Painijoiden painonpudotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D.Yates
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitäs mieltä olette tästä painijoiden ja miksei muidenkin painoluokallisten lajien painonpudotuksesta? Päivän aamulehti kertoi miten Juha Ahokas tiputti kolmessa päivässä 8kg ja viimeisen puolentoista päivän aikana 4.5kg. Jotenkin ei tuntuisi olevan järki mukana touhussa. Juhallakin näyttäisi fläsää olevan sen verran että varaa tiukentamiseen olisi siltä puolelta. Tuona aikana ei syöty kiinteää ruokaa ja nestettäkin säännösteltiin. Tuossa lienee pakostakin jo muutama kilo lihasta lähteneiden joukossa. Palautuuko tuosta mitenkään parissa päivässä tankkaamalla ennalleen?

miten ihmeessä tuon jälkeen voi vetää jonkun turnauksen läpi. mun mielestä ihan älytöntä, että mennään laskettelupuku päällä saunaan ja hypitään siellä narua kaksi tuntia. siin palaa kaikki ja ei varmasti jää kisaa varten paukkuja.

polttakaa ylimääräinen reilusti ennen kisaa.

kaverini, joka myös on painija noissa kevyemmissä sarjoissa, kertoi kovimpien kilojen tippumisten tapahtuen maaten jätesäkissä saunan ylälauteilla. tyttöystävä kuulemma kävi minuutin välein heittämässä vähän vettä kiukaalle.

tuntuu melko hurjalta että mies joka normaalisti painaa alle 70kg joutuu noin kärsimään. on varsin ymmärrettävää että yli 100 kiloinen mies tiputtaa kilon jos toisenkin, mutta noissa pienemmissä kiloissa saattaa muutamakin kilo olla työn takana!

edit:typoa perkele

onhan toi aikalailla energiavarastoja yms. tuhlaavaa touhua. nesteestähän se lähtee pääasiassa ja punnituksen jälkeen saa sitten lipittää sen kun kerkiää. kai se hieman lajin perinteisiinkin liittyy, että sarjaan vedetään paino vasta mahdollisimman myöhään. ei tossa viikossa esim. voimat minnekään häviä, jos on puoli vuotta kisoihin treenattu. ongelmat tulee energiatalouden puolella.

NP_NG sanoi:
miten ihmeessä tuon jälkeen voi vetää jonkun turnauksen läpi. mun mielestä ihan älytöntä, että mennään laskettelupuku päällä saunaan ja hypitään siellä narua kaksi tuntia. siin palaa kaikki ja ei varmasti jää kisaa varten paukkuja.

Nyt taitaa olla tietoo hiukan liikaa... Ihan hyvin noi painijat on pärjänneet vaikka ei NP_NG oo valmentamassa, ainakaan toivottavasti.

Ja se puntari on edellisenä iltana, että aika hyvin kerkee tankata. :david:

Uusin urheilulehti kertoi juttua eräästä painijasta, joka vuoden 2002 aikana veti läpi raskaan dietin 17 kertaa. Hän paini Saksassa 66 kiloisissa, ja normaali elopaino oli 74-76 kiloa. Nuo on kyllä ihmeellisiä tarinoita tuosta laihduttamisesta, tunnen itsekkin pari painijaa. Miten ihmeessä tuollaisen saunomis-ruljanssin jälkeen jaksaa vielä painia?!

Mantu sanoi:
Uusin urheilulehti kertoi juttua eräästä painijasta, joka vuoden 2002 aikana veti läpi raskaan dietin 17 kertaa. Hän paini Saksassa 66 kiloisissa, ja normaali elopaino oli 74-76 kiloa. Nuo on kyllä ihmeellisiä tarinoita tuosta laihduttamisesta, tunnen itsekkin pari painijaa. Miten ihmeessä tuollaisen saunomis-ruljanssin jälkeen jaksaa vielä painia?!

Kaikille sama ja puntari edellisenä iltana, kerkee tankata hyvin illan ja yön ja aamuna aikana..

teri sanoi:
Nyt taitaa olla tietoo hiukan liikaa... Ihan hyvin noi painijat on pärjänneet vaikka ei NP_NG oo valmentamassa, ainakaan toivottavasti.
:

Niinpä. Eiköhän ne mieti aika tarkkaan mihin sarjaan menevät painimaan. Yli-Hannukselakin on paininut sillon tällön hyvällä menestyksellä 84 kg:n sarjassa vaikka normaalisti (arvokisoissa) painii 74 kg:ssa. Voima/painosuhdehan siinä pitää optimoida.

Yli-Hannukselahan alkoi pärjäämään heti kun vaihtoi 68:sta 74 kiloisiin. Eli ylenmääräinen painokikkailu ei välttämättä näyttäisi kannattavan. Nykyisin näköjään sarja on jo usein 85kg.

teri sanoi:

Ja se puntari on edellisenä iltana, että aika hyvin kerkee tankata. :david:
katsoin kyseisen tiedon ruotsalaisesta dokumentista

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
NP_NG sanoi:
katsoin kyseisen tiedon ruotsalaisesta dokumentista

No sehän selittääkin sitten kaiken. :)

Tulee myös harrasteltua tiputtamista vaativaa lajia. 10% painosta tippuu mullakin aika nätisti parissa päivässä. Semmoinen 12-15h siinä on sitten aikaa imeä nestettä takaisin, mikä riittää hyvin. Tosin seuraavalla kerralla ajattelin kyllä tiputtaa vähän rasvaakin pois kk:n ajan.

Jos ei tiputa painoa (alempaan sarjaan), niin tasoitusta muille antaa.

Muutaman kilon pikadieetti parissa päivässä voi kuulostaa hurjalta, mutta ei se nesteistä tiputtaminen nyt niin ihmeellistä ole. Se on vain olennainen osa urheilua joissa kilpaillaan eri painoluokissa.
Jos ei asiasta mitään tiedä niin ei ehkä pitäisi hirveästi taivastella.. :nolo:

"polttakaa ylimääräinen reilusti ennen kisaa."
:lol2: hyvä neuvo.. ja kertoo juuri miten paljon sinä tästä(kin) asiasta tiedät..

aidan sanoi:
:lol2: hyvä neuvo.. ja kertoo juuri miten paljon sinä tästä(kin) asiasta tiedät..
olenko sanonut olevani painija?

mun korvaan ja varmasti monen muunkin tuo kommenttini kuulostaa suhtkoht järkevältä. ihan varmasti olisi paremmassa kunnossa jos pistäisi itsensä kisapainoon reilusti ennen kisaa. toi on mielestäni jopa fakta.

onko tää vittuilua varten, häh?!

NP_NG sanoi:
...ihan varmasti olisi paremmassa kunnossa jos pistäisi itsensä kisapainoon reilusti ennen kisaa. toi on mielestäni jopa fakta.
Epäilen kyllä, että energiavarastot ovat paremmin täynnä, kun on vain nesteistä tiputettu vähän ennen kilpailua. Pitkällä dieetillä energiat voivat olla vähissä tai ainakin tuntua siltä.

Pieni nestepainonpudotus vain lisää henkistä suorituskykyä, kun sen nesteen saa takaisin.

NP_NG sanoi:

mun korvaan ja varmasti monen muunkin tuo kommenttini kuulostaa suhtkoht järkevältä. ihan varmasti olisi paremmassa kunnossa jos pistäisi itsensä kisapainoon reilusti ennen kisaa. toi on mielestäni jopa fakta.

Käy kuumana....

Muistanko väärin vai olitko itse harrastanut nyrkkeilyä? Eikös siinäkin oo aika kovat vedot sarjaan pääsyn takia. Jos et oo harrastanu, niin sori vaan.

NP_NG sanoi:

Älä nyt hermostu. Et ole sanonut olevasi painija, mutta olet kertonut harrastaneesi nyrkkeilyä/olet kamppailulajifoorumin mode/annat ymmärtää tietäväsi näistä asioista > nouvot asiantuntevalta vaikuttaen. Ensin oletin, että olisit myös kilpaillut. Mutta sori, olin väärässä, my bad.

Ja tuosta kisapainosta. Kyllä suurin osa painijoista, nyrkkeilijöistä jne. (varsinkin ahkerasti kilpailevat) ovat kovan harjoittelun takia aika pienillä rasvoilla läpi kilpailukauden. Ennen kilpailuja tuosta "normaalipainosta" on vain helpompaa tiputtaa muutama kilo pelkästään hikoilemalla kuin vetämällä pitkää dieettiä joka jo haittaisi harjoittelua/palautumista. Parin päivän syömättömyys, saunominen ym. ei haittaa turnauksen/matsin läpiviemistä jos painontiputuksen tekee oikein ja/tai siitä on jo kokemusta.

Tokihan ideaalitilanne olisi jos ei tarvitsi tiputella painoa ollenkaan. Mutta koska muut niin tekevät, niin ei turhaa tasoitusta kannata antaa. Tai ei ainakaan minun mielestäni.

_

NP_NG sanoi:

NP_NG sanoi:
ihan varmasti olisi paremmassa kunnossa jos pistäisi itsensä kisapainoon reilusti ennen kisaa. toi on mielestäni jopa fakta.

Ja ammatikseen painivat ja valmentavat eivät tajua tästä hommasta mitään, niinkö?!

Itse asiassa pointtina ei ole olla painorajalla silloin kun ollaan matolla. Ahokas esimerkiksi painaa kilotolkulla yli rajan silloin kun painii, punnitus on eri asia. Jos paino olisi rajalla hyvissä ajoin, ei niitä kiloja saisi nopeasti kroppaan takaisin.

Tuo nopea nesteiden ottaminen kroppaan takaisin vie muuten aika lailla erottuvuutta lihaksista. Siksi saattaa näyttää, että kropassa olisi enemmän rasvaa kuin onkaan.

tässä nyt on mennyt jotenkin rasvanpoltto ja nesteentiputus sekaisin. ja mun ei ole ikinä tarvinnut painoa tiputtaa kun olen aina ollut "vihreällä alueella". ja toi mun oma näkemys oli vain oma näkemys. piste.

mun keskustelu tästä aiheesta loppui.

NP_NG sanoi:
tässä nyt on mennyt jotenkin rasvanpoltto ja nesteentiputus sekaisin. ja mun ei ole ikinä tarvinnut painoa tiputtaa kun olen aina ollut "vihreällä alueella". ja toi mun oma näkemys oli vain oma näkemys. piste.

mun keskustelu tästä aiheesta loppui.

"vihreällä alueella" tarkoittaako toi ettet ole ikinään kilpaillu? Eli oot harrastanu kuntonyrkkeilyä. ;)

Pakko kokeilla jos vastaisit vielä...

Suositut

Back
Ylös Bottom