Ostaisitko Pc:n, konsolin vai Macin?

On se vaan hauskaa, miten käyttikset herättää ihmisissä suuria tunteita :) Se, mitä itse käyttää on aina paras :kippis1:

Kannattaa käyttää sitä, minkä itse hallitsee parhaiten. Eipä mene hermot taistellessa ja hakatessa päätä seinään :wall:

Mites mun tilanteessa ku mä käytän Linuxia, Windowsia ja Mac OS X:ää eri koneilla? Eli mulla on jonkun verran kokemusta kaikista ja silti mun mielestä Mac OS X on se paras ja nimenomaan MULLE parhaiten sopiva käyttis. :confused:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin on. Vaikeaa valita paketinhallinnan luettelosta ohjelma ja klikata "asenna" tjsp.
No kerroppa miten esim. SATA -ajuri laitetaan noin helposti linukkaan? Meille moinen on tarjonnut aina hurjasti haastetta ja vienyt aikaa ihan vitusti... Ja senpä takia päädyimmekin vaihtamaan systeemin jossa tuota tarvittiin Microsoftin tuotteeseen kun siellä ei tarvi tehä yhtään mitään...

Tuossa on kyllä paljon viisautta mukana :)

Itse olen aloittanut PC:n käyttämisen DOS:lla, siitä Win 3.11 ja niin edelleen, joten itselle se PC + Windows yhdistelmä on paras vaihtoehto. Ja kun PC:llä pelaaminenkin kiinnostaa niin se on ainoa vaihtoehto (ennen kuin joku sanoo, että Macillakin voi pelata, niin vilkaiskaa nykyisten pelien laitevaatimuksia ja laskekaa, että paljonko sellainen Mac, jolla ne oikeasti pyörivät, tulisi maksamaan verrattuna riittävään Windows koneeseen).

tuo tehojuttu on kyllä ihan hyvä pointti. itekin harkitsin mäkkiä vielä eilenkin kun moista testailin. Tuli kyllä ahdistuksen tunteita kun win3.11 oli eka kosketus graafiseen käyttöliittymään ja linuksin kanssa tuhraaminen viimein sai riittää eikä enää oo kiinnostanu ja oon tyytyväinen xp:hen

toisaalta saa mbpron perushinnalla yritystason kannettavan jossa paremmat speksit. ja jo pelkän macbookin hinnalla saa semmosen vehkeen millä pystyis pyörittämään esim inventoria, autocadia(uusinta, vaatii jostain älyttömästä syystä runsaasti tehoja ja muistia) ja pelienkin pitäis pyöriä.

Ostaa pc:n niin sit jää rahaa vielä konsoliinkin :D

Niin on. Vaikeaa valita paketinhallinnan luettelosta ohjelma ja klikata "asenna" tjsp.

haha :D mites jos paketinhallinnassa ei lue "RADEON DRIVER" tai vastaavaa?

nyt on aika vahvasti romantisoitu linuksin autuutta kyllä tuossa lauseessa.

e: mututilastolla yli 50% tarpeellisista laitteista jää toimimatta linuksissa jos on noin helppoa kun kerrot

Windows on helpoin peruspentille. Ehkä.

Peruspirjoja olen kahta joutunut auttamaan kovasti tietokoneongelmissaan. Toisella ikää 25v, toisella 55v. Ensimmäinen sai koneensa solmuun (winxp) keskimäärin kahdessa viikossa. Jälkimmäinen ei ollut ihan yhtä tuhoisa, mutta kerran kuukaudessa sai käydä paikanpäällä jotain selvittelemässä.

Ensimmäisen kohdalla kyllästyin kun tuli yksi virussuma, ja asensin sille koneeseen Mandriva Linuxin. Ainoat ongelmat olivat Shockwave, jota ei linuxille löytynyt, ja IFIn kuvientilausohjelma, joka tosin ajautu sitten windows-emulla ongelmitta. Asennuksesta on nyt joku 2v, ja ei ole kertaakaan apua koneen korjaamiseen sen jälkeen tarvinnut.

Jälkimmäisen kohdalla sitten vihjaisin Macista, ja päätyipä tämä kannettavana moisen ostamaan. Jaksoi kehua kovasti, miten hyvin on toiminut, enkä ole kertaakaan käynyt sitä sitten enää kuntoon laittamassa.

Näiden kahden tapauksen kohdalla on tuntunut kovin paljon helpommalta nuo vaihtoehtoiset järjestelmät. Onko asia aina näin? No ei varmasti ole.

Työkoneena olen itse käyttänyt monesti Linuxia; työtehtävien hoitamiseen se on ollut Microsoftin vastinetta monesti ketterämpi. Sen graafinen käyttöliittymä ja oletusasennuksetkin ovat jo monesti verrattain toimivia, ja eipä tuota kääntelyä ja vääntelyä tarvitse pakon edestä edes tehdä. Suurin ja pitkälti myös ainoa merkittävä syy siihen, miksi en itse käytä Linuxia kannettavassani käyttöjärjestelmänä on Adobe Photoshop.

Ei silti, en ole mikään Linux-fanaatikko. Mielestäni on järkevintä valita sellainen järjestelmä, jolla halutut tehtävät pystytään hoitamaan parhaiten ( = helpoin, tehokkain, edullisin halutuin painoarvoin).

Mäkkien rauta+softa kombo on yhdessä tietysti monien mielestä mukavan esteettisen ulkonäön kanssa se teh juttu. Eli kun rauta on standardi, ei tarvitse olla miljoonan muuttujan sekasotkuja säheltämässä toimivuutta. Myös softa on optimoitu juurikin tälle raudalle, jonka ansiosta on saatu varsin vakaan tuntuinen yhteistoiminta. Ei ole taaksepäinyhteensopivuuksien helvettejä tai muitakaan kommervenkkejä. Etunsa siis "suljekeutuneisuudessaankin".

Ihan mielenkiinnosta noita työkannettavia kun mainittiin saatavan paljon parempia samaan hintaan, niin laittakaa jotain vertausta? Ibarin (Lenovon) läppärit ovat ainakin aika kovissa hinnoissa, ja jotain Delliä nyt ei menisi missään nimessä sanomaan vertailukelpoiseksi, hyi helkutti mitä romuja.

Sitäpaitsi openbsd on yadda yadda yadda ... :D

No kerroppa miten esim. SATA -ajuri laitetaan noin helposti linukkaan?

Sen pitäisi asentua ihan itsekseen Linuxia asennettaessa.
Eikö Windowsin asennuksessakin ollut jotain ongelmia SATA-levyjen kanssa?

haha :D mites jos paketinhallinnassa ei lue "RADEON DRIVER" tai vastaavaa?

Sitten voi tulla ongelmia, tosin niistäkin yleensä selviää jos osaa RTFM. Peruskäyttäjällä ei kuitenkaan pitäisi olla mitään tarvetta asentaa ohjelmia/ajureita paketinhallinnan ulkopuolelta.

MAC:in kohdalla sana " parempi " kuulostaa vielä siedettävältä, mutta jos sen kuulee Linux:in yhteydessä on hymy herkässä.

Linux:issa kun ei ole monikaan asia paremmin, se vaan EI ole herra Gates:in pajalta niin sitä on coolia fanittaa. Ja naapurin Hellevi sano että Windows ei ole turvallinen kun tuli mato.

Aika sodaksi menee taas :lol2:

ps. TPS on iha paska!

satae: helppo kikka tohon olisi varmaan ollut kun olisit tehnyt pirkoille paikalliset käyttäjätunnukset normaali käyttöoikeuksilla ilman järjestelmänvalvoja paukkuja, olis varmaan auttanut moneen asiaan...

ja HTH, nyt ei ollut kysymyksessä käyttiksen asentaminen, vai asennatko käyttiksen joka kerta uusiksi kun vaihdat jonkun komponentin... tosin siitäkään ei ole kysymys ja kyllä on niitä ongelmia Windosissakin noiden SATA juttujen kanssa, mutta on ne silti paaaaaljon helpompi selättää kun ton linuxin kanssa + nyt WinPE 2.0:n myötä ainakin tällä hetkellä nuo ongelmat on kokonaan unohdettu, ei meinaan tartte tehä yhtään mitään... mut kukin taaplaa tyylillään...

ja jos nyt vielä nuo yritys kuviot sotketaan mukaan niin miten hallitaan MAC tai linux koneita? eikä nyt puhuta mistään kymmenen ihmisen nyrkkipajoista vaan useampien tuhansien käyttäjien ympäristöistä... ;)

nyt ei ollut kysymyksessä käyttiksen asentaminen, vai asennatko käyttiksen joka kerta uusiksi kun vaihdat jonkun komponentin...

Linuxia asennettaessa asennetaan yleensä myös iso nippu kernelin moduleita (= ajureita) joista sitten ladataan käynnistyksessä automaattisesti kerneliin ne mitä tarvitaan. Linuxia ei todellakaan tarvitse asentaa uudelleen jos komponentteja vaihdetaan.

Mites mun tilanteessa ku mä käytän Linuxia, Windowsia ja Mac OS X:ää eri koneilla? Eli mulla on jonkun verran kokemusta kaikista ja silti mun mielestä Mac OS X on se paras ja nimenomaan MULLE parhaiten sopiva käyttis. :confused:
Käytät vaan tyytyväisenä niitä kaikkia :) Monitaitoisuus ei koskaan ole pahasta :thumbs:

satae: helppo kikka tohon olisi varmaan ollut kun olisit tehnyt pirkoille paikalliset käyttäjätunnukset normaali käyttöoikeuksilla ilman järjestelmänvalvoja paukkuja, olis varmaan auttanut moneen asiaan...

Toki. Vaan kun Windows perinteisesti on ollut vähän binäärinen, eli joko-tai. Joko et pysty sillä kaikkea tekemään - nämä käyttäjät ovat siis myös asentaneet itse ohjelmia sen jälkeen kun koneet heidän kontolleen jätin - tai sitten ajat sitä adminina. Macissa ja Linuxissa _toimii_ tuo pääkäyttäjän oikeuksien kysely kun niitä tarvitaan. Windowsissa näin ei todellakaan ole ollut.

Vistassa on kai jotain ainakin tähän suuntaan, toimiiko se, te jotka Vistaa jo ajatte? Ainakin betojen kanssa oli jotain ongelmaa, toivon itse suuresti että Redmondissa on saatu tuo fiksattua. Lähinnä kysymys kuuluukin, että miksi vasta nyt, sen olisi pitänyt toimia jo monia vuosia.

Ja vastaus "run as" tai "loggaa sitten sisään adminina" on valovuosien päässä Linuxien ja Macin oikeustason kyselystä tarpeen mukaan.

Dippi, luitko sä ollenkaan muiden ihmisten vastauksia tuohon samaan juttuun ennen omaa vastaustasi? Muistin lisääminen on vähän niinkuin uuden hiiren laittaisi koneeseen. Voihan sitä uutta hiirtäkin toki pitää päivittämisenä.

Dippi, luitko sä ollenkaan muiden ihmisten vastauksia tuohon samaan juttuun ennen omaa vastaustasi? Muistin lisääminen on vähän niinkuin uuden hiiren laittaisi koneeseen. Voihan sitä uutta hiirtäkin toki pitää päivittämisenä.
Toki luin. Muistin lisääminen on mielestäni päivittämistä ihan kuin emolevyn vaihto tai prosessorin vaihto, eli siinä mielessä Lafferin väite oli puppua.

Juu, mutta eihän siinä läppäreistä taidettu varsinaisesti puhuakaan.
Eikä erityisesti pöytäkoneistakaan. En näe mitään rajausta tuossa keskustelussa.

Edit: Turha tätä on oikeastaan jankata. Itse vain PC koneita pitkään ja hartaasti rakennelleena, mutta nyt tuohon kaikkeen turhaan säätöön täysin 110% kypsyneenä, vedän helposti herneen nenään kun Macin viaksi luetaan jonkun "päivittämisen" puute/vaikeus. Kun kone toimii, sitä ei tarvitse päivittää, vaan sillä hoituvat asiat 3-5 vuodenkin päästä. Päivityksen tarve on mielestäni vain osoitus koko alustan heikkoudesta tai omistajan egosta.

OT:

Toki. Vaan kun Windows perinteisesti on ollut vähän binäärinen, eli joko-tai. Joko et pysty sillä kaikkea tekemään - nämä käyttäjät ovat siis myös asentaneet itse ohjelmia sen jälkeen kun koneet heidän kontolleen jätin - tai sitten ajat sitä adminina. Macissa ja Linuxissa _toimii_ tuo pääkäyttäjän oikeuksien kysely kun niitä tarvitaan. Windowsissa näin ei todellakaan ole ollut.

Vistassa on kai jotain ainakin tähän suuntaan, toimiiko se, te jotka Vistaa jo ajatte? Ainakin betojen kanssa oli jotain ongelmaa, toivon itse suuresti että Redmondissa on saatu tuo fiksattua. Lähinnä kysymys kuuluukin, että miksi vasta nyt, sen olisi pitänyt toimia jo monia vuosia.

Ja vastaus "run as" tai "loggaa sitten sisään adminina" on valovuosien päässä Linuxien ja Macin oikeustason kyselystä tarpeen mukaan.
Nämä onkin tyyliin jos osaa käyttää niin eipä se niin vaikeaa ole... Tosta runas systeemistä esim. voi tehdä työpöydälle pikakuvakkeen josta aukeaa command prompt kysyy siinä passun jonka jälkeen voit drag and droppia käyttämällä vetää siihen ikkunaan vaikka jonkun asennus exen tai jonkun softan käynnistys exen tms. ja se sitten lähtee riittävillä paukuilla... Mites se yksi mainos menee... Se tekee joka osaa tai jotain sinnepäin... ;) + mitä hyötyä saavutetaan siltä, että notmi käyttäjältä kysytään lupaa johonkin kun se klikkaa yes yes yes, next next next...

Ja vista on mulla ainakin toiminut...

Linuxia asennettaessa asennetaan yleensä myös iso nippu kernelin moduleita (= ajureita) joista sitten ladataan käynnistyksessä automaattisesti kerneliin ne mitä tarvitaan. Linuxia ei todellakaan tarvitse asentaa uudelleen jos komponentteja vaihdetaan.
Nii kääntelet niitä kerneleitä siellä uudestaan ja uudestaan ja yleensä niistäkään ei mikään toimi niin käännät sitten kernelin ihan ite... ihan helvetin näppärää... :hyper:

Tosta runas systeemistä esim. voi tehdä työpöydälle pikakuvakkeen josta aukeaa command prompt kysyy siinä passun jonka jälkeen voit drag and droppia käyttämällä vetää siihen ikkunaan vaikka jonkun asennus exen tai jonkun softan käynnistys exen tms. ja se sitten lähtee riittävillä paukuilla...

Asennuspakut menee, nehän nyt menisi sillä runas:illa. Mutta annahan olla jos joku muutos tarvitsisi admin-oikkia, niin ei olekaan noin helppoa. Itselläni oli työkoneessa juuri normijätkän oikeudet, niin tuli ongelmaksi verkot. Primäärinen verkko oli wlan, ja sekunda sitten lan. Kun firman vpn-gw ei vastannut, niin sitä oltiin ilman verkkoa, sillä kone veti kiinni wlaniin, koska moisen löysi, mutta yhteys ei tietenkään toiminut koska wlanista ei päässyt kuin vpn:ällä ulos. Johdon tökkääminen kiinni ei auttanut, sillä primäärinen verkko oli se oletusreitti.

En muista tarkalleen kaikkia detaileja mitä hommaan liittyi, siitä on 2 vuotta aikaa. Koneessa ei kuitenkaan ollut langattomien yhteyksien on/off nappulaa, eikö runassilla saanut sitä verkkojen hallintaakaan toimimaan, en muista nyt mikä siinä tuli probleemaksi. Ongelma ratkaistiin lopulta masentavalla tavalla, eli sain lokaalit admin-oikeudet koneeseeni domain-tunnarille (olihan minulla jo moiset lokaalille tunnarille toki).

Ja vista on mulla ainakin toiminut...

Niin, mutta toimiiko siinä vistassa Oikein se admin-oikeuksien promptaus niitä tarvitessa, kun olet normikäyttäjänä sisällä? Onko oletuksena edelleen oletuskäyttäjällä admin-oikeudet?

Kysyn, en tiedä. Toivon hartaasti, että vastauksesi olisivat kyllä, ei.

Nämä ovat varmaankin aika offtopic-kysymyksiä, mutta toisaalta ainakin itselläni niillä on merkitystä kun lähden konetta valitsemaan. Konsolit nyt on näistä jutuista kovasti ulkona, mutta mielestäni konsoleilla ja tietokoneilla nyt ei loppumetreillä kovin hirveästi yhteitä ole muutenkaan.

Tuli tuosta päivittämisestä yksi juttu mieleen. Itsekin olen rakennellut PC-koneita käytännössä 486 ajalta asti. Viimeisimmät pari olen ostanut valmiiksi kasattuna kun ei ole jaksanut enää kiinnitellä itse osia.

Itselleni oli kanssa äärimmäisen tärkeää aikoinaan päivitettävyys. Nyt jälkeenpäin ajateltuna olen kerran kaksi PC-koneestani näytönohjaimen päivittänyt tai kovon vaihtanut. Sitten kun on tarvinnut päivittää prossua onkin ollut tilanne että AMD on (yllätys yllätys) taas kerran vaihtanut prosessorikantaa ja muistitkin ovat muuttuneet superhyperistä hyperduperiksi (esim SDRAM=>DDR=>DDR2) ja nekään eivät ole sopineet. Ja kas juuri edelliseen koneeseen päivitetty näytönohjain ei sovikaan kun on vaihdettu AGP:n tilalle PCI-E. IDE onkin SATA. Humm. Ja kaikki uusiksi...

Ja tässä vaiheessa olen todennut että pistetään koko paska uusiksi koppia myöten kun tuon vanhan ulkonäkö jo v*****aa. Itse asiassa koppa taitaa olla se edullisin osa. Samalla wanhan rotiskon voi myydä kokonaisena jollekkin sukulaiselle tai tuttavalle joka ei uusinta kaipaa.

Mikä oli koko pitkän tarinan opetus? Kuitenkin kun se kone ostetaan, sitä aniharvoin päivitetään tai siinä vaiheessa kun sitä pitäisi päivittää huomataan että joka tapauksessa pitää koko paska vaihtaa.

Niin, mutta toimiiko siinä vistassa Oikein se admin-oikeuksien promptaus niitä tarvitessa, kun olet normikäyttäjänä sisällä? Onko oletuksena edelleen oletuskäyttäjällä admin-oikeudet?

VISTA:ssa ei kenelläkään käyttäjällä ole administrator oikeuksia vaan esim. ohjelmaa asennettaessa on aina annettava "pääkäyttäjän" salasana erikseen. Tietoturvan takia. Eli ei turhaan käytetä konetta admin natsoilla. Hyvä näin. Eli mikään haittaohjelma ei voi "vahingossa" asentua koneelle kun oikeudet ei yksinkertaisesti riitä siihen.

Näin ainakin muistelisin, korjatkaa toki jos olen väärässä. VISTA kokemusta on tasan päivän verran kurssilta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom