Painon pudotus henkisesti vaikeata

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
En nyt parempaa paikkaa keksinyt niin laitoin tänne. Valvojat saa siirtää.
Mut asiaan.. Mulle oman painon tiputtaminen on tosi vaikeata. Ei sen takia, etten voisi olla syömättä tai en jaksaisi liikkua tarpeeksi. Se on mulle oikeastaan aika helppoa. Ongelmana on se, että en halua näyttää pieneltä, siis kutistua. Tämä on henkinen pulma, jonka yli on tosi vaikea päästä. Olen koko lapsuuteni ja alkunuoruuteni ollut kunnon kynäniska ja syöminen aina ollut todella vaikeata ja tuskan takana. Ruokahalu siis on ollut aina kohtuu huono, eikä edellenkään mikään suuri ole. Nyt parin viime vuoden aikana olen ottanu massaa aika reilusti kuitenkin lisää ja paino siinä 100kg tuntumassa(oli muuten hiton vaikeata!). Yllätys yllätys, bulkilla tuli muutakin kuin vain lihasta. Eli rasvasta haluisin eroon, mutta en haluaisi kutistua.. sillä kuitenkin tykkään enemmän tuosta henkilöstä joka tällä hetkellä näkyy peilistä, vaikka fättiäkin on. Tuntuu kivalta olla vähän muita leveämpi. Ja tykkään nähdä vaa'asta sen reilun huntin lukeman. Aina alkaa kauhistuttamaan kun meinaa mennä alle. Ehkä hieman vinksahtanutta.. :david: Kuitenkin haluisin olla kireässä kunnossa. Painoja tässä on tullut useampi vuosi jo nosteltua ja nyt olen siinä pisteessä että voima tason nostaminen on todella vaikeata. Tämä taas johtaa siihen että kropan saaminen kireäksi tällä painolla ei vain ole mahdollista. Pitäisi olla paljon vahvempi jotta pystyisi sataseen kiristämään. Nyt vaan en keksi mihin suuntaan tässä pitäisi mennä.. Roinaamaan en kyllä rupea. Rasvasta haluan eroon, mutta kuitenkin haluisin olla "iso". Kuulostanko ihan hullulta teidän mielestä..? Onko muilla vastaavia kokemuksia? Olisi kiva kuulla muidenkin tuntemuksia ja siitä millaisia valintoja olette tehneet.

Sahaa painoasi pienissä erissä alas ja ylös.Jos kerran olet tyytyväinen siihen kuvaan joka peilistä näkyy,ei ole tarvetta laihduttaa suurta määrää.Tai mistä minä tiedän kun en ole lääkärisi:)

Itsekään en ole vielä vetänyt rasvoja kovinkaan alas,olen mieluummin kesäisin "sopusuhtainen" ja talvella saa vatsa hieman höllyä.Tulevaisuuden tavoitteena olisi joskus sitten lihaksikkaampana.....laihduttaa vähemmillekin rasvoille,mutta pidän myös itsestäni hieman miehisemmän kokoisena kuin sellaisena nyljettynä oravana.

Jos siis olen ymmärtänyt oikein,niin tarkoituksesi on pitää paino nykyisessä mutta haluaisit olla lihaksikkaampi ja kireämpi.vaikea yhtälö siinä tapauksessa jos ei lihasmassaa saa lisää.Muussa tapauksessa ihan perus touhua moinen.

Mut asiaan.. Mulle oman painon tiputtaminen on tosi vaikeata. Ei sen takia, etten voisi olla syömättä tai en jaksaisi liikkua tarpeeksi. Se on mulle oikeastaan aika helppoa. Ongelmana on se, että en halua näyttää pieneltä, siis kutistua. Tämä on henkinen pulma, jonka yli on tosi vaikea päästä. Olen koko lapsuuteni ja alkunuoruuteni ollut kunnon kynäniska ja syöminen aina ollut todella vaikeata ja tuskan takana. Ruokahalu siis on ollut aina kohtuu huono, eikä edellenkään mikään suuri ole. Nyt parin viime vuoden aikana olen ottanu massaa aika reilusti kuitenkin lisää ja paino siinä 100kg tuntumassa(oli muuten hiton vaikeata!). Yllätys yllätys, bulkilla tuli muutakin kuin vain lihasta. Eli rasvasta haluisin eroon, mutta en haluaisi kutistua.. sillä kuitenkin tykkään enemmän tuosta henkilöstä joka tällä hetkellä näkyy peilistä, vaikka fättiäkin on. Tuntuu kivalta olla vähän muita leveämpi. Ja tykkään nähdä vaa'asta sen reilun huntin lukeman. Aina alkaa kauhistuttamaan kun meinaa mennä alle. Ehkä hieman vinksahtanutta.. :david: Kuitenkin haluisin olla kireässä kunnossa. Painoja tässä on tullut useampi vuosi jo nosteltua ja nyt olen siinä pisteessä että voima tason nostaminen on todella vaikeata. Tämä taas johtaa siihen että kropan saaminen kireäksi tällä painolla ei vain ole mahdollista. Pitäisi olla paljon vahvempi jotta pystyisi sataseen kiristämään. Nyt vaan en keksi mihin suuntaan tässä pitäisi mennä.. Roinaamaan en kyllä rupea. Rasvasta haluan eroon, mutta kuitenkin haluisin olla "iso". Kuulostanko ihan hullulta teidän mielestä..? Onko muilla vastaavia kokemuksia? Olisi kiva kuulla muidenkin tuntemuksia ja siitä millaisia valintoja olette tehneet.

Et kuullosta lainkaan hullulta. Tuo on kyllä tosiaan häijy tunne. Itselläni oli vuosi sitten painoa sellainen 105kg ja oli sellanen tunne, että haluan laihtua mut en tosiaan halua olla mikään tuulessa heiluva heinäseiväs. Fättiä TODELLAKIN OLI. Eli se pulma oli, että haluaa olla painava, mutta samalla haluaa olla laihempi :( Ikävä tunne. Sitten ajattelin, että nyt tosiaan otan kultaisen keskitien ja alan käymään lenkillä ja salilla niin lihakset eivät voi noin vain kadota ku niitä kuitenki rasittaa. Noh, nyt sitten vaaka tuossa sojotti 94,4 kg:n kohalla ja olo on mitä mahtavin ku saa tietää, että 10 kg ylimäärästä on tiessään. Lihakset erottuu mukavasti ja olo on parempi kuin koskaan. Vielä ois tarkotus kiristää tuonne alle 90 kg:n niin sit olen tosi tyytyväinen. Tämä oli hieman mitään sanomaton viesti, mutta toivottavasti kertoi edes jotain.

Olen myös varhaisnuoruudessani kärsinyt heiveröisyydestä. Laihduttelin itse n. vuosi sitten 101->94. Kokemukset tuosta olivat kaksijakoiset. Oli mukavaa saada (pihtimitattua) rasvaprosenttia alas ja huomata se myös peilistä, mutta toisaalta olo tuntui heikommalta ja hoikemmalta (lue laihemmalta). Myös tulokset tippuivat roimasti tuona aikana, vaikka lihasta ei pitänyt lähteä pihtimittausten mukaan nimeksikään. Nyt 96 kiloisena olenkin jälleen tienhaarassa, sillä paskaa pitäisi saada taas palamaan. Olenkin miettinyt pehmeämpää lähestymistapaa ja päättänyt yrittää vuorotella lyhyitä - ja + kausia, jolloin painon odottaisi pysyvän kutakuinkin samassa ja fläsän korvautuvan hiljalleen lihaksella.

Kuulostaa kyllä harvinaisen tutulta... Itse bulkkasin maltillisesti about kahdessa vuodessa ~20kg, ja olen hiton tyytyväinen vaa'an lukemiin -- mutta en vyötäröön! Neula pysähtyi viime viikolla 99kg:n kohdalle, mutta samalla vyötärö turposi jo metriin!

Nyt on kauhea pulma: Millä ottaa vyötäröä kapeammaksi painon juuri putoamatta? Ilmeisesti ei millään, joten viikko on nyt dieettiä takana (99kg --> 97kg, 100cm --> 97 cm). Pakko jatkaa vielä jokunen viikko, mutta kyllä tuo 100+ vielä joskus rikotaan! Kele. Tana. Tu.

"Kärsin" samasta syndroomasta vuosikaudet. Jos on mukava olla hyljemäisessä olomuodossa, niin sehän on vallan ok. Mutta jos alkaa häiritsemään, uskon että lähes kenellä tahansa onnistuneen dieetin lopputulos (tai jo ennen sitä) tuo sen verran hyvät olotilat että unohtuu se kutistumisen fiilis tyystin.
Olin todella monta vuotta nk. "vaatteet päällä iso" jos nyt en bodarimittapuulla, mutta ehkä sitten tavisnatumittapuulla (175/103 oli parhaimmillaan). Oli kiva painaa yli 100 kiloa. Rasvaa oli sitten tosiaan sen verran että metriä lähestyttiin vyötärömitassa. (Palstalta löytyy vippipuolelta vanhoja kuviakin ko.kunnosta). Monen monituiset dieetit jäi pahasti kesken juuri tuon kutistumisfiiliksen takia, eikä rasvat varmaan ikinä laskeneet alle 17 prossan!
Tämän kiteyttää dr Colker Extreme Muscle Enhancement -kirjassaan loistavasti (quottaan tätä joka paikassa..) about näin(ei sanatarkka, ulkomuistista):
"If you find that your waist constantly stretches over 36 inches and you sometimes need to open the top button of your pants to let the flab-alanche hang out, you may have won a price and you don't even know it. You might actually be a blue-ribbon bodybuilding pig! Head out to a local country fair and see if you can make it to the podium."

Jossain vaiheessa sitten tajusin että vaatteitta näytän vain tukevalta kaverilta joka kenties on joskus käynyt salillakin tai sitten vain nostellut hevosia ja heinäpaaleja - otin monivuotisprojektin jolla hilasin aluksi maltillisella dieetillä pitkällisesti, myöhemmin syklittelemällä miinus/ylläpitokaloreita jne jne. Pudotin parin vuoden aikana vajaat 20 kiloa, sittemmin syklitellyt mietoa plussaa, mietoa miinusta ja sittemmin mietoa plussaa ja syklistä ketogeenista (Bodyopus) erona "vanhaan" se, että se rasvaprosentin sahausväli on vähintään 5% aiempaa alempana ja olo vastaavasti parempi.
Dieetin jälkeen myös se kroppa toimii ihan eri tavalla (olettaen että yhtään järkevästi toteutettu) ja kerää sitä lihasta vallan innokkaasti - ja jos ei ylibulkkaa ja peitä sitä kaikkea saman tien paksun blubberin alle, jää siitä seuraavankin dieetin jälkeen varmasti jotain käteen.

Eli: jos yhtään häiritsee, dieetti palkitsee. Jos ei, niin happily off on joillekin ja joskus ihan mukava olotila sekin.

edit: muuten aikamoinen fiilis oli joskus 85kg painossa sovitella noita 100+ kg farkkuja jalkaan. Pellehousuilta näyttivät ja meni päälle vetämällä, avaamatta nappeja.

Pudotin parin vuoden aikana vajaat 20 kiloa, sittemmin syklitellyt mietoa plussaa, mietoa miinusta ja sittemmin mietoa plussaa ja syklistä ketogeenista (Bodyopus) erona "vanhaan" se, että se rasvaprosentin sahausväli on vähintään 5% aiempaa alempana ja olo vastaavasti parempi.

Mitä olet mieltä tavasta, jossa esimerkiksi 6-viikkoisten treenisyklien kaksi ensimmäistä viikkoa vedetään miedosti miinuksilla, 3 seuraavaa plussalla ja viimeinen väliviikko ylläpidolla? Ehtiikö kroppa tuon kahden ensimmäisen viikon aikana polttaa rasvaa vai onko suurin osa kärynneestä painosta nestettä?

Kiitos kannustuksesta S225T! Ehkä se vyötärön kavennus tosiaan kannattaa. (Tostahan saikin samalla hyvän mitan minkä alle on päästävä...)

Tähän tilanteeseen suosittelisin dieettaamista sykleillä, eli esim 2-3 vkoa -500 kcal ja sitten 1 vko +500 kcal, sopisi tilanteeseesi mielestäni kohtuu hyvin :)

Kannattaa pohtia ja selvittää itselle kuinka lujasti se itsetunto on sidoksissa siihen isoon kokoon ja mitä asialle voisi tehdä. Tässä on jälleen yksi merkittävä haittapuoli sikabulkeille.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mitä olet mieltä tavasta, jossa esimerkiksi 6-viikkoisten treenisyklien kaksi ensimmäistä viikkoa vedetään miedosti miinuksilla, 3 seuraavaa plussalla ja viimeinen väliviikko ylläpidolla? Ehtiikö kroppa tuon kahden ensimmäisen viikon aikana polttaa rasvaa vai onko suurin osa kärynneestä painosta nestettä?

Riippuu vähän kuinka kovilla plussilla ajattelit vetää - periaatteessa kuulostaa ihan hyvältä, mutta jos plussia on rankasti, kerryttänee fläsää turhan paljon, helposti säädettävissä kun on muutaman rundin vetänyt noin.
Se hyvä tuossa on että jos treenit kovenee tuossa viikkojen myötä, voi sen 2 viikkoa vetää reilummillakin miinuksilla jolloin treeni vielä "kestää" sen, eikä lihaskatokaan pääse vielä yllättämään.

Kiitos vastanneille =)

Tähän tilanteeseen suosittelisin dieettaamista sykleillä, eli esim 2-3 vkoa -500 kcal ja sitten 1 vko +500 kcal, sopisi tilanteeseesi mielestäni kohtuu hyvin :)

Tätä syklittämistä vähän jo harkitsinkin. Kaloreiden laskeminen on tosin hieman hankalaa jatkuvasti. Jos miettii painon tiputtamista ja nostamista kiloissa, niin mikäköhän olisi riittävä sahausväli? Esim. kahdessa viikossa kaksi kiloa pois ja seuraavalla kilo takaisin..? Itselläni paino viikon aikana muutenkin heittelee kilon tai pari, joten tämä saattaa hieman hankaloittaa laskuja. Entä jos vetää kuukauden miinuksella ja sitten pari viikkoa plussalla? Tällöin paino ehtisi vakiintua vähän paremmin, ja muutokset olisivat varmaan muutakin kuin vain nestettä. Niin ja vielä sellainen asia, että kannattaako treenata eri tavalla kun on + tai - kierrossa? Tällä hetkellä vetelen kolmijakoisella ja vaihtelen viikon välein toistomääriä 6, 10, 14 ja alusta. Eli kannattaako plussalla esim. vetää raskaampaa treeniä tai vastaavaa?

Tätä syklittämistä vähän jo harkitsinkin. Kaloreiden laskeminen on tosin hieman hankalaa jatkuvasti. Jos miettii painon tiputtamista ja nostamista kiloissa, niin mikäköhän olisi riittävä sahausväli? Esim. kahdessa viikossa kaksi kiloa pois ja seuraavalla kilo takaisin..? Itselläni paino viikon aikana muutenkin heittelee kilon tai pari, joten tämä saattaa hieman hankaloittaa laskuja. Entä jos vetää kuukauden miinuksella ja sitten pari viikkoa plussalla? Tällöin paino ehtisi vakiintua vähän paremmin, ja muutokset olisivat varmaan muutakin kuin vain nestettä. Niin ja vielä sellainen asia, että kannattaako treenata eri tavalla kun on + tai - kierrossa? Tällä hetkellä vetelen kolmijakoisella ja vaihtelen viikon välein toistomääriä 6, 10, 14 ja alusta. Eli kannattaako plussalla esim. vetää raskaampaa treeniä tai vastaavaa?

Kaloreiden laskeminen on helppoa kun on hyvät työkalut, myös ravintoainejakauma pysyy helposti halutussa haarukassa:
http://www.kalorilaskuri.fi

Jos syöt -500 kcal kolme vkoa, ja viikon +500, niin teoriassa kokonaispainovaihtelu on -1kg/kuukaudessa.

Treenata kannattaa kovaa ainakin miinuksilla jolloin ehkäiset lihasten purkua tehokkaammin. Plussille kun siirryt niin voit vaikka vähän höllätä, jotta jaksat sitten taas painaa lujaa kun on miinukset päällä.

Tämä sama ongelma on myös toiseen suuntaan. Kun on joskus ollut timmissä kunnossa, niin siitä kunnosta haluaa pitää koko ajan kiinni. Pienetkin painonnousut herättävät dieettiajatuksia. Vaikea yrittää kasvattaa lihasta, kun muutaman kilon nousun jälkeen kunto alkaa huomattavasti pehmentyä ja mieli halajaa taas dieetille.

Melkein paras tapa painon pudotuksessa on heittää vaaka romukoppaan ja tarkkailla kuntoa ainoastaan peilin kautta (edellyttää tietty sen, että osaa pudottaa painoa ilman vaakaa). Kyllä se kiristyvä ulkomuoto lisää motivaatiota, vaikka treenipainot vähän tippuisivatkin.

No niin, ota nyt sitten naisväestä selvää... Vajaa kaksi vuotta olen kuullut naljailua jotta "eikö se massakausi ikinä lopu?" -- ja sitten kun on kaksi viikkoa dieetillä, niin sanotaankin "lopeta jo!"

Noh, lopetetaan sitten! Ihmeen hyvin tuo tehosikin. (99kg --> 95kg, 100cm --> 95cm, varmaankin alussa oli jotain turvotusta?) Nyt pääsee taas kasvattamaan hillitysti tuota massaa, sata kiloa nyt vaan on rikottava! En ole hakemassakaan mitään sixpack-kuntoa, vaan olisin mielelläni iso. Big-o-rexia siis vaivaa pahan kerran...

Aloitusposti oli suoraan kuin minun päästäni! Mutta asiaan, mikähän olisi tilanteessani järkevin ratkaisu, eli: Harrastan painia ja kilpakausi alkaa kohta, painosarjani on 76 kiloa, tällä hetkellä painoni on jotain 78 eli ei ole hätää. Mutta ongelmani liittyy rasvaprosentin pudottamiseen, mitat on 176/78 ja rasvat jotain 15-18%, haluaisin tiputtaa rasvat jonnekkin 10 prosenttiin, mutta vaatisiko se että paino putoaisi jopa 70 kilon alle sekä sen että minusta tulisi jopa kynäniska?

Olen kehooni oikeastaan tyytyväinen, olen monta ikäistäni rotevampi/harteikkaampi mutta haluaisin tosiaan pikkuisen rasvaprosenttia pienemmäksi ja myös kasvattaa lihaksia, nyt olen ollut noin kuukauden dieetillä ja paino on pudonnut pääosin rasvana 82 kilosta tähän 78 kiloon, vaikka vyötärönympärys ei ole mittanauhan mukaan juurikaan kaventunut, itse huomaan että rasvaakin on lähtenyt.

Joten probleema onkin kannattaako tiputtaa painoa/rasvaa johonkin 70 kiloon, ja sitten yrittää punttaamalla kasvattaa painoa suurimmaksi osaksi lihaksin siihen 76 kilon sarjaan? Anteeksi sekava viesti mutta en keksi miten sanoisin selkeämmin, toivattavasti pointti tuli selväksi, kiitos.

Aloitusposti oli suoraan kuin minun päästäni! Mutta asiaan, mikähän olisi tilanteessani järkevin ratkaisu, eli: Harrastan painia ja kilpakausi alkaa kohta, painosarjani on 76 kiloa, tällä hetkellä painoni on jotain 78 eli ei ole hätää. Mutta ongelmani liittyy rasvaprosentin pudottamiseen, mitat on 176/78 ja rasvat jotain 15-18%, haluaisin tiputtaa rasvat jonnekkin 10 prosenttiin, mutta vaatisiko se että paino putoaisi jopa 70 kilon alle sekä sen että minusta tulisi jopa kynäniska?

Raaka herätys... Olet kynis olit sitten 70 tai 78kg tuolla pituudella ja rasvaprosentilla! Joten älä murehdi. Siitä vaan dietille, joskus sitten voit alkaa lihottaa jos tekee mieli.

heh.. samaa ropleemaa täälläki! ei huvita tiputtaa painoa alle 80, 8 viikkoa +300 ja 2 viikkoa -800 oon vetäny melko pitkään ja rasva% noussu vain noin 3%. eli syklitys toimii loistavasti!

Jepjep, omallakin kohdalla samaa ongelmaa oli ennen dieetin alottamista..Eli alotin dieetin vähän yli 2 vko:a sitten. Paino on laskenut 109,6-->108--->107, sekä mahan ympärys 106-->104--->102. Eli omasta mielestäni hyvin on lähtenyt käyntiin, itseasiassa mulla ei oo ollut edes nälkä noitten ekan parin päivän jälkeen. Eli ruokaakin oon syönyt ihan hyvin, ainoo mikä on eronnut se että syön aika tarkasti proteiinia ja en nopeita hiilareita paitsi treenin jälkeen..

Eli jos lähtee dieetille, niin kyllä pian huomaa että se kannattaa..Itselläkin on aistittavissa jo hyviä muutoksia:).

heh.. samaa ropleemaa täälläki! ei huvita tiputtaa painoa alle 80, 8 viikkoa +300 ja 2 viikkoa -800 oon vetäny melko pitkään ja rasva% noussu vain noin 3%. eli syklitys toimii loistavasti!
Totaalinen off-topic (pahoittelen!) mutta oletko balkanilta? Vai mistä moinen nicki?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom