tuikitärkeä asia osata?Mäkin melkeen väittäsin että kaikki eivät varmasti tule sitä tarvitsemaan.
Just. No, lukiossahan käydään se yksi pakollinen fysiikan kurssi, joka kestää sen muutaman viikon. Ja nimen omaan siellä kerrataan lähes samoja perusasioita, kun yläasteella. Sitten ne, jotka haluavat sitä lukea lisää, ja kokevat sen hyödylliseksi myöhempiä opiskeluitaan varten, voivat sitä lukea lisää. Samoin kemia. Eikö ole aika reilu peli?
Mutta oikeesti, eihän nyt millään voida ruveta heittämään jotain typeriä perusteluita, että "en ole ikinä tarvinnu fysiikkaa tai kemiaa tai historiaa elämässäni". Ei niitä voi verrata mihinkään yhden kansan puhumaan kieleen. Ne on ihan "maailmanlaajuisia" juttuja, jotka koskettaa kaikkia, ja niitä opetetaan varmasti joka puolella. Ruotsin kieli taas ei ole tämmöistä "elämän perustietoa".
Räkäruotsin ruikkijat yleensä yrittävät kääntää asian päälaelleen.
Sama homma, en mä yrittänyt tässä millään tavalla perustella pakkoruotsia sillä että kemiaa tai fysiikkaa ei tarvittaisi, kyseessä oli lähinnä vertaus siihen kun ruotsin tarpeettomuudesta toitotetaan.
Joo sanoi:Mutta oikeesti, eihän nyt millään voida ruveta heittämään jotain typeriä perusteluita, että "en ole ikinä tarvinnu fysiikkaa tai kemiaa tai historiaa elämässäni". Ei niitä voi verrata mihinkään yhden kansan puhumaan kieleen. Ne on ihan "maailmanlaajuisia" juttuja, jotka koskettaa kaikkia, ja niitä opetetaan varmasti joka puolella. Ruotsin kieli taas ei ole tämmöistä "elämän perustietoa".
sisälukutaidossa vikaa? Taisin juuri edellisessä viestissäni sanoa että kaikki eivät ruotsia tarvitse.
Sama homma, en mä yrittänyt tässä millään tavalla perustella pakkoruotsia sillä että kemiaa tai fysiikkaa ei tarvittaisi, kyseessä oli lähinnä vertaus siihen kun ruotsin tarpeettomuudesta toitotetaan. Mäkin jopa opiskelin kemiaa ja fysiikkaa yli pakollisten kurssien, koska ajattelin että niitä on ihan hyvä osata. Olen edelleen samaa mieltä, vaikka en niitä ole varsinaisesti tarvinnutkaan lukion jälkeen.
Ja Oskulle alla mainio esimerkki laadukkaasta argumentoinnista jota joskus kuulee:
sisälukutaidossa vikaa? Taisin juuri edellisessä viestissäni sanoa että kaikki eivät ruotsia tarvitse.
Selvä, tämähän todistaa sen, olen typerä, sinä viisas. Onnea elämään!Kuka lie ensiksi käytti, tuskin Haukifile, mutta kemian ja fysiikan sotkeminen B-kielen valinnaisuuteen on mielestäni selvä "Hitler-kortti". Sen ensiksi esiin kaivava on typeryydessään jo todistanut kyvyttömyytensä järkevään keskusteluun. Tunnetuin esimerkki taitaa olla Stefan Wallin.
En, mutta en vastustakaan. Mulle tänhetkinen asiantila on varsin ok, kunnes joku keksii järkevämmän toimivan ratkaisun. Mä en vain hahmota sitä mikä siinä pakollisessa ruotsin opiskelussa on niin kamalaa. Mä olen tyytyväinen että osaan edes välttävästi ruotsia.No ei todellakaan,kannatatko pakkoruotsia?
En, mutta en vastustakaan. Mulle tänhetkinen asiantila on varsin ok, kunnes joku keksii järkevämmän toimivan ratkaisun. Mä en vain hahmota sitä mikä siinä pakollisessa ruotsin opiskelussa on niin kamalaa. Mä olen tyytyväinen että osaan edes välttävästi ruotsia.
Ei ole, kiitos kysymästä. Ei mulla ole tarvetta puolustaa pakkoruotsia, lähinnä pyrin kyseenalaistamaan näkemyksiä ruotsin opiskelun tarpeettomuudesta.Et kannata mutta kovasti argumentoit sen puolesta.Sulla on varmaa skitsofrenia.
Mä en vain hahmota sitä mikä siinä pakollisessa ruotsin opiskelussa on niin kamalaa.
Ei mulla ole tarvetta puolustaa pakkoruotsia,
Voi vittu. :D varmaan sitten olen tosi tyhmä. Perustele mulle nyt mikä siinä ruotsin opiskelun pakollisuudessa on niin kamalaa?Eli sä et voi oikeen tajuta miks joku vastustaa pakkoruotsia?Etkö pysty yhtään asettumaan jonkun toisen ihmisen asemaan vai ootko tosi tyhmä?
heh, lue se pilkun jälkeinen osa myös.No minkä takia sä sitten teet sitä kokoajan?Mulla on ainakin vahva tarve vastustaa pakkoruosia ja siksi kirjottelen tähän.
Pakkoruotsin voi mun puolesta lakkauttaa heti. Turha sitä kenenkään juntin on väkisin lukea.