Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulle aukeaa tämä selitys, mutta mäkin tosin olen näitä jotka huimalla 24:n vuoden elämänkokemuksella sanovat, että ei lapsia. Mun kaveripiiriotannan mukaan tässä on tosi iso ero sukupuolten välillä. Useimmat ystävänaiset ovat kyllä "koko ikänsä" tienneet haluavansa lapsia, kun taas miehillä lapsiasenne on muuttunut vasta kun ikää on tullut hieman lisää. Tottakai aina voi mieli muuttua myöhemmin, se on ihan selvä, mutta onhan se ihan kiistaton fakta että Suomessakin on reilusti vapaaehtoisesti lapsettomia pariskuntia - myös sen maagisen kolmenkympin hormonikriisin jälkeen. Eiköhän meillä "lapsia kauhistelevilla" ole kuitenkin suurempi todennäköisyys jäädäkin lapsettomiksi verrattuna sellaisiin, jotka jo tässä vaiheessa tietävät haluavansa ehdottomasti lapsia. Jos mullakin mieli sitten tulevaisuudessa muuttuu, niin saa ihan vapaasti tulla sanomaan että "mitäs mä sanoin", koska siinä vaiheessa on varmasti vilpittömästi iloinen siitä asiasta.Sundae sanoi:Enkä ole "asiasta varma" vaan se tunne on ollut mussa aina vahvana. Eli se ei ole päätös, vaan pikemminkin liittyy itsetuntemukseen. Tämän selityksen ymmärtää ehkä vain sellaiset, jotka kokee samalla tavalla...
Tomppa85 sanoi:Mielestäni tunteet ovat hyvä palvelija mutta huono isäntä.Tunteet kun ovat erittäin epävakaita ja epäluotettavia. Pitkällä tähtäimellä on parempi antaa kylmän logiikan hoitaa hallinnoimispuoli.
Huppe sanoi:Tähän kuuluu työpaikka nokialla (mies) ja se talo sinne Espooseen, mielellään metsän keskelle. Noh, enpä tiedä ketää kuka nuo asiat tahtoisi.
Avioliitto, ok.
Omakotitalo, ei koskaan (mielihän saattaa muuttua ;)).
Kaksi lasta, miksei.
Farmarivolvo, volvo ehkä, ei varmasti farmari (tiesittekö että Volvo taitaa olla turvallisin auto ja tilavakin vielä, eli juuri oiva lapsiperheille. Siinä on myös parhaat penkit mitä voi normaaliautossa olla ja Volvo on halpa!)
Vihaan eläimiä.
Ei Nokialle.
Eikä varmasti Espooseen! :curs:
:lol2:
Timba79 sanoi:Sulkeeko se lapsensaanti ja hyvä työpaikka toisensa jotenkin pois vai miksi tämä tästä niin vahvana tuli esille?
Spitium sanoi:Kyllä, ehkä noin joissain tapauksissa, varsinkin jos oikeat tunteet väärässä päässä (ja tarkoitan nyt sitä yläpäätä;) ) eli tietyllä tapaa tämä tunteella toimiva ei ole kypsä vastuuseen eikä osaa ajatella tunnetekemänsä syy-seuraussuhdetta. Mutta ei syvimmät tunteet ole mielestäni erittäin epävakaita tai epäluotettavia, esim. kyky aidosti rakastaa on todella vahva, mutta myös pysyvä tunne - ainakin minulla. Ja kyllä se turvaa tuo, oli sitten kyse lapsista tai ei. Siis jotta tunteilla voi luotettavasti ottaa elämäänsä kantaa, ne tunteet on tiedettävä ja hallittava, voi jos tässä pelkällä tunteella menis niin asiat ois hupsusti :lol2: Oleellisinta on kuitenkin tunteiden ohella se järkeily...asioita on mietittävä aika monelta kantilta, eikä ratkaisuja tehdä "tuosta vaan ykskaks"...ei nyt pidä ottaa tätäkään niin, että "kun tuntuu siltä niin siitä vaan"...en minä sitä niin tarkoittanut ja luulen että ymmärsit sen myös
-Ronin- sanoi:Olin noin 25-vuotiaaksi asti aivan varma etten ikinä halua lapsia. Nykyään katson suorastaan kateellisena isiä, jotka kantavat lapsia mukanaan kaupassa. Se o äijjää.
Timba79 sanoi:Kyllä se kipinä iskee itse kullekin jossain vaiheessa, jos se sopiva kumppani vain on kainalossa.
Mulla on tästä asiasta tuolta elävästä elämästä juuri päinvastaisia näyttöjä nimenomaan tyttöjen puolelta. Suuri tarve tulla hyväksytyksi ja tuntea itsensä tarpeelliseksi tyydyttyy taatusti, kun ensimmäinen lapsi putkahtaa maailmaan reilu vuosi peruskoulun päättymisen jälkeen. Ja monesti se isä on saman ikäinen "se oikea", joka katoaa kuvioista jatkamaan nuoruuttaan joko raskausaikana, tai heti vauvan synnyttyä.Sundae sanoi:Tuota analysointia, miksi lapsia ei sitten halua...Onko kukaan kokenut haluttomuutta hankkia lapsia, jos on itse ollut "vaikea lapsi"? Periaatteessa sellaiset kokemukset vaikuttavat varmasti, esim. ongelmalapselle ei välttämättä tule vanhempana kovia haluja hankkia omia lapsia.
Sundae sanoi:Voittehan toki kyseenalaistaan sen, mitä luulen tai tiedän elämältäni haluavan. Mutta ei kiitos sillä perusteella, että eihän 23-vuotias voi tietää mitään. Ehkä sitten muut ootte kokeneet itsenne nuoreksi 23-vuotiaana, mutta itse olen tuntenut itseni 10 vuotta kavereitani vanhemmaksi jo silloin, kun olin 15...
Tuota analysointia, miksi lapsia ei sitten halua...Onko kukaan kokenut haluttomuutta hankkia lapsia, jos on itse ollut "vaikea lapsi"? Periaatteessa sellaiset kokemukset vaikuttavat varmasti, esim. ongelmalapselle ei välttämättä tule vanhempana kovia haluja hankkia omia lapsia.
Toivoa ei ole. Kyse on sen verran vahvoista perusvieteistä, että se nainen tekee ne lapsensa varmasti. Joko tuon äijän kanssa tai ilman.Timba79 sanoi:Mittikääpä muuten sellaista tilannetta, että mies 45 vuotta ja nainen 28 vuotta alkaa seurustelemaan. Seurustelu jatkuu vakavana ja tulee lapset puheeksi, vaikka seurustelun alkuaikoina mies on tehnyt selväksi että hän ei enää lapsia tee. Miehellä on siis jo kaksi lasta ja ne lentäneet pesästä, naisella ei ole lapsia ollut mutta niitä haluaisi. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa?
Nicho sanoi:Onko tässä jonkun muunkin mielestä hienoinen ristiriita?
Tuntenut itsensä kymmenen vuotta muita vanhemmaksi ja silti ollut "vaikea lapsi". Tekikö se sinusta vaikean, että koit olevasi muita kypsempi? Vai onko kyse siitä, että ongelma lapsuutesi jatkuu vieläkin?
Kumppanini äiti sekä myöskin omani ovat olleet 'vanhoja synnyttäjiä' siihen aikaan kun olemme syntyneet, eli siinä 27.5-29.5 ikäisiä [tarkka luku ]. Myöskin äidinäitini oli 'vanha', melkein 28-vuotias kun äitini syntyi ja väitän tämän kaiken vaikuttavan asenteisiini
lepex sanoi:Mikähän on suurin syy ettei nuoret aikuiset tee lapsia?
-Raha?
-Oma mukavuudenhalu?
-Pelko ettei selviä lapsesta?
-"Ajanpuute"?