• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Pahoinpitelyjuttu / korvausvaatimukset ?

Sen ojentaminen ei ole vain sinun asiasi. Tai ojenna toisin keinoin.
Tiedän hepun joka kännissä vähän ojensi "kaveriaan" nyrkeillä, kun tuli riitaa ja kaveri ei sitten herännytkään(löi kaatuessa päänsä) :(
Sitten soitettiin lanssi paikkalle ja hoitajat totesivat ei mitää tehtävissä ja poliisit paikalle!
No, eka kertalaisena istuu puolet tuomiosta.
Ensi vuonna pitäisi päästä vapaaksi.
Taitaa olla aika outoa päästä vapauteen,kun ei ole enään työpaikkaa ja pieni "rekisterikin" on tullut!
Vain muutaman nyrkiniskun takia(paskalla säkää saa jo yhellä iskulla elämänsä muutettua)
Ei sitä aina tuon väkijuoman kanssa ymmärrä mitä voipi illan aikana sattua.

Ikä
35
^Kuinka pitkän tuomion se sitten sai?

Tuo nyt on vain tommonen "fooled by randomness" juttu, yhtä hyvin kyseinen heppu olisi voinut vaikkapa jäädä auton alle, tai meteoriitin alle.

On siinä hyvätkin puolensa, tommonen tapahtuma on ehkä paras crime deterrent mitä voi olla.

Tuo nyt on vain tommonen "fooled by randomness" juttu, yhtä hyvin kyseinen heppu olisi voinut vaikkapa jäädä auton alle, tai meteoriitin alle.

On siinä hyvätkin puolensa, tommonen tapahtuma on ehkä paras crime deterrent mitä voi olla.
No voi herranen aika mitä paskaa. Jos sä vedät kännissä jotain turpaan, ja toinen kuolee, niin se ei ole kyllä mitään sattuman kauppaa vaan tekijän oma moka, jolla oli tällä kertaa todella kalliit seuraukset. Jos kännissä tai muuten ei osaa elää yhteisten normien mukaan, niin on ihan oikein, että lopulta istuu linnassa miettimässä tai maksaa sitten korvauksia.

Ilmeisesti säkin oot saanut ansiosi mukaan jossain vaiheessa. Et vaan näköjään ole tajunnut vielä mitään. Mistä näitä ihmisiä oikein sikiää..

^komppaan, ei herranjumala...

Asiaan liittyen, jos haluaa aiheuttaa jonkun kuoleman ja selvitä mahdollisimman vähällä, on pahoinpitely + kuolemantuottamus paras keino. Eli teko näyttää tai saa sen näyttämään osin onnettomuuden tyyppiseltä. Tuossa tapauksessa lyöntiä, jonka seurauksena uhri ennalta-arvaamattomasti kaatuu ja lyö päänsä kuolettavasti ei voitane pitää tappona, vaan tuona yhdistelmänä. Ja ei tule kummoista tuomiota, kuolemantuottamuksesta (RL 8 §) saa max. 2 vuotta linnaa. Ja tosiaanhan se noviisille puolittuu. Tavallaan halvalla se ihmishenki menee...

^Kuinka pitkän tuomion se sitten sai?

Ekakertalaisena 8v ja jotain kk
Pääsee ehdonalaiseen 4v istumisella, kun on ekakertalainen.

^komppaan, ei herranjumala...

Asiaan liittyen, jos haluaa aiheuttaa jonkun kuoleman ja selvitä mahdollisimman vähällä, on pahoinpitely + kuolemantuottamus paras keino. Eli teko näyttää tai saa sen näyttämään osin onnettomuuden tyyppiseltä. Tuossa tapauksessa lyöntiä, jonka seurauksena uhri ennalta-arvaamattomasti kaatuu ja lyö päänsä kuolettavasti ei voitane pitää tappona, vaan tuona yhdistelmänä. Ja ei tule kummoista tuomiota, kuolemantuottamuksesta (RL 8 §) saa max. 2 vuotta linnaa. Ja tosiaanhan se noviisille puolittuu. Tavallaan halvalla se ihmishenki menee...
Kuten tässä yliinnokkaan portsarin tapauksessa
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120212799231_uu.shtml
Kuulema ei ollut eka kuristamis tapaus kyseisellä henkilöllä.
Toki kukaan ei vielä ennen tätä ollut kuollut tuossa käsittelyssä.

Ikä
30
Kuten tässä yliinnokkaan portsarin tapauksessa
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120212799231_uu.shtml
Kuulema ei ollut eka kuristamis tapaus kyseisellä henkilöllä.
Toki kukaan ei vielä ennen tätä ollut kuollut tuossa käsittelyssä.
Tuo nettiuutinen ei kyllä kerro kaikkea. Mie oon lukenu useemmasta lehestä ja kuullu useiden paikallaolijoiden kertomukset tapahtuneesta. Se ukko rimpuili ku perkele siinä otteessa ja rähinöi ihan urakalla, joten uskosin kyllä että suurin syy niihin vammoihin oli ihan ite ukolla.

Mutta periaatteessa aiheesta: Joskus lukioikäsenä tuli erään puolitutun kanssa nujakoitua baarissakäynnin jälkeen ulkona. Hän alotti, tuli lyömään takaapäin vasempaan ohimoon/poskiluuhun. Horjahin ja kun se tuli viimeistelemään hommaa ni mie tartuin sitä molemmista käsivarsista kiinni ja (vahmvempana?) pitelin sitä paikoillaan ja rauhallisella äänellä hoin etten halua tapella sen kanssa. :rolleyes:
Poke sitte tuli hetken päästä laittamaan sen maihin ja polvea niskan päälle ja vinkkas miulle että miun varmaan kannattaa hipsiä kotiin. Kotimatkalla naureskelin jo asialle, mutta kotona kun lihistä aloin popsimaan ni sattui leukaan aivan vitusti. Tällanen kipu jatku monta viikkoa ja syöminen sattui aina aivan saatanasti, ja joskus en edes saanu unta siltä kivulta. Tyyppi vaan pakoili minuu kun oisin halunnu jutella asiasta ja mahollisesti selvitellä asiat. Loppupeleissä näin sitten sen eräällä risteilyllä ja "pakotin" juttelemaan. Vaikutti aluks melko pelokkaalta, mutta kun vähän viinaa tarjos ni alko juttu luistaa, ja nyt asiat on entisellään, moikataan muttei sen kummemmin jutella jos joskus sattuu jossain näkemään.

Syy miksi en vieny tuota eteenpäin oli se että tuli ennen tuota tapahtumaa heitettyä vähän pikkusta vittuiluläppää tälle ko. jätkälle. Osukin yllättävän arkaan paikkaan. Joten se periaatteessa oli miun oma syy. Tietty ois tuon paremmin voinu toisenkin osapuolen osalta hoitaa, mutta kun ei mitään pysyvää tullu ni ei kait siinä sen kummempia.

Kiitti Jimmy Kimmel, paria kymmentä päiväsakkoa siis voisi pitää ihan kohtuullisena vaatimuksena. Hyvä että meni tuo oikeusjuttukin hyvin!

Ja minusta ainakin tuntuu että ne on joka viikonloppu ne samat ihmiset haastamassa riitaa tuolla paikasta riippumatta ja Suomen lainsäädännön turvin he pystyvät sitä jatkamaankin kun aina on korkeintaan sakkoja tiedossa. Harva ihminen vaan lähtee viemään asiaa eteenpäin, varsinkin kun useimmat alkaa hakkaamaan takasin jos iskua tulee. Sitten joskus saattaakin sattua pahemmin kun on vähän huonoa tuuriakin mukana ja sitten tämä joka viikonlopun hakkaaja itkee ettei ollut tarkotus, vähän vaa aattelin kaveria "kouluttaa". Tapauskohtaista tuokin että oppiiko tämä hakkaaja siitä sitten että joutuu vastuuseen teoistaan vai ei.

Itsellä on yksi toinenkin kokemus 5+ vuoden takaa jolloin sain taas ilman syytä 3 nyrkin iskua nenääni, kolmannen iskun jälkeen taisi jotakin rusahtaa, kun alkoi ensimmäistä ja ainoatta kertaa elämäni aikana tulemaan verta nenästä ( on tullut kaikenlaista iskua muutenkin tuohon että ei kovin herkkä ole). Koitin vielä iskujen välissä kysellä tältä hakkaajalta että mikä tää homma on kun ei ihan putkella tinttaillu, mutta eipä sitä kiinnostanu jutella :D Sitten kun verta alkoi tulemaan ihan kunnolla, niin lähdin vaan tilanteesta pois ja tilanne päättyi siihen. Kävin vielä samana iltana tekemässä poliisilaitoksella ilmoituksen, en käynyt lääkärissä silloinkaan vaikka nenä turposi ja molemmat silmänaluset menivät mustiksi. Edelleen taitaa tuo nenä olla vähän mutkalla että suosittelisin kaikkia samantien menemään sinne lääkäriin jos pientäkin iskua tulee, sitten myöhemmin selvitellä rikosilmoituksen tekoa ja muita jos siltä tuntuu.

Tuosta jutusta en sitten koskaan kuullut mitään enää poliisien osalta, enkä lähtenyt muutenkaan asiaa ajamaan eteenpäin. En tiedä että saiko se tyyppi sitten jonkun sakkorangaistuksen. Useamman vuoden se kuitenkin hakkaili porukkaa kaupungilla menemään kavereidensa kanssa. Lopulta alkoi vielä narkiksi ja vähän isompiin selkkauksiin ja joku aika sitten sai jonkun linnatuomion, kestosta en tiedä, mutta ehti tosiaan ainakin 5+ vuotta riehua ihan miten sattuu ennen kuin lähti lusimaan vähän pitemmäksi aikaa. Aika mutuilulta kuulostaa, mutta entisiä kavereita tuokin ja oikeastaan kaikki tuon tyypin tietää tuolla paikkakunnalla, sen verran toilaillu..

Kiitti Jimmy Kimmel, paria kymmentä päiväsakkoa siis voisi pitää ihan kohtuullisena vaatimuksena.
Eikös se ole syyttäjä, joka joka ottaa vaatimuksissaan kantaa sanktion laatuun. Toisin sanoen käsitykseni mukaan asianomistajalta tiedustellaan esitutkinnassa, että vaatiiko tämä rangaistusta ylipäänsä.

Ikä
45
En tiedä tappelujutuista. Kerran oon vaan jotain pälliä joutunut tinttaamaan hyvällä menestyksellä, kun heilui saksien kanssa. Tämä tosin sovittiin kättelyllä vaikka en kyseistä hemmoa tuntenut. Mutta asiasta toiseen:

Mun mielestä on paljolti myös kyse siitä miten kumpikin osapuoli asian ottaa, itse pistäisin rosikseen välittömästi jos toinen ei tule yhtään vastaan tavalla tai toisella. Vertailuna mulla nyt ei ole hyvää tappelutilannetta mutta esim. autolla kolaritilanteissa on joskus näitä "ei siinä mitää lommoa ole", "sun vika" yms miehiä. Kun taas jos vastapuoli hyväksyy asian mukisematta, tunnustaa syyllisyytensä ja maksaa niin mielestäni on usein reilua mennä myös itse vastaan.

Mutta kuten sanottu, mua ei ole lyöty sivusta syyttä tai syystä (joskus varmana olis ollu). En osaa sanoa tuntemuksia, mutta kolaritilanteissa olen ollut sekä syyllisenä että syyttömänä osapuolena. Kun olin syyllinen sanoin heti että eiku vakuutukseen vaan vaikka autossa ei ollut juuri jäljen jälkeä koska aina voi olla piileviä juttuja joita ei tilannehetkellä näe.

Eikös se ole syyttäjä, joka joka ottaa vaatimuksissaan kantaa sanktion laatuun. Toisin sanoen käsitykseni mukaan asianomistajalta tiedustellaan esitutkinnassa, että vaatiiko tämä rangaistusta ylipäänsä.
Muotoilin tuon ehkä vähän huonosti, mutta siis sitä sovittelua varten, josta tässä ollut puhetta, koitan kehitellä niitä vaatimuksia :) Siis suurinpiirtein semmosta rangaistusta jonka tuo hakkaaja saisi oikeuden kauttakin, paitsi että selviäisi ilman rikosrekisteriä.

On kokemusta myös tuosta että olen pakittanut yhden auton kylkeen parkkipaikalla --> autoon kunnon lommo, kun taas omaan autooni ei mitään. Oisin siis voinut lähteä tilanteesta karkuunkin, kun ei tainnut olla silminnäkijöitäkään. Rekkarista kuitenkin selvitin puhelinnumeron ja soitin miehelle joka tuli sitten kattomaan tilanteen ja sanoin heti että mun vika ja mies ei ollut moksiskaan. Käytiin kirjoittamassa sitten lapulle mitä tapahtunut ja allekirjoitettiin se. Kävin vakuutusyhtiössä tekemässä ilmoituksen ja homma hoitui sillä. Oishan siihen voinut alkaa poliiseja soitteleen ja mulle varmaan joku rikesakko ois tullut, mutta helpommallahan siitä nuin selvisi.

Ja minulla kyllä olisi ollut useammankin kerran aihetta tintata joko siis takasin tai silleen että joku jätkä on aukonut päätä urakalla, mutta eipä ole kiinnostanut. Siks jonku verra ottaaki päähän tommonen kun tullaan ilman syytä moksimaan :)

Jeppe: Mä ilmoittaisin että parilla tonnilla sovittelisin ja unohdan koko jutun. Jossei käy, niin käräjille. Siellä tulee kyllä hänelle laskua huomattavasti enemmän kuin tuo jossei ihmeitä tapahdu. Voi olla että mystisesti suostuu ehdotukseesi kun käräjäpäivä lähenee.

terv. Nilkki lakimies

Itse kyllä vittuuntuisin jos olisin viettämässä iltaa ja joku täysin tuntematon tulee mätkimään randomina päähän.

En ole lainoppinut ja tietoni rajoittuvat vain tähän omaan tapaukseeni, mutta eiköhän se juurikin noin ole. Eli siis syyttäjä vaatii nuo sakkoasiat ja uhri vaatii vain korvaukset (jos vaatii).

Mäkin siis alunperin jätin vaatimatta korvaukset, koska mitään sen kummempaa ei mielestäni sattunut. Mieli muuttui vasta matkan varrella. Syyttäjä sitten vaati nuo päiväsakot. Kuulusteluissa olin suostunut sovittelumahdollisuuteen, mutta tekijä ei siihen suostunutkaan eli hän halusi käräjöimään asiasta...

Melkoinen koijari oli sen mun vastapuoleni. Mulla ikää 30 vuotta ja vastapuolella yli 60. Molemmat selvinpäin ja mä tosiaankin työasioissa liikkeellä. Koko hommalla ei ollut silminnäkijöitä, mutta kas kummaa, tää koijari olikin ilmoittanut kuulusteluissa vaimonsa olleen paikalla ja nähneen kaiken. Vaimo sitten kuulusteltiinkin, mutta ne hommat ei pariskunnan osalta menneet ihan putkeen ja syyttäjä saikin homman purettua nätisti käräjäsalissa.:D Kuulusteluissa oli kolme eri versiota tapahtumista eli omani, syytetyn ja silminnäkijän. Kaikki erosivat toisistaan ja mikä parasta, syytetyn ja silminnäkijän oleellisesti. Niiden keskinäisistä tapahtumista/näkemyksistä puuttui logiikka kokonaan eli maallikkokin tajusi, että nyt puhutaan paskaa. Syyttäjä tosiaankin sai homman purettua perusteellisesti, ei mulla edes ollut omaa lakimiestä istunnossa mukana. Syytetty mm. myönsi käräjäsalissa, että oli muuttanut todistajan eli vaimonsa kuulustelukertomusta, siis yliviivannut siitä asioita ja pistänyt parempia muotoja tilalle. Vaimo kävi toisenkin kerran kuulusteluissa päivittämässä tapahtumia...:D

Ja minulla kyllä olisi ollut useammankin kerran aihetta tintata joko siis takasin tai silleen että joku jätkä on aukonut päätä urakalla, mutta eipä ole kiinnostanut. Siks jonku verra ottaaki päähän tommonen kun tullaan ilman syytä moksimaan :)
Juurikin tämä! 9/10 annan asian olla, jos homma tapahtuu yöllä humalaisten kesken nakkikiskan jonossa ja kummallekkaan ei käy kuinkaan, mutta kun sama paska tapahtuu selvin päin, niin... Äijä sai ansionsa mukaan ja oon siitä pirun tyytyväinen.

Tuo on kyllä jo erittäin alhaista, että otetaan mukamas silminnäkijä mukaan juttuun. Vittu, että pistää vihaksi tuollainen. Onneksi nyt olivat näemmä täysiä onttopäitä.

Tuliko tuosta huijaamisesta mitään lisää paskaa niskaan? Käsitykseni mukaan silminnäkijän tulee puhua totta, kuten asianomaisen. Syytetty "saa valehdella".

Muotoilin tuon ehkä vähän huonosti, mutta siis sitä sovittelua varten, josta tässä ollut puhetta, koitan kehitellä niitä vaatimuksia :) Siis suurinpiirtein semmosta rangaistusta jonka tuo hakkaaja saisi oikeuden kauttakin, paitsi että selviäisi ilman rikosrekisteriä.
Et sä siellä sovittelussakaan mitään päiväsakkoja tai rangaistuksia vaadi. Sovittelussa te koitatte rakentavaan sävyyn päästä sopuun asiassa ja sovitte mahdollisten vahinkojen korvaamisesta.

Axelpass Tommin mainitsema pari tonnia kuulostaa aika tuulesta temmatulta mainitsemiisi vammoihin suhteutettuna. Uskoisin myös, että sovittelijat tarttuisivat tähän. Jimmy Kimmel mainitsi saaneensa 800 euroa kivusta ja särystä ja hänelle taisi jäädä pysyvä leuan lonksuminen, jos nyt muistan oikein..? Syyttäjä ei edes aja korvausvaatimustasi, jos se on kohtuuton.

Älä silti käsitä väärin, sylettäisi minuakin saada nyrkistä syyttä suotta! :piis: Toivottavasti kuitekin pääsette sovintoon jo sovitteluvaiheessa, koska ymmärsin että siihen olet pyrkimässä?

Viimeksi muokattu:
Jeppe: Mä ilmoittaisin että parilla tonnilla sovittelisin ja unohdan koko jutun. Jossei käy, niin käräjille. Siellä tulee kyllä hänelle laskua huomattavasti enemmän kuin tuo jossei ihmeitä tapahdu. Voi olla että mystisesti suostuu ehdotukseesi kun käräjäpäivä lähenee.

terv. Nilkki lakimies

Itse kyllä vittuuntuisin jos olisin viettämässä iltaa ja joku täysin tuntematon tulee mätkimään randomina päähän.
Jeppe: kuuntele näitä viisaita sanoja :)

Ite en ainakaan tonnia vähemmästä sovittelisi mitään. Varsinkin jos toi sankari tekee tätä ihan normaalina harrastuksena.

Et sä siellä sovittelussakaan mitään päiväsakkoja tai rangaistuksia vaadi. Sovittelussa te koitatte rakentavaan sävyyn päästä sopuun asiassa ja sovitte mahdollisten vahinkojen korvaamisesta.

Axelpass Tommin mainitsema pari tonnia kuulostaa aika tuulesta temmatulta mainitsemiisi vammoihin suhteutettuna. Uskoisin myös, että sovittelijat tarttuisivat tähän. Jimmy Kimmel mainitsi saaneensa 800 euroa kivusta ja särystä ja hänelle taisi jäädä pysyvä leuan lonksuminen, jos nyt muistan oikein..? Syyttäjä ei edes aja korvausvaatimustasi, jos se on kohtuuton.

Älä silti käsitä väärin, sylettäisi minuakin saada nyrkistä syyttä suotta! :piis: Toivottavasti kuitekin pääsette sovintoon jo sovitteluvaiheessa, koska ymmärsin että siihen olet pyrkimässä?
Siis tuolla aikaisemmin jo selittelin nuo perustelut vaatimuksilleni :) Eli jos tämä hakkaaja pääsisi sovittelun kautta parilla sadalla "kuin koira veräjästä", minkä nyt varmaan saisin oikeudessa nuista kivuista, niin se ei oikeen sovellu oikeustajuuni. Hakkaaja on aluepäällikkönä eräässä kohtuu isossa firmassa, joten pelkät päiväsakot olisivat varmasti päälle tonnin luokkaa jos niitä 20+ tulee ja tämä pari sataa ei varmaan lompakossa hirveästi tuntuisi. Siksi ajattelin antaa tuon vaihtoehdon että voi joko maksaa sovittelussa sen noin summan mitä oikeuden kautta joutuisi maksamaan sivukuluineen minulle ja selvitä ilman rikosrekisteriä, tai sitten lähteä sinne oikeuteen katteleen mahdollisuuksia.

Kiitokset Axelpass Tommillekkin, 2000-3000 kait sitä kannattaisi vaatia ja jos alkaa tinkaamaan paljon alle kahden tonnin niin sitten sinne oikeuteen? :) Pitää nyt katsoa että käviskö vielä oikeusaputoimistossa juttelemassa asioista..

Siis tuolla aikaisemmin jo selittelin nuo perustelut vaatimuksilleni :) Eli jos tämä hakkaaja pääsisi sovittelun kautta parilla sadalla "kuin koira veräjästä", minkä nyt varmaan saisin oikeudessa nuista kivuista, niin se ei oikeen sovellu oikeustajuuni. Hakkaaja on aluepäällikkönä eräässä kohtuu isossa firmassa, joten pelkät päiväsakot olisivat varmasti päälle tonnin luokkaa jos niitä 20+ tulee ja tämä pari sataa ei varmaan lompakossa hirveästi tuntuisi. Siksi ajattelin antaa tuon vaihtoehdon että voi joko maksaa sovittelussa sen noin summan mitä oikeuden kautta joutuisi maksamaan sivukuluineen minulle ja selvitä ilman rikosrekisteriä, tai sitten lähteä sinne oikeuteen katteleen mahdollisuuksia.
Eli haluaisit itsellesi kaiken sen rahan, mitä koko asian käsittelyyn sanktioineen uppoaisi? Ilmoittele miten käy, meinaan jos toi menee läpi niin mä lähdenkin tästä viikonloppuyöhön firmojen pikkujouluihin soittamaan poskeani, ottamaan nenääni ja rikastumaan! :hyper: Tämä siis ainoastaan läppänä, en provoa!

Jos vastapuoli saa sakkorangaistuksen, niin rikosrekisterimerkintää ei tule.

Tuliko tuosta huijaamisesta mitään lisää paskaa niskaan? Käsitykseni mukaan silminnäkijän tulee puhua totta, kuten asianomaisen. Syytetty "saa valehdella".
Ei tullut! Vähän ihmettelin asiaa, että voiko olla mahdollista... Tai jos siitä jotain tuli, niin se tieto ei missään vaiheessa mulle kantautunut. Nauratti silloin kuulusteluissa tuo sama homma, eli mulla on velvollisuus puhua totta, mutta samaa velvollisuutta ei ole syytetyllä.:wtf: Tuntuu hölmöltä, että toisella osapuolella on oikeus valehdella.

Jimmy Kimmel mainitsi saaneensa 800 euroa kivusta ja särystä ja hänelle taisi jäädä pysyvä leuan lonksuminen, jos nyt muistan oikein..?
Sain tuon 800 tosiaankin kivusta ja särystä. Mun lakimies (eli oikeusaputoimiston palkollinen:D) katsoi jostain taulukosta, että viikon kovasta särystä + kolmen viikon lievemmästä särystä voi hakea korvausta haitarilla 600-1000, jolloin päädyttiin summaan 800. Summalle oli siis perusteet olemassa. Pysyvät haitat eivät olleet summassa millään muotoa mukana, ne katsellaan sitten myöhemmin. Leuassa on palautuva välilevynluiskahdus, joka tuskin tulee ikinä kuntoon. Ei se iso haitta ole, mutta tuona kohtalokkaana päivänä töihin mennessäni leuka oli kunnossa...