Painonnoston SM-kisat 3-4.3 2012 Pori

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
otit sitten vaatimattomasti vertailupohjaksi tämän hetken maailman fanitetuimman nostajan ja venäjän painonnoston 2000-luvun suurimman ikonin :D
en puollustele omaa kisaani, se oli surkea...lähinnä haluan vaan sanoa, koska kuulen nyt(ja muutenkin) joka puolelta valtavasti kritiikkiä valmentajaani kohtaan että se ei ole hänen vikansa että mä en nyt saa kisassa tehtyä sitä mihin kyvyt riittää.. Kartsi on helvetin pätevä valmentaja ja tekee hommaa tosissaan.. siksi en sulata että esim. lehdissä laitetaan mun epäonnistuminen "hänen" tyhmän korotuksen piikkiin.. minä sen halusin :D hän vain kävi sen allekirjoittamassa..

otit sitten vaatimattomasti vertailupohjaksi tämän hetken maailman fanitetuimman nostajan ja venäjän painonnoston 2000-luvun suurimman ikonin :D
Mutta minusta sinä olet taas suomen fanitetuin painonnostaja tällä hetkellä:rock:, että vertailuhan osui ihan naulan kantaan;)

Ei toki, mutta mitään mistään tiiä mutta sanompa silti mikäli oikein muistan niin eikös se klokovkin aloituspainot mm:ssä ollut tempauksessa 187 vaikka mies vetää reeneissä 2x195.;)
Eikös tässä nyt olla vähän eri tilanteessa? Klokov taisteli vain ja ainoastaan mitalista (joka oli kaikenlisäksi käytännössä kirkossa kuulutettu) ja Miika lähti tekemään tulosta. En tiedä miten on, mutta tuskin se SM-mitali mikään houkutin Miikalle oli? Jos olisi ollut, niin kai silloin olisi joku aivan varmanpäälle tulos otettu. Mutta nyt haettiin tulosta ja päätettiin jättää useampi nosto niihin oikeisiin rautoihin. Eikö se vähän näin ollut?

Muakin kyllä kiinnostaisi, mikä idea on kerätä paineita lähtemällä noinkin korkeista raudoista vaikka ne kunnon puolesta tulossa olisivatkin - siinä jos alussa tulee missaus, niin luulisi että takaraivossa alkaa heti kolkuttelemaan sen verran että pää joutuu seuraavissa yrityksissä tosi koville. Tavallaan kuvittelisi, että yksi pomminvarma nosto alkuun + (kulta)mitali sen mukana tekisi seuraavista nostoista hyvässä mielessä paineettomampia ja helpompia, kun enää tarvitsisi lähinnä näyttää itselle. Vaikka pitkällä tähtäimellä haetaankin hyvän kansainvälisen tason tuloksia eikä varman päälle otettuja SM-voittoja, niin sitä suuremmalla syyllä tarvitaan kisarutiinia ja aina jokin lukema taululle kisoissa.

En epäile, etteivätkö nostaja ja valmentaja tietäisi mitä ovat tekemässä, vaan tämä oli ihan puhdas kysymys mielenkiinnosta, kun mun oma vajavainen käsitykseni kisapsykologiasta puoltaa sitä ajatusta, että yksi varmaakin varmempi nosto alkuun olisi fiksumpi veto kuin aloittaa suoraan ennätysrautojen tuntumasta, varsinkin kun hermoilua kisatilanteissa on ollut havaittavissa ennenkin.

e: vai oliko kunto tosiaan niin kova, että noin korkean aloituksen piti olla täysin pomminvarma?

kuten sanoin.. en halua selitellä että tämä olisi jotnekin ok juttu et jäin ilman tulosta.. ei se ole koskaan hyvä juttu!

Mut alkupainon piti olla täysin satavarma.. lämpässä otin 145 helpommin ku koskaan aiemmin ja yleensä petraan kisalavalle. koutsin kommentti oli tokan noston jälkeen " nyt se käsijarru pois päältä ja ala nostamaan!".. oli ajatukset ihan liikaa jo seuraavissa nostoissa ,mitä ei tietenkään ikinä sais tapahtua..
ja sanotaan nyt näin et en oo koskaan tykännyt varmistella eikä koutsi ole koskaan siihen kehottanutkaan.. tää saatto olla EM-kisojen pelastus mulle, alkanu jo tullaki liikaa itteensä tyytyväiseks muutaman hassun reeninoston takia, on hyvä et taas joutuu todistamaan osaamistaan :) ja on nälkää näyttää se!

tää on pienestä kiinni, esim. anna everillä pyöri eka yli ja toinenkin oli liipasimella mennä yli, sit ku se oli selvitetty niin 85 oli helppo ja hyvä nosto..ja loppujen lopuksi tuloksena loistava kisa!

kuten sanoin.. en halua selitellä että tämä olisi jotnekin ok juttu et jäin ilman tulosta.. ei se ole koskaan hyvä juttu!

Mut alkupainon piti olla täysin satavarma.. lämpässä otin 145 helpommin ku koskaan aiemmin ja yleensä petraan kisalavalle. koutsin kommentti oli tokan noston jälkeen " nyt se käsijarru pois päältä ja ala nostamaan!".. oli ajatukset ihan liikaa jo seuraavissa nostoissa ,mitä ei tietenkään ikinä sais tapahtua..
ja sanotaan nyt näin et en oo koskaan tykännyt varmistella eikä koutsi ole koskaan siihen kehottanutkaan.. tää saatto olla EM-kisojen pelastus mulle, alkanu jo tullaki liikaa itteensä tyytyväiseks muutaman hassun reeninoston takia, on hyvä et taas joutuu todistamaan osaamistaan :) ja on nälkää näyttää se!

tää on pienestä kiinni, esim. anna everillä pyöri eka yli ja toinenkin oli liipasimella mennä yli, sit ku se oli selvitetty niin 85 oli helppo ja hyvä nosto..ja loppujen lopuksi tuloksena loistava kisa!

Mulle aina sanottu ettei painonnostoss saa alottaa liian alhaalta. herkkä laji kämmäät yhden ja kilot on yt:stä pois. ja paineettomissa kisoissa (veikkaan Miikalle Smt olevan sellainen) on hyvä reenailla kovempia rautoja. Joskus se riski vaan on otettava...

Kysytääs vielä, kun asiantuntemusta on paikalla:

Miten teillä kovilla nostajilla menee, että onko tuollaiset esim. 90% raudat aivan absoluuttisesta maksimista ylipäätään varmoja ja helppoja? Minä en ole painonnostaja, mutta harjoittelussa painonnostoliikkeitä tulee paljon tehtyä, niin minulle on aivan normaalia, että maksimia testatessa esim. 90 ja 95% raudoilla tulee kämmejä, mutta se maksimi sitten tuleekin nätisti ylös. Kevyemmät saattaa nousta turhan korkealle, eikä saa haltuun, tai pyörähtää yli, tms. Tietty suoritusvarmuus ei minulla ole tietysti lähelläkään sitä, mitä oikeilla painonnostajilla. Jos minä kävisin kilpailussa, olisi se varma nosto tehtävä jollain naurettavalla 80-85% raudalla. Sitten olisi enää kaksi yritystä siihen oikeaan maksimiin. Ja hyppäys aika iso.

Tuosta SM-kilpailusta vielä: Asiaa mutkistaa vielä se, että Miikahan nosti yksin tuossa vaiheessa. Epäonnistuneen noston jälkeen on väkisin todella vähän aikaa seuraavaan nostoon ja kun korkealta alotetaan, niin korotuksilla ei paljon pysty pelaamaan. Tilanne olisi voinut olla kovin erilainen, jos tuossa vaiheessa olisi vaikka pari muuta nostajaa ollut mukana.

tokihan lähtökohta on se että reenataan niin että se suoritus/siihen keskittyminen on aina sama ja ei tulisi huolimattomuus pummeja..
maailman huipulla esim. kiinalaisilla parhaimmillaan, suorittaminen on hyvinkin konemaista, se taas tulee niistä tuhansista HYVISTÄ toistoista jolla liike vakioidaan.
http://www.youtube.com/watch?v=5PjyNVTg8no
aiheesta helvetin hyvää asiaa kertoo jenkkivalmentaja, Glenn pendlay.

toki kukaan ei ole kone ja ihminen on erehtyväinen eli joskus keskittyminen voi olla aavistuksen huonompi ja se kertaantuu sitten noston ajan uusina virheinä. esim. Steiner pummasi alkupainon 246kg olympialaisissa kun työnsi sen legendaarisen 258kg!

näitä tulee meille kuolevaisille jotka emme ole koneita kuten Naim Suleymanoglu.. :D

tokihan lähtökohta on se että reenataan niin että se suoritus/siihen keskittyminen on aina sama ja ei tulisi huolimattomuus pummeja..
maailman huipulla esim. kiinalaisilla parhaimmillaan, suorittaminen on hyvinkin konemaista, se taas tulee niistä tuhansista HYVISTÄ toistoista jolla liike vakioidaan.
http://www.youtube.com/watch?v=5PjyNVTg8no
aiheesta helvetin hyvää asiaa kertoo jenkkivalmentaja, Glenn pendlay.

toki kukaan ei ole kone ja ihminen on erehtyväinen eli joskus keskittyminen voi olla aavistuksen huonompi ja se kertaantuu sitten noston ajan uusina virheinä. esim. Steiner pummasi alkupainon 246kg olympialaisissa kun työnsi sen legendaarisen 258kg!

näitä tulee meille kuolevaisille jotka emme ole koneita kuten Naim Suleymanoglu.. :D

Montako kertaa olet onnistuneesti reenissä saanu temmattua 150 tai enemmän, sanotaan nyt viimeisen 2 kk aikana ennen kisoja? Ja sama kysymys työntöön, paljonko onnistuneita reeninostoja yli 95 % maksimityönnöstäsi? Niin kuin mainitsit kiinalaisten nostovarmuuden, niin kyllä siellä takuuvarmasti jokanen huippunostaja on niitä kisojen rautoja reeneissä tehnyt lukemattoman määrän joilla se itsevarmuus sitten kisassakin on 100 % tasolla. Sulla voimatasot on vielä reilusti edellä lajinostojen tuloksia joten pitäiskö reeneissä (varsinkin kisoihin valmistavalla kaudella) takoa niitä isoja lajinostoja vaan ihan surutta jotta paranee se "tunne" että miltä se maksimi oikeasti tuntuu.

viimeisein reilun 2 viikon aikana ennen kisoja olin temmaanu 150+ neljästi ja 145 kuusi kertaa.. vasta 2 viikkoa oltiin tehty kisakauden reeniä. sitä ennen pääpaino oli vielä kyykyissä.. ja huom, reenienkkani oli 145kg(kerran sen saanu reenissä) ennen helmikuuta..
työnnössä samassa ajassa 190kg neljä kertaa + se 196kg.

ja olet ihan asian ytimessä tuossa
pitäiskö reeneissä (varsinkin kisoihin valmistavalla kaudella) takoa niitä isoja lajinostoja vaan ihan surutta jotta paranee se "tunne" että miltä se maksimi oikeasti tuntuu
-kysymyksessä.
KYLLÄ pitäisii ja pitää :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom