Opiskelijoiden köyhä elämä..

Joo ei ole turhan helppoa tuo opiskelijana hengissä pysyminen :) Englanti/jenkkivertauksiin on Suomessa kanssa yksi aika merkittävä ero; ei täällä tienaa _niin paljoa_ enempää valmistuttuaan kuin ilman korkeampaa koulutusta, että sijoitus opiskeluun olisi erinomainen ratkaisu; sen sijaan taas näissä kahdessa maassa tuo tuloero taitaa olla vähän toista luokkaa. Minä voisin hyvin luopua opintotuesta ja maksaa lukukausimaksujakin, JOS siitä sitten saisi oikeastikin suurempaa liksaa - ja puhun nyt siis käteenjäävästä osuudesta.

Opiskelijahan saa siis tienata 6060e vuodessa, + 1010e per tueton kuukausi. Normaalin 9kk opintotuen nostava saa siis tienestää 9090e - aika tarkalleen se 1500x3 + 9x500.

Itselläni meni tämän vuoden tienestit harmillisesti vähän (350e) yli tuon 6060e rajan, jonka takia pitää nyt siis jättää yhden kuukauden tuki nostamatta..

Tein itse tälle lukuvuodelle tämän villin vedon ja lähdin vaihtariksi tänne Thaimaan suuntaan, jossa muuten Suomen opintotuella elää ihan kivasti.. ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole tullut muutosta eikä tule. Kaksi eri sukupuolta olevaa katsotaan samantien avopariksi, eikä auta mikään puhe eikä möykkäys.

Eikä täydy enää olla edes välttämättä eri sukupuolta. Soskun asiakkaat saavat nostettua helposti sen 600-800€/kk (asunto ja perusosa) +sähköt+lääkkeet + noiden lisäksi paljon muuta jos osaa yhtään puhua, lisäksi löytyy muita paikkoja mistä nuo saavat nostettua vielä sen 50-200€/kk siihen päälle. Joten minusta aika turhaa edes yrittää selittää, että opiskelemaan kannattaa ryhtyä rahan takia. Jos sosku maksaisi asiakkailleen sen 400e/kk, niin ymmärtäisin sen silloin myös opiskelijoille. Mutta kun sosku maksaa tällä hetkellä hiukan toisenlaisia summia siitä, että ei tee mitään, niin miksi ihmeessä opiskelija on ansainnut puolet vähemmän. Jos puolison tulot vie opiskelijalta tulot, niin ainahan se työssäkäyvä voi muuttaa esim. vanhemmilleen. Muutenkin hiukan röyhkeämpi tyyppi voisi käyttää järjestelmästä löytyviä porsaanreikiä aika tylysti hyväkseen. Ja jos koulua käy siksi, että pääsee kunnon duuniin, niin tulee varmasti aikanaan maksamaan opiskeluaikana aiheuttamansa kulut takaisin moninkertaisina. Onko se silloin todellakin niin väärin, että opiskelija ansaitsisi tuon minimitulon, jonka saa muutenkin tekemättä yhtään mitään, ihan vaan opiskelemalla. Maissa jossa koulutus maksaa taitaa olla myös toisenlaiset palkat, myös verotus taitaa olla hiukan Suomesta poikkeava?

Sitten kannattaa vielä miettiä sellaista, että kuinka moni opiskelija on töissä esim. henkilöstönvuokrausfirmassa, jossa palkat on poljettu niin alas, että niiden kanssa kilpaileminen lähes mahdotonta. Esim. monessa kaupungissa kaupunki ulkoistaa kokoajan tiettyjä toimintojaan näille firmoille. Tämän seurauksena vakituiset työntekijät korvataan ja tilalle tulee opiskelijoita tekemään hommia 5-6€:n tuntipalkalla. Ketkään muut tuolla liksalla tuskin niitä hommia tekisivätkään, sillä työkkäristä ja soskusta saa enemmän. Mutta aina löytyy opiskelija tekemään noita hommia. Ja tuskimpa ne vanhat työntekijät mitään ylennyksiä saavat. Väittäisin, että tuo opiskelijoiden heikon tilanteen hyväksikäyttäminen on aika yleistä tietyillä aloilla työnantajien keskuudessa.
 
Joo, eihän opiskelu ja yrittäminen tässä maassa oikein kannatakaan. Kunnon pelimies nusauttaa kela/sossu -kombosta ~ tuusan kuussa vetämällä kotona bissee.

Jotkut vaan sentäs jaksaa vielä yrittää tehdä elämällään jotain, vaikkei valtio sitä hirveesti arvostakaan. Tai ainakin osoittaa sen aika jännällä tavalla. Kaipa se muutos on meilläkin väistämätön jossain vaiheessa.
 
tukikuukausia 10, vapaan tulon määrä 8080e. eli 10x505e+2x1515e= 8080e. onko oikein laskettu?

onko toi sitten 9x757.5e+2x1515e= 9847,5e??

edit: vai 12x757.5e?? vaikeeksi menee...

Miten tosta saa noin vaikeaa :lol2:

Tukikuukausia 9, vapaan tulon määrä 9090 eli 9x505+3x1515=9090

Keskimäärin siis 9090/12=757,5 e
 
Juurikin tuota olen tarkoittanut. Ja kun ne kumppanin tulojen rajat on tosi alhaiset. Muistaakseni jos toinen tienaa yli 22000 euroa vuodessa, niin asumislisää ei tule ollenkaan. :jahas:

Kyllä ja raja missä alkavat vaikuttamaan on tyyliin 1300 € bruttotuloa kk, ei tuosta summasta jäisi paljon mitään käteen jos sillä joutuisi molemmat elättämään. Itsellä vielä tilanne, että avo oli vähän aikaa työtön itsestään johtumattomista syistä ja minun tulojen takia ei saanut mitään tukia, sitten tulee päätös, että saa hieman yli 10 € pv ja sitten pukkaa karenssia, minun lainoja ei huomioitu mitenkään ja voivoteltiin vain, että tämä nyt on systeemi.

Heittäkääs jotain ideoita millä tai miten opiskelijoiden tulorajoja tulisi mielestänne muokata?

Heitin tämän joskus tuonne jonnekin toiseen threadiin, mutta... Opiskelujen tukia tuskin voidaan kovin paljoa nostaa, koska se ei ole kansantaloudellisesti mahdollista/kannattavaa, ainakaan lyhyellä aikavälillä. Toisaalta tulorajat voitaisiin esim. sitoa indeksiin joka olisi suoraan verrannollinen yleiseen tulotasoon.

Esim. nykyisin opiskelja saa tienata tuon 9000 jos nostaa tukia 9kk, näiden yhteenlaskettu "tulo" vuodessa on n.13500 €. Tuohon ei ole laskettu mukaan opintolainaa, mielestäni opintoja ei pitäisi rahoittaa lainalla, koska se estää esim. uusien lainojen ottoa opiskelun jälkeen kun pitää ensin pari ensimmäistä vuotta maksaa sitä pois jne.

En ymmärrä miksei opiskelija voisi elää kuten ns. "normaali" ihminen ja myös saada tuloja yhtä paljon. Jos suomalainen keskimäärin tienaa tuon 20 000 (mikä on alakanttiin) niin miksei opiskelija voisi nostaa tukia esim. tuon 9kk x 550 € = 4545€ ja tuloraja menisi keskimääräisen suomalaisen ansiotason mukaan ja olisi vielä varaa tienata tuo 15 000 jolloin olisi mahdollista saada keskimääräinen elintaso?

Tämä nyt on karrikoitu esimerkki ja sisältää varamsti paljon epäkohtia jne, mutta jos kerran omat resurssit riittävät yhtäaikaiseen opiskeluun ja työntekemiseen niin miksi helvetissä siitä pitää rankaista ja noin kovalla kädellä?
 
Sen sanon, että KELA on ihan perseestä!! Jos näin rumasti saa sanoa....
Olen opiskellu niitä näitä ja nyt minulla on onneksi ammatti, joten toivottavasti en enää tarvtse opiskella mitään!

Oon nostanut erillaisia tukia, esim. opiskelutukea ja asumislisää jne. No tietenkin ahkerana työntekijänä tein opsikelun ohella aina töitä, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Sit kun kerran tein vuoden aikana aina sillon tällöin yli sen sallitun 500e/kk nii eiköhän KELALTA sitten tule, että pitäisi maksaa 1500 euroa takaisin koska olen tienannut liikaa.....

Siis kuka tästä hyötyy, jos opiskelee niin silloin ei saa jäädä rahaa säästöön ku pitää vaa olla himassa ku töitä ei saa tehdä!! On tää kyllä niin pepusta koko homma.... Itse kans ku asuin omassa kämpässä, oli oma auto ja paljon muita kuluja!! Mutta ku ei saa tehdä töitä nii silloin ei saa!!!! hohohojaaa!!!


Tjemppiä kaikille opiskelijoille!!!!
 
Ite oon opiskelija ja myös avokkini on. Ite oon ollu nyt koulussa vuoden ja toinen puolisko 2,5v. Pakko sanoa että mennyt vuosi oli kyllä yhtä elämäni kulta aikaa ko ei tarttenu käydä töissä joka viikonpäivä ja rahallisestikkin pärjättiin jopa erittäin hyvin eikä tili huutanu miinuksella kertaakaan mitä se työssä oloaikana aina välillä teki. Tottakai turhia menoja joutu karsiin mutta ei mistään tärkeästä.

Kumpiki teki myös samalla paska duunia korkeintaan 2vuoroa viikossa mikä oli kyllä seki suhkot rankkaa mutta ei mitenkään edes verrattavissa siihen paska duunin tekemiseen 5krt/vk. Ite jo innolla oottelen koulun alkamista että työt vähenee ja pääsee taas vähän helpomalla.

Se on kyllä taas totta että koulunumerot vois noussa jos ei tarttis tehdä yhtään töitä vaan vois kunnolla keskittyä kouluun, mutta mulle on henkilökohtasesti ihan saa lukeeko todistuksessa 5 vai 3. On tämä kuitenki niin hienoa aikaa etten kyllä viitti ääneen mitään kellekkään valittaa. Suomi on heino maa :thumbs:
 
mutta jos kerran omat resurssit riittävät yhtäaikaiseen opiskeluun ja työntekemiseen niin miksi helvetissä siitä pitää rankaista ja noin kovalla kädellä?
Jälleen kerran kyse ei ole vain opiskelijan resursseista ja haluista vaan siitä, että jokainen ylimääräinen vuosi jonka vietät opiskelemassa vie yliopistolta/oppilaitokselta resursseja, joilla voitaisiin ottaa sisään uusia opiskelijoita tai parantaa normiaikataulussa opintojaan suorittavien opiskeluolosuhteita.

Lyhyesti: töissä käynti hidastaa valmistumista ja siksi siihen ei kannusteta. Opiskelijan työtä on opiskella ja valmistua arvioidussa aikataulussa - ei mitään muuta. Se pitäisi ajatella yhtenä, rivakasti vedettävänä projektiurakkana.

Tuossa yllä olevassa aikaisemmassa viestissä ehdotettiin sitä, että lisäansioita saisi ansaita, jos pystyisi osoittamaan opintopistein, että opiskelut etenevät oletetussa aikataulussa (n. 4 vuotta yliopistotason perustutkintoon). Tämä voisi periaatteessa toimia, mutta todennäköisesti johtaisi vain sairauksiin ja loppuun palamisiin. Ja millaisia sanktioita pitäisi langettaa opinnoissaan lipsuvalle, lisäansioita keräävälle opiskelijalle?

Miten se kasvukotiin nähden varmasti laskenut elintaso voi olla nykyään niin hemmetin vaikea asia niellä? Sen kanssa ei tule toimeen neljää vuotta, mutta toisaalta se ei vaivaa niin paljon, että otettaisiin opintolainaa tilanteen kohentamiseksi?
 
Sen sanon, että KELA on ihan perseestä!! Jos näin rumasti saa sanoa....
Olen opiskellu niitä näitä ja nyt minulla on onneksi ammatti, joten toivottavasti en enää tarvtse opiskella mitään!

Oon nostanut erillaisia tukia, esim. opiskelutukea ja asumislisää jne. No tietenkin ahkerana työntekijänä tein opsikelun ohella aina töitä, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Sit kun kerran tein vuoden aikana aina sillon tällöin yli sen sallitun 500e/kk nii eiköhän KELALTA sitten tule, että pitäisi maksaa 1500 euroa takaisin koska olen tienannut liikaa.....

Pakko vielä toistella samoja juttuja ja hiukan avautua kun tuo sappi ei millään lakkaa kiehumasta. Monen mielestä kela ja samalla valtio on perseestä kun se ei lykkää porukalle tarpeeksi ilmaista rahaa käteen.

Ei kela ole kieltänyt työntekoa. Kyllä sitä työtä voi tehdä ja tienata vaikka sen 1000 000 euroa vuodessa. Tällöin jää sitten tuet pois mikä tuntuu hyvinkin reilulta, annetaan niille jotka sitä tarvitsee. Ei opintotuki ole kannustus- vaan tukijärjestelmä. Keskiverto-Kerkko kun nostaa sen 9 kk tukia niin voi tienata 9090 euroa. Siihen vielä tuet päälle niin kyllä se Kerkko sillä varmasti pärjää. Lisää suklaata sitten enemmällä työllä, pitäskö silloin vielä tukiakin saada? Sekin vähän kummastuttaa, että jollain on totaalisesti rahat loppu vuoden lopussa ja lainarahalla maksetaan sitten kelan karhuja takaisin. Okei, poikkeuksia on mutta luulisi että kun kesäisin sitä rahaa tulee ovista ja ikkunoista niin on sen verran pelisilmää että jonkin verran laskisi niitä tukia etukäteen ja laittaisi sukanvarteen.

Järjestelmän toinen vaihtoehto olisi sitten se ettei tulisi sentin pyörylää. Sellaista kun olisi ollut alusta alkaen niin olisipa ainakin se ainainen rutina pois.
 
Sitten kun mä opiskelen, niin nostan kylmästi lainaa jos alkaa kylkiluut näkyä. Mä en ole ikinä tajunnut, miksi opintolainan nostaminen on niin hirveää, että kituutetaan ja itketään paskaa elämää mielummin. Tuskin se loppuelämä nyt opintolainan takaisinmaksuun kaatuu.
 
Itseä lähinnä vituttaa se, että pääsin ensimmäistä kertaa hyviin kesätöihin. Oli mielessä myös, että syksyllä voisi tukea opintojen rahoittamista vielä sillä, että kävisi töissä. Voisi sitten vaikka hankkia kaikenlaista pientä kivaa. Tulorajat vaan sattuvat tulemaan vastaan nyt varsin rivakkaa tahtia ja pysyn alkuvuoden ja kesän osalta juuri alle tuon 9090e. Lomakorvaukset kun paukahtaa vielä tilille, niin tuo on aika tarkkaan täynnä.

Noh, mistä sitten ruikutan kun rahaa tulee? No perkele, oon ahne paskiainen ja haluaisin tienata enemmän. Voisi vaikka maksaa vanhaa opintolainaa pois jo nyt. Jos opiskeluja aikoo edes jossain määrin kunnialla suorittaa (tähän asti näin ei ole ollut pienten motivaatio-ongelmien vuoksi :jahas:), niin ihan mahdottomia summia ei pysty tienaamaan. Jos taas tienaan vaikkapa sitten tuota 500e/kk syksyllä, niin joudun peruuttamaan opintotuet, eli tulos on aivan sama kuin ilman töitä. Eli pitäisi tienata tuplasti tuo, jotta töistä saisi ns. kohtuukorvausta. Jos haluan laskea ikävällä tavalla, niin puolitan palkkani, koska senhän verran saisin tekemättä mitään.

edit. Vai peritäänkö takaisin pelkkiä opintotukia, eikä asumislisiä? Tuo toki muuttaisi tilannetta hieman valoisampaan suuntaan.

edit2. peritään näköjään molemmat takaisin... alan juoda kaljaa ja istua sohvalla perkele...
 
Jos taas tienaan vaikkapa sitten tuota 500e/kk syksyllä, niin joudun peruuttamaan opintotuet

Siis häh? peruutat yhden kuukauden tuet niin voit tienata 1500 lisää. Eli jäät selkeästi voitolle vaikka se netto siitä roimasti laskeekin.

Toki jos tienaat koko syksyltä sen 500 euroa niin ehkä kannattaa olla tekemättä ja nostaa se 1 kk:n tuki.
 
Siis häh? peruutat yhden kuukauden tuet niin voit tienata 1500 lisää. Eli jäät selkeästi voitolle vaikka se netto siitä roimasti laskeekin.
Totta... Pomppivatkin näköjään tonnin välein... Ehkä pitää sittenkin mennä töihin. Enpä taas tullut vilkaisseeksi noita taulukoita...
 
Aika järjetön kyllä tuo Eleonooran koulumatka päivittäin kuljettavaksi.

Aluksi ainakin on pakko vaan jaksaa. Ja sit jos en jaksa, niin sit pitää harkita muita vaihtoehtoja. Kyllähän toiset ajaa pidempääkin matkaa päivittäin..
Voi olla, että jonkun pienen yksiön vuokraan tuosta koulun läheltä. Olen sit siellä aina välillä, jos on pitkiä koulupäiviä/huono ajokeli. Pitää nyt katsoa, et miten kaikki lähtee kulkemaan.
Mielessä on käynyt myös sellainen vaihtoehto, että jos pystyis olemaan yhden päivän viikossa poissa ja työskentelis kotona. Varmaan noin puolet sen koulun oppilaista asuu 10-60 kilometrin päässä koulusta, joten voi olla, että tuollainen järjestely saattaisi ehkä onnistuakin. Jos ei, niin tuskinpa se niin kovasti menoa haittaa. :)

Positiivisella asenteella mä lähden kokeilemaan tuota hommaa. :)
 
Heittäkääs jotain ideoita millä tai miten opiskelijoiden tulorajoja tulisi mielestänne muokata?

Indeksikorotukset niihin triplana since viimeinen opintotuen korotus (taisi olla 1992, jonka jälkeen opintotukea muistaakseni leikattiin). Ja opintotuen vähennyksen osalta myös. Taitaisi olla aika paljon yli 16%, btw.

Opintotuki enemmän opintojen määrään ja menestykseen perustuvaksi, tietysti tässä olisi huomattava ongelma byrokratiahelvetin väistelemisen kanssa. Näin ollen jos opiskelee paljon, menestyy opinnoissaan ja painaa lisäksi duunia, ei siitä laitettaisi torpedoja peräsimeen - olen kuitenkin käsittänyt, että opintojen tarkoituksena olisi tuottaa OSAAVAA TYÖVOIMAA eikä kirjanoppineita tumpeloita, joten tuolla työnteolla on varsin suuri merkitys pätevien työntekijöiden kouluttamiseksi.
 
Minuakin aina ihmetyttää valittelut opiskelijaelämän köyhyydestä. Aloitan neljättä vuotta yliopistossa, ja toistaiseksi on opintotuki hyvin riittänyt elämiseen.

Opintotuki ei kyllä minulla riitä edes perusmenoihin, kuten vuokraan ym. välttämättömiin laskuihin. Saatikka, että sillä rahalla vielä jotain muuta osteltaisi/matkusteltaisi.
En millään käsitä kuinka joku saa sen mitättömän rahan riittämään "hyvin", vaikka kuinka tekisi järkeviä ratkaisuja rahankäytön suhteen.

Opintolainan kun nostan mitä kuuta kohden on tarjolla maksan justiinsa vuokran sillä. Sitten täytyisi vielä syödäkin ja jotain mukavaa ostaakin. Töissä voi toki opiskelujen ohella käydä, mutta toisaalta jokaisella on omat rajansa mitä jaksaa ja missä määrin. Henk.koht. en jaksaisi joka ilta koulun jälkeen lähteä töihin, kun siinä "sivussa" täytyisi vielä opiskeluunkin panostaa, eikä "opiskella" pelkästään koulun tuoleja päivisin kuluttamalla.
 
Back
Ylös Bottom