Joo ei ole turhan helppoa tuo opiskelijana hengissä pysyminen Englanti/jenkkivertauksiin on Suomessa kanssa yksi aika merkittävä ero; ei täällä tienaa _niin paljoa_ enempää valmistuttuaan kuin ilman korkeampaa koulutusta, että sijoitus opiskeluun olisi erinomainen ratkaisu; sen sijaan taas näissä kahdessa maassa tuo tuloero taitaa olla vähän toista luokkaa. Minä voisin hyvin luopua opintotuesta ja maksaa lukukausimaksujakin, JOS siitä sitten saisi oikeastikin suurempaa liksaa - ja puhun nyt siis käteenjäävästä osuudesta.
Opiskelijahan saa siis tienata 6060e vuodessa, + 1010e per tueton kuukausi. Normaalin 9kk opintotuen nostava saa siis tienestää 9090e - aika tarkalleen se 1500x3 + 9x500.
Itselläni meni tämän vuoden tienestit harmillisesti vähän (350e) yli tuon 6060e rajan, jonka takia pitää nyt siis jättää yhden kuukauden tuki nostamatta..
Tein itse tälle lukuvuodelle tämän villin vedon ja lähdin vaihtariksi tänne Thaimaan suuntaan, jossa muuten Suomen opintotuella elää ihan kivasti.. ;)
Opiskelijahan saa siis tienata 6060e vuodessa, + 1010e per tueton kuukausi. Normaalin 9kk opintotuen nostava saa siis tienestää 9090e - aika tarkalleen se 1500x3 + 9x500.
Itselläni meni tämän vuoden tienestit harmillisesti vähän (350e) yli tuon 6060e rajan, jonka takia pitää nyt siis jättää yhden kuukauden tuki nostamatta..
Tein itse tälle lukuvuodelle tämän villin vedon ja lähdin vaihtariksi tänne Thaimaan suuntaan, jossa muuten Suomen opintotuella elää ihan kivasti.. ;)