Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä kannatti lukea ruotsia 5 vuotta koulussa tuon jäätelön takia.
lol_smiley.gif

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole insinörtti. Ja kyllä, perus luonnonlait on ihan hyödyllisiä osata, mutta onko esim. lukion fysiikassa ja kemiassa käyty erittäin yleishyödyllisiä, kaikille tuikitärkeitä asioita? (väitän että niitäkin on hyvä osata, mutta kaikki niitä eivät varmasti tule tarvitsemaan.)

Onko ruotsin kieli sitten tuikitärkeä asia osata?Mäkin melkeen väittäsin että kaikki eivät varmasti tule sitä tarvitsemaan.

Hyvin huomaa miten ruostinkieli katoaa (vähenee) jo kaveripiiristäkin; niiden lapsuudenkaverien kanssa joiden kanssa ollaan aina väännetty Svedua niin puhutaan jo Suomenkieltä täyspäiväsesti. Töissä pari kertaa joutunut kommunikoimaan ruotsinkielellä mutta niistäkin ois varmaan selvinny muulla kielellä.

Jos jotain hyötyä pitäs keksii niin ainakin ymmärän ruotsinkielentaidon myötä kaikkia pohjoismaisia kieliä + saksankielenopiskelu helpottu huomattavasti. Myös englannin. Että en IHAN turhaksi menis väittämään. Mutta jos sen joku sellaseksi kokee, omapahan se on asiansa.

Niin, Ruotsihan valtiona pyrkii siihen että 100 % kansasta osaisi HYVIN englantia. Jos on ollut työnsä puolesta tekemisissä ruotsalaisten kanssa niin asiasta ei voi olla pienintäkään epäselvyyttä.

Mitä tulee turhuuteen.. No kieli saisi olla aika turha jos siitä ei olisi tällä planeetalla missään mitään kuviteltavissa olevaa hyötyä. Ehkä panos- / hyötysuhde vaikuttaa vikinän määrään? Suhteellisuudentaju? Pakollisuudelle pitäisi olla todella VAHVAT perusteet. Nämä "oot laiska ja tyhmä jos kyseenalaistat"-jutut on todella noloja vetoja.

Että en IHAN turhaksi menis väittämään. Mutta jos sen joku sellaseksi kokee, omapahan se on asiansa.

Ja vielä, tämäkin keskustelu käydään siksi että ruotsin opiskelu ei ole kiinni siitä kuinka tunneilla istuvat asian kokevat. Oudompaa olisi jos asiasta ei keskusteltaisi, siitä olisin enemmän huolissani.

Ei varmasti, mutta voisin väittää että pakkoruotsia vastustavien suusta tulee keskimääräistä useammin junttimaista läppää.

Mä en tiedä nyt sitten mikä on junttimaista ja mikä ei mutta kyllä ne järjelliset perusteet pakkoruotsille on niin vähissä että lähes kaikki kannattajien perustelut ovat täysin järjen vastaisia.

En ole insinörtti. Ja kyllä, perus luonnonlait on ihan hyödyllisiä osata, mutta onko esim. lukion fysiikassa ja kemiassa käyty erittäin yleishyödyllisiä, kaikille tuikitärkeitä asioita? (väitän että niitäkin on hyvä osata, mutta kaikki niitä eivät varmasti tule tarvitsemaan.)

Ei varmasti, mutta voisin väittää että pakkoruotsia vastustavien suusta tulee keskimääräistä useammin junttimaista läppää.

Just. No, lukiossahan käydään se yksi pakollinen fysiikan kurssi, joka kestää sen muutaman viikon. Ja nimen omaan siellä kerrataan lähes samoja perusasioita, kun yläasteella. Sitten ne, jotka haluavat sitä lukea lisää, ja kokevat sen hyödylliseksi myöhempiä opiskeluitaan varten, voivat sitä lukea lisää. Samoin kemia. Eikö ole aika reilu peli?

Mutta oikeesti, eihän nyt millään voida ruveta heittämään jotain typeriä perusteluita, että "en ole ikinä tarvinnu fysiikkaa tai kemiaa tai historiaa elämässäni". Ei niitä voi verrata mihinkään yhden kansan puhumaan kieleen. Ne on ihan "maailmanlaajuisia" juttuja, jotka koskettaa kaikkia, ja niitä opetetaan varmasti joka puolella. Ruotsin kieli taas ei ole tämmöistä "elämän perustietoa".

Onko ruotsin kieli sitten tuikitärkeä asia osata?Mäkin melkeen väittäsin että kaikki eivät varmasti tule sitä tarvitsemaan.
sisälukutaidossa vikaa? Taisin juuri edellisessä viestissäni sanoa että kaikki eivät ruotsia tarvitse.

Just. No, lukiossahan käydään se yksi pakollinen fysiikan kurssi, joka kestää sen muutaman viikon. Ja nimen omaan siellä kerrataan lähes samoja perusasioita, kun yläasteella. Sitten ne, jotka haluavat sitä lukea lisää, ja kokevat sen hyödylliseksi myöhempiä opiskeluitaan varten, voivat sitä lukea lisää. Samoin kemia. Eikö ole aika reilu peli?

Mutta oikeesti, eihän nyt millään voida ruveta heittämään jotain typeriä perusteluita, että "en ole ikinä tarvinnu fysiikkaa tai kemiaa tai historiaa elämässäni". Ei niitä voi verrata mihinkään yhden kansan puhumaan kieleen. Ne on ihan "maailmanlaajuisia" juttuja, jotka koskettaa kaikkia, ja niitä opetetaan varmasti joka puolella. Ruotsin kieli taas ei ole tämmöistä "elämän perustietoa".

Sama homma, en mä yrittänyt tässä millään tavalla perustella pakkoruotsia sillä että kemiaa tai fysiikkaa ei tarvittaisi, kyseessä oli lähinnä vertaus siihen kun ruotsin tarpeettomuudesta toitotetaan. Mäkin jopa opiskelin kemiaa ja fysiikkaa yli pakollisten kurssien, koska ajattelin että niitä on ihan hyvä osata. Olen edelleen samaa mieltä, vaikka en niitä ole varsinaisesti tarvinnutkaan lukion jälkeen.

Ja Oskulle alla mainio esimerkki laadukkaasta argumentoinnista jota joskus kuulee:

Räkäruotsin ruikkijat yleensä yrittävät kääntää asian päälaelleen.

Pieni OT tähän väliin, suhtautukaamme huumorilla. Alla on lista Svenska nu projektin tukijoista. Tukijalista on ilmeisesti poistettu sivuilta kun jotkut ultrafennot ovat lähetelleet vihamaileja projektin tukijoille. www.svenskanu.fi sivun mukaan:

Svenska nu on yhteistyöverkosto, joka toimii kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla kannustaen sekä kulttuuri- että elinkeinolelämää ruotsin kielen tukemiseen.

Verkoston ensisijainen kohderyhmä on suomenkieliset koululaiset sekä nykyiset ja tulevat ruotsin opettajat. Verkoston toisen kohderyhmän muodostavat kaikki Suomessa ruotsin kieltä opiskelevat.

Kävin juuri lounastauolla lähikaupassa ja piti ostaa kotlettia leivän päälle. Kaupassa muistin, että HK:n toimistusjohtaja Kai Seikku on mukana tässä projektissa. Jäi HKn eväät hyllyyn ja ostin Atrian kalkkunasiivuja :kippis1: ja pystyn myöntämään, että tämä on hieman lapsellista urputtamista...:dance:

Valtuuskunnan jäsenet
1. Lipponen Paavo, puheenjohtaja ja Svenska nu -verkoston suojelija
2. Aho Esko, Hanasaaren hallituksen puheenjohtaja
3. Dalborg Hans, hallituksen puheenjohtaja, Nordea
4. Engman Max, professori
5. Erkko Aatos, ministeri
6. Ikäheimo Johanna, johtaja, Lappset Oy
7. Gestrin Christina, kansanedustaja
8. Isohookana-Asunmaa Tytti, VTT, Suomalais-ruotsalainen
kulttuurirahasto
9. Klinge Matti, professori
10.Krohn Irina, toimitusjohtaja, Suomen elokuvasäätiö
11.Kumpula-Natri Miapetra, kansanedustaja
12.Lehto-Häggroth Elina, kaupunginjohtaja, Lohja
13.Liksom Rosa, taiteilija ja kirjailija
14.Lindroos Kirsi, pääjohtaja, Opetushallitus
15.Lumio Markku, kaupunginjohtaja, Vaasa
16.Ojala Outi, kansanedustaja
17.Okkonen Jaakko, toimitusjohtaja, Oulun kauppakamari
18.Pukkinen Mikko, kaupunginjohtaja, Turku
19.Raivio Kari, kansleri, Helsingin yliopisto
20.Ryynänen Mirja, FM
21.Sasi Kimmo, kansanedustaja
22.Sauri Pekka, apulaiskaupunginjohtaja, Helsinki
23.Seikku Kai, toimitusjohtaja, HK Ruokatalo
24.Skog Harri, kansliapäällikkö, Opetusministeriö
25.Stenbäck Pär, ministeri, Suomalais-ruotsalaisen
kulttuurirahaston puheenjohtaja
26.Takala Sauli, tutkijaprofessori, emeritus
27.Tolppanen Ari, hallituksen puheenjohtaja, Capman
28.Torstila Pertti, valtiosihteeri, UM
29.Walder-Brundin Eva, Ruotsin Suomen suurlähettiläs
30.Varantola Krista, rehtori, Tampereen yliopisto
31.Wetterqvist Fredrik, kanslianeuvos, Ruotsin ulkoasiainministeriö
32.Wästberg Olle, pääjohtaja, Svenska Institutet

Sama homma, en mä yrittänyt tässä millään tavalla perustella pakkoruotsia sillä että kemiaa tai fysiikkaa ei tarvittaisi, kyseessä oli lähinnä vertaus siihen kun ruotsin tarpeettomuudesta toitotetaan.

Noni. :jahas:

Just aiemmin totesin:

Joo sanoi:

sisälukutaidossa vikaa? Taisin juuri edellisessä viestissäni sanoa että kaikki eivät ruotsia tarvitse.

Sama homma, en mä yrittänyt tässä millään tavalla perustella pakkoruotsia sillä että kemiaa tai fysiikkaa ei tarvittaisi, kyseessä oli lähinnä vertaus siihen kun ruotsin tarpeettomuudesta toitotetaan. Mäkin jopa opiskelin kemiaa ja fysiikkaa yli pakollisten kurssien, koska ajattelin että niitä on ihan hyvä osata. Olen edelleen samaa mieltä, vaikka en niitä ole varsinaisesti tarvinnutkaan lukion jälkeen.

Ja Oskulle alla mainio esimerkki laadukkaasta argumentoinnista jota joskus kuulee:

Kuka lie ensiksi käytti, tuskin Haukifile, mutta kemian ja fysiikan sotkeminen B-kielen valinnaisuuteen on mielestäni selvä "Hitler-kortti". Sen ensiksi esiin kaivava on typeryydessään jo todistanut kyvyttömyytensä järkevään keskusteluun. Tunnetuin esimerkki taitaa olla Stefan Wallin.

Kuka lie ensiksi käytti, tuskin Haukifile, mutta kemian ja fysiikan sotkeminen B-kielen valinnaisuuteen on mielestäni selvä "Hitler-kortti". Sen ensiksi esiin kaivava on typeryydessään jo todistanut kyvyttömyytensä järkevään keskusteluun. Tunnetuin esimerkki taitaa olla Stefan Wallin.
Selvä, tämähän todistaa sen, olen typerä, sinä viisas. Onnea elämään!

No ei todellakaan,kannatatko pakkoruotsia?
En, mutta en vastustakaan. Mulle tänhetkinen asiantila on varsin ok, kunnes joku keksii järkevämmän toimivan ratkaisun. Mä en vain hahmota sitä mikä siinä pakollisessa ruotsin opiskelussa on niin kamalaa. Mä olen tyytyväinen että osaan edes välttävästi ruotsia.

En, mutta en vastustakaan. Mulle tänhetkinen asiantila on varsin ok, kunnes joku keksii järkevämmän toimivan ratkaisun. Mä en vain hahmota sitä mikä siinä pakollisessa ruotsin opiskelussa on niin kamalaa. Mä olen tyytyväinen että osaan edes välttävästi ruotsia.

Et kannata mutta kovasti argumentoit sen puolesta.Sulla on varmaan skitsofrenia.

Mä en vain hahmota sitä mikä siinä pakollisessa ruotsin opiskelussa on niin kamalaa.

Eli sä et voi oikeen tajuta miks joku vastustaa pakkoruotsia?Etkö pysty yhtään asettumaan jonkun toisen ihmisen asemaan vai ootko tosi tyhmä?

Eli sä et voi oikeen tajuta miks joku vastustaa pakkoruotsia?Etkö pysty yhtään asettumaan jonkun toisen ihmisen asemaan vai ootko tosi tyhmä?
Voi vittu. :D varmaan sitten olen tosi tyhmä. Perustele mulle nyt mikä siinä ruotsin opiskelun pakollisuudessa on niin kamalaa?

No minkä takia sä sitten teet sitä kokoajan?Mulla on ainakin vahva tarve vastustaa pakkoruosia ja siksi kirjottelen tähän.
heh, lue se pilkun jälkeinen osa myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom