Päihdepolitiikka

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tossa raportissa on muitakin mielenkiintoisia kaavioita, en osaa noita kuvia linkittää mutta raportti sivulla 8, table 1 niin portugalissa on kolminkertaistuneet nuo käyttörikokset 2001-2006 välillä.
Ja sivulta 18 figure 11, kannabiskuolemat nousseet noin nelinkertaisiksi, en sanoisi että ihan putkeen on mennyt. Muiden aineiden kuolemat ovat laskeneet mutta kannabiksen osuus kasvanut paljon. Mutta hei, sehän on vaaraton aine, eikös juu?

Jos katsot käyttörikkomustietoja tarkemmin, niin siinä lukee 2001 (2nd half). Eli nuo on vuoden 2001 osalta todennäköisesti vain puolen vuoden luvut. Heittelyä on aika paljon. Esimerkiksi v. 2003 on ollut enemmän rikkomuksia kuin v. 2004. Eli väite: käyttörikokset kolminkertaistuneet ei todellakaan pidä paikkaansa.

Kannabis ei edelleenkään ole toksinen aine. Tai no on, taisi olla n. 40 kiloa mitä sitä pitäisi syödä, jotta siihen kuolisi.

Tuossahan todetaan:
Cases of death with positive results in toxicological exams of drugs or narcotics conducted in the National Institute of
Legal Medicine.

Tarkoittaa siis sitä, että joku henkilö X on kuollut syyhyn Y ja hänen elimistöstään on kuoleman jälkeen löytynyt jälkiä huumausaineesta Z. Ei siis todellakaan tarkoita sitä, että joku olisi kuollut kannabikseen.
 
ok. pyydänanteeksi, ei ollut ekakerta kun olin väärässä. noloa oli se etten osaa englantia kovin hyvin ja kopsasin suoraan katsomatta aiheyhteyteen . anteeksi myös tää padilla sekavasti kirjoittaminen. täytyypi pohtia tätäkin asiaa uudelleen.
 
Kannabis ei edelleenkään ole toksinen aine. Tai no on, taisi olla n. 40 kiloa mitä sitä pitäisi syödä, jotta siihen kuolisi.

No ainakin se passivoi jeesuksen pihalle käyttäjältä.Usein pilviveikkojen hampaat on huonossa kunnossa kun ne ei jaksa/viitti pestä hampaitaan.
 
Edit: Niin siis resusrsseilla tarkoitat varmaan rahaa?? Kuinkahan paljon se tosiaan vie poliisilta rahaa ja voimavaroja tuo yksittäisten käyttäjien bustaaminen?? En usko, että se on listalla kovin korkealla.
Koko oikeuslaitoksen tasolla tuohon uppoaa kuitenkin jokunen penni joka tapauksessa. Vaikka jos tulisikin pikasakkoa isompi rangaistus niin joka tapauksessa esitutkinta tehdään ja sitten on joko pikakäsittely tai käräjäoikeuden käsittely. Ei se nyt välttämättä miljardeja ole yksistään mutta säästö kuitenkin.
 
Tossa raportissa on muitakin mielenkiintoisia kaavioita, en osaa noita kuvia linkittää mutta raportti sivulla 8, table 1 niin portugalissa on kolminkertaistuneet nuo käyttörikokset 2001-2006 välillä.
Tuo oli tavallaan sellainen sivutuote johon nuo päättäjät valmistautuivatkin, eli se ei ollut tuon politiikan pointti. Portugalissa koko homman idea on vähentää kokonaishaittaa, ei saada tilastoja kivemman näköisiksi. Effects of Portuguese Decriminalization(s. 11, oikea kappale) alkaa kuvaamaan että politiikka on onnistunutta myös käyttömäärien välillä. Miten tossa sun kertomassa ja tuossa raportin muussa kirjoituksessa voi olla noinkin iso ristiriita kun kerran käyttömäärät ovat nousseet?

Musta tämä johtuu siitä että sinä otat esille ainoastaan käyttömäärän kyseisen politiikan onnistumisen kriteerinä. Tämä on siinä mielessä huono valinta että käyttömääriä ei ole edes tarkoitettu mittariksi kun arvioidaan politiikan onnistumista. Dekriminalisoinnin onnistuminen ja epäonnistuminen ei ole suoraan verrannollinen käyttötilaston nousuun tai laskuun. Pelkkä taulukoiden repiminen irti kontekstista on muutenkin hedelmätöntä koska samalla tavalla voin viitata pelkästään yhteen taulukkoon(s. 12-13, taulukot 4 ja 5) joissa ollaan huomattu laskua kouluikäisten lasten käytössä(absoluuttiset määrät) kun verrataan vuotta 2001 ja 2006 - tämän mukaan siis dekriminalisoinnilla on ollut myös positiivisia vaikutuksia. Ja nämä nuoret ikäryhmät on nimenomaan ollut politiikassa ns. avainryhmiä joihin tuon politiikan tehon tulisikin kohdentua.

Sivulla 12 mainitaan lisäksi että hieman vanhempien henkilöiden kulutus on kasvanut suhteellisen miedosti, eli mitään räjähdystä ei kuitenkaan ole tullut. Lisäksi mainitaan että kyseinen kasvu on lähes väistämätöntä joka maassa riippumatta politiikasta tai siitä että onko luvut edes nousseet. Joka on sinänsä aika mielenkiintoinen väite.

"In almost every category of drug, and for
drug usage overall, the lifetime prevalence rates
in the predecriminalization era of the 1990s
were higher than the postdecriminalization
rates. Moreover, the level of drug trafficking,
as measured by the numbers of those convict-
ed of that offense, has steadily declined since
2001 as well (see Figure 7)."

Sivulla 12, taulukossa 8 voidaan nähdä dramaattinen pudotus HIV/AIDS-tartunnoissa sekä huumeidenkäyttäjillä että niitä käyttämättömillä. Varsinkin huumeidenkäyttäjien osalta luku on romahtanut joka tietää todella isoa säästöä yhteiskunnalle pitkänajan terveydenhuoltokustannuksissa. Kyse ei ole laillistamisesta eikä dekriminalisoinnin osalta kannata höpötellä mistään tuloista vaan haittojen minimoinnista.

Jotenkin tuntuu että tässä keskustelussa halutaan yleenkatsoa dekriminalisoinnin alkuperäiset tarkoitusperät - eivät ne kuitenkaan ole pelkästään yksilönvapauksien hamuamista vaan nimenomaan haussa on kokonaishaitan vähentyminen. Ainakin minä onnistun lukemaan sen tuosta Caton raportista näin.

Ja sivulta 18 figure 11, kannabiskuolemat nousseet noin nelinkertaisiksi, en sanoisi että ihan putkeen on mennyt. Muiden aineiden kuolemat ovat laskeneet mutta kannabiksen osuus kasvanut paljon. Mutta hei, sehän on vaaraton aine, eikös juu?
Kyseessä ei ole kannabiskuolemat vaan kuolemat joissa on ruumiinavauksen tutkimuksessa löytynyt jotain substanssia tai sen hajoamistuotteita elimistöstä. Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Opiaattien kohdalla luku on vähentynyt huomattavasti.

Jatkan vielä tuosta raportista. Vaikka moni täällä hyvin kärkkäästi naureskelee noille yksittäisille tilastoille ja väittää koko homman epäonnistuneen, niin tuon raportin yhteenveto tekee siitä aika hankalaa. Se on nimittäin hyvin positiivinen sanavalinnoiltaan ja saa Portugalin politiikan vaikuttamaan onnistuneelta. Minusta tämä Portugalin lakimuutos on siis tuonut positiivista kehitystä.


Conclusion

None of the fears promulgated by oppo-
nents of Portuguese decriminalization has
come to fruition, whereas many of the benefits
predicted by drug policymakers from institut-
ing a decriminalization regime have been real-
ized. While drug addiction, usage, and associat-
ed pathologies continue to skyrocket in many
EU states, those problems—in virtually every rel-
evant category—have been either contained or
measurably improved within Portugal since
2001.

In certain key demographic segments,
drug usage has decreased in absolute terms in the
decriminalization framework, even as usage across
the EU continues to increase, including in those
states that continue to take the hardest line in
criminalizing drug possession and usage.

By freeing its citizens from the fear of prose-
cution and imprisonment for drug usage,
Portugal has dramatically improved its ability
to encourage drug addicts to avail themselves of
treatment. The resources that were previously
devoted to prosecuting and imprisoning drug
addicts are now available to provide treatment
programs to addicts. Those developments,
along with Portugal’s shift to a harm-reduction
approach, have dramatically improved drug-
related social ills, including drug-caused mor-
talities and drug-related disease transmission.
Ideally, treatment programs would be strictly
voluntary, but Portugal’s program is certainly
preferable to criminalization.
The Portuguese have seen the benefits of
decriminalization, and therefore there is no
serious political push in Portugal to return to
a criminalization framework. Drug policy-
makers in the Portuguese government are vir-
tually unanimous in their belief that decrimi-
nalization has enabled a far more effective
approach to managing Portugal’s addiction
problems and other drug-related afflictions.
Since the available data demonstrate that they
are right, the Portuguese model ought to be
carefully considered by policymakers around
the world.

Olennaisinta on minusta tässä se, että käyttömäärien nousu tai lasku ei ole itseisarvoista. Haittoja ja hyötyjä näkyy selvemmin muualla , tarkoittaen sosiaalihuoltoa, terveydenhuoltoa ja lainvalvontaa.
 
hyvin tiivistetty, ja raportin loppuyhteenvedosta saa selvän kuvan siitä miten on onnistuttu.
 
Jatkan vielä tuosta raportista. Vaikka moni täällä hyvin kärkkäästi naureskelee noille yksittäisille tilastoille ja väittää koko homman epäonnistuneen, niin tuon raportin yhteenveto tekee siitä aika hankalaa. Se on nimittäin hyvin positiivinen sanavalinnoiltaan ja saa Portugalin politiikan vaikuttamaan onnistuneelta. Minusta tämä Portugalin lakimuutos on siis tuonut positiivista kehitystä.

Jos otat tuon minun tekstini naureskeluna niin ihmettelen. Koko hommahan lähti siitä, että peakz väitti, että dekriminalisoiminen laskee käyttäjä määriä ja tämähän ei pidä paikkansa.
Otit varmaan huomioon kaikki muutkin muutokset joita tehtii dekriminalisoinnin yhteydessä eli panostuksen hoidossa ja hoitoon ohjaamisessa. Näistäkin kirjoitin aikaisemmin jo täällä, jos otit huomioon ollenkaan nämä.

Nyt kun puhutana Portigalin kokeilusta niin tulee ottaa huomioon paikalliset olosuhteet. Suomessa ei joudu vankilaan käyttörikoksesta eikä edes näistä vähäisistä hallussapidoista. Tämähän oli yksi iso muutos jonka todettiin olevan iso parannus asiaan.
Suomessa myös hoitotaso ja hoitoon ohjaus on tälläkin hetkellä paremmassa kunnossa kuin mitä se oli Portugalissa ennen tuota dekriminalisointia. Esim piikkien jakaminen ja korvaushoito.

Mielestäni nyt kun puhutaan suomen kohdalla tästä dekriminalisoinnista tulee ottaa huomioon nämä seikat. Yksistään dekriminalisointi ei tule poistamaan huumeongelmia.

Edit: sen verran jäi suoraan sanoen vituttamaan tuo sun edellinen posti, että ihan pakko kysyä, että onko sinulla mitään kosketusta noihin piireihin kuin opiskelijoiden pössyttely?? Tiedätkö yhtään mistä noi nistit puhuu ja mitä ongelmia heillä on hoidoissa jne??
 
Jos otat tuon minun tekstini naureskeluna niin ihmettelen. Koko hommahan lähti siitä, että peakz väitti, että dekriminalisoiminen laskee käyttäjä määriä ja tämähän ei pidä paikkansa.
Ei ollut sinulle kohdennettu, vaan lähinnä vastineeksi näille one-linereille mitä tähänkin ketjuun on tullut. Joka taas ei minusta ole mitenkään hedelmällistä keskustelua. Portugalin dekriminalisoinnilla ei haettu välitöntä käyttörikosten määrän laskua, joskin sitäkin on monessa segmentissä myös tapahtunut. En edelleenkään pidä tuota esittämäsi mukaista nousua mitenkään radikaalina merkkinä politiikan huonoudesta. Samalla tavalla ei ole myöskään järkevää vedota yksistään suoraan siihen että dekriminalisointi ei räjähdyttänyt käyttöä siten että suuri osa väestöstä siirtyisi käyttäjiksi.

Otit varmaan huomioon kaikki muutkin muutokset joita tehtii dekriminalisoinnin yhteydessä eli panostuksen hoidossa ja hoitoon ohjaamisessa. Näistäkin kirjoitin aikaisemmin jo täällä, jos otit huomioon ollenkaan nämä.
Otin ja kuten sanottua niin olen hoito- ja valistuspuolessa samalla linjalla. Ensisijaisen tärkeää toimintaa.

Nyt kun puhutana Portigalin kokeilusta niin tulee ottaa huomioon paikalliset olosuhteet. Suomessa ei joudu vankilaan käyttörikoksesta eikä edes näistä vähäisistä hallussapidoista. Tämähän oli yksi iso muutos jonka todettiin olevan iso parannus asiaan.
Suomessa myös hoitotaso ja hoitoon ohjaus on tälläkin hetkellä paremmassa kunnossa kuin mitä se oli Portugalissa ennen tuota dekriminalisointia.
Toki. Mun mielestä nimenomaan käyttörikosten rankaisumuodon muuttaminen pikasakottamiseen olisi ensimmäinen dekriminalisoiva toimenpide jolla kohdennettaisiin resursseja hieman uudelleen. Se käräjien sotkeminen käyttörikokseen on täysin turhaa. Kyllä suomessakin olisi paljon parannettavaa päihdetyössä. Ensinnäkin voitaisiin lopettaa jaottelu suoraan ja alkaa puhumaan yhtenäisestä päihdepolitiikasta sen sijaan että on erikseen viina ja sitten ne huumeet isolla h-kirjaimella.

Mielestäni nyt kun puhutaan suomen kohdalla tästä dekriminalisoinnista tulee ottaa huomioon nämä seikat. Yksistään dekriminalisointi ei tule poistamaan huumeongelmia.
Ei poista, mutta tärkeä pointti on myös se että sen ei ole tarkoituskaan poistaa. Kukaan järjissään oleva ihminen ei voi väittää että mikään rangaistuspolitiikka voisi poistaa päihdeongelmia. Mikään hoito- ja valistuspolitiikkakaan tuskin siihen pystyy vaikka olisi kuinka hienosti järkätty. Mutta haittojen minimointiin käyttörikosten dekriminalisointi ja resurssien kohdentaminen asialliseen päihdetyöhön niin valistus- kuin hoitotoiminnassakin on mielestäni paljon parempi ratkaisu kuin nykyinen malli. Ja siihen päihdepolitiikkaan on saatava mukaan samaan syssyyn alkoholi ja huumeet.

Edit: sen verran jäi suoraan sanoen vituttamaan tuo sun edellinen posti, että ihan pakko kysyä, että onko sinulla mitään kosketusta noihin piireihin kuin opiskelijoiden pössyttely?? Tiedätkö yhtään mistä noi nistit puhuu ja mitä ongelmia heillä on hoidoissa jne??
En minä nyt tajua mistä sä vedit sen johtopäätöksen että oon jotenkin sulle noita juttujani erikseen kirjoittanut? Varsinkaan kun en edes sua quotannut. Musta sulla on ollut hyvin rakentava kanta tähän keskusteluun. En tajua minkä takia koet että sun pitää lähteä tivaamaan multa jotain kannuksia jotta saan kirjoittaa mitä mulla huvittaa. Eikä mun tarvi sulle alkaa mitään cv:täni tässä avaamaan jotta voisin osallistua keskusteluun. Turhaa sä siinä räyhäät.
 
Ei poista, mutta tärkeä pointti on myös se että sen ei ole tarkoituskaan poistaa. Kukaan järjissään oleva ihminen ei voi väittää että mikään rangaistuspolitiikka voisi poistaa päihdeongelmia. Mikään hoito- ja valistuspolitiikkakaan tuskin siihen pystyy vaikka olisi kuinka hienosti järkätty. Mutta haittojen minimointiin käyttörikosten dekriminalisointi ja resurssien kohdentaminen asialliseen päihdetyöhön niin valistus- kuin hoitotoiminnassakin on mielestäni paljon parempi ratkaisu kuin nykyinen malli. Ja siihen päihdepolitiikkaan on saatava mukaan samaan syssyyn alkoholi ja huumeet.

Voisin antaa mielenterveystoimiston asiakkaana ihan heti yhden ongelman, jonka minä seki moni muu päihdeongelmainen on kokenut ja joutuu kokemaan jollei tähän tule muutosta. Mikäli siellä vastaanotolla mainitsen sanan huumeet niin se minun sairauteni jää hoitamatta ja huomioimatta. Eräs tuttuni on niin ahdistunut, että hän ei osaa elää pahanolonsa kanssa, joten pakenee sitä päihteillä. Aika perus tarina siis. Kyseinen henkilö ei saa mielenterveystoimistosta apua ahdistukseensa joka on se alkuperäinen syy tähän päihdeongelmaan.
Pitäskö tähän jonkun puuttua ennen kuin me dekriminalisoidaan?? Tai sitten nämä katkot. Päihdeongelmaisen tulisi päästä sen ensimmäisen katkon jälkeen jo jatko terapiaan eikä sen 7:n jälkeen jolloin kela suostuu tämän maksamaan kun on jo tarpeeksi näyttöä siitä päihdeongelmasta.

Ihan vaan näin "kentän" ääntä halusin tuoda hieman esille. Ei ne pössyttelevät opiskelijat ole se ongelma, joten en nyt ehkä lähtisi puhumaan heistä tässä, sen enempää kuin, että aika usein tuo päihteiteiden vallaton käyttö opitaan viimeistään siellä korkeakouluissa. Aika moni korkeakouluopiskelija voisi kertoa enemmänkin tästä jatkuvasta dokaamisesta.

Ja ihan oikeesti jos me haluttais tehdä vaikutusta pitkällä aika välillä tähän kasvavaan ongelmaan niin me panostettaisiin siihen alkuperäiseen syyhyn miksi henkilöt voi pahoin ja panostettaisiin nuorisotyöhön ja heidän hyvin vointiin.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Voisin antaa mielenterveystoimiston asiakkaana ihan heti yhden ongelman, jonka minä seki moni muu päihdeongelmainen on kokenut ja joutuu kokemaan jollei tähän tule muutosta. Mikäli siellä vastaanotolla mainitsen sanan huumeet niin se minun sairauteni jää hoitamatta ja huomioimatta.
Tähän olisi tottakai saatava muutos. Mielestäni kriminalisointi ja demonisointi tiettyjen päihteiden osalta ajaa myös oikeutusta tuolle käytökselle mitä olet itse kohdannut. Kun ne päihteet ovat itsessään jo syy niin homma voidaan mapittaa.

Eräs tuttuni on niin ahdistunut, että hän ei osaa elää pahanolonsa kanssa, joten pakenee sitä päihteillä. Aika perus tarina siis. Kyseinen henkilö ei saa mielenterveystoimistosta apua ahdistukseensa joka on se alkuperäinen syy tähän päihdeongelmaan.
Sama juttu kuin yllä, tämähän on juuri se tilanne mikä pitäisi muuttaa.

Pitäskö tähän jonkun puuttua ennen kuin me dekriminalisoidaan?? Tai sitten nämä katkot. Päihdeongelmaisen tulisi päästä sen ensimmäisen katkon jälkeen jo jatko terapiaan eikä sen 7:n jälkeen jolloin kela suostuu tämän maksamaan kun on jo tarpeeksi näyttöä siitä päihdeongelmasta.
Mielestäni tässä on mahdollisuus tehdä nimenomaan uusia linjavetoja. Musta on turhaa sotkea oikeuslaitostakin ongelmaan jossa on kysymys enimmäkseen siitä että käyttäjä vahingoittaa itseään joko fyysisesti tai henkisesti. Ei se penaltti siellä mitään auta. Lievempää käyttörangaistusta voidaan käyttää yhteiskuntajärjestyksellisenä ohjaamisena jonka avulla voidaan vielä puuttua häiritsevään päihteidenkäyttöön ja käytökseen julkisilla paikoilla. Ei sillä oikein muuta virkaa ole.

Silloin jos käyttäjä tekee vaikutuksen alaisena muita rikoksia, tulee nämä rikokset tietty käsitellä rikosoikeudellisin keinoin. Siltikään en koe että jonkun nipan yksinkertainen kierrättäminen käräjiltä toiseen kun hän varastelee kamaa rahoittaakseen päihdeharrastuksena tukee millään tavalla kyseisen henkilön päihteistä irroittautumista. Tässä tulee taas se valistus- ja hoitopuolen tärkeys esiin, sillä ehkä voitaisiin onnistuessaan karsia sekä huumausainerikoksia että muita laittomia lieveilmiöitä.

Ihan vaan näin "kentän" ääntä halusin tuoda hieman esille. Ei ne pössyttelevät opiskelijat ole se ongelma, joten en nyt ehkä lähtisi puhumaan heistä tässä, sen enempää kuin, että aika usein tuo päihteiteiden vallaton käyttö opitaan viimeistään siellä korkeakouluissa. Aika moni korkeakouluopiskelija voisi kertoa enemmänkin tästä jatkuvasta dokaamisesta.
Kokonaisvaltainen päihdepolitiikka olisi numero 1. Sisältäen uusitun päihteisiin suhtautumisen politiikan, hoito- ja ennaltaehkäisyperiaatteellisen sosiaalisen politiikan sekä käytön dekriminalisoinnilla tehtävä siirto ongelman hoitamisessa oikeudellisesta näkökulmasta sosiaaliseen näkökulmaan. Päihteiden väärinkäyttö on kuitenkin ensisijaisesti sosiaalinen ongelma joka johtaa myös oikeudellisiin ongelmiin joissain tapauksissa.
Ja ihan oikeesti jos me haluttais tehdä vaikutusta pitkällä aika välillä tähän kasvavaan ongelmaan niin me panostettaisiin siihen alkuperäiseen syyhyn miksi henkilöt voi pahoin ja panostettaisiin nuorisotyöhön ja heidän hyvin vointiin.
Kyllä.
 
Tuo oli tavallaan sellainen sivutuote johon nuo päättäjät valmistautuivatkin, eli se ei ollut tuon politiikan pointti. Portugalissa koko homman idea on vähentää kokonaishaittaa, ei saada tilastoja kivemman näköisiksi. Effects of Portuguese Decriminalization(s. 11, oikea kappale) alkaa kuvaamaan että politiikka on onnistunutta myös käyttömäärien välillä. Miten tossa sun kertomassa ja tuossa raportin muussa kirjoituksessa voi olla noinkin iso ristiriita kun kerran käyttömäärät ovat nousseet?

Halusinkin tuoda tällä kaaviolla esille sen ristiriidan kun Peakz ja kumppanit täällä vannovat dekriminalisoinnin nimeen kuinka se vähentää käyttäjiä ja vie ongelmat pois, että jos noita taulukoita heitellään tänne sen enempää analysoimatta kuten tekevät, niistä voidaan tehdä mitä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Siihen on syynsä että tuostakin raportista prohuumeet porukka huomioi vain sen yhden 16-18 vuotiaiden taulukon, nuo muut kun eivät ole ihan yhtä mairittelevia.

Musta tämä johtuu siitä että sinä otat esille ainoastaan käyttömäärän kyseisen politiikan onnistumisen kriteerinä. Tämä on siinä mielessä huono valinta että käyttömääriä ei ole edes tarkoitettu mittariksi kun arvioidaan politiikan onnistumista. Dekriminalisoinnin onnistuminen ja epäonnistuminen ei ole suoraan verrannollinen käyttötilaston nousuun tai laskuun. Pelkkä taulukoiden repiminen irti kontekstista on muutenkin hedelmätöntä koska samalla tavalla voin viitata pelkästään yhteen taulukkoon(s. 12-13, taulukot 4 ja 5) joissa ollaan huomattu laskua kouluikäisten lasten käytössä(absoluuttiset määrät) kun verrataan vuotta 2001 ja 2006 - tämän mukaan siis dekriminalisoinnilla on ollut myös positiivisia vaikutuksia. Ja nämä nuoret ikäryhmät on nimenomaan ollut politiikassa ns. avainryhmiä joihin tuon politiikan tehon tulisikin kohdentua.


Tämä on juuri se mihin viittasin yllä, ikinä ei pitäisi raportista ottaa vain yhtä ihmisryhmää ja verrata siihen vaan pitäisi lukea sitä kokonaisuutena, ja kuten kahlaajalintu on tuonut monesti esille käyttäjämäärät ovat lisääntyneet huomattavasti kun katsotaan kokonaiskuvaa eikä pilkota sitä pienenpieniin siivuihin ja valkata sieltä vain sitä yhtä segmenttiä jossa on tapahtunut näennäisesti positiivinen tulos. Sen jälkeen ollaan täällä huutelemassa kuinka "Portugalin malli toimii" Sitä on varmaan 50 sivua tässä threadissa.

Sivulla 12 mainitaan lisäksi että hieman vanhempien henkilöiden kulutus on kasvanut suhteellisen miedosti, eli mitään räjähdystä ei kuitenkaan ole tullut. Lisäksi mainitaan että kyseinen kasvu on lähes väistämätöntä joka maassa riippumatta politiikasta tai siitä että onko luvut edes nousseet. Joka on sinänsä aika mielenkiintoinen väite.

Minusta kasvu on aina pahasta, tarkoitus olisi saada vähenemään, kuten suomessa esim tupakan kohdalla, miksi prohuumeet porukan mielestä päihteiden käytön lisäys on jotenkin suotavaa? Me yritetään kansakuntana päästä tupakasta kokonaan eroon ja vähentää huomattavasti alkoholin käyttöä, mutta silti kannabiksen käytön lisääntyminen olisi hyvä juttu? Mistä tämä logiikka saa alkunsa?

"In almost every category of drug, and for
drug usage overall, the lifetime prevalence rates
in the predecriminalization era of the 1990s
were higher than the postdecriminalization
rates. Moreover, the level of drug trafficking,
as measured by the numbers of those convict-
ed of that offense, has steadily declined since
2001 as well (see Figure 7)."

Sivulla 12, taulukossa 8 voidaan nähdä dramaattinen pudotus HIV/AIDS-tartunnoissa sekä huumeidenkäyttäjillä että niitä käyttämättömillä. Varsinkin huumeidenkäyttäjien osalta luku on romahtanut joka tietää todella isoa säästöä yhteiskunnalle pitkänajan terveydenhuoltokustannuksissa. Kyse ei ole laillistamisesta eikä dekriminalisoinnin osalta kannata höpötellä mistään tuloista vaan haittojen minimoinnista.

Se on hyvä että HIV/AIDS tartuntojen määrät kääntyvät laskuun, mielestäni kuitenkin siihen on muitakin keinoja kuin huumeiden laillistaminen, eli en ensimmäisenä ole laillistamista puoltamassa että saadaan ihmiset käyttämään puhtaita neuloja, muutenkaan tämä HIV/AIDS keskustelu ei tähän tämänhetkiseen kannabisväittelyyn istu, en usko ainakaan henkilökohtaisesti että kannabiskäyttäjät toimisivat suurena HIV riskiryhmänä, joten jätetään se pois.

Jotenkin tuntuu että tässä keskustelussa halutaan yleenkatsoa dekriminalisoinnin alkuperäiset tarkoitusperät - eivät ne kuitenkaan ole pelkästään yksilönvapauksien hamuamista vaan nimenomaan haussa on kokonaishaitan vähentyminen. Ainakin minä onnistun lukemaan sen tuosta Caton raportista näin.

En edelleenkään näe haittojen vähentymistä mikäli käyttäjämäärät kasvavat kun ne pitäisi saada laskuun keinolla millä hyvänsä.

Kyseessä ei ole kannabiskuolemat vaan kuolemat joissa on ruumiinavauksen tutkimuksessa löytynyt jotain substanssia tai sen hajoamistuotteita elimistöstä. Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Opiaattien kohdalla luku on vähentynyt huomattavasti.

Niin en sanonutkaan että kannabis olisi kuolemia aiheittanut aineena suoraan, mutta annan pari esimerkkiä alkoholikuolimisesta.. Kännissä pakkasella sammut hankeen, oliko syy viinassa vaikka kuolit kylmyyteen? Humalassa ajoit ulos tieltä tai vaihtoehtoisesti toista autoa päin, oliko kuoleman syynä pään litistyminen ohjauspyörään, vai alkoholi? Tottakai sä voit veistellä miten haluat, mutta minä näen tuon lukeman niin että kannabista oli veressä kuollessa ja se edesauttoi kuolemaa jota ei olisi tullut mikäli ei pössyissä oltaisi oltu. Suomessakin alkoholin aiheuttamat kuolemat ovat varmaan aika harvakseltaan suoraan alkoholin takia, vaan erinäisistä muista ratkaisuista joita on humalassa tehty.

Jatkan vielä tuosta raportista. Vaikka moni täällä hyvin kärkkäästi naureskelee noille yksittäisille tilastoille ja väittää koko homman epäonnistuneen, niin tuon raportin yhteenveto tekee siitä aika hankalaa. Se on nimittäin hyvin positiivinen sanavalinnoiltaan ja saa Portugalin politiikan vaikuttamaan onnistuneelta. Minusta tämä Portugalin lakimuutos on siis tuonut positiivista kehitystä.

Tässä ollaan siis täysin eri mieltä

Olennaisinta on minusta tässä se, että käyttömäärien nousu tai lasku ei ole itseisarvoista. Haittoja ja hyötyjä näkyy selvemmin muualla , tarkoittaen sosiaalihuoltoa, terveydenhuoltoa ja lainvalvontaa.

Minusta käyttö ja käyttäjämäärien lasku pitäisi olla itseisarvoista kun sitä politiikkaa noudatetaan tupakassa ja alkoholissakin, jos et ole tietoinen niin suomessa on yksi maailman tiukimmin valvotuista alkoholi laeista, miksi meidän pitäisi ottaa täysin vastakkainen kanta kannabikseen?
 
Minusta käyttö ja käyttäjämäärien lasku pitäisi olla itseisarvoista kun sitä politiikkaa noudatetaan tupakassa ja alkoholissakin, jos et ole tietoinen niin suomessa on yksi maailman tiukimmin valvotuista alkoholi laeista, miksi meidän pitäisi ottaa täysin vastakkainen kanta kannabikseen?
Onko tämä ollut sinusta tehokas tapa vaikuttaa alkoholinkäyttöön, sen haittoihin ja näistä johtuviin kustannuksiin Suomessa? Tää nyt on kyllä muutenkin huono esimerkki, kun käytännön tilanne on jotain aivan muuta, kuin mitä kyseisen lainsäädännön puitteissa pitäisi olla. En tiedä miksi sä tän otit esiin, kun tiedät itsekin paremmin.

Ja edellä mainittu on siis yksi syy, miksi on ihan aiheellista pohtia, että olisiko toisenlainen suhtautuminen alkoholiin ja muihin päihteisiin paikallaan.
 
Onko tämä ollut sinusta tehokas tapa vaikuttaa alkoholinkäyttöön, sen haittoihin ja näistä johtuviin kustannuksiin Suomessa?
Mikä olisi ollut tehokkaampi tapa?
 
Niin en sanonutkaan että kannabis olisi kuolemia aiheittanut aineena suoraan, mutta annan pari esimerkkiä alkoholikuolimisesta.. Kännissä pakkasella sammut hankeen, oliko syy viinassa vaikka kuolit kylmyyteen? Humalassa ajoit ulos tieltä tai vaihtoehtoisesti toista autoa päin, oliko kuoleman syynä pään litistyminen ohjauspyörään, vai alkoholi? Tottakai sä voit veistellä miten haluat, mutta minä näen tuon lukeman niin että kannabista oli veressä kuollessa ja se edesauttoi kuolemaa jota ei olisi tullut mikäli ei pössyissä oltaisi oltu. Suomessakin alkoholin aiheuttamat kuolemat ovat varmaan aika harvakseltaan suoraan alkoholin takia, vaan erinäisistä muista ratkaisuista joita on humalassa tehty.

Au contraire, Monsieur Japi. Toihan nyt on täyttä jossittelua, että miten ne kuolemat ovat tapahtuneet. Ihan yhtä hyvin kyseessä on voinut olla parantumaton syöpäpotilas joka on lievittänyt kipujaan päivittäin kannabiksen polttamisella (tai höyrystintä käyttämällä, jos on halunnut välttää polttamisesta aiheutuvat haitat). Kun kuolema sitten on väistämättä korjannut niin veresta on tietenkin löytynyt jäämiä THC:stä.

Alkoholi on toksinen aine toisin kuin kannabis. Suomessa kuolee vuosittain pelkkään alkoholimyrkytykseen 400 ihmistä. Suomessa kuolee tieliikenteessä vuosittain suunnilleen saman verran ihmisiä ja tämä luku pyritään saamaan nollaan. Alkoholin osalta en vastaavasta kampanjasta ole kuullut.
Alkoholimyrkytyskuolema johtuu yleensä siitä, että alkoholi lamaannuttaa hengityslihasten toiminnan, pysäyttää sydämen tai aiheuttaa oksennukseen tukehtumisen, kun ihminen sammuu juomisen vaikutuksesta. Humalatilassa olevalla on myös suurempi tapaturmariski, mutta tapaturmia ei pidetä alkoholimyrkytyskuolemina. Yli 85 % alkoholimyrkytyksistä aiheutuu etanolista.

ldk00264.jpg


Eli tämän 400 päälle tulee vielä kaikki jurrissa tehdyt sähellykset ja niistä seuranneet kuolemat, kuten rattijuopot, ruorijuopot ynnä muut. Ja kuten sanottua, alkoholi on toksinen aine ja varsinkin maksalle ja haimalle helvetin pahaa kamaa. Kuten myös aivoille, sydämelle ja verenkiertoelimistöllekin. Näihin erilaisiin alkoholin aiheuttamiin pitkäaikaissairauksiin kuolee Suomessa merkittävä määrä ihmisiä.

Viinapullon reunassahan pitäisi olla läjä varoitusmerkkejä, jos alkoholi luokiteltaisiin vaaralliseksi kemikaaliksi niin kuin pitäisi:

tyotur1.gif

tyotur4.gif

tyotur7.gif
 
Onko tämä ollut sinusta tehokas tapa vaikuttaa alkoholinkäyttöön, sen haittoihin ja näistä johtuviin kustannuksiin Suomessa? Tää nyt on kyllä muutenkin huono esimerkki, kun käytännön tilanne on jotain aivan muuta, kuin mitä kyseisen lainsäädännön puitteissa pitäisi olla. En tiedä miksi sä tän otit esiin, kun tiedät itsekin paremmin.

Ja edellä mainittu on siis yksi syy, miksi on ihan aiheellista pohtia, että olisiko toisenlainen suhtautuminen alkoholiin ja muihin päihteisiin paikallaan.

Toivottavasti huomasit että mun vastausta oli paljon tuolla quoten sisällä tummennettuna joten otit vain kirsikan päältä, mutta en tiedä miten suomessa saataisiin asioita paremmaksi kun kansa on niin viinaan menevää, en usko että ainakaan alkoholin käyttöä vapauttamalla lisää se parempaan suuntaan menisi, näen varsin hyvin sitä työni puitteissa kuinka pahasti se viina ihmisiin vaikuttaa. En puolustele viinaa mitenkään, mutta en usko että kannabis asiaa helpottaa, jos sitä mietit.
 
Onks tää edelleen validi perustelu täällä, että kun alkoholi aiheuttaa kuolemia, niin kannabis pitää laillistaa?
 
Toivottavasti huomasit että mun vastausta oli paljon tuolla quoten sisällä tummennettuna joten otit vain kirsikan päältä, mutta en tiedä miten suomessa saataisiin asioita paremmaksi kun kansa on niin viinaan menevää, en usko että ainakaan alkoholin käyttöä vapauttamalla lisää se parempaan suuntaan menisi, näen varsin hyvin sitä työni puitteissa kuinka pahasti se viina ihmisiin vaikuttaa. En puolustele viinaa mitenkään, mutta en usko että kannabis asiaa helpottaa, jos sitä mietit.
Mua ottaa päähän se toisten lainausten sisältä tekstin poimiminen, joten siksi jätin sen huomiotta. Mä nyt vaan tarkoitin jälleen kerran sitä, että vallitseva jyrkästi kieltävä, ja ainakin alkoholin osalta hyvin kaksinaismoralistinen normisto, ei ole välttämättä se paras tapa käsitellä asiaa.

Joudut itsekin käsittääkseni anniskelun kanssa tekemisiin säännöllisesti ja uskoisin, että olet yhtä mieltä siitä, että kun alkoholilainsäädännössä mm. kielletään anniskelemasta tai myymästä silmin nähden päihtyneelle, kielletään anniskelemasta humaltumistarkoituksessa, kielletään anniskelemasta enemmän kuin yksi annos kerrallaan ja niin edelleen, niin tällä ei ole mitään vaikutusta sen suhteen etteikö ihmiset vetäisi päätään juuri niin sekaisin kuin haluavat. Mä kyllä ymmärrän varsin hyvin problematiikan tämän lainsäädännön muuttamisessa, mutta en myöskään näe, että tällä nykyisellä lainsäädännöllä olisi juurikaan positiivisia vaikutuksia, koska sen noudattaminen anniskelupaikoissa ja muuallakin on täysin mielivaltaista.

Eli: päihdepolitiikkaa voisi tätä silmällä pitäen miettiä uudelleen, ja pohtia olisiko joku toinen suhtautumistapa monessa suhteessa parempi.
 
Mm. jättää kieltolaki toteuttamatta, jossa kansa tottui juomaan väkeviä alkoholijuomia mietojen sijaan.

Eli mä ja mun kaverit käytetään alkoholia, koska kieltiolaki? Älä nyt viitsi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom