Pääsykokeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kappari
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

kappari

Moro vaan kaikille!

Kiitos hyvästä palstasta. Erityisesti faq-osio on hyvä ja kattava.

Niin, itse asiaan. Kysymykseni koskee pääsykokeita.
Siis tarkoituksena olisi hakea poliisikouluun tai pelastusopistoon.
Kysymykseni koskee fyysisen kunnon harjoittamista näitä testejä varten.
Aerobinen liikunta on minulla hyvin hallinnassa, mutta voima ja kestävyys on vähän niin ja näin. Katselin noita valmiita ohjelmia, ja löysinpä hyvältä näyttävän Navy Seals ohjelman tältä palstalta. Kannattaisiko minun tehdä vain noita liikkeitä, joita näissä pääsykokeissa tehdään, vai ottaa joku esim. 3- tai 4-jakoinen "tavallinen" ohjelma käyttöön. Pääsykokeissa näyttää tuo lihaskestävyys olevan tärkeämpää kuin raaka voima.

Eli lyhyesti antakaa vinkkejä, miten pitäisi treenata salilla, jotta olisin kunnossa pääsykokeita varten? :D

Tässä muutamia fyysisten testien sisältöjä:

Poliisikoulu:

Nukenkantotesti
* 78 kg:n painoista nukkea on siirrettävä 20 metrin matka oikealla nostotavalla (näytetään)
- pisteytys 0, 5, 10
- minimivaatimus: vähintään 5 pisteen suoritus = oikea nostotekniikka ja onnistunut kuljetus
- hylätty suoritus: hakija ei saa tehtyä 5 pisteen suoritusta, mutta saa vähintään nuken istuvasta asennosta irti lattiasta n. 20 cm
- keskeytetty suoritus: hakija ei suorita testiä tai ei saa nostettua nukkea istuvasta asennosta irti lattiasta

Käsinkohontatesti
* Miehet: Leuanveto vastaotteella
* Naiset: Ylätalja vastaotteella hartioiden leveydeltä, selkä tuettuna suoraksi,
vedetään 70 % omasta painosta leuan tasolle yhtäjaksoisesti.
- suorituskerrat pisteytetään 0 - 10
- minimivaatimus: vähintään 5 hyväksyttyä suoritusta
- hylätty suoritus: hakija tekee 1 - 4 hyväksyttyä suoritusta
- keskeytetty suoritus: hakija ei saa tehtyä yhtä hyväksyttyä suoritusta

Vauhditon pituus -testi
* 2 hyppykertaa, parempi tulos merkitään
- suoritus: varpaat saavat olla ponnistuslaudan reunan yli
- hypyn pituus pisteytetään 0 - 10
- minimivaatimus: miehillä vähintään 225 cm, naisilla vähintään
180 cm
- hylätty suoritus: hypyn pituus on miehillä 150 - 224 cm ja
naisilla 150 - 179 cm
- keskeytetty suoritus: hakija ei pysty hyppäämään 150 cm:n etäisyydellä olevalle alastulopatjalle

Penkkipunnerrustesti
* miehillä 60 kg:n, naisilla 35 kg:n paino
- suorituskerrat pisteytetään 0 - 10
- suoritus: jalat irti lattiasta ja takamus penkissä,
suoritustapa yhtäjaksoinen
- minimivaatimus: vähintään kolme hyväksyttyä suoritusta
- hylätty suoritus: hakija saa tehtyä 1 - 2 suoritusta
- keskeytetty suoritus: hakija ei saa tehtyä yhtä hyväksyttyä suoritusta

Pelastusopisto:

Lihaskestävyys mitataan toistotesteillä. Mittauskohteina ovat vatsalihakset, ylävartalon lihakset ja jalkojen lihakset.
Testit ja minimivaatimukset sekä pistearvot ovat :

minimi
Istumaan nousu (kertaa/60s) 34 kertaa
Käsinkohonta (vastaote) 6 kertaa
Penkkipunnerrus (45 kg/60s) 25 kertaa
Jalkakyykky (45 kg/60s) 23 kertaa

Kiitos jo etukäteen! :kippis1:

No vedät vaan perkeleesti leukoja, punnerruksia ja vauhditonta hyppyä! ;) Tosin jos omistat saliavaimen niin se helpottaa kummasti. Kannattaa varmaan kokovartalotreeniä vetää vaikka keskittyisitkin näihin em. lajeihin. Niitä voit sitten tehdä kovemmilla painoilla ja kovempaa! :evil:

Juuri tätä ajattelin. Siis että voin tietysti, niinkuin sanoit punnerrella perkeleesti. :) Mutta ajattelin, että salitreeni varmaankin tehostaisi harjoitteluani.

Jos mä olisin tossa tilanteessa, treenaisin tehokkasti koko kroppaa normaaliin tapaan, voimaa ja kestävyyttä, ja sitten lisäksi treenaisin noita testejä varteen tuota nimenomaista suoritusta.

Aika löyhät näyttää olevan pääsykokeet, tosin 78kg nukke kuulosta aika painavalta epeliltä, samoin 225cm vauhditon hyppy kuulostaa järjettömän pitkältä? Täytynee heti kokeilla että onko se käytännössä niin mahdoton matka... =)

Jep! Löyhältä näyttää, mutta uskon että pitäisi vetää reilusti noiden maksimien päälle, sillä uskoisin hakijoita olevan paljon.

Reenaat vaan mahdollisimman samoja juttuja, kuin mitä kokeessa tulee, mutta esim. 5kg kovemmilla painoilla koetat päästä kiitettävään tulokseen. Tällöin tod.näk. pääset kiitettävään tulokseen h-hetkenäkin, vaikka vähän jännittäisikin ;)

Jos mahdollista, ota selvää, millä tekniikalla sitä nukkea pitää kanniskella, mee painisalille ja kanniskele samanpainoista (tai mieluummin vähän painavampaa) nukkea tai äijää vähintään tuo 20m samalla tekniikalla. Tosiaan, jos ei oo nukkea saatavilla, koeta hommata vähintään samanpainoinen reenikaveri (kuin mitä se nukke on kokeessa) ja kanniskelette toisianne muutaman setin -> ajanee asian.

Vauhditonta hyppyä tehostaa paitsi hyppyreeni myös kyykkääminen. Ota selvää esim. yleisurheilijoiden, koripalloilijoiden ja jääkiekkoilijoiden hyppyreenistä, tee sitä, mutta korosta vauhdittoman pituushypyn osuutta. Lisää kerran viikossa kova kyykkyreeni, huolella ja kovilla romuilla, niin eiköhän kolme metriä ainakin mee vauhditonta pituutta helposti.

Leuanvetoja PALJON! Ota vaikka kerran viikossa reeni, jossa korostat toistoja ja kerran viikossa lisäpainoilla. Välipäivinäkin voit vedellä pari/kolme kevyehköä sarjaa, ei tee pahaa.

Tuota pelastusopiston vatsistestiä varten ei muutaku reenaat suoria vatsalihaksia tiukasti, esim. kerran viikossa lisäpainoilla ja pari kertaa viikossa lisäksi paljon toistoja. Ota esim. just minuutin aika ja siinä maksimimäärä toistoja. Pyri kiitettävään toistomäärään. Kun se menee, niin pyri samaan toistomäärään esim. 55 sekunnissa.

Tsemppiä kokeisiin! :)

Niin ja muistappa panostaa myös muihin testialueisiin. Polliisikoulun testeissä maksimipistemäärä on 24, josta kuntotestin osa on 5 pistettä. Eli ei homma siihen kaadu vaikka fyysinen testi ei ihan nappiin menisikään.

miehillä 60 kg:n, naisilla 35 kg:n paino
miksi naiset saavat tasa-arvon vain haluamissaan asioissa? ;)

pettymys! luulin että poliisien pääsykokeet ois vaikeampia, mutta ainoat jotka tuottaisivat itsellä tuskaa on vauhditon hyppy ja 78kg nuken kanto. sinnehän pääsee vaikka mikä hiilaripullamössöpoju :)

kaappari:
voihan sitä muutenkin olla kunnossa kuin pelkkää pääsykoetta varten, puntille vaan säännöllisesti niin ei dokaavat teinit pistä kampoihin sitten kun poliisina häädät heitä kaltsilta.

No onhan ne fyysiset testit helpot, mutta ei ne pääsykokeiden pääosaa näyttele. Kuten jo tuli mainittua, niin fyysiset testit on max 5 pistettä ja koko pääsykokeiden max on 24 pistettä. Eli kyllä siellä muutakin testataan.

Originally posted by Funsize
No onhan ne fyysiset testit helpot, mutta ei ne pääsykokeiden pääosaa näyttele. Kuten jo tuli mainittua, niin fyysiset testit on max 5 pistettä ja koko pääsykokeiden max on 24 pistettä. Eli kyllä siellä muutakin testataan.

Kyllä. Tiedossa on, mutta käsittääkseni noihin palikkatesteihin on vaikeampi treenailla. :D
Käsittääkseni ainoa asia, mihin voin vaikuttaa harjoittelulla on fyysinen testi.
Mutta olenhan maalaisjärjellä varustettu yleissivistetty YO, joten eiköhän ne palikkatestit mene läpi! :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sopiva kysymys minulle. Kävin noissa poliisikoulun testeissä ja hyvin meni, odottelen tällähetkellä pissituloksen puhtautta.

Omissa testeissä juoksun jälkeen joutui odottaa varmaan puolitoista tuntia ennen varsinaisia lihaskuntotestejä. Onneksi olin varannut reppuuni runsaasti banaaneja.

Siihen nuken kantoon kannattaa panostaa, että saa sen nostettua puhtaasti eli selkä suorana. Itse en saanut täysiä pisteitä, kun selkä on huononmallinen ja menee mutkalle helposti.
Nukenhan nostaa ylös sisulla, tosin tytöillä oli suuria vaikeuksia.
Eli sitä kannatta treenata.

Lihaskuntotestit jouduin tekemään yhteenputkeen ja hyvä kun kerkesin hengähtää välillä. Leuanveto nukenkannon jälkeen oli tuskaista, koska käsivarret olivat aivan tukossa.
Kannattaa omasta mielestäni vauhdittomassa pituushypyssä hypätä avojaloin. Saa paljon paremman pidon hyppylankkuun.

Yleensäkin testit ovat melkohelpot, mutta osa ei siltikään saa kuntotestejä läpi. En ymmärrä miksi lähteä kokeisiin, jos ei ole varma saako esim. 5 leukaa vedettyä. Eli voimaa kannatta treenata koko kroppaan. Itse treenasin kyykkyä, penkkiä ja leuanvetoa, sekä tein pomppuharjotuksia ulkosalla juoksulenkkien ohella.

Vielä siitä poliisikoulun testeistä, niin hakijoita ei ole niin hirveesti tänäpäivänä ja kuntokoehan on vain osatesti, mutta siitä saadut pisteet ovat "ilmaisia".

Originally posted by kappari
Kyllä. Tiedossa on, mutta käsittääkseni noihin palikkatesteihin on vaikeampi treenailla. :D
Käsittääkseni ainoa asia, mihin voin vaikuttaa harjoittelulla on fyysinen testi.
Mutta olenhan maalaisjärjellä varustettu yleissivistetty YO, joten eiköhän ne palikkatestit mene läpi! :kippis1:

Joo, mutta tarkoitinkin sitä, että ei homma siihen kaadu vaikka ei fyysinen osuus menisikään nappiin. Anyway tsemppiä testeihin.

Olen itse yleisurheilija, 17v juoksija. Olen hypännyt vauhditonta pituutta 291cm (tosin alastulo oli n.5cm alempana kuin ponnistus taso). En ole kovinkaan usein vauhditonta treenannut. Kolussakin porukat ovat hyppineet reippaasti yli tuon 225cm ilman varsinaista lajinomaista harjoittelua.

Voimapuolella vaatimukset ovat olemattomat, itse saan kyykystä noin. 100kg. Joten tekniikasta sekin vähä on kiinni, ainakin tuo 225 saavuttaminen. Joten ei sen vaikeeta luulis olevan. Tzemppiä vaan kokeisiin!!!!! :D

Lisätään vielä poliisikoulun pääsykokeiden fyysiseen osioon se 1500m juoksu ja ketteryysrata. Eli aerobisella kunnolla ja räjähtävyydelläkin on jotain merkitystä asiassa. Ja kaikki suoritukset tehdään n. tunnin sisään, joten kannattaa ottaa se harjoiteltaessa huomioon. Eli se ei riitä, että tänään saat penkistä hyvän tuloksen, huomenna juokset 1500m aikarajan sisään, vaan ne kaikki pitä pystyä suorittamaan aikarajan sisällä.

Nukenkantotekniikka näytetään paikan päällä, ei todellakaan ole paha. Tietääkseni suurin osa miehistä saa nukenkannosta 10 pistettä, eli maksimipisteet. No worries mate. :)

Ja fyysisen osion päälle pitäisi jaksaa vielä kirjallisia testejäkin, eli jos olet aivan loppu fyysisten jälkeen, ei kouluun pääsystä kannata paljon haaveilla.

Mutta testit eivät todellakaan ole mahdottomat, joten kyllä sinne kouluun pääsee, jos yritystä ja asennetta on.

Originally posted by Caddisfly
Sopiva kysymys minulle. Kävin noissa poliisikoulun testeissä ja hyvin meni, odottelen tällähetkellä pissituloksen puhtautta.

Omissa testeissä juoksun jälkeen joutui odottaa varmaan puolitoista tuntia ennen varsinaisia lihaskuntotestejä. Onneksi olin varannut reppuuni runsaasti banaaneja.

Siihen nuken kantoon kannattaa panostaa, että saa sen nostettua puhtaasti eli selkä suorana. Itse en saanut täysiä pisteitä, kun selkä on huononmallinen ja menee mutkalle helposti.
Nukenhan nostaa ylös sisulla, tosin tytöillä oli suuria vaikeuksia.
Eli sitä kannatta treenata.

Lihaskuntotestit jouduin tekemään yhteenputkeen ja hyvä kun kerkesin hengähtää välillä. Leuanveto nukenkannon jälkeen oli tuskaista, koska käsivarret olivat aivan tukossa.
Kannattaa omasta mielestäni vauhdittomassa pituushypyssä hypätä avojaloin. Saa paljon paremman pidon hyppylankkuun.

Yleensäkin testit ovat melkohelpot, mutta osa ei siltikään saa kuntotestejä läpi. En ymmärrä miksi lähteä kokeisiin, jos ei ole varma saako esim. 5 leukaa vedettyä. Eli voimaa kannatta treenata koko kroppaan. Itse treenasin kyykkyä, penkkiä ja leuanvetoa, sekä tein pomppuharjotuksia ulkosalla juoksulenkkien ohella.

Vielä siitä poliisikoulun testeistä, niin hakijoita ei ole niin hirveesti tänäpäivänä ja kuntokoehan on vain osatesti, mutta siitä saadut pisteet ovat "ilmaisia".

Millainen oli yleinen kuntotaso. Huoleni on nimenomaan vain se, että kuinka paljon noissa pitää tehdä yli noiden minimien.
Omia tuloksiani:
Cooper 3050
Mave 120 kg
Kyykky 90kg
Penkki 75 kg
Leukoja 10

Kappari pääset varmasti noista testeistä kunnialla läpi.

Leuanvetoa ja penkkiä kannattaa vielä parantaa ja penkissä nimenomaan kestävyyttä. Vaikka varmasti noillakin tuloksilla pärjäät. Pisteistä ja yleisestä kuntotasosta en tarkemmin tiedä. Uinti viimeisenä testinä on sit ihan rentouttavaa.
Juoksukuntohan sulla tuntuu olevan varsin hyvä. Joten ihan hyvillä mielin voit mennä testeihin.

Poliisikouluun!!!!?

Aluksi: suuri osa pääsykokeista pudonneita läpäisee kyllä fyysiset osa-alueet, mutta jää kiinni sitten äidinkielen kokeissa ja/tai psykologisissa sekä soveltuvuustesteissä!!

Lihaskuntoa vaativat osiot eivät ole pahoja, jos sul on keskivetoa parempi kunto siltä osin..jos ei niin treenaa lajinomaisesti!!!
Penkissä (ainakin vuos sitten oli maksimi 22!! Sen saaminen on ihan kova saavutus, mut ei mahdoton! Leukamaksimi vaatiikin sit jo enemmän..treenaa leukoja säännöllisesti ja kun saat yli kymmenen, niin laita lisäpainoa ja tee jälleen et saat kymmenen!!!
Vauhdito pituus ei oo niin paha, kun miltä vaikuttaa:::himas sain hikiseen vaaditun tuloksen, mut paikan päällä hypin kiitettävät!

Mä olin sillon pikkasen pienempi kun nyt, mut kuitenkin aika sikaniska ja kirmasin kiitettävän ajan, et ei se sullekkaan tuu olee paha rasti!!!!
ONNEA!!!
Ja ilmottele kun kokeet on ohi, ni neuvon sua jatko-osioista!!!!!!:kippis1:

Nyt on pääsykoepäivä tiedossa ja varsinainen kova treenaaminen pitäis aloittaa. Aikaa kokeeseen on kahdeksan viikkoa. Olen jo aloittanut aerobisen kunnon kohottamisen ja salillakin olen käynyt satunnaisesti. Kuntokokeen osatesteistä juuri penkkipunnerrusta pitäisi vielä kehittää. Penkki on aina ollut heikoin osa-alueeni ja nykykuntoni tuolla painolla on varmaan juuri se testin läpäisemiseen vaadittu minimitoistomäärä.

Olen ajatellut treenata penkkiä kaksi kertaa viikossa, yleensä juoksulenkin jälkeen kun kroppa on valmiiksi lämpimänä ja sehän tukee juuri sitä koetta kun siinäkin tehdään testit peräjälkeen.

...Eli, MITEN minun kannattaisi treenata, jotta saan mahdollisimman monta toistoa 60 kg:lla kahden kuukauden päästä, ns sotilaspenkkityyliin jalat ilmassa?

Joku asiaanperehtynyt neuvokoon.. vinkkejä otetaan ilolla vastaan!

-----// Hene

Pääsykokeista...

Itse treenasin näihin pk:n pääsykokeisiin seuraavasti: Penkkiä pelkällä 60kg painoilla, leukoja niin paljon kun ikinä jaksaa ilman painoja, vauhditonta pituutta, nukenkantoa vetelällä noin 85kg työkaverilla. Juoksu on mulle tuskaa, joten aloitin treenit juoksulla(1500m), heti puntille ja sitten uimaan. Em. on se suoritusjärjestys. Uinti oli allekirjoittaneelle myös tuskan paikka, mutta sitkeällä treenaamisella selvisin hukkumatta sen matkan. Pääsykokeissa kannattaa pitää myös nestetasapainosta huolta!

Kuntokokeella ei sinänsä ole suurta merkitystä, sillä äidinkielen, psykologisen ja haastattelun yhteispistemäärä pitää olla tietyn suuruinen, jos meinaa päästä sisälle... Niin typerältä kuin se kuulostaakin, niin kannattaa harjoitella myös aineen kirjoitusta, näyttää niitä jollekkin osaavalle ja ottaa haukut nöyrästi vastaan. :worship: Kirjallisiin kokeisiin kannattaa lukea muutenkin huolella, itse opettelin ko. kirjan melkein ulkoa...

Kun tsemppaa itsensä kokeisiin kunnolla, niin sinne ei tartte mennä uudelleen! Anna kaikkesi ja vaikka :urjo: kuntokokeissa, äläkä anna koskaan periksi, niin kyllä se siitä! :thumbs: Fiilis kokeissa oli ainakin itsellä uskomaton! Paransin kaikilla osaalueilla omia salituloksiani reilusti, kenties adrenaliinilla osuutta asiaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom