Ideana toisaalta hyvä mutta toisaalta taas aikasen huono. Kurssien mukaan kun saisi rahaa niin se asettaisi jengin aika eriarvoiseen asemaan riippuen koulusta. Itse olisin halutessani saanut kerrytettyä lähes loputtoman määrän erilaisia pilipalikursseja ja olisinkin sen tehnyt jos joku siitä olisi maksanut
Se, että saisi nuo käyttämättömät tuet "valmistumislahjana" sotii taas tavallaan koko järjestelmän ideaa vastaan. Eihän se ole mikään kannustusjärjestelmä vaan tuki niille, joilla ei muuten hommaan olisi mahdollisuutta. Sitäpaitsi tuo kuvailemasi palkinto olisi aivan helvetinmoinen menoerä valtiolle. Noita alle kuuteen vuoteen valmistuvia on kuitenkin aikamoinen satsi. Ja mitenkä sitten katsotaan kenelle se palkinto annettaisiin, saisivatko sen kaikki riippumatta opiskeluajan tuloista ja opiskelupaikasta?
Koulusta riippuen eriarvoiseen asemaan? Tarkoitatko, että toisessa koulussa kurssien suorittaminen on helpompaa kuin toisissa? Sama tilannehan se nytkin on. Opintotuen maksuun tarvitaan X määrä opintopisteitä koulusta riippumatta, sama eriarvoinen asema vallitsee siis nytkin.
Toisaalta eriarvoinen asema siitä syystä, että rahaa saa enempi ne, jotka tekevät enemmän töitä (taas keskimäärin enemmän töitä tekevä suorittaa enemmän), mutta tuohan on ihan normaalia työmarkkinoilla.
Tuohon pilipali-ongelmaan on ratkaisu. Jos rahaa saa kurssien mukaan, mutta kuitenkin maksimissaan opinnon laajuuden esim 180ov:n edestä, niin ottamalla pilipalikursseja ainoastaan siirtää rahantuloa, mutta se on loppupäästä pois.
Eli pilipalikursseja pikaisesti suorittamalla saa vaikka koko potin ekana vuonna ja samoin tuon 180ov kasaan. Nyt on kuitenkin pakollisia ei-pilipalikursseja edessä loppuaika ja näistä ei enää makseta mitään, joten pilipalikurssien ottaminen ei kannata.
Tuo toinen on ihan totta. Ei se palkinto ehkä olisi kovin hyvä juttu, mutta niiden rahojen nostaminen aiemmin olisi omasta mielestäni hyvä ratkaisu.
Tietenkin tuo voitaisiin asettaa niin, että suorittamalla puolessa ajassa opintotuki on 1.5 kertainen 2-kertaisuuden sijaan tms. Jonkinnäköinen korotus, vaikkei sitä kaikkea myönnettyä tukea saisikaan.
Mutta kuten aiemmin sanoinkin, niin tuota "palkintoa" tarvitsisi eniten opiskeluvaiheessa, ei niinkään sen jälkeen.
Opiskelija X opiskelee 6 vuotta ja nostaa tukea (ei lainaa) tuon kuusi vuotta (9kk/vuosi)
450e/kk tukea tekee 450*9*6 = 24 300e kulua valtiolle kuudessa vuodessa pelkästään tuissa.
Opiskelija Y opiskelee 3 vuotta ja nostaa tukea (ei lainaa) 3 vuotta (9kk/vuosi)
900e/kk tukea tekee 900*9*3 = 24 300e kulua valtiolle kolmessa vuodessa.
Opiskeliaj Y valmistuessa tuleekin maisteri Y:ksi, jolloin hän tienaa 2500e/kk (alakanttiin).
Maisteri Y on töissä 2 vuotta, jona aikana opiskelija X vielä opiskelee.
Maisteri Y tienaa tuona aikana 2*12*2500 = 60 000, josta hän maksaa veroa 20% eli 15000.
Tilanne kuuden vuoden jälkeen:
Opiskelija X on kuluttanut tukia 24 300e ja valmistunut juuri.
Opiskelija Y:stä on tullut maisteri ja hän on saanut tukia 24 300 sekä maksanut veroja 15 000, eli maisteri Y on kuluttanut 9300 euroa.
Kumpi on tehokkaampi?
Kun otetaan vielä huomioon se, että opiskelu maksaa monta tuhatta euroa/vuosi/opiskelija, niin eihän siellä koulussa pitäis olla kauaa.
Karrikoitu esimerkki, mutta jos parempi palkka motivoi ihmisiä valmistumaan aiemmin, niin kyllähän se kannattaa valtion näkökulmastakin? Sijoitus tulevaisuuteen, vai kuinka?
edittiä viel sen verran, että keskimäärin nykyään ihmiset valmistuvat 5 vuodessa, joten lasketaanpa nopeasti valtion kulut:
5(v)*9(kk)*450e = 20 250e
vuosi töissä 12*2500 = 30 000, tästä 20% veroa = 6000e vero-osuus.
valtion kulut 20 250 - 6000 = 14 250. Eli tuo nostettu tuki, lyhempi opiskeluaika on tehokkaampi ratkaisu.