Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minua ihmetyttää miksi joka hallituksessa on aina RKP? Meni niillä hyvin tai huonosti, ovat aina valmiina nuolemaan pääpuoluetta ja ainoa agenda on ruotsinkielisten etujen varmistus.

Ajattelin kysyä asiaa joskus pääministeriltä suoraan, vaikka ensi vaaleissa torilla. Tehkää tekin niin.

No luen mielummin vaikka mandariinikiinaa kun jotain ranskaa. Kyllä ruotsi olis puistossakävelyä sen rinnalla.

siis mita ? eihan sita ruotsia puhu kuin 10 milj. ihmista. Ruotsissa sita paitsi osataan kohtuu sujuvasti englantia.
Saksa, venaja, ranska, espanja, italia, portugali, puola, tulisi nyt ensimmainsena mieleen ennen ruotsin opiskelua.

siis mita ? eihan sita ruotsia puhu kuin 10 milj. ihmista. Ruotsissa sita paitsi osataan kohtuu sujuvasti englantia.
Saksa, venaja, ranska, espanja, italia, portugali, puola, tulisi nyt ensimmainsena mieleen ennen ruotsin opiskelua.

Tarkotin tällä, että se on aivan vitun sama onko se hyödyllinen kieli, mutta ranskaa en alkaisi opiskelemaan.

Mä olen harkinnut aloittavani, mutta olisko liian myöhäistä aloittaa yliopistossa sivuaineena? En siis kysy nyt ainoastaan Timiakselta.

Jos motivaatiota ja aikaa on niin mikäs siinä. Ei sitä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa.
Ite opiskelin ranskaa pari vuotta yläasteella ja mulla meni hermot sen kielen kanssa. Kaikki verbit taipuvat eri tavalla, pirun vaikea kielioppi ja kielelle ei ole käyttöä arkielämässä (eikä edes duunissa). Kaunis kielihän se silti on.

Itsekin opiskelin 2 vuotta yläasteella mutta lukiossa ei enää motivaatio riittänyt. Englanti,italia,ruotsi,suomi riittää mulle

Juupa juu, pakko ei todellakaan ole hyvä asia. Vapaaehtoisesti opiskeltuna kannatan minkä kielen opiskelua tahansa. Mutta, sen suuntaiset perustelut kuten "eihän ruotsia puhu kun 10 miljoonaa ihmistä" tai ruotsissa osataan englantia on aivan perseestä. Eihän Norjaa tai suomeakaan juuri maailmassa puhuta. Kuitenkin niitä on kiva osata :) Kielet on aina rikkaus ja ymmärrystä laajentava kokemus. :kippis1:

Mä olen harkinnut aloittavani, mutta olisko liian myöhäistä aloittaa yliopistossa sivuaineena? En siis kysy nyt ainoastaan Timiakselta.

Sivuaineoikeuden saamiseen tarvitaan jo pohjaosaaminen kielestä ainakin oman tietoni mukaan, mutta tokihan voit aloittaa kielen opiskelun kurssittamalla itseäsi muuten. Myöhäistähän tuo ranskankaan opiskelun aloittaminen ei vielä ole, mut työlästä kylläkin.

Minulle ruotsin opiskelu on ollut suurin este koulun edistymisessä. En ensinnäkään pidä siitä kielestä. Ei ole motivaatiota opiskella, koska en tule sitä koskaan missään käyttämään. Ei kovin monella ois motivaatiota opiskella Kaikkia kasvin nimiä ulkoa latinaksi, jotta vois niitä ehkä sitten joskus kerran elämässä käyttää.. En edes käsitä miksi suomalaisessa koulussa nykyään opiskellaan ruotsia.. minulle se on sama kun sielä vaikka opetettais alkemiaa.

Joudunpa itse vielä liemeen kun tulee virkamiesruotsi kurssi reilun vuoden päästä eteen ja lukiosta on todistuksessa kielestä 5. Pitänee hieman skarpata.

Yhdyn jawheadin lauseisiin omakohtaisilla kokemuksissa! Ruotsi ei uppoa, ei ole ikinä uponnutkaan. Lukiotodistus ei näytä kovin hyvältä tuon ruotsin suhteen. Siinä mielessä kiusallista, koska IMO ruotsi on sinänsä kielenä hieno, sointuva jne. Ja olisi aivan mukava jos osaisi puhua edes pari järkevää lausetta, ilman että tarvitsee jokaista lausetta aloittaa "Jag tanker att..." ja sen jälkeen miettiä että mitä seuraavaksi. No ei voi mitään, ruotsi on ruotsia ei sulaudu mun suuhun ja tuskin sulautuukaan ikinä.

Virkamiesruotsi ei ainakaan amk:ssa ollut mikään ongelma, vaikken ruotsia kirjoittanutkaan ja numero todistuksessa oli 5.
Onhan tuo kuitenkin jollain tavalla hyödyllistä ja yleissivistystä, mutta pakollisuus tekeekin siitä sitten täyttä paskaa.

(vapaaehtoisuudesta huolimatta olisin sitä kuitenkin lukenut)

Miksi helvetissä Suomessa pitää olla sellainen paska kieli kuin ruotsi pakollisena?? Tiedän että tämä on peruja Ruotsin vallan alaisuudesta, mutta tällähän ajattelu tekniikalla täällä pitäisi myös venäjää sonkottaa..?! Ruotsin kielen kannattajiahan Suomessa voisi pitää epä-isänmaallisina, koska tavallaan "tuovat" vanhaa "sortaja kulttuuria" tänne...

Mutta toisaalta Suomen ruotsinkielinen väestöhän on osaltaan ollut luomassa suomalaista kulttuuria ja taistellut yhtä lailla sortajaa vastaan Suomen armeijan riveissä. En siis näkisi pakkoruotsia millään lailla "sortajakulttuurin ylläpitämisenä". Vai miltä kuulostavat seuraavat nimet? Mannerheim, Ehrnrooth, Runeberg, Lönnrot, Lilius, Wahlroos...

Ja miksi helvetissä itsenäisen Suomen pitäisi tälläisenä ajanjaksona nuoleskella jonkin vitun Ruotsin persettä?

Eihän tuo ole mitään Ruotsin perseen nuolemista, vaan ruotsinkielisten suomalaisten etujen turvaamista. Pakkovenäjää ei sen takia opiskella, koska Suomessa asusteleva venäläisvähemmistö on niin pieni. Toisaalta eipä tuo ruotsinkielinen vähemmistökään mikään iso tunnu olevan, mutta tilanne on nyt tämä. Itse en ainakaan ole jaksanut stressata pakkoruotsista tai suomenruotsalaisista sen ihmeemmin. Jos jotain häiritsee, niin siitä vain äänestämään RKP pois hallituksesta ja ajamaan ruotsia puhuvat suomalaiset maanpakoon.

P.S. Ymmärrän kyllä, että ruotsin opettelu vituttaa, kun ilmeisesti resurssit ole riittäneet edes kirjallisen suomen kielen opiskeluun...

Enpä mä päätäni paljon ole ruotsin kielellä vaivannut. Riitti että kävi nukkumassa tunnit, ja se oli siinä. Ruotsi valinnaiseksi, niin se olisi jees.

Eihän tuo ole mitään Ruotsin perseen nuolemista, vaan ruotsinkielisten suomalaisten etujen turvaamista. Pakkovenäjää ei sen takia opiskella, koska Suomessa asusteleva venäläisvähemmistö on niin pieni. Toisaalta eipä tuo ruotsinkielinen vähemmistökään mikään iso tunnu olevan, mutta tilanne on nyt tämä. Itse en ainakaan ole jaksanut stressata pakkoruotsista tai suomenruotsalaisista sen ihmeemmin. Jos jotain häiritsee, niin siitä vain äänestämään RKP pois hallituksesta ja ajamaan ruotsia puhuvat suomalaiset maanpakoon.

P.S. Ymmärrän kyllä, että ruotsin opettelu vituttaa, kun ilmeisesti resurssit ole riittäneet edes kirjallisen suomen kielen opiskeluun...

Muita "vieraita kieliä" puhutaan Suomessa äidinkielenä jo enemmän yhteensä kuin ruotsia. Tsekkaappa faktasi:
"Suomen väestöstä on ruotsinkielisiksi ilmoitettu 289 609 henkeä (5,5 %) vuonna 2007." Wikipedia

Tuon 5,5 % takia uhrataan vuosittain mielettömät määrät resursseja peruskouluissa, lukioissa, ammattikorkeakouluissa, yliopistoissa, kunnissa, valtiolla... lista jatkuu loputtomiin! Jaa miksikö? Koska joskus nyt on satuttu sellainen laki säätämään, jossa ruotsin asema Suomessa on taattu.

Ajat muuttuu, niin pitäisi lakienkin.

Ja osaatko kenties käyttää jotain oikeita argumentteja ruotsin aseman puolustamiseksi sen sijaan että menet henkilökohtaisuuksiin?

Suomalainen Internetin todellinen grand old man Jukka K. "Yucca" Korpela ottaa uusimmassa Kanava-lehdessä kantaa ruotsin opiskeluun. Kannattaa lukea.

Muita "vieraita kieliä" puhutaan Suomessa äidinkielenä jo enemmän yhteensä kuin ruotsia. Tsekkaappa faktasi:
"Suomen väestöstä on ruotsinkielisiksi ilmoitettu 289 609 henkeä (5,5 %) vuonna 2007." Wikipedia

Mitä ihmettä sönkkäät siellä. Ruotsinkieliset on yhä selvästi isoin kielivähemmistömme. Lue nyt ihmeessä se viestini uusiksi. Mainitsin, että pakkovenäjää ei opiskella, koska venäläisvähemmistö on niin pieni. Wikipedia kertoo seuraavaa:
Ruotsinkieliset 289 675
Venäjänkieliset 39 653

Onhan siinä vielä vähän eroa. Siinä siis vastaus Janpan kysymykseen, että miksi Suomessa on pakkoruotsi, mutta ei pakkovenäjää.

Ja mitä sitten, jos muita vieraita kieliä puhutaan yhteensä enemmän kuin ruotsia? Ruotsi on silti suurin vähemmistökielemme ja siksi ymmärrän sen aseman täysin verrattuna muihin vähemmistökieliin.

Kyllä minun puolestani ruotsin kielen voisi aivan hyvin muuttaa vapaaehtoisesti, mutta ei minua tämäkään tilanne häiritse. Joitakin se tuntuu tosin häiritsevän aivan käsittämättömän paljon. Usein nämä tapaukset vain rajoittavat pakkoruotsin vastaisen kampanjointinsa turhanpäiväiseen nettihuuteluun.

Ja osaatko kenties käyttää jotain oikeita argumentteja ruotsin aseman puolustamiseksi sen sijaan että menet henkilökohtaisuuksiin?

Ajattelin vain mainita Janpalle, että ei tuollainen suomen kielen raiskaaminen hirveästi suomen kielen asemaa ainakaan edistä. T: yhdys sana poliisi :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom