[venom];4027178 sanoi:
Teet sen olettamuksen, että psykoosi-, masennus- ja ahdistuneisuustapaukset kasvaisivat huomattavasti, mikä ei pidä paikkaansa, jos oletetaan, että tapaukset lisääntyisivät samassa suhteessa kuin käyttö.
Pitää vielä ottaa huomioon, että ne, jotka vasta laillistamisen jälkeen käyttäisivät kannabista, eivät ole yhtä potentiaalisia ongelmakäyttäjiä kuin ne, jotka polttavat joka tapauksessa.
Kustannuksista olet unohtanut kokonaan viranomaiskulut. Olet myös unohtanut, että kieltolaki tukee järjestäytynyttä rikollisuutta. Rikolliseksi leimaaminen myös vaikeuttaa mahdollisuuksia normaaliin elämään ja kasvattaa syrjäytymisen riskiä. Siitä syntyy myös helvetisti kuluja.
En mä tee mitään olettamuksia ja sanoinkin, ettei tuosta vielä ole Suomen tapauksessa tilastoja olemassa, joten vaikeaa ennustaa. Portugali ja monet muut Keski-Euroopan maat ovat esimerkkinä huonoja siinä mielessä, että siellä kannabiksen käyttö on jo aiemmin ollut verrattain yleistä ja suhtautuminen siihen vapaamielisempää kuin esimerkiksi Suomessa. Mahdotonta sanoa, lisääntyykö käyttö Suomessa laillistamisen myötä miten paljon ja mikä on ns ongelmakäytön osuus lisääntyneestä käytöstä. Missä edes menee ongelmakäytön raja kannabiksen kohdalla?
Tilastoja voi tietysti olla ja onkin, ettei mielenterveysongelmat lisäänny kannabiksen käytön lisääntymisen myötä, mutta tilastot voi vääristää. Niinkun sanoin, kyllä omasta tuttavapiiristä löytyy useita jotka kokevat kannbiksen käytön aiheuttaneen heille joitakin terveysongelmia. Harva näistä kuitenkaan on mihinkään hoitoon hakeutunut vaivojensa vuoksi, tai ainakaan eivät ole siellä sanoneet että epäilevät niiden johtuvan kannabiksesta. Tän pohjalta itse uskon, että kannabis voi myös aiheuttaa ihmiselle ongelmia vaikka tilastot muuta sanoiskin. Voihan se toki olla, että olen väärässäkin.
En myöskään ole unohtanut kieltolain negatiivisia vaikutuksia, vaan todennut senkin aiemmissa viesteissä, että dekriminalisaatiossa/lailistamisessa on myös paljon hyviä puolia. Järjestäytyneen rikollisuuden vähentyminen on kuitenkin kannabiksen kohdalla aika pieni hyöty siinä mielessä, että suurin osa täällä liikkuvasta kannabiksesta on suomalaisilta kotikasvattajilta peräisin enkä itse rinnasta tätä touhua järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Toki osa tulee ulkomailta ja siihen liittyy huomattavasti enemmän eettisiä haittoja, mutta omien kokemusten mukaan suurin osa kannabiksen käyttäjistä saa kannabiksensa kaverilta/kaverin kaverilta joka sen on itse kasvattanut.
Aiemmin totesin myös sen, että käyttörikoksesta kiinni jääminen omien kokemusten mukaan lisää käyttöä kun ei ole enää väliä jääkö kiinni, merkintä löytyy jo. Kiinni jääminen on tosin ns normaalilla käyttäjällä erittäin epätodennäköistä ja vaikka jäisikin kiinni, ei se vaikuta useasti työnsaantiin kuin niillä aloilla joissa tehdään työntekijöille turvallisuusselvitykset tai vaaditaan rikosrekisterin ote jossa näkyy seksi-, väkivalta ja huumausainerikokset.
Voitko eritellä tarkemmin nämä viranomaiskulut, mitä kannabis aiheuttaa?
Hauskaa sekin, miten tästä tuli joku juupas-eipäs väittely vaikka olen moneen kertaan sanonut, etten edes nää dekriminalisointia/laillistamista mitenkään huonona asiana. Pointti on koko ajan ollut se, että laillistamisesta Suomessa tai saman kaltaisessa maassa ei ole aiempaa kokemusta ja on mahdoton etukäteen sanoa miten laillistaminen vaikuttaisi käyttöön, ongelmakäyttöön ja siitä koituviin haittoihin ja kustannuksiin.