Pahoinpitely-jupakka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late86
  • Aloitettu Aloitettu
eddy sanoi:
Itse olin vastaavassa tilanteessa, mutta en kaatunut lyönnistä ja mua lyötiin vain kerran. Ite löin takas myös kerran, siis täysin itsepuolustukseksi. Olin siis asianomainen ja vastapuoli syytetty.
Sitten kului aikaa ja poliisisetä soittaa, että "sä löit sitä jätkää, nyt sun asema muuttuu, haluatko antaa uuden lausunnon?"
minä siihen, että "no ei kai se totuus siinä muutu jos mun asema muuttuu, itsepuolustukseks löin niinku jo oon sanonu" kummastelin vaan ku ne tajus sen niin myöhään..
"asema" muuttuu tarkotti siis sitä, että sain itekin syytteen, koska siis olin lyönyt.. Oikeudessa onneks todettiin hätävarjeluks..

Mutta siis periaatteessa aina pitäs juosta karkuun... tai jos ei juokse, niin viimeistään pitäs paeta paikalta ennen poliisin tuloa jos vastapuolikin tekee niin.
Siksi antoivat mahdollisuuden antaa uuden lausunnon, koska rikosprosessissa lausuntoa annettaessa sillä on merkitystä onko todistaja, vastaaja tai asianomistaja. Asianomistajan ei tarvitse lausua mitään, mutta jos lausuu silloin on pysyttävä totuudessa kun taas vastaajalla ei ole totuudessa pysymisen velvollisuutta.
OT: Todistajan täytyy kertoa kaikki asiaan liittyvä totuudenmukaisesti.
Tietenkin rehelliselle ihmiselle, joka kertoo totuuden, tuolla ei liene merkitystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
andor sanoi:
Minkälaisesta tapauksesta tommosia summia määräsivät, jos saa kysyä?
Pahoinpitely, eikä vastapuolelle edes pahemmin mitään tullut. Sen takia sanoinkin että oli minun kannaltani vähintäänkin kohtuullista että valtionkonttori kohtuullisti tuon summan, tuli tuohon päälle maksettavaksi vielä 15tmk kelallekin korvauksia kun uhri oli saikulla töistä ja kela maksoi sille korvauksen sairas poissa olosta ja tietysti kela peri ne minulta.

Nipsu sanoi:
Jospa katsottaisiin 1.1.2004 voimaan tullutta, uutta hätävarjelulakia:

Nus nus pilkkua, mutta kyseessä on rikoslain uudistus, ei hätävarjelulaki. Siis to be exact ja silleen.

Oon nähny jonkin verran vastaavia tapauksia. AIKA USEIN käy niin, että kaikki osapuolet, jotka on toisia lyönyt, saa sakot. Aivan sama kuka aloitti.

Kannattaa varautua siihenkin, että joudut itse maksumieheksi...
Jos toiselle osapuolelle on tullut esim. lieviä vammoja, voit jäädä tappiolle koko jutussa.
Esimerkiksi itse jouduin nuorempana maksamaan todella isot korvaukset pahoinpitelystä, jossa en tehnyt vastapuolelle mitään vammaa... Satuin vaan väärään paikkaan väärään aikaan.. :itku:
Itse en siis lyönyt kertaakaan, ja jouduin maksamaan toisten aiheuttamat vammat... Minut tunnistettiin ja väitettiin kuuluvan ns. "pahoinpitelyporukkaan"... ja nyt sitten ollaan 10k€ köyhempiä..

IronFist sanoi:
K
Esimerkiksi itse jouduin nuorempana maksamaan todella isot korvaukset pahoinpitelystä, jossa en tehnyt vastapuolelle mitään vammaa... Satuin vaan väärään paikkaan väärään aikaan.. :itku:
Itse en siis lyönyt kertaakaan, ja jouduin maksamaan toisten aiheuttamat vammat... Minut tunnistettiin ja väitettiin kuuluvan ns. "pahoinpitelyporukkaan"... ja nyt sitten ollaan 10k€ köyhempiä..

10000 euroa, Jeesus! Siinä uhri selvisi tuskin mustalla silmällä. Olettaen ettet ollut ainoa maksumies, niin haiskahtaa kummasti pysyvän ruumiinvamman tuottamiselta.

ringside sanoi:
Just oli Hesarissa, kun joku pummaaja oli tuikannut puukolla kylkeen.

Tämän takia juuri ei koskaan saisi päästää ketään tuntematonta/mahdollista hyökkääjää (tupakan pummaajat yms) alle metrin päähän. Tosin ei se kyllä pahoinpitelyyn oikeuta, jos joku tulee tupakkaa pummaamaan.

Gideon S sanoi:
10000 euroa, Jeesus! Siinä uhri selvisi tuskin mustalla silmällä. Olettaen ettet ollut ainoa maksumies, niin haiskahtaa kummasti pysyvän ruumiinvamman tuottamiselta.

Jep jep. Itse muistelen lukeneeni jotain listaa (jonkin asianajajatoimiston info tms), jossa oli yleisimmät summat pahoinpitelyistä. Ja tuommoisesta mustasta silmästä (pienet kolhut, mustelmat, haavat) oli 0 euroa. Pysyvien vammojen/pahojen kosmeettisten haittojen tuottamisessa sitten korvaukset pomppasi juuri tuonne 10 000 euron puolelle.

Muay sanoi:
No yleensä kyllä pummaaja on se hyökkäävä osapuoli. Kaikkien pitäisi pitää röökiä mukana vaikkei polttaiskaan, pahoinpitelyt vähenis puolella... :rolleyes:
olisko tässä tapauksessa sama homma

HITB sanoi:
Jep jep. Itse muistelen lukeneeni jotain listaa (jonkin asianajajatoimiston info tms), jossa oli yleisimmät summat pahoinpitelyistä. Ja tuommoisesta mustasta silmästä (pienet kolhut, mustelmat, haavat) oli 0 euroa. Pysyvien vammojen/pahojen kosmeettisten haittojen tuottamisessa sitten korvaukset pomppasi juuri tuonne 10 000 euron puolelle.

Nyt ei aivan viime käden tietoa ole, mutta ainakin aikaisemmin Vakuutusyhtiöiden keskusliitosta/-yhdistyksestä tai vastaavasta oli saatavilla sellainen vihkonen, jossa oli korvaussummat liikenneonnettomuuksissa syntyneistä vammoista, ja näitä summia sitten sovellettiin myös pahoinpitelyvammoihin. Siellä on aikas tarkkaan eritelty vamman laadun, sairasloman pituuden jne. mukaan paljonko mistäkin vammasta on korvaus, en nyt muista oliko enimmäissummia vai keskimääräisiä vai mitä..

Saattaa löytyä netistäkin nykyisin, ei jaksa selata...

Kaikenmaailman känniset tupakanpummaajat tulee iholle sössöttämään niin, että saa olla sateenvarjo ja kaasunaamari mukana. Sitte, ku niitä työntää pois sylistä, ne heittäytyy agressiivisiksi...

Gideon S sanoi:

Jep, ei taida mustasta silmästä kymppitonnin korvauksia saada. Tässä on korvaustaulukko:

"Oikeuskäytäntö, vahingonkorvausten suuruus kivun ja säryn korvaamisessa

Kivun ja säryn korvausmäärien arvioinnissa on oikeuskäytännössä käytetty liikennevahinkolautakunnan asteikkoja kivun ja säryn korvaamisesta liikennevahingoissa. Vammat jaetaan eri luokkiin.

A Vähäiset vammat EI KORVAUSTA

Ihonaarmu, kolausvamma, mustelma tai nyrjähdys, paranevat 1-2 viikossa, ei sairaalahoitoa, enintään 2 viikon työkyvyttömyyden, ei korvausta suoriteta.

B Vaikeata vähäisemmät vammat

B 1 Lievät vammat 200-1000 euroa

Ei elvytys- tai tehohoitoa, leikkauksia, sairaalahoitoa noin viikko, enintään 2 kk työkyvyttömyys, vähäisestä invaliditeetistä ei haittaa.

B 2 Lievää vaikeammat vammat 1000-2800 euroa

Voivat vaatia verenkierron elvytystä, ei tehohoitoa, komplikaatioita eikä rekonstruktiivisia leikkauksia, sairaalahoitoa noin 1-3 viikkoa, 3-7 kk työkyvyttömyys, invaliditeetistä vähäistä haittaa

C Vaikeat vammat

C 1 Vaikeat vammat 2800-7000 euroa

Hengityksen ja verenkierron elvytystä, teho-osastohoitoa, hengityskonehoitoa tai henkitorven avannehoitoa, hoito vaatii sairaalahoitoa pidentäviä hoitotoimia, raajavammoissa vaativia kirurgisia toimia, jälkihoidossa rekonstrutiivisia leikkauksia, 3-8 viikkoa sairaalassa, yli 8 kk työkyvyttömyys, invaliditeetistä pysyvää haittaa.

C 2 Hyvin vaikeat vammat 7000-16000 euroa

Pitkäaikaista hengityksen ja verenkierron elvytystä, pitkäaikaista hengityskonehoitoa, vaikeita komplikaatioita, laajoja kirurgisia toimenpiteitä, sairaalahoitoa yl 8 viikkoa, yhden vuoden työkyvyttömyys, invaliditeetistä suurta haittaa

C 3 Poikkeuksellisen vaikeat vammat 16000 euroa->

Poikkeuksellisen vaikeita komplikaatioita, poikkeuksellisen laajoja ja lukuisia leikkauksia, hyvin pitkäaikaista sairaalahoitoa tai pysyvä laitoshoito, invaliditeetti jää pysyväksi, vaikeaksi ja täydelliseksi, vahingoittunut vammojen seurauksena pysyvästi avuton.

Edellä mainitut euromäärät ovat vakuutusmatemaattisia tuloksia liikennevakuutuksen maksukertymien perusteella. Niiden käyttäminen on vakiintunut oikeuskäytännössä, koska mistään muualtakaan ei saada johtoa kivun pääomittamiselle."

Datke: kyllä "kosmeettinen haitta" on korvausperuste etenkin jos se on naamassa ja vekki jää pysyväksi. Tuo ed. on lähinnä "kivun ja säryn" määrittelyyn. Mikä tahansa aiheutettu haitta tulee korvattavaksi jos siihen on esittää perustellut syyt, huolimatta mistään taulukoista. Valtionkonttorin korvausperusteet ja vakuutusyhtiöiden korvausperusteet ovat taulukoitu mutta oikeus päättää kuitenkin asiasta omista lähtökohdistaan ja langettaa tuomion sen mukaan, edellyttäen tietenkin että asianomistaja osaa ajaa asiaa eteenpäin. Ammattimaisesti mallihommia tekevä tytsy saisi pelkästään mustasta silmästä korvauksia (syylliseksi todetulta) jonkin verran ainakin ansiomenetyksen muodossa.

http://www.heikniemi.net/kirj/jur/siv/vahksis.html

keijo s sanoi:
Datke: kyllä "kosmeettinen haitta" on korvausperuste etenkin jos se on naamassa ja vekki jää pysyväksi. Tuo ed. on lähinnä "kivun ja säryn" määrittelyyn.

Aivan totta. Laitoin tuon listan sen takia koska joku mainitsi sen olemassaolosta. Itse olen saanut nyrkiniskusta 100e korvauksia vaikka tuon listan mukaan alle 200e vahinkoja ei korvata. Mutta ylläolevassa tapauksessa tuskin on edelleenkään kyse mustasta silmästä..

aiheen aloittajalle sanoisin ettei tarvii huolehtia rikosrekisteristä. rikosrekisterinhan saat jos sut tuomitaan ehdolliseen tai ehdottomaan vankeusrangaistukseen tai yhdykuntapalveluun. ja tässä tapauksessa ei varmasti tuomita. kaverisikaan ei saa rikosrekisteriä ellei sitä tuomita törkeästä pahoinpitelystä ja tuskin tuomitaan jos sille vanhemmalle jätkälle ei jää pysyviä vammoja. luulen että kaveris saattaa saada pahoinpitelysakot ja ehkä joutuu maksaa vahingonkorvauksia. kuulostaa siltä että tossa jutussa sekä kaveris ja se vanhempi mies tuomitaan pahoinpitelystä.

jos joku fiksumpi tietää niin katsotaanko jollain lyömäaseella toista lyöminen esim. rautaputki/pamppu törkeeksi pahoinpitelyksi vai tavalliseksi jos siitä ei uhrille jää pysyviä vammoja? :thumbs:

Taitaa mennä vähän :offtopic: , mut kuiteskin..

Jos olet saamapuolella eli asianomistajana, muista toitottaa joka välissä kun haet korvauksia että vaadit ne korkoineen.

Itse olin kerran ottavana osapuolena pahoinpitelyssä ja itse teon ja rosiksen välissä meni aikaa n.11kk.

Olin esittänyt esitutkinnassa korvausvaatimukseni KORKOINEEN, mutta en oikeudessa
enää tajunnut mainita muuta kuin että pidän voimassa aiemmin vaatimani korvaukset. No kundi sai tuomion, vajaan vuoden päästä tästä ryhdyin hakemaan rahojani ulosoton kautta kun ei hilloja alkanut kuulumaan ja hups, oikeudenpäätöksessä ei mainittukaan korosta mitään, tuloksena oli että kundin ei tarvinnut maksaa kuin sentilleen se summa jonka oikeus oli määrännyt.

Onneksi sain edes ne pois, mut tossa maailmassa olet kyllä ihan itsekses vaikka et "roisto" oliskaan ja pitäis itse tietää kaikki systeemit jo ennakkoon

ronnie21 sanoi:
jos joku fiksumpi tietää niin katsotaanko jollain lyömäaseella toista lyöminen esim. rautaputki/pamppu törkeeksi pahoinpitelyksi vai tavalliseksi jos siitä ei uhrille jää pysyviä vammoja? :thumbs:

Tietääkseni törkeän raja menee just tossa kättä pitempään ryhtymisessä,
eli putki / pamppu menee jo törkeän puolelle.
mut toisaalta:

isoJ sanoi:
Tietääkseni törkeän raja menee just tossa kättä pitempään ryhtymisessä,
eli putki / pamppu menee jo törkeän puolelle.
mut toisaalta:
Näissähän on se "teko on kokonaisarvostellen törkeä" eli ei ne automaattisesti ole törkeitä.

Jees, kiitos avusta, tiedän jo paljon enemmän ko. asiasta. Toi rikosrekisteri-pointti oli aika tärkeä.

Mulla ei ole ainakaan mitään hinkua haastaa hyökkääjää oikeuteen, koska kahdessa työpaikassa, opiskelussa ja tyttöystävässä on ihan tarpeeksi aktiviteettia meikäläiselle. Ymmärsin paikan päällä tehdyissä kuulusteluissa, että kaveri ei itsekään ollut innokas "juttua" tapauksesta tekemään, ja poliisi tokaisi hänelle: "vastapuoli päättää mitä tässä tehdään".

Ja täsmennän vielä, että mun lyömisestä ei tullut vahinkoa hyökkääjälle. Vahinko tuli vasta, kun mun kaveri löi sitä; rillit hajosi ja nenä mahd. murtui, ainakin siitä vuosi verta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom