Pahoinpitely-jupakka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late86
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, elikä tuli jouduttua tilanteeseen joka oli seuraavanlainen:

Oltiin tulossa baarista, pummasin joltain n. 30w. mieheltä tupakkia, kun oli tullut otettua roimasti ja röökitkin oli sitten loppunut. Kaveri päätti sitten antaa kritiikkiä ja löi mua niin kovaa ku sai irti oikeasta suorastaan, pääsi lyömään vielä yhden kerran, kun samalla sai vietyä mut maihin ja siitä asemasta sitten löin sitä. Kun olin maassa, mun kaveri ehti sen kimppuun ja pamautti sitä kolmisen kertaa päähän niin, että silmälasit hajos ja nenästä tuli verta (en tiedä, murtuiko, kaveri tietysti lähti sairaalaan siitä sitten...). Meidän muita kavereita oli 50 metrin päässä auton sisällä, ja ne näki sen tilanteen, että mua lyötiin ensin. Poliisikin taisi nähdä sen, kun ne sattuivat paikalle ns. sattumalta, kun olivat partioimassa keskustassa.

Kertokaahan asiasta paremmin tietävät mulle vastaavista kokemuksista, ja mulle koituvat tod.näk seuraukset, kun huomenna pitäisi asiaa hoitavan tutkijan soittaa..?

Ps. nyt kyllä vituttaa kun rekisteri on puhdas ollut tähän asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän poliisin tehtävä ole aikojen alusta alkaen ollut suojella syyttömiä.Sitäpaitsi jos nyt jostain syystä joutuisit syylliseksi rangaistukset on ihan saatanan pieniä.Kyllä se eniten merkkaa jos tolla toisella on ollut vaikka rikosrekisteri.Pahoinpitelystä selviää oikeasti pienillä sakoilla. :(

Sinulle ei pitäisi tulla yhtikäs mitään, koska sinua lyötiin ensin ja puolustauduit ainoastaan käyttämällä kohtuullisia voimakeinoja. Kaverisi saattaa saada paskalla mäihällä hätävarjelun liioittelusta pienet sakot, mutta sekin on epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.

Jos kertomasi pitää paikkansa ja eri osapuolten lausunnot ovat yhteneviä, tuo Tomin sanoma pitää kutinsa. Sen verran kimurantteja nämä jutut kuitenkin ovat, että ennalta ei voi lopputulosta tietää. Jos sinulla ei kaaduttuasi ollut mahdollisuutta enää paeta, voidaan lyömistä pitää perusteltuna hätävarjelusäännösten nojalla. Kertomasi perusteella ei voi olla täysin varma myöskään kaverisi osalta, kyseessä voi olla hätävarjelutilanne (ei seuraamuksia), hätävarjelun liioittelu (mahdollisesti seuraamuksia) tai pahoinpitely (sakkorangaistus) riippuen tapahtumien tarkasta kulusta ja aiheutetuista ruumiinvammoista.
Totuudessa kannattaa pysyä, poliisitkin ovat nähneet tilanteen, mutta jos seuraavat asiat pitävät paikkansa, ne kannattaa tuoda esille:
-et päässyt pakenemaan kaaduttuasi maahan ja jouduit turvautumaan lyömiseen
-sinua oli lyöty kaksi kertaa ja kaadettu maahan ennenkuin itse käytit voimaa
-olit päihtynyt; tähän ei voi vedota puolustuksena sinänsä, mutta se saattaa kertoa heikentyneestä kyvystäsi puolustautua.

Edit: Kaverisi osalta homma riippuu pitkälti siitä, missä vaiheessa hän lopetti lyömisen. Jos hän oli saanut päällesi käyneen miehen jo lopettamaan sinun lyömisesi ja löi häntä vielä "kostoksi", niin pahoinpitelysyytekään ei ole mahdottomuus.

Jos se tilanne meni juuri niin kuin kerroit, niin periaatteessahan siitä ei mitään pitäisi tulla. Mutta ottaen huomioon suomen "60-luvulla nuoruutensa eläneet" kukkahattutuomarit ja muutenkin tämän kukkahattumeiningin, niin voi hyvinkin kaverillesi tulla jotakin seuraamuksia.

Riippuu varmaan pitkälti siitä, että missä tilanteessa kaverisi löi. Siinä vaiheessa, kun "uhri" on kaatunut maahan/ei enää jatka hyökkäystä, niin omat vastahyökkäykset pitäisi lopettaa.

Mikä vielä on sulle ja kaverillesi etuna, on tilanteen yllätyksellisyys.

Siis siinä tapauksessa, jos tuo vieras miekkonen täysin yllättäen paukautti nenälle, niin voitte jossain määrin vedota siihen, ettei ehtinyt paljon puolustautumisen vaihtoehtoja miettiä.

Ikäviä tilanteita ja oikeuden tulkinnat vaihtelee. Useat silminnäkijät ovat kuitenkin ehdottomasti hyväksi.

Asiaa hieman sivuten, kysyisin tietääkö kukaan mitään siitä uudesta todistajan suojasta? ja päteekö tämä esimerkiksi uhriin? Oma tilanne on se että perjantaina sain mannelta tuopista kasvoihin ja ajattelin, että olisi hyvä ko. tyyppi ei saisi tietää nimeäni saatikka sitten osoitetta. Tuntuvat oleva pitkävihaista ja arvaamatonta porukkaa. Miten sitten tulevien korvausten kanssa, menevätkö rahat valtionkonttorin tms. kautta?

Volmari sanoi:
Asiaa hieman sivuten, kysyisin tietääkö kukaan mitään siitä uudesta todistajan suojasta? ja päteekö tämä esimerkiksi uhriin? Oma tilanne on se että perjantaina sain mannelta tuopista kasvoihin ja ajattelin, että olisi hyvä ko. tyyppi ei saisi tietää nimeäni saatikka sitten osoitetta. Tuntuvat oleva pitkävihaista ja arvaamatonta porukkaa. Miten sitten tulevien korvausten kanssa, menevätkö rahat valtionkonttorin tms. kautta?

Todistajan suojasta en tarkkaan tiedä niin en siitä mitään sano, mutta siitä voit olla varma, että korvausasiat joudut hoitamaan sieltä valtionkonttorin kautta ja täytellä monta kaavaketta :rolleyes:

Kaveris joutuu ainakin ne silmälasit maksaan ja korvausta kivusta ja särystä(jos se klyyvari on murtunut) jos se ukko älyää vaatia. Suomessa ei periaatteessa kärsi ketään vetää lättyyn vaikka puolustais itseäänkin(jos henki on uhattuna silloin voi puolustautua mutta silloinkin keinot on oltava maltilliset jos haluu ettei joudu maksumieheksi), lähes aina joutuu maksumieheksi tai ainakin sakot tulee, paskamaa tässä suhteessa.
Volmari sanoi:
Miten sitten tulevien korvausten kanssa, menevätkö rahat valtionkonttorin tms. kautta?
Itse olen aikoinaan joutunut maksumieheksi ja uhrille maksettiin korvaukset valtion konttorin kautta, vaikka oikeus määräisi esim että sinä saat korvauksia 3000e voi valtionkonttori silti kohtuullistaa summan järkeväksi katsomallaan tavalla(vaikka oikeus olisi päättänyt toisin) eli välttämättä et saisi kuin 1000e ja valtionkonttori perii tämän sitten mannelta takas.
Itse olisin "teininä" joutunut maksaan aika mitättömästä jutusta oikeuden mielestä 25tmk, onneksi jätin maksamatta ja katsoin mitä valtionkonttorilta tulee, olivat onneksi kohtuullistaneet summan 10tmk(mikä olikin vähintäänkin kohtuullista minun kannaltani) ja maksoin sen pois, jos olisin hötkynyt olisin hävinnyt 15tmk puhasta cashia :(

Kyllä minä sanon että Suomen lakien mukaan suurin syypää olet sinä itse, tai syyllinen sinusta + kaveristasi ainakin tehdään. Aivan kuten raiskattukin on syyllinen raiskaukseensa jos hänellä on minihame yllään. :wall:

Liity VIP-jäseneksi ja kysele tuolta lakiosastolta lisää?

Jospa katsottaisiin 1.1.2004 voimaan tullutta, uutta hätävarjelulakia:

http://www.heikniemi.net/kirj/jur/rikos/hatavarjelu.html

Jouduit oikeudettoman hyökkäyksen kohteeksi, jossa puolustit itseäsi tarvittavin keinoin. Eli uskoisin, että selviät puhtain paperein. Kaverisi osuus on hieman kinkkinen: oliko 3 lyöntiä Päähän liikaa, varsinkin jos toinen osapuoli joutui sairaalaan? Olisiko pienempi voimankäyttö riittänyt? Oliko tilanne vielä vaarallinen lyötisi jälkeen? Jne... Lue tuo antamani linkki.

Late86 sanoi:
, pummasin joltain n. 30w. mieheltä tupakkia,.
osta omat tupakkas tai olisit pumminut niitä eres kavereiltas jos niitä kerta lähimaastossa oli. mikä vittu siinä on ettei hommata omia sauhuja jos polttaa täytyy, puolet pahoinpitelyistä syntyy varmaan tupakan pummaamisista! sitten :itku: että kyllä harmittaa.

Joo, typeräähän se on vieraalta pummia, mutta siinä häviää kummasti suomalaisen miehen estot, kun ottaa useampia tuoppeja työ/kouluviikon päätteeksi...

Ja tilanne meni kertomallani tavalla. Ei ole vielä täysin selvillä, näkivätkö poliisit koko tapauksen vai eivät. Minua puolustaneen ystävän iskut joka tapauksessa nähtiin. Olin tosiaan itse maassa kun löin, ja tämä ko. hyökkääjä jatkoi hyökkäystään siihen asti, kunnes ystäväni häntä löi. Siitä en tiedä, millä lyönnillä hyökkääjä kukistettiin. Itsellekin tuli mieleen, että se ei pelkkään hätävarjeluun jäänyt, kun useampi isku lyötiin.

Laitetaan linkki lukuun tutkijan soittoa vielä odotellessa...!

Volmari sanoi:
Oma tilanne on se että perjantaina sain mannelta tuopista kasvoihin ja ajattelin, että olisi hyvä ko. tyyppi ei saisi tietää nimeäni saatikka sitten osoitetta. Tuntuvat oleva pitkävihaista ja arvaamatonta porukkaa.

Ainakin esitutkintavaiheessa omat henkilötiedot on mahdollista salata syytetyltä. Kannattaa myös estää henkilötietojen luovuttaminen osoitetietopalveluihin ettei sitäkään kautta tietojasi saa selville. Tämä onnistuu maistraatin kautta.

"Kun esitutkintapöytäkirja on valmistunut, poliisi lähettää sen syyttäjälle. Uhrilla asianomistajana, samoin kuin rikoksesta epäillyllä, on oikeus saada pöytäkirjasta maksutta kopio. Jos uhri ei halua yhteystietojensa joutuvan epäillyn tietoon, hän voi kieltää niiden merkitsemisen pöytäkirjaan."

Lähde: Oikeusministeriö

pori1980 sanoi:
osta omat tupakkas tai olisit pumminut niitä eres kavereiltas jos niitä kerta lähimaastossa oli. mikä vittu siinä on ettei hommata omia sauhuja jos polttaa täytyy, puolet pahoinpitelyistä syntyy varmaan tupakan pummaamisista! sitten :itku: että kyllä harmittaa.

No yleensä kyllä pummaaja on se hyökkäävä osapuoli. Kaikkien pitäisi pitää röökiä mukana vaikkei polttaiskaan, pahoinpitelyt vähenis puolella... :rolleyes:

Muay sanoi:
No yleensä kyllä pummaaja on se hyökkäävä osapuoli. Kaikkien pitäisi pitää röökiä mukana vaikkei polttaiskaan, pahoinpitelyt vähenis puolella... :rolleyes:

Hyvin sanottu. Vituttaa kun joskus pummaajat ei voi uskoa etten polta :curs:.

On täysin mahdollista, että se jätkä on ollut täysin varma siitä, että sä olet tulossa hakkaamaan sitä. Paha sanoa, kun en tiedä millä sanoilla olet pummannut, ja onko ne sun kaverit ollut missä kohtaa siinä. Huono mäihä sun kannaltasi, mutta niin usein yllättävää hakkaamista edeltää pummaaminen, että se väkisinkin vaikuttaa ihmisten tulkintoihin ja reaktioihin. Just oli Hesarissa, kun joku pummaaja oli tuikannut puukolla kylkeen.

Vinkki oikeuteen: Kannattaa miettiä noita korvausjuttuja. On hyvä olla lääkärin lausunto tuoreeltaan vammoista sekä arvio pysyvästä vammasta/haitasta. Valtionkonttori määrittelee hinnastonsa mukaisesti haitta-asteen hinnat, joten ne kannattaa vaatia pois täysimääräisenä pois ja myös korkoineen. Vekki naamassa voi olla yllättävän hyvä bonus pikku tappelusta rahallisesti. Valtionkonttori maksaa ainoastaan fyysisestä vammasta mikäli vastapuoli todetaan rahattomaksi. Kannattaa vaatia korvaukset tuhriintuneesta vaatteesta, rikkoutuneista esineistä yms. ja kaikesta olisi hyvä olla kuitti ja valokuva varmisteena. Vaatimukset voi esittää myös oikeudessa vaikka olisit jo poliisisedän kanssa sopinut että syyttäjä ajaa korvausvaatimukset. Jos olet itse kovin köyhä tai jos haluat muuten vain oikeusavustajan ("asianajaja") ota selvää saisitko sen ilmaiseksi.

PS. Joskus voi mennä läpi älytönkin vaatimus jos sen pystyy perustelemaan hyvin. Repeytynyt HugoBossin paita voi osoittautua aika arvokkaaksi vaikka sen olisit virosta piraattina ostanut 5eurolla.

neutraali sanoi:
Itse olisin "teininä" joutunut maksaan aika mitättömästä jutusta oikeuden mielestä 25tmk, onneksi jätin maksamatta ja katsoin mitä valtionkonttorilta tulee, olivat onneksi kohtuullistaneet summan 10tmk(mikä olikin vähintäänkin kohtuullista minun kannaltani) ja maksoin sen pois, jos olisin hötkynyt olisin hävinnyt 15tmk puhasta cashia :(

Minkälaisesta tapauksesta tommosia summia määräsivät, jos saa kysyä?

Itse olin vastaavassa tilanteessa, mutta en kaatunut lyönnistä ja mua lyötiin vain kerran. Ite löin takas myös kerran, siis täysin itsepuolustukseksi. Olin siis asianomainen ja vastapuoli syytetty.
Sitten kului aikaa ja poliisisetä soittaa, että "sä löit sitä jätkää, nyt sun asema muuttuu, haluatko antaa uuden lausunnon?"
minä siihen, että "no ei kai se totuus siinä muutu jos mun asema muuttuu, itsepuolustukseks löin niinku jo oon sanonu" kummastelin vaan ku ne tajus sen niin myöhään..
"asema" muuttuu tarkotti siis sitä, että sain itekin syytteen, koska siis olin lyönyt.. Oikeudessa onneks todettiin hätävarjeluks..

Mutta siis periaatteessa aina pitäs juosta karkuun... tai jos ei juokse, niin viimeistään pitäs paeta paikalta ennen poliisin tuloa jos vastapuolikin tekee niin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom