Mikakinlie
Banned
Eihän tuo nyt välttämättä törkeänä pahoinpitelynä mene.Stromba: Sinänsä pidän sovittelua parempana kuin käräjillemenoa, mutta ihmettelen sitä, että miten törkeän pahoinpitelyn voi sopia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän tuo nyt välttämättä törkeänä pahoinpitelynä mene.Stromba: Sinänsä pidän sovittelua parempana kuin käräjillemenoa, mutta ihmettelen sitä, että miten törkeän pahoinpitelyn voi sopia?
kannattaa kysyä myös syyttäjän kanta asiaan, että nostaako syytteen, jos sovitte asian ja maksat asianmukaiset korvaukset asianomistajalle.
Kaikki asiaomaisten väliset sovinnot otetaan huomioon, vaikka korvauksia tms. ei pyydettäisi/maksettaisi. Syyttäjä voi jättää syytteen nostamatta ja tuomioistuin voi jättää rangaistuksen tuomitsematta jos juttu on sovittu tai sovitaan vaikka itse käsitelyssä. Sillä kenen toimesta, maksetaan jotain tms. ei ole väliä, kunhan sovinto on saavutettu.Juurikin näin. Lisäksi kannattaa huomioida, ettei rikosten sovittelua hoideta asianajajien toimesta, vaan sovittelutoimistot ovat erikseen. Sovittelusta ei peritä maksua ja käsittääkseni vain sovittelutoimiston tekemät sovittelusopimukset otetaan huomioon syyttäjän toimesta. Kannattaa muistaa ettei virallisesti laadittu sovittelusopimuskaan sido syyttäjää, eli syyttäjä voi halutessaan nostaa syytteen teosta sopimuksesta huolimatta pl. asianomistajarikokset.
Kaikki asiaomaisten väliset sovinnot otetaan huomioon, vaikka korvauksia tms. ei pyydettäisi/maksettaisi. Syyttäjä voi jättää syytteen nostamatta ja tuomioistuin voi jättää rangaistuksen tuomitsematta jos juttu on sovittu tai sovitaan vaikka itse käsitelyssä. Sillä kenen toimesta, maksetaan jotain tms. ei ole väliä, kunhan sovinto on saavutettu.
Juu, siis tuohan ei ole mitenkään ihmeellistä, että jos vahinkoa ei voida arvioida niin voidaan jättää tavallaan auki tuo korvausasia. On esim. mahdollista jos mennään oikeuteen, että käsitellään pelkästään rikosoikeudellinen puoli erikseen ja jäljempänä erillisessä siviiliprosessissa käsitellään korvausasia. Tietenkin yleinen käytäntö ja pyrkimys on, että molemmat käsitellään samalla mutta tietenkin on järkevää arvioida vahinko vasta sitten, kun sen vaikutukset ovat kokonaisuudessaan tiedossa.Vähän kuitenkin tuo "mahdollisuus hakea lisäkorvauksia myöhemmin" saattaa olla aika mielenkiintoinen puoli asiassa, eli lähinnä millainen sopimus asiasta on tarkoitus laatia ja kenen toimesta? Kuka arvioi mahdolliset myöhemmät haitat ja mikä on kohtuullinen aika, jolloin nuo haitat on todettavissa? Kannattanee sopimuksessa jo ennakoida tuokin puoli mahdollisine korvaussummineen jo ennakolta, ettei tarvitse riidellä myöhemmin.
edit: Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että tuo sopiminen/sovittelu olisi parempi hoitaa sovittelutoimiston välityksellä kuin asianomistajan avustajan. Sovittelija kuitenkin lähtökohtaisesti on puolueeton henkilö.
älkää ikinä maksako käräjäoikeuden päättämiä korvaus vaatimuksia vaan odottakaa että valtionkonttori maksaa ne ensin uhrille. voi säästää tuhansia euroja
.
Niin siis jos on luottotiedot valmiiksi menneet ja jos ei ole tuloja mistä ulosmitata. Eli toisin sanoen jos on joku paska pummi eikä meinaa koskaan mennä töihin niin silloinhan voi jättää muutkin laskut ym. maksamatta.älkää ikinä maksako käräjäoikeuden päättämiä korvaus vaatimuksia jos ne tuntuu kohtuuttomilta, vaan odottakaa että valtionkonttori maksaa ne ensin uhrille. voi säästää tuhansia euroja koska valtionkonttori ei ole sidottu käräjäoikeuden päättämiin korvauksiin. mm kivun ja säryn osalta. valtionkonttori voi kohtuullistaa korvaukset inhimillisille tasolle. uhrin kannalta tietysti ikävää ettei saa ahnehtimistaan rahoistaan kuin murto-osan.
ja mitä tähän kyseiseen tapaukseen tulee niin yrittäisin tinkiä ja sanoisin että olen valmis maksamaan lääkäri ym kulut ja kivusta ja särystä 500e eli tonni kouraan. mutta jos ei siihen suostu vaan haluaa tuon sanomansa niin ei tuokaan ole paha hinta. eli tinkiä kannattaa.
Elikkäs, ~3 kk. takaperin iskin erästä miestä ravintolassa tuopilla päähän
ne menee vasta sitten ulosottoon jos et valtionkonttorille maksa tai ainakin aikoinaan on mennyt. nyt puhutaan siis kivuista ja säryistä tulevista kuluista.Niin siis jos on luottotiedot valmiiksi menneet ja jos ei ole tuloja mistä ulosmitata. Eli toisin sanoen jos on joku paska pummi eikä meinaa koskaan mennä töihin niin silloinhan voi jättää muutkin laskut ym. maksamatta.
no jos sinä joutuisit jotain lyömään itsepuolustukseksi ja tällä hyökkääjällä menisi hammas poikki ja horjahtamisen takia nilkka vääntyisi pahasti niin olisitko valmis mukisematta maksamaan kivusta ja särystä 5-7ke. minä en ainakaan. minusta se ei ole kohtuullista. tollasen summan valtionkonttori helposti pyöräyttää sinne 1,5-2ke suuruiseksi joka on inhimillisempi korvaus. tietysti nuo on tapauskohtaisia.Mukavaa että näin opastetaan känniääliöitä ja maksetaan heidän spedeilynsä yhteisillä verovaroilla, hieno juttu. Tämähän onkin koko systeemin tarkoitus.
EDIT: korjattu versio kuulostaa paremmalta :kippis1:
ne menee vasta sitten ulosottoon jos et valtionkonttorille maksa. nyt puhutaan siis kivuista ja säryistä tulevista kuluista.
no jos sinä joutuisit jotain lyömään itsepuolustukseksi ja tällä hyökkääjällä menisi hammas poikki ja horjahtamisen takia nilkka vääntyisi pahasti niin olisitko valmis mukisematta maksamaan kivusta ja särystä 5-7ke. minä en ainakaan. minusta se ei ole kohtuullista
Siis valtiokonttoriltahan sitä korvausta ei ole edes pakko hakea joten kyllä ne luottotiedot saa menemään vaikka valtiokonttori tarvittaessa maksaakin. Eli voi tehdä niin, että ensikisi hankkii tekijälle merkinnän ja tämän jälkeen hakee valtiokonttorilta korvausta. Ja vaikka valtiokonttori ei kaikkea maksaisikaan niin ylijäämää voi edelleen hakea tekijältä. Valtiokonttorihan ei muuta tuomiota vaan maksaa sen minkä se itse katsoo kohtuulliseksi eikä se mitenkään voi vapauttaa tekijää tuomitusta summasta.ne menee vasta sitten ulosottoon jos et valtionkonttorille maksa tai ainakin aikoinaan on mennyt. nyt puhutaan siis kivuista ja säryistä tulevista kuluista.
no jos sinä joutuisit jotain lyömään itsepuolustukseksi ja tällä hyökkääjällä menisi hammas poikki ja horjahtamisen takia nilkka vääntyisi pahasti niin olisitko valmis mukisematta maksamaan kivusta ja särystä 5-7ke. minä en ainakaan. minusta se ei ole kohtuullista. tollasen summan valtionkonttori helposti pyöräyttää sinne 1,5-2ke suuruiseksi joka on inhimillisempi korvaus. tietysti nuo on tapauskohtaisia.
miten yksityinen henkilö voi mitenkään hakea sitä loppu summaa yksityiseltä henkilöltä, sillä oikeuden lapullako.. no minä puhun kokemuksesta joten ihan sama mitä sinä kirjoitat. tosia asiat on voineet muuttua viimeisen 15vuoden aikana.Siis valtiokonttoriltahan sitä korvausta ei ole edes pakko hakea joten kyllä ne luottotiedot saa menemään vaikka valtiokonttori tarvittaessa maksaakin. Eli voi tehdä niin, että ensikisi hankkii tekijälle merkinnän ja tämän jälkeen hakee valtiokonttorilta korvausta. Ja vaikka valtiokonttori ei kaikkea maksaisikaan niin ylijäämää voi edelleen hakea tekijältä. Valtiokonttorihan ei muuta tuomiota vaan maksaa sen minkä se itse katsoo kohtuulliseksi eikä se mitenkään voi vapauttaa tekijää tuomitusta summasta.