Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Edgar sanoi:
Ruotsinkieliset kuulemma tarvitsevat palveluja omalla kielellään. No ei kai kukaan ole kieltämässä heitä niitä itselleen järjestämästä?
Valtion laitoksissahan pitää saada palvelua tietääkseni molemmilla kielillä nykylain mukaan. Itse kävin rantaruotsalaisten vyöhykkeellä männä kesänä ja ajattelin hoitaa erään asian paikallisessa kelassa. No ruottiahan täti alkoi tietysti alkuun vääntämään, mutta sanoin, että suomeksi kiitos. Hirveä naaman vääntäminen ja huokaus... Eihän siinä meinannut ottaa mitään selvää tädin selostuksesta ja yksinkertainen homma vaan kesti ja kesti.. Olisinhan minä ruottia osannut, mutta halusin palvelun omalla kielelläni ja kovin suuri synti tuntui olevan.. Vastaavia juttuja olen kuullut melkoisen monta.

Rantaruotsalaiset kyllä vaativat palvelua ruotsiksi kautta maan, mutta toisin päin ei sitten ole niin väliä..?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tosta omasta mielestä mitään hyötyä oo mutta ei sitä tartte poiskaan ottaa kun ite oo jo ruotsini lukenu :) Ruotsin kielessä ei oo tähän asti ollut mitään hyödyllistä mulle, hyvä vaan ettei tajua noitten hååkkaneiden molotuksia eikä tartte myöskään sitä puhua koska en osaa.

Mikäs ton pakkoruotsin rooli on nykysin ylioppilaskirjotuksissa?

Niinhän se on vapaaehtoista, mutta meikä joutuu pakolla kirjottamaan ruotsin että pääsee ylioppilaaksi, koska matikka menee vielä heikommin:D (eikös se niin ole, että näistä kahdesta pitää valita nykyään?). Kahdesta pahasta siis valitsin toisen. Mutta eiköhän se A sieltä napsahda, jos ei ekalla niin sit tokalla kerralla...

Mjoo-o. Montas niitä pakollisia kursseja ruottii sitten olikaan.

Eniten vituttaa se, että korkeakoulussakin pitää lukea ruotsia. Vaikka kirjoituksissa ei siis svenskaa ole pakko kirjoittaa nykyään niin myöhemmin on silti sitä pakko lukea. Itellä on onneksi vain akademisk svenska mutta sekin on ihan tarpeeksi.

Miksi helvetissä Suomessa pitää olla sellainen paska kieli kuin ruotsi pakollisena?? Tiedän että tämä on peruja Ruotsin vallan alaisuudesta, mutta tällähän ajattelu tekniikalla täällä pitäisi myös venäjää sonkottaa..?! Ruotsin kielen kannattajiahan Suomessa voisi pitää epä-isänmaallisina, koska tavallaan "tuovat" vanhaa "sortaja kulttuuria" tänne...
Ja miksi helvetissä itsenäisen Suomen pitäisi tälläisenä ajanjaksona nuoleskella jonkin vitun Ruotsin persettä?

Edit. Joo, mulla on tällä viikolla ruotsin uusintakoe...

Miksi sitten meidän ruotsinkielisten täytyy oppia suomea jos ei suomenkielisten tarvitse opetella ruotsia?? Olen sitä mieltä että jos pakkoruotsi poistetaan niin sitten poistetaan myös pakkosuomi.
PS. olen oikeasti kaksikielinen mutta äidinkieli on ruotsi

Miksi sitten meidän ruotsinkielisten täytyy oppia suomea jos ei suomenkielisten tarvitse opetella ruotsia?? Olen sitä mieltä että jos pakkoruotsi poistetaan niin sitten poistetaan myös pakkosuomi.

Jos puhut ruotsia niin miksi et asu ruotsissa, vaan suomessa?:david:

Heh :D Jos et ole huomannut, niin voin kertoa sinulle asian joka saattaa sinut yllättää... Sinä asut Suomessa :worship:

Mitä tulee kaksikielisyyteen, niin itse näin asian erittäin negatiivisena yläasteella ja vielä lukiossakin. Jälkeenpäin ajateltuna sapettaa kamalasti kun ei tullut opiskeltua kyseistä kieltä enemmän, ja nyt se haittaa yliopistossa opiskelua huomattavasti. En kannata pakkoruotsin poistamista, ellei perustuslaista muuteta kaksikielisyyttä pois. Jos virallisiksi kieliksi jää Ruotsi, niin sitten on kovat ajat korkeakouluopiskelijoilla, sillä sehän on tunnetusti helppoa saavuttaa C1 taso Ruotsissa 2 vuoden opiskelulla :lol2:(Ja minulla on tosiaan 2 vuotta aikaa tämä tehdä, tai opiskelut eivät pääse jatkumaan.)

Miksikäs sitä ruotsia taas opiskeltiinkaan?)

Miksikäs sitä ruotsia taas opiskeltiinkaan?)

Koska Suomessa on fasistinen koulutusjärjestelmä. Alle 10 % vähemmistö saa terrorisoida loppuväestöä, koska joskus on satuttu lakiin kirjaamaan näin.

Valtioneuvoston paskahousut eivät uskalla hankkiutua ruotsista eroon, koska pelkäävät saavansa epäkultyrellin (huomioi skånelainen hintti-intonaatio) leiman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom