Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hihii :) tähän ketjuun on pakko tunnustaa että mä olen oikea Ruotsi fani :D Ja Ruotsin kieli on aaaeeevaan ehanaa :D :haart: itse oikein nautiskelin viimekeväisestä ruotsin kurssista :)

Hihii :) tähän ketjuun on pakko tunnustaa että mä olen oikea Ruotsi fani :D Ja Ruotsin kieli on aaaeeevaan ehanaa :D :haart: itse oikein nautiskelin viimekeväisestä ruotsin kurssista :)

:jahas::jahas::kakka::kakka:

:jahas:

Mitkä ovat ne perusteet miksi suomessa kouluissa on pakkoruotsi? Koska kaksikielisyys on hienoa?

Mitkä ovat ne perusteet miksi suomessa kouluissa on pakkoruotsi? Koska kaksikielisyys on hienoa?

Tuskinpa sitä kukaan vakavalla naamalla yrittää perustella että se hienoa olisi. Eikä syynä varmaan ole sekään että RKP:läiset olisivat jotenkin erityisen mukavia saunakavereita hallituksessa. Itse luulen että se johtuu yksinkertaisesti siitä ettei vaan ole tarpeeksi hyviä syitä lähteä muuttaa nykytilannetta (vaikka se perseestä onkin). Jos nyt alettaisiin suunnittelemaan kieliopetusten sisältöä niin tuskin ruotsi otettaisiin pakolliseksi.
Ärsyttää kyllä itseänikin toi "kirjoittamaton sääntö" ottaa RKP joka hallitukseen. Siinähän se roikkuu mukana mentaliteetilla "meille käy kaikki, kunhan ei ruotsinkieleen kosketa"..

Ainut peruste sille on tällä hetkellä perisuomalainen "tehdään nyt kun ennenkin on tehty" -peruste.

Osoittaa vaan sen, millä "rationaalisuudella" tätä maata johdetaan. Ei missään muussa maailmankolkassa ole tommosta.

Julkisen sektorin rahojahan on toki kiva syydellä mihin sattuu, kun eihän ne ikinä lopu... Tosin Suomesta loppuu ennemmin sosiaaliturva kuin pakkoruotsi.

Miten ois miljoonien säästöt koulutuskuluissa. Monelle muuten järkevälle ihmiselle avautuis varmasti paljon uusia työpaikkoja kun ruotsi pudotettais pois vaatimuksena tiettyihin hommiin.

Ja miettikääpä mitkä mahdollisuudet antaisi noiden pakollisten kurssien korvaaminen jollain muulla. Siihen voisi valita valinnaisista vaikka kuinka monta itseään kiinnostavaa aihetta päälle tai sitten voitais ihan korvata jollain konkreettisesti hyödyllisellä kuten liikunnalla tai elämänkatsomusjutuilla..

Perseestähän tuo on monelle, varsinkin kun sitä ei osaa. Mutta kait siinä nyt vähän sivistyy kun uuden kielen oppii ja ehkä pystyy hieman paremmin selviytymään jos vaikkapa törmää ruotsia puhuvaan tyyppiin.

Kuitenkin olisi parempi lopettaa tuokin perinne ja käyttää ne rahat ja aika johonkin muuhun järkevään. Vaikkapa kouluihin uudet koneet millä surffata nopeammin:D.

Perseestähän tuo on monelle, varsinkin kun sitä ei osaa. Mutta kait siinä nyt vähän sivistyy kun uuden kielen oppii ja ehkä pystyy hieman paremmin selviytymään jos vaikkapa törmää ruotsia puhuvaan tyyppiin.

Kuitenkin olisi parempi lopettaa tuokin perinne ja käyttää ne rahat ja aika johonkin muuhun järkevään. Vaikkapa kouluihin uudet koneet millä surffata nopeammin:D.

Mä haluaisin osata puhua ruotsia samaten venäjää, saksaa, ranskaa... Mutta en halua että minun on pakko opetella sitä!! Ja omaa motivaatiota laskee se etten ole kertaakaan kuullut ruotsia livenä, vaikka olen ruotsissakin käynyt... Olen "periaatteellisesti" pakkoruotsia vastaan!

Noi uudet koneet ois ihan jees, tai sitten jokaiselle oppilaalle oma läppäri:D

Itse halveksuin ruotsia ja pidin sitä täysin h..o kielenä.Nyt on ajatusmaailma muuttunut ja ottaa nuppiin kun ei kieltä kunnolla osaa.( 3 vuotias poikanikin osaa jo sitä paremmin.)Eli opiskelkaa vaan ei se oo keltään pois, avaa vaan mahdollisuuksia parempiin duuneihin ym,jos sitä kielitaitoa on.

Kannattaa toki opiskella, mutta vapaaehtoisesti, ei pakon takia.

:jahas::jahas::kakka::kakka:

:jahas:

:lol2: :lol2:

Mä haluaisin osata puhua ruotsia samaten venäjää, saksaa, ranskaa... Mutta en halua että minun on pakko opetella sitä!! Ja omaa motivaatiota laskee se etten ole kertaakaan kuullut ruotsia livenä, vaikka olen ruotsissakin käynyt... Olen "periaatteellisesti" pakkoruotsia vastaan!

Ota reppu selkään ja lähde asumaan muille maille mansikoille...siellä sitä oppii "opettelematta" kieliä ;) Näin itse ainakin olen oppinut...koulunpenkillä kun ei aikoinaan minullekkaan kirjakielioppi maistunut :D

Itse halveksuin ruotsia ja pidin sitä täysin h..o kielenä.Nyt on ajatusmaailma muuttunut ja ottaa nuppiin kun ei kieltä kunnolla osaa.( 3 vuotias poikanikin osaa jo sitä paremmin.)Eli opiskelkaa vaan ei se oo keltään pois, avaa vaan mahdollisuuksia parempiin duuneihin ym,jos sitä kielitaitoa on.

Kyllä se vaan minulta on pois. Ja kaikilta veronmaksajilta. Jos sä tykkäät ja jos vertaan sua johonkin yläasteelle menevään jota kiinnostaa niin sitten voi ottaa sen valinnaisena. Mieluusti oisin korvannu noi ruottit vaikka atk:lla liikunnalla filosofialla kuvaamataidolla tms jotka mua oikeesti kiinnostaa.

Miten ois miljoonien säästöt koulutuskuluissa. Monelle muuten järkevälle ihmiselle avautuis varmasti paljon uusia työpaikkoja kun ruotsi pudotettais pois vaatimuksena tiettyihin hommiin.

Ja miettikääpä mitkä mahdollisuudet antaisi noiden pakollisten kurssien korvaaminen jollain muulla. Siihen voisi valita valinnaisista vaikka kuinka monta itseään kiinnostavaa aihetta päälle tai sitten voitais ihan korvata jollain konkreettisesti hyödyllisellä kuten liikunnalla tai elämänkatsomusjutuilla..

Mielelläni kuulisin miten olet laskenut nuo miljoonen säästöt:) En kannata pakkoruotsia, mutta vielä vähemmän populisima:whip:

Mielelläni kuulisin miten olet laskenut nuo miljoonen säästöt:) En kannata pakkoruotsia, mutta vielä vähemmän populisima:whip:

Ajattele kokonaisuutena, elä pelkkänä oppiaineena koulussa;)

Ajattele kokonaisuutena, elä pelkkänä oppiaineena koulussa;)

Kokonaisuus olikin mulla mielessä. Näissä keskusteluissa vaan ärsyttää liian yksinkertanen logiikka. Tai pelkkä mutun esittäminen tieteellisenä faktana. Edelleenkään en (itse kaksikielisenä) pidä pakkoruotsia hyvänä asiana. Liikaa yksinkertaistamatta :) voisin itse kuvitella asuvani suomessa, jossa ruotsinkielinen palvelu olisi alueellisesti rajattu niille alueille, joissa ruotsinkielisiä oikeasti asuu. En kuitenkaan ala laskemaan tälle mitään hintalappua :)

Nyt kun fyrkasta puhutaan, kyllä valtionkassaa rokottaa huomattavasti enemmän se, että ihmisiä putoaa työelämästä sosiaaliturvan piiriin kun jonkun kielen opiskeleminen. Paljon tähdellisempää olisi myös saada nuoret kohtuullisessa ajassa koulutettua ja mukaan työelämään tuottamaan yhteistä hyvää.

Ei saakeli, nyt iski joku paha politiikkavirus:kuola::wall:

...

Nyt kun fyrkasta puhutaan, kyllä valtionkassaa rokottaa huomattavasti enemmän se, että ihmisiä putoaa työelämästä sosiaaliturvan piiriin kun jonkun kielen opiskeleminen. Paljon tähdellisempää olisi myös saada nuoret kohtuullisessa ajassa koulutettua ja mukaan työelämään tuottamaan yhteistä hyvää.

Ei saakeli, nyt iski joku paha politiikkavirus:kuola::wall:

Tuttuvapiirissäni on useita tapauksia jossa juuri huono ruotsin osaaminen pitää muuten pätevän ihmisen poissa työelämästä.

Täälläpäin (missä siis itse vaikutan) ruotsi ei ole enää kieli, vaan tapa asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Tuttuvapiirissäni on useita tapauksia jossa juuri huono ruotsin osaaminen pitää muuten pätevän ihmisen poissa työelämästä.

Täälläpäin (missä siis itse vaikutan) ruotsi ei ole enää kieli, vaan tapa asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Nykypäivänä eri asioiden osaaminen saattaa ihmiset työelämässä korostetusti eriarvoiseen asemaan. Olen sitä mieltä, että niillä alueilla joissa ruotsia tai miksei muitakin kieliä oikeasti puhutaan (vaikka lainsäädäntö siihen ei velvottaisikaan) on järkevää, että ainakin tietyt ammattikunnat, virastot, palveluja tarjoavat tahot jne. toimivat eri kielillä. Se, että onko kaikkien pakosta opiskeltava ruotsia tai miksei suomea on väärin. Pakko ei koskaan ole hyvästä.....

Nykypäivänä eri asioiden osaaminen saattaa ihmiset työelämässä korostetusti eriarvoiseen asemaan. Olen sitä mieltä, että niillä alueilla joissa ruotsia tai miksei muitakin kieliä oikeasti puhutaan (vaikka lainsäädäntö siihen ei velvottaisikaan) on järkevää, että ainakin tietyt ammattikunnat, virastot, palveluja tarjoavat tahot jne. toimivat eri kielillä. Se, että onko kaikkien pakosta opiskeltava ruotsia tai miksei suomea on väärin. Pakko ei koskaan ole hyvästä.....

Tämähän on aivan selvää. Kuitenkin se, että otetaan töihin ainoastaan äidinkielenään ruotsia puhuvia ihmisiä on mielestäni syrjimistä. Monissa em. ammattikunnissa ainut peruste töihin pääsyyn on ruotsin osaaminen, suomella ei ole mitään merkitystä. Jopa sairaaloissa tilanne tämä.

Pelko ruotsinkielen aseman heikkemisestä on muutenkin saanut suuria mittasuhteita täälläpäin. Tottakai ymmärrän, että saavutettuja etuja ei haluta menettää. Ihmettelen vain kuinka pitkälle suomenruotsalaiset ovat toimissaan valmiina menemään.

Toistaisin edelleen kysymyksen johon kukaan ei vieläkään ole minulle vastausta antanut. Mitä rikkautta (henkistä tai fyysistä) kaksikielisyys tuo tullessaan, muille kuin suomenruotsalaisille?

Ruotsia on pakko opiskella, mutta onneksi sitä ei ole pakko puhua. Pakkoruotsin vituttamana olen yksinkertaisesti tehnyt periaatepäätöksen olla puhumatta ko. kieltä, vaikka joku muu yrittäisi sitä minulle sönköttää. Minulla on oikeus pärjätä kotimaassani myös suomenkielellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom