Painijoiden painonpudotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D.Yates
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
teri sanoi:
"vihreällä alueella" tarkoittaako toi ettet ole ikinään kilpaillu? Eli oot harrastanu kuntonyrkkeilyä. ;)

Pakko kokeilla jos vastaisit vielä...
harrastin kilpanyrkkeily tasolla, mutta seuran "intensiivittömyyden" takia, en päässyt kisoihin. myös se että sain useita loukkaantumisia, sekä treenasin monta kertaa ylikuntoon, joten se vaikutti kovasti. vaihdoin seuraa, mutta kiinnostus lopahti.

se siitä.

NP_NG sanoi:
mun ei ole ikinä tarvinnut painoa tiputtaa kun olen aina ollut "vihreällä alueella".

Eli olet antanut tasoitusta pysyttelemällä siinä painoluokassa johon normaalipainossasi kuulut. Sulla on varaa matsata kevyemmässä painoluokassa nykyisellä painollasi käyttämällä nesteet alhaalla punnituksessa.

Painijoiden painonpudotukset on tosiaan ihan omaa luokkaansa. On myös muita painoluokkalajeja, kuten vaikkapa judo, jossa pudotukset eivät (yleensä) ole läheskään samaa luokkaa.

Onko painissa muuten aina käytäntö se, että puntari on edellisenä iltana? Tilannettahan muuttaa aika paljon se, jos puntari on samana aamuna esim. vain pari tuntia ennen kisaa. Silloin ei pysty/kannata ihan niin paljon pudottaa nesteistä.

Painijoillahan on runsaasti kokemusta ja tietoa painonpudotuksesta, joten suuretkin pudottelut on mahdollisia. Aikaa myöten oppii tuntemaan oman kroppansa ja paljonko pystyy pudottamaan ilman että voimat lähtee. Jos (lajissa kuin lajissa) ei itse ole paljon kilpaillut, ei kannata aluksi yrittää kovin kunnianhimoisia painonpudotuksia, koska siitä tulee vaan ylimääräinen stressitekijä kilpailuun valmistauduttaessa (mahdunko sarjaani, jääkö koko kisat väliin, jne.).

Jos taas kropassa on massaa yhden nalleahokkaan verran, niin kannattaa kyllä harkita että josko ottais pidemmällä aikavälillä vähän läskiä pois niin ei tarttis tiputella kisoihin niin paljon. Mutta toisaalta Juha Ahokkaan painonpudotukset osaa parhaiten hän itse. Monilla painijoilla painonpudotus on varmaan olennainen osa kilpailuun valmistautumista ja oikeaan fiilikseen pääsemistä. Ja painoluokkalajeissa nuori ja kasvava urheilija joutuu vähän koko ajan hakemaan sitä oikeaa sarjaa kilpailu-uran edetessä.

NP_NG sanoi:
harrastin kilpanyrkkeily tasolla, mutta seuran "intensiivittömyyden" takia, en päässyt kisoihin. myös se että sain useita loukkaantumisia, sekä treenasin monta kertaa ylikuntoon, joten se vaikutti kovasti. vaihdoin seuraa, mutta kiinnostus lopahti.

se siitä.

Laakinko harkoissa olet käynyt vai minkä seuran?

reino sanoi:
Painijoiden painonpudotukset on tosiaan ihan omaa luokkaansa. On myös muita painoluokkalajeja, kuten vaikkapa judo, jossa pudotukset eivät (yleensä) ole läheskään samaa luokkaa.

Onko painissa muuten aina käytäntö se, että puntari on edellisenä iltana? Tilannettahan muuttaa aika paljon se, jos puntari on samana aamuna esim. vain pari tuntia ennen kisaa. Silloin ei pysty/kannata ihan niin paljon pudottaa nesteistä.

Painijoillahan on runsaasti kokemusta ja tietoa painonpudotuksesta, joten suuretkin pudottelut on mahdollisia. Aikaa myöten oppii tuntemaan oman kroppansa ja paljonko pystyy pudottamaan ilman että voimat lähtee. Jos (lajissa kuin lajissa) ei itse ole paljon kilpaillut, ei kannata aluksi yrittää kovin kunnianhimoisia painonpudotuksia, koska siitä tulee vaan ylimääräinen stressitekijä kilpailuun valmistauduttaessa (mahdunko sarjaani, jääkö koko kisat väliin, jne.).

Jos taas kropassa on massaa yhden nalleahokkaan verran, niin kannattaa kyllä harkita että josko ottais pidemmällä aikavälillä vähän läskiä pois niin ei tarttis tiputella kisoihin niin paljon. Mutta toisaalta Juha Ahokkaan painonpudotukset osaa parhaiten hän itse. Monilla painijoilla painonpudotus on varmaan olennainen osa kilpailuun valmistautumista ja oikeaan fiilikseen pääsemistä. Ja painoluokkalajeissa nuori ja kasvava urheilija joutuu vähän koko ajan hakemaan sitä oikeaa sarjaa kilpailu-uran edetessä.

Yleensä suurimmissa painikilpailuissa punnitus on päivää ennen kilpailun alkua, mutta nykyään pyritään liiallista painon pudotusta ehkäisemään järjestämällä punnitus samalle päivälle kuin kilpailut.
Todellakin painijoilla on paljon kokemuksia painonpudotuksesta. SM tasolla painiva nuori mies voi joutua laihduttamaan 3x6kg 2 kuukauden sisällä (3x6 = 3 kilpailut joista kuhunkin on laihdutettava 6kg). Tuo kuusi kiloa on tosin aika pieni pudotus, mutta mitä korkeammalle mennään sen isompia painonpudotukset ovat.
Mitä taas tulee tuohon pidemmällä aika välillä läskien pudotteluun niin suurimmalla osalla kovan tason painijoilla ei tuota ylimääräistä rasvaa juurikaan ole missään vaiheessa harjoituskautta, ja tekeepä laihdutuksen mitenpäin vain, niin aina pari vikaa päivää saa juosta helteessä toppatakki ja pipo päällä, sekä tarkkailla veden juontia.

NP_NG sanoi:

se siitä.

Onko se kilpanyrkkeilyä jos ei käy kisoissa. Olenko kilpakehonrakentaja vaikka en ole koskaan käynyt kisoissa? :eek:

teri sanoi:
Onko se kilpanyrkkeilyä jos ei käy kisoissa. Olenko kilpakehonrakentaja vaikka en ole koskaan käynyt kisoissa? :eek:
tarkoitin, että treenasin nyrkkeilyä kilpaillakseni.

mikä tenttituokio tämä nyt on? :down: :zzzz: :offtopic: :kakka: :wall:

NP_NG sanoi:
miten ihmeessä tuon jälkeen voi vetää jonkun turnauksen läpi. mun mielestä ihan älytöntä, että mennään laskettelupuku päällä saunaan ja hypitään siellä narua kaksi tuntia. siin palaa kaikki ja ei varmasti jää kisaa varten paukkuja.

polttakaa ylimääräinen reilusti ennen kisaa.

itse kymmeniä 2-7 päivän tiukkoja diettejä vetäneenä voin kertoa, että aivan hyvin jaksaa vetää turnaukset läpi ja voittaakin vielä. mulle ainakin on sopinut aina tollaiset lyhyet painon tiputukset kuin joku kuukausien dietti joka vetää voimat ihan finaaliin. kilpailukaudella on kisoja sen verran paljon että dietillä pitäis olla kuukausia koko ajan ja se ei kyllä onnistu jos haluat treenata kovaa ja menestyä.

Suositut

Back
Ylös Bottom