Opiskelijoiden köyhä elämä..

SledgeHammer: Miten niin? Miksei voi ajatella niin että riippumatta siitä kuinka laiska tai ahkera ihminen on, niin jos se on köyhä niin sille annetaan opintotuki? Sehän tämän yhteiskunnan toiminta-ajatus on muutenkin, ihmisiin uskotaan ja niitä tuetaan tarjoamalla turvaverkko riippumatta siitä mitä hetkellisesti tekee. Opiskeluajan tarkoituksena on opiskella, eikä mielestäni viranomaisten kannata miettiä sitä kuinka hyödyllinen opiskelija on työntekijänä.

Edit: tottakai jokaiselle löytyy töitä, mutta ei ole sosiaaliturvaan uskovan yhteiskunnan toiminta-ajatuksen kannalta järkevää jättää opiskelijoita turvan ulkopuolelle.

Edit2: hienoa että pystyt opiskelemaan ja tekemään työtä samaan aikaan, mutta se on sinun valintasi, eikä yhteiskunnan tule siihen puuttua, koska opintotuki on ainoastaan opiskelua varten. En kuitenkaan ymmärrä mitä ihailtavaa siinä on että käy jossain mäkkärissä paistamassa purilaisia, jos kerran on suotu mahdollisuus kouluttaa itseä ilmaiseksi ja olisi aikaa antaa kaikkensa tuolle koulutukselle. Jossain jenkkien huippuyliopistoissa opiskelijat matkustelevat kesäisin lainarahoillaan tutustumaan vieraisiin kulttuureihin, koska se on tulevaisuudenkin kannalta järkevämpää kuin kesä mäkkärin kassalla. Kärsi nyt niin saat palkinnon myöhemmin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä lähden kans syksyllä kouluun ja oon miettinyt et miten ihmeessä tolla rahalla pärjää (varsinki ku viimisen vuoden on se reilu tonni napsahtanu tilille joka kuukausi) :O Voi tulla iso sanko kylmää vettä niskaan ainaki alussa, ku pitää opetella luopuun jutuista joihin on tottunu... Ku Salikorttiin menee kuussa jo se n.50e, nii ruokaan jää ehkä 200? vaiko niinkään paljoa... siitä sitte ostat ruuat ja palkkarit, nii eipä tarvi tosiaan vaatteista yms. paljoa unelmoida :/

Pakko päässä johonki heselle ilta/viikonloppu duunii... saa nähdä miten opiskelujen sitten käy :O
 
Kuitenkaan en niinkään itke, että opintoraha on liian pieni, vaan sitä, että ahkeruudesta rankaistaan.
Tässä threadissä on jo moneen kertaan todettu, että KELA ei kiellä ahkeruutta. Mene töihin ja tee helvetisti rahaa. Joudut vain luopumaan siitä tuesta, jonka pienuutta täällä alunperin lähdettiin itkemään.

Lisäksi monessa tutkimuksessa on todettu, ettei työnteko opiskelujen ohella välttämättä hidasta opiskelua.

:anssi: (tai ainakin viitteitä kaivataan)

Ottamatta huomioon niitä extreme-tapauksia, jotka lukisivat perustutkinnon muutenkin kahdessa vuodessa, keskitason opiskelijan opiskeluvauhti hidastuu takuuvarmasti. Meillä olevat tutkimusapulaiset jotka ovat opiskelun ohella töissä n. 10 tuntia/viikko, lipsuvat opintojen osalta aikataulustaan tyypillisesti puoli vuotta. Tämän hyväksymme siksi, että tutkimusapulaisena toimiminen tavallisesti lyhentää vastaavasti opinnäytetyön tekoaikaa.

Olisiko kerrankin paikka tarjota kepin sijasta porkkanaa
En vieläkään käsitä, miksi pitäisi samaan aikaan saada nauttia ilmaista tukirahaa JA kerätä hilloa myös töistä? Kyllä ne tuet on tarkoitettu niille, jotka panostavat täyspäiväisesti opiskeluun ja tyytyvät siihen muutaman vuoden kestävään madaltuneeseen elintasoon.
 
Tästä nyt tulee vähän sellainen kuva, että opintotuen ansaitsevat ainoastaan työssäkäymättömät opiskelijat. Jos kivesten puristelun asemesta päättää lähteä töihin parantaakseen elintasoaan, muuttuu kultalusikka-perseessä-syntyneeksi, joka ei mitään tukia tarvitse,

Ei ei ja ei. Kyllä töissä saa käydä. Mutta jos tienaat tarpeeksi, et ole oikeutettu opintotukeen. Ei se voi olla näin vaikeaa. Jokainen päättää minkä verran haluaa duunissa olla.

mä maksoin aikoinaan aika juhlavan summan kelalle, koska tienasin liikaa. Vituttihan se, mutta kun tarkemmin miettii niin tasan tarkkaan tietää ketä asiasta voi syyttää. Se ei ole KELA.

toisin kuin nämä ahkerat opiskelukollegat, jotka lainarahoilla bilettävät läpi opiskeluajan. (saamatta kuitenkaan opintoja suoritettua yhtään nopeammin)

Tässä taas yksi juttu mitä en ymmärrä. Miten se toisen lainanotto ja kaljanjuominen on sinulta pois? Jos opiskelijalle joka hoitaa opintonsa on myönnetty opintotuki niin se on se sama määrä jonka se kotona nysväävä opiskelijatoveri saa. Jokainen päättäkööt mihin nuo vähät rahat laittaa. Toinen ostaa ruokaa, toinen juo kaljaa.
 
Voi tulla iso sanko kylmää vettä niskaan ainaki alussa, ku pitää opetella luopuun jutuista joihin on tottunu... Ku Salikorttiin menee kuussa jo se n.50e, nii ruokaan jää ehkä 200? vaiko niinkään paljoa... siitä sitte ostat ruuat ja palkkarit, nii eipä tarvi tosiaan vaatteista yms. paljoa unelmoida

Opiskelija pääsee salille varmasti halvemmallakin - jossain oppilaitoksissa jopa ilmaiseksi - ja vaatteita ja kenkiä voi shoppailla kirppareilta, UFFista jne., jos niitä on pakko saada myötäänsä lisää ;)
 
Ei toi 40 kilsaa ole matka eikä mikään. Itse kävin ensimmäisen vuoden AMK:ta vajaa 100 kilsan päästä koulusta, linkalla pääsin suhteellisen vaivattomasti suoraan koulun ovelle. Kyllähän se vähän rasitti, mutta nukuin matkat aina.
Opiskelija ei todellakaan tienaa mitään.
Tänä kesänä molemmat ilman töitä ja sossun luukulle joutui. Avovaimo ei nostanut opintolainaa ja sossu huomioi sen tuloksi koko kesän ajaksi (300 euroa/kk) eli saadaan ruokarahaa 40-60 euroa/per kk. Olen jo käynyt 2 kuukautta siellä kysymässä, että miksi ne opintotuet muka vaikuttavat kesän ajalle jos virallisesti loppuvat toukokuun lopulla.
Olisi mukavaa jos joku älyäisi ehdottaa, että opintoetuudet jatkuvat koko vuoden ajan eikä mitään kesätaukoja. Kuitenkin opiskelija on koko sen ajan opiskelija!
 
.
:anssi: (tai ainakin viitteitä kaivataan)

Ottamatta huomioon niitä extreme-tapauksia, jotka lukisivat perustutkinnon muutenkin kahdessa vuodessa, keskitason opiskelijan opiskeluvauhti hidastuu takuuvarmasti. Meillä olevat tutkimusapulaiset jotka ovat opiskelun ohella töissä n. 10 tuntia/viikko, lipsuvat opintojen osalta aikataulustaan tyypillisesti puoli vuotta. Tämän hyväksymme siksi, että tutkimusapulaisena toimiminen tavallisesti lyhentää vastaavasti opinnäytetyön tekoaikaa.

Ainakaan itselläni ei ole opiskelu venynyt, vaikka melkein kokoajan on ollutkin töissä. Mutta kun duunit saa tehdä pääasiassa viikonloppuisin, niin ei tule sellaisia esteitä. Ja eikä se opiskelua paljoa voi hidastaa jos 2h päivässä tekee duunia, vaikka 15-17. Täytyy vaan jättää sitten ne kahvittelut kavereiden kanssa vähemmälle.
 
Tässä ei oteta yhtään huomioon sitä, että vaikka vanhemmat eivät ole velvoitettuja huolehtimaan yli 18v lapsistaan, niin harvojen antaa nälkään kuolla jos on rahat loppu.
 
Ottamatta huomioon niitä extreme-tapauksia, jotka lukisivat perustutkinnon muutenkin kahdessa vuodessa

Alpo Rusi suoritti tutkinnon kahdessa vuodessa ja jäi merkkitapaukseksi. Se siis ei ole kauhean yleistä. Ja hänen tutkintonsa oli VTM eli aihe josta yleensä saa nopeammin halutessaan suoritettua tutkinnon johtuen kirjatenttien määrästä. Kaksi vuotta on aivan äärimmäinen extremetapaus, joiden suorittajat yleensä jäävät historian kirjoihin, jopa puhuttaessa ns. täysipäiväisistä opiskelijoista vailla työpaikkaa.
 
Tässä ei oteta yhtään huomioon sitä, että vaikka vanhemmat eivät ole velvoitettuja huolehtimaan yli 18v lapsistaan, niin harvojen antaa nälkään kuolla jos on rahat loppu.

Huomioon ei myöskään otettu vanhemman kuolemaa, hän kuulema yhä tienasi rahaa elattääkseen opiskelevaa poikaansa.
 
Opiskelija pääsee salille varmasti halvemmallakin - jossain oppilaitoksissa jopa ilmaiseksi - ja vaatteita ja kenkiä voi shoppailla kirppareilta, UFFista jne., jos niitä on pakko saada myötäänsä lisää ;)

:eek:
Eihän kirppareilla käy kuin vanhat tädit. Itse muutan todennäköisesti Lappeenrantaan opiskelemaan syksyllä. Vois kuvitella, että niin syrjässä asunnotkin ovat halpoja. Merkkivaatteista en kyllä luovu :< Mieluummin otan vaikka lainaa kun vedän ryysyt niskaan. Eiköhän ruokakustannukset pysy melko alhaalla seiti/rahka/kauralese/rypsäri linjalla. Tiedä sitten onko se pidemmän päälle terveellistä ja kuinka äkkiä siihen kyllästyy.
 
Minun jokainen tyttöystäväni on ollut kirppiksillä viihtyvää tyyppiä.

Olen 31.

Olen aina seurustellut itseäni usean vuoden verran nuorempien naisten kanssa.

Kirppiksiltä löytyy ihan tuoreitakin vaatteita, moni ns. muoti-ihminen myy vaatteensa vuosittain koska pitää olla aina uusimman vuoden mallia. Omat tyttöystäväni ovat joskus siis kulkeneet myös viime vuoden malleissa, lähes käyttämättömissä yllättävän usein.

Valitettavasti miehille ei niinkään, vaan pitää itse käydä kaupasta omat vaatteet. :(
 
Janne22, mä olenkin :wanha: (mutten kylläkään vielä täti, ainakaan tietääkseni). :D

... onnea vaan valitsemallasi tiellä, arvotuskysymyshän se on tämäkin. :thumbs:

EDIT: Jos nyt ihan asiaa puhutaan, niin kirppareilta harvemmin itse asiassa löytyy "ryysyjä", vaan ainakin ne vaatteet ja kengät, mitä olen itse ostanut, ovat vaikuttaneet melkolailla käyttämättömiltä. EDIT2: Vaikuttaneeko asiaan sitten se, että suosin yleensä SPR:n ja Pelastusarmeijan myymälöitä ja UFFia, joilla on ymmärtääkseni jonkinlainen esikarsinta sen suhteen, mitä sisääntulevasta tavarasta laitetaan lopulta myyntiin.
 
Tässä ei oteta yhtään huomioon sitä, että vaikka vanhemmat eivät ole velvoitettuja huolehtimaan yli 18v lapsistaan, niin harvojen antaa nälkään kuolla jos on rahat loppu.

On kuitenkin aika epäilyttävää, jos täysikäiseltä ihmiseltä aletaan penäämään vanhempien tuloja ja tietoa siitä miten paljon saa rahaa heiltä. Nämä on niitä asioita joihin on kovin vaikea puuttua. Siinäpä on kiva seistä ja selittää kun vanhemmat on miljonäärejä ja välit on poikki.
 
Janne22, mä olenkin :wanha: (mutten kylläkään vielä täti, ainakaan tietääkseni). :D

... onnea vaan valitsemallasi tiellä, arvotuskysymyshän se on tämäkin. :thumbs:

EDIT: Jos nyt ihan asiaa puhutaan, niin kirppareilta harvemmin itse asiassa löytyy "ryysyjä", vaan ainakin ne vaatteet ja kengät, mitä olen itse ostanut, ovat vaikuttaneet melkolailla käyttämättömiltä. EDIT2: Vaikuttaneeko asiaan sitten se, että suosin yleensä SPR:n ja Pelastusarmeijan myymälöitä ja UFFia, joilla on ymmärtääkseni jonkinlainen esikarsinta sen suhteen, mitä sisääntulevasta tavarasta laitetaan lopulta myyntiin.

Jaajoo naisilla voi olla enemmän tarjontaa esim. mainitsemallasi UFFILLA. Kävin siellä joskus ja esim. miesten takkilinja oli sillon semmosta karua 80-luvun nahkarotsityyliä.
Tietenkin käytettyjen kalliiden "merkkivaatteiden" osto/myynti myymälät on asia erikseen(siellähän käytettyjenkin vaatteiden hinnat hipovat pilviä).
 
SledgeHammer: Miten niin? Miksei voi ajatella niin että riippumatta siitä kuinka laiska tai ahkera ihminen on, niin jos se on köyhä niin sille annetaan opintotuki? Sehän tämän yhteiskunnan toiminta-ajatus on muutenkin, ihmisiin uskotaan ja niitä tuetaan tarjoamalla turvaverkko riippumatta siitä mitä hetkellisesti tekee. Opiskeluajan tarkoituksena on opiskella, eikä mielestäni viranomaisten kannata miettiä sitä kuinka hyödyllinen opiskelija on työntekijänä.

Edit: tottakai jokaiselle löytyy töitä, ei ole sosiaaliturvaan uskovan yhteiskunnan toiminta-ajatuksen kannalta järkevää jättää opiskelijoita turvan ulkopuolelle.

Holhousyhteiskunnan toiminta-ajatuksena tosiaan tuntuu olevan, että köyhyys on ominaisuus, joka ei riipu mitenkään itsestä. Nykyisessä järjestelmässä ongelma tulee siirtymäkohdassa tuen varassa eläjästä palkkatuloilla elävään.

Esimerkkinä opiskelija joka on kesällä tienannut "sallitut" 1505 euroa/kk. Tämän summan saa helposti esimerkiksi varastoilla ja huoltofirmoilla esimerkiksi tekemällä hiukan ylitöitä. Opiskelijan asumiskustannukset ovat sen verta suuret, että hän saa täydet tuet 440e/kk. Opiskelija kuitenkin huomaa, että kun tuosta maksaa vuokran ja pakolliset elinkustannukset (sähkö, vesi, ruoka, bussilippu, opiskelumateriaali jne.), ei rahat riitä. Koska periaatteena on "suu säkkiä myöten", opiskelija päättää hankkia lisätuloja. Paikallinen huoltoyhtiö etsiikin osa-aikaista työntekijää, joka voisi iltaisin ja joskus aikaisin aamulla tehdä töitä (sekä silloin tällöin viikonloppuisin). Palkka on normi 8,5 e/h ja viikossa työtunteja tulee 15. Opiskelija päättää, että kerta työ ei mene koulun kanssa päällekkäin tässä on se oiva paikka paikata rahapulaa.

Tarkastellaan nyt vaihtoehtoja opiskelijan kannalta:

1) Opiskelija jää kotiin puristelemaan kiveksiään. Viikossa on runsaasti vapaa-aikaa. KELA maksaa 440 e/kk.

2) Opiskelija menee töihin. Edelleen koulu tulee suoritettua kunnialla. Tulot 510 e. Menee tulorajan yli, joten KELA perii 440 euroa takaisin. 510-440=70 euroa.

Tekemällä 60 h/kk töitä tienaa siis nyt 70 euroa enemmän. Elintason nostaminen tapahtuu nyt siis todellisuudessa 1,17 euron tuntipalkalla ja tähän kuluu lähes kaikki ylimääräinen vapaa-aika.

Eikö tässä nyt ole mitään epäkohtia havaittavissa?

Jos pyrkii tulemaan toimeen ilman säästöjä, ei se onnistu opiskeluja haittaamattomalla työmäärällä, vaan töitä on sitten tehtävä lähes täyspäiväisesti, jolloin opiskelu kärsii taatusti. Tuollaisen 15 h tuntia tekee vielä helposti opiskelujen ohessa, mutta 30h/vko haittaa jo melko varmasti opintoja. Monessa paikassa osa-aikaisille tarjotaan juuri 20 ja 15 tunnin työsopimuksia, ja näillä tulorajat ylittyvät.
 
Opiskelija menee töihin. Edelleen koulu tulee suoritettua kunnialla. Tulot 510 e. Menee tulorajan yli, joten KELA perii 440 euroa takaisin. 510-440=70 euroa.

Peruuttamalla tuen vaikkapa yhdeltä kuukaudelta saa hetikohta huomattavasti lisää pelivaraa noihin tulorajoihin. Ainakin korkeakouluissa tämä onnistuu.
 
Kuten SledgeHammer82 sanoi, niin tuossa kyllä on paha epäkohta.
Vituttaa mennä kesätöihin pienellä palkalla, kun olisi mahdollisuus saada paljon enemmän. Mutta sitten menisi tuet.
Täytyy alkaa ottamaan palkka kohta pimeänä viikonlopputöistä, sitähän se valtio varmasti haluaa? Sitten ei saisi niitä vähiäkään verotuloja mitä meikäläisen selkänahasta irtoaa.
 
Back
Ylös Bottom