Paistoin kinkun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paina refresh.

Anyway, ostin edellispäivänä 3,8kg kinkun. Just valmistui uunista ja on nii perkeleen hyvää. Yksin minun. :)

Voi faK! Jengi on jo kinkkujaan paistellut hätäiset!
No, itse paistelen tuon sitten huomenissa :kuola:
Sinappia ostin 3 purkkia ja korppujauhoja kilon, aion kuorruttaa tuon 4:sti, syön kuoret, kuorrutan, syön kuoret, kuorrutan, syön kuoret, kuorrutan jne... :kuola:

Aamulla kävin tuorekinkun ja päivän se on tuossa tiskipöydällä köllöttänyt. Nyt paistomittarin mukaan kinkun sisälämpö noin +11 astetta. Pitääkö nyt oikeesti odottaa siihen asti että kinkun sisälämpö on +20 pinnastta?

Edit: senhän voi laittaa jo nyt uuniin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.pirkka.fi/ruoka/arkisto/2006/12/22/joulukinkku-miten-se.aspx

Yhteishyvän ruokalehden mukaan +10 sisälämpö on ihanne lämpötila paistamisen alottamiseen.

Sika uunissa. Lämmöt pääsi 13 asteeseen eli vituiksihan tuo menee. Kaksi dijonsinappia ja yksi turun sinappi 490g + 800g korppujauhoa varattu kuorrutukseen. Laiska kun olen niin kuorrutan paksusti vain kerran..laitan ehkä munaa sekaan..

Edit: tuolla meidän sialla on karvoja potkassa, en viittinyt sheivata kun antaa kivasti makua..

MMMMmMmmM... kohta täälki vedetään kinkkuva!

15.4kg kinkku luulla pitäs saaha menee kolmistaan broidin ja faijan kaa ennen uutta vuotta :)

Kyllä onnistuu

Hitto sentään, melkein puolet kinkusta jo menny. Pitää hakea toinen kaupasta huomenna. :D

Neuvostoliitto sanoi:
Minkähän vuoksi muuten tuo sisälämpätila pitäisi olla paistamista aloitettaessa juuri +10, eikä esimerkiksi huoneenlämpöinen kuten monennäköisiä muita lihoja kypsennettäessä suositellaan?

Ihan höpöhöpö juttuja... Itse otin kinkun pakkasesta -> annoin sulaa -> unohdin kinkun sulamaan -> muistin että "prkl" kinkku on sulamassa -> laitoin uuniin -> lähdin baariin ->tulin baarista ja otin kinkun uunista -> ja voi pojat, että on elämäni paras kinkku!!:kuola:

Huoneenlämmössä sulamassa... Illalla / alkuyöstä uuniin. Malttaakohan sitä sitten nukkua vai päivystääkö koko yön uunin luukun edessä... :kuola:

kävin kanssa noutamassa kinkun tuosta paikalliselta teurastajalta joka kertoi hieman faktaa (20 vuoden kokemus isosta suomalaisesta teurastamosta ja nyt siis oma teurastamo) miten noi kaupan kinkut tehdään. Se suolavesi mitä ne tykittää sinne ei poistu kinkun sisältä kokonaan, sinne jää aina noin 1.5kg sitä liuosta mitä ne käyttää joka itse asiassa ei siis ole edes suolavettä vaan jotain ihme aineen nimistä en muista nyt mitä. Ne kinkut kuulemman jäädytetään sen piikityksen jälkeen -38 asteisessa huoneessa jossa on vielä jotkut puhaltimet puhaltamassa eli aika nopeeta paukkuu kinkut pakarat viileeks. Itse sain kinkkuni mummolasta jossa kaksi sikaa joka vuosi kasvatetaan navetassa ja joilta jouluna lähtee henki :D taatusti suomalaista ja itse suolattua ja joka vuosi niin perkeleen hyvää. Ens vuonna vien kinkun palvattavaksi ja olis tarkoitus myös kalkkunaa testailla siis palvattuna, metso on nyt myös tullut kovaksi jutuksi teurastajan mukaan ja yllättävän monta niitä siellä orsilla roikku.

Jotain natriumkloridiliuosta? :D

sen muistan sen teurastajan puheista että sitä perunajauhon näköistä ainetta laitetaan 100 litraan vettä 100g joten aika tehokas aine on kyseessä?
Btw. oli helvetin hienoa olla teurastaja näin joulun alla :hyper:
Jotain natriumkloridiliuosta? :D h0h0h0h0h0 ;)

Uunista hajosi vastus. Loistava aika sanoisinko, saatana :D

Aika paska mäihä, toivottavasti kaverit antavat lainata uuniaan :rolleyes:

Itse pistin kinkun uuniin 11:00. 18:00 pitäisi olla valmista, sitten 4h jäähtymistä ja kuorrutus.

Juuri keitin 3L riisipuuroa ja 18:00 alkaa karjalanpiiraiden paisto (50kpl). Emäntä leipoo samalla rommihedelmäkakkua ja itse keitän vielä sekametelisopan. Onpas kiirusta mutta huomenna se sitten alkaakin, rahoittuminen joulun viettoon ja SYÖMINEN :kuola:

Kinkku 9 asteinen, odottaa uuniin pääsyä.. Jännitys on kova että onnistunko tässä :) Ja kuorrutukset oli kanssa tarkotus hoitaa... Oliko se niin että täällä suositeltiin paistopussia josta ylempi kulma auki ja sitten uunin ala-tasolle ritilän päälle?

e: nyt se meni sinne uuniin sitten :)

LAita pellin/vuoan päälle se kinkkusi Fl4m3, siltä varalta että rasva (ainakin 2 litraa) ottaa ja päättää valua ulos pussista...

Tos ois jääkaapis melkein 7 kilon kinkku sulamassa. Vaimo sai sen töistä joululahjaksi. No sitä paistellaan vasta 25. pv illasta kun ei olla aattona ees kotona. No riittääpä kinkkua välipäviksi. :kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom