Pakaralihasliikkeitä välilevyongelmaiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GekkoS
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tervehdys! Kyselisin vähän treenivinkkejä "lattaperse"ongelmaan. Eli, olen salilla käynyt enemmän ja vähemmän tiiviisti kymmenisen vuotta ja kroppa on aika tavalla siinä kunnossa kuin haluankin - paitsi takapuoli. Se kun itsepäisesti pysyy litteänä. Malli tuntuu olevan sukuvika...

Lisäpulmana on rappeutunut välilevy, minkä takia fysioterapeutti kielsi kaikki liikkeet, missä painoja on hartioilla tai käsissä tuottamassa painetta selän nikamille. Eli valitettavasti kyykyt eivät onnistu. Tein niitä siis aiemmin, mutta selkä tosiaan ilmoitti eriävän mielipiteensä. Tällä hetkellä teen seuraavia liikkeitä (en osaa alan termejä, sori :) ): jalan taaksevientiä seisten nilkkaremmin avulla; kone, jossa seistään ja painetaan painot yhdellä jalalla alas, sekä liukua leveässä haara-asennossa jalalta toiselle (pidän painot reisien päällä, jolloin eivät kuormita selkää). Sekavia selityksiä, tiedän.... PAinoja on tarpeeksi, olen saanut muhkeat reisilihakset aikaiseksi, mutta takapuoli se vaan on ja pysyy litteänä.

Eli jos löytyisi hyviä vinkkejä, olisin todella kiitollinen!

oliskos salilla hevosenpotkukonetta? sellasta jossa vastus tulee reiden taakse ja tarkoituksena kuljettaa jalkaa taakse reippaasti potkaisemalla? loppuun vielä kunnon supistus ja avot.

yhden jalan kyykky. takajalka penkille ja etujalka 90 asteen kulmaan eteen. sitten keskelle alas ja persiillä puristamalla takaisin ylös. ilman painoja aivan riittävän raskas. toistoja ja toistoja vaan.

maastavetokaan tuskin onnistuu välilevyongelmaisella, joten sitä en edes uskalla ehdottaa.

Miten olisi tällainen liike:
E2Hams5.gif

Itse pidän askelkyykkyä eteenpäin kävellen suhteellisen vähän selkää kuormittavana liikkeenä. Painot ovat aika pieniä ja selkä on koko ajan pystysuorassa. Jos kuitenkin sekin on liian raskas välilevyille, niin voisiko niitä painoja laittaa jotenkin lantiolle. Itselle tulee ensimmäisenä mieleen ostaa paksuin voimanostovyö ja kiinnittää rautaa tai lyijyä sen ympärille. Joku painoliivikin voisi toimia.

Kelkanvedot (tai vaikka auton) vois olla myös kokeilemisen avoisia, samoin jyrkkään ylämäkeen sprittaaminen.

Reverse hyper. Siinähän loppu puristetaan perseellä. (valmentaja Vormisto :D )

En tiedä miten paha rappio sinulla on. Itsellä on kaksi alinta levyä "rappiolla"
Kyllähän ne fysiomaagit aikanaan (-98) mullekkin sanoi että ei yli 10kg:n painoa saisi nostaa .
Mave &kyykky täytyy vaan tehdä über-kontrolloidusti. Jos vähänkään tuntuu että keskivartalon lihakset hyytyy niin sarja seis. Muutaman kerran olen vaan jatkanut ja joka kerta se on tiennyt muutaman viikon taukoa salilta ja ämpärillistä panacodeja..

editti: käyttämälläni salilla on semmoinen naisten prässi jossa istutaan ja kelkka liikkuu vaakatasossa.
tuota kun tahkoaa yhdellä jalalla niin johan perse huutaa hoosiannaa

Juuri näin!
Nuilla liikkeillä sitä keskivartalon hallintaa juurikin vahvistetaan, joten miksi ihmeessä nuo kannattaisi pois jättää? Virheellinen tekniikka tai liian suuri vastus niitä ongelmia nuissa(kin) aiheuttaa, ei itse liike.

"Mave &kyykky täytyy vaan tehdä über-kontrolloidusti. Jos vähänkään tuntuu että keskivartalon lihakset hyytyy niin sarja seis."

Askelkyykky & "bulgarialainen" kyykky. Näissä voit käyttää käsipainoja, ja pienemmilläkin (<20kg) hantteleilla saat ihan kivasti pakaroihin tuntumaa seuraavaksi päiväksi...

Kiitos vinkeistä! Valitettavasti kyykyt ei toimi, olen tosi pienillä käsipainoilla yrittänyt ja aamulla on vaikeuksia päästä ylös sängystä.... Tekniikka pitäisi olla kohdallaan, itse asiassa sitä on kehuttu harvinaisen puhtaaksi. Millään tosi isoilla painoilla en ole kyykkyjä edes tehnyt, kun on myös paskat polvet.

Mutta paljon sain hyviä vinkkejä, kiitos näistä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom