Pakki totaalisen sekaisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tombba
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kaupunki
Joensuu
Meikäläisen ongelmana on se, että mulla tuntuu vähän väliään menevän maha sekaisin ihan yllättäen / ihmeellisesti. Välillä tuntuu, että liikuntasuorituksen jälkeen möyrähtää pakki "käymistilaan" ja joskus tuntuu, että syönnin jälkeen,
oli urheillut tai ei. Jostain syystä pakki ei tunnu tasoittuvan koko päivänä, ennenkuin on yön yli levännyt. Vatsa menee välillä tuhannen sekaisin ja yleensä mouruaa eli tekee ilmaa aivan perkuleesti. Ruuilla ei (kai) ole mitään isompaa merkitystä, koska joskus tiety ruoat (esim. valmismakaronilaatikko) pistää mahan sekaisin, mutta joskus taas ei.
Lienekö vikana kuitujen, tai jonkun vitamiinin/ mineraalin puute?

Mulla kans joskus sama vika, mut menee kans yleensä yön yli levätessä ohi. joskus pötsi nii sekasi että rupee puskee samaan aikaan oksennusta :urjo:. ei pitäs olla mitään maitoallergioita tai vastaavia, mut silti vi***taa tuommoset yhtäkkiset mahakivut/sekoamistilat :(

Itselläni maha toimii muuten aika moitteetta ja kestää lähes mitä tahansa paitsi mäkkimättöä/mutupitsoja. lähes joka kerta kun syö niitä niin tunnin päästä saa pöntöllä istua ja jalat suorana paskantaa, ja ihan vellimoodissa tulee.varmaan se järkyttävä rasvapitoisuus pistää sekasin.niin tosiaan voihan sen laktoosiyliherkkyyden käydä testaamassa.(jos huolettaa). simppeli testi.entä jokin ruoka-aine?nuo on aika vittumaisia vaivoja...

itellä pitää käydä päiväs n.4krt paskalla ja kun aamul käyn nii koulus joutuu 2-3 tunnin päästä käymää ja kohta taas =( pistää opettajaaki ihmetyttään ja on kyl kysynykki et mikä vaivaa =/ ja syytä en tiiä itekkää mut alkaa vaa vääntää mahaa sit paskalle :rolleyes:

Se on kahvi kun vatsani pistää kuralle. Tai sitten se on vain luonnollinen rytmi painua paskalle yksi tunti aamukahveen jälkeen.

Kuulostaa aika v**tumaiselta. Irritable Bowel Syndrome sopisi vittumaisuuteen, mutta ei taida oireet ihan täsmätä. Oletko lekurille näyttänyt?

Edit: näyttänyt väärä sana. Kai tuohon nyt joku sisätautitohtori osaisi helpotusta tuoda.

Itsellä vähän sama juttu, jos juon kahvia niin oon melkein 5min päästä jo vessas :D Ei tietysti jos maha on hieman tyhjä, mutta syöneenä tuo kyl tepsii. Yritän lopettaa kahvin juontia, kahvi on vain keinoenergiaa ja siltä se tuntuukin.

Tuollaiset oireet voivat johtua aika monestakin erilaisesta syystä. Laktoosivamma kannattaa käydä ensimmäisenä testaamassa, jos se ei tärppää ja oireet elämää haittaa kannattaa lääkärin kanssa asiasta jutella.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Minun massuni on myös herkemmän puoleinen, ja jos joskus tulee tarve saada "pata jumiin" niin se kyllä onnistuu....

Asiaan, eli vatsan toimintaan auttaa: (Omia kokemuksiani)

-Riittävä kuitujen saanti. Vehnäleseet käyttöön ja valitse aina kuitupitoisia hiilihudraattilähteitä. Täysjyväpastat, kokojyväleivät, kuidukkaat näkkileivät ja vihannekset/hedelmät sun muut. Tämä ehkä omalla kohdallani tärkein seikka.

-Älä kisko sitä sapuskaa yhdellä aterialla niin, että tulet tuhannen täyteen. Pienempiä aterioita useammin (onko palstalla kenties tästä joskus puhuttu ;) ).

-Lisäravinteet eivät sovi minun vatsalle kovin hyvin. Säännöllisessä käytössä: palautusjuoma, vitamiini/mineraali valmisteet, glutamiini ja yksittäiset aminot. Tarkennuksena, että erityisesti lisäproteiini ei oikein passaa.

Yllämainitut asiat riittävät minulla takaamaan vatsan ns. "normaalin" toiminnan.
Viisaammat jatkakoon...

Aizmo sanoi:
Itsellä vähän sama juttu, jos juon kahvia niin oon melkein 5min päästä jo vessas :D Ei tietysti jos maha on hieman tyhjä, mutta syöneenä tuo kyl tepsii. Yritän lopettaa kahvin juontia, kahvi on vain keinoenergiaa ja siltä se tuntuukin.

Enkä usko, että se on se kahvi ja aamupala joka sieltä ulos tulee. Kahvi ilmeisesti pistää vatsan tai suolen alkuosan sellaiseen kuntoon, että loppupäässä kuuluu. Kyse siis ei ole varsinaisesti ripulipaskasta, mutta kahvin yhteys ulostamistarpeen syntymiseen alkaa lähentelemään kiistatonta.

Vielä Haffeyn tekstiä kommentoiden,

Olen kanssa huomannut lisääntynyttä kaasujen muodostusta protskujauheiden käytön yhteydessä ja välillä tyhjempään vatsaan vedettynä saavat aikaan löysän tunteen. Kun jotain kuitupitoista vetää pohjille, vatsa ainakin reagoi huomattavasti paremmin, tosin en osaa vaikutuksesta suolen toimintaan sanoa.

Haffey sanoi:
Minun massuni on myös herkemmän puoleinen, ja jos joskus tulee tarve saada "pata jumiin" niin se kyllä onnistuu....

Asiaan, eli vatsan toimintaan auttaa: (Omia kokemuksiani)

-Riittävä kuitujen saanti. Vehnäleseet käyttöön ja valitse aina kuitupitoisia hiilihudraattilähteitä. Täysjyväpastat, kokojyväleivät, kuidukkaat näkkileivät ja vihannekset/hedelmät sun muut. Tämä ehkä omalla kohdallani tärkein seikka.

Yleensä varmasti näin, itsellä taas kuidut laittavat mahan toimimaan liian nopesti, ruisleipää jos syö nälkään niin paskalla joutuu käymään 5 kertaa päivässä.

Laktoosi-intoleranssi ja keliakia kannattaa ensin testata, kysy muutenkin mitä muita ravintoaineallergioita ne pystyy testaamaan. Kokonaan maitotuotteeton ruokavalio on myös kokeilemisen arvoinen.

Edit. Osta pahimpaan hätään Imodiumia raivostuttavaa rampata kokoajan vessassa :curs:

aika yleinen vaiva. mulla jeesaa kun vetää välillä maitohappobakteereita, syö vähän kerrallaan ja pureskelee senkin vähän hyvin. vichy ja gefilus tuotteet auttaa kans.

xale sanoi:
Itselläni maha toimii muuten aika moitteetta ja kestää lähes mitä tahansa paitsi mäkkimättöä/mutupitsoja. lähes joka kerta kun syö niitä niin tunnin päästä saa pöntöllä istua ja jalat suorana paskantaa, ja ihan vellimoodissa tulee.varmaan se järkyttävä rasvapitoisuus pistää sekasin.niin tosiaan voihan sen laktoosiyliherkkyyden käydä testaamassa.(jos huolettaa). simppeli testi.entä jokin ruoka-aine?nuo on aika vittumaisia vaivoja...

Täysin sama vika täälläkin aina kun vetää lättyä,burgeria tms niin max.puolituntia ja tulee tosi kiire vessaan

Meikällä kans vähän saman sorttista vikaa. Hienoa kun illalla menee kyykkytreeniin ja heti alkulämmittelystä alkaen saa pidätellä. Ja aina kun on maha ilmaa täynnä, niin on salikin täynnä. Ei pääse mihinkään nurkkaan pieremään. Ja jos vähän yrittää päästää, niin heti on tulossa varren kanssa :(

Noihin mahajuttuihin vaikuttaa myös henkinen puoli. Jos sulla on kerran mennyt maha sekaisin salilla, niin on tsänssit että se tapahtuu uudestaan jo ihan siksi että pelkäät sen tapahtuvan. Tulee noidankehä, josta voi olla hankala päästä irti.

Tombba sanoi:
Ruuilla ei (kai) ole mitään isompaa merkitystä, koska joskus tiety ruoat (esim. valmismakaronilaatikko) pistää mahan sekaisin, mutta joskus taas ei.

Eiköhän se ole ruuista kiinni. Toinen mahdollisuus olisi jokin ruuansulatusvamma/tauti/syndrooma, mutta ne on epätodennäköisempiä.
Laita vähän listaa millaista ruokaa syöt?
Niin, ja lakto-intoleranssihan ei ole mustavalkoinen asia, vaan sitä voi olla eri asteisia. Mullakin rahka tyhjään vatsaan tuottaa *sosiaalisia ongelmia*, vaikkei mitään ole diagnosoitu.
Ilmavaivat muuten vähenee myös kun jättää leivän pois.

Jep jep ainakin täällä homma menee niin että jos otan protskujuoman tyhjään vatsaan niin heti kohta saa juosta vessassa. Samoin kahvinjuonnin olen jättänyt pois kun vetää mahan löysäksi.

Eli kannattaa syödä mahdollisimman kuitupitoista ruokaa. Maidon voi jättää kokeeksi kokonaan pois. Ja prodejuomat voi nauttia muun ruokailun yhteydessä niin eivät mene tyhjään mahaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom