Opiskelijoiden köyhä elämä..

Jaha, ja näitä kun lueskelee niin ei voi muuta sanoa kun että
VITTU nyt loppu se kitinä. Tehkää töitä samalla niin ei tarvitse itkeä ja tapella niinkin paskamaisen lafkan kun kelan kanssa, näin rupesin itse tekemään tänä vuonna ja hyvin on mennyt. Teen viikonloput yötä-päivää töitä + yleensä yhden päivän viikolla, en ole nostanut tukea koko vuonna enkä sellaisia olisi enää pitkään aikaan saanutkaan.

Ite oon kans tommosissa hommissa, yöduunia viikonloppusin, ei tosin aina. Tossa on vaan se pieni ongelma että niitä hommia ei ihan joka jampalle ole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Menkää postiin töihin varhaisjakelijaksi niistä on aina pula, vaihtuvuus suurta. Vatuttaahan se välillä nousta ennen neljää, mutta työaika on lyhyt ja rahaakin tulee juuri niissä rajoissa, että saa päälle vielä opintotuen.

Joo ymmärrän, onhan se vaikeaa mennä vähän aikaisemmin nukkuu ja nousta aikaisin. Niin ja eihän sitten pääse aina viikonloppuisin baariinkaan.
 
8-18 pakollisia joka päivä? Outoa tuo opiskelu teilläpäin.. Portsari/narikka-hommat jees, hyvä vaihtoehto myös RAY. Pe & la yöt töitä, se on sillä selvä.

e: enkä todellakaan nyt meinaa että pitäisi olla niin urpo että vetää 16h joka päivä..
Taisi bandiitti tarkoittaa että pakollisia luentoja asettuu välille 8-18 joka päivä. Aika harvassa mestassa on kuitenkaan noita pakollisia luentoja ihan hirveästi. Se, että joku lätkäisee eteen lukujärjestyksen, joka kuhisee pakollisia luentoja, kuuluu varmasti aika pieneen vähemmistöön kun katsotaan kokonaisuutta.

Ja usein se on pitkälti omaa valintaa millaisella tappotahdilla opintoja haluaa suorittaa. Keskivertotilanteessa ei ole kovinkaan suuri ongelma tunkea lähes työtä kuin työtä opintojen lomaan.
 
Jos opiskelee maisterin paperit alle neljään vuoteen, niin ei ihan kamalasti ehdi töissä olemaan. Tietenkin tämä riippuu henkilöstä ja opiskelupaikasta, mutta keskimäärin varmaankin näin (siis mutua, omalla kokemuksella omasta opiskelupaikasta omalla persoonallani jne.).

Tämän takia mun mielestä tukia pitäiskin maksaa suoritettujen kurssien mukaisesti niille, jotka näin haluavat suorittaa. Näin saa saman rahan jaettuna vaikka neljällä tai kolmelle vuodelle kuin toinen ottaa kuudelle vuodelle. Kuudessa vuodessa käyvä ehtii varmasti käymään töissä enempi, joten kertakorvaus on pienempi.

Nopeasti valmistuvia ei palkita millään, kaikki vaan yritetään potkia mahdollisimman nopeasti pois. Toiset eivät kuitenkaan lähde tähän peliin vaan suorittavat omaan rauhalliseen tahtiin, niinkuin on armeijassakin opetettu.

Mulle on myönnetty muistaakseni 60 tukikuukautta, joista kerkeän käyttämään 38.. Olisi kiva valmistumislahja saada nuo 22tukikuukautta kahisevana valmistuessa, mutta paljon parempi ois ollu, jos ne sais opiskelujen aikana, mutta no can do..
 
Eikös nopeasti valmistuvia palkita sillä että he pääsevät aiemmin työelämään tienaamaan isoja rahoja ;)
Suurelle osalle tuo ei selvästikään toimi riittävänä kannustimena. Itselleni se toimii, en muuta väittänytkään, mutta yleisesti paremmin voisi toimi kuvaamani porkkana.
 
Tämän takia mun mielestä tukia pitäiskin maksaa suoritettujen kurssien mukaisesti niille, jotka näin haluavat suorittaa. Näin saa saman rahan jaettuna vaikka neljällä tai kolmelle vuodelle kuin toinen ottaa kuudelle vuodelle. Kuudessa vuodessa käyvä ehtii varmasti käymään töissä enempi, joten kertakorvaus on pienempi.
.
.
.
Mulle on myönnetty muistaakseni 60 tukikuukautta, joista kerkeän käyttämään 38.. Olisi kiva valmistumislahja saada nuo 22tukikuukautta kahisevana valmistuessa, mutta paljon parempi ois ollu, jos ne sais opiskelujen aikana, mutta no can do..
Ideana toisaalta hyvä mutta toisaalta taas aikasen huono. Kurssien mukaan kun saisi rahaa niin se asettaisi jengin aika eriarvoiseen asemaan riippuen koulusta. Itse olisin halutessani saanut kerrytettyä lähes loputtoman määrän erilaisia pilipalikursseja ja olisinkin sen tehnyt jos joku siitä olisi maksanut :)

Se, että saisi nuo käyttämättömät tuet "valmistumislahjana" sotii taas tavallaan koko järjestelmän ideaa vastaan. Eihän se ole mikään kannustusjärjestelmä vaan tuki niille, joilla ei muuten hommaan olisi mahdollisuutta. Sitäpaitsi tuo kuvailemasi palkinto olisi aivan helvetinmoinen menoerä valtiolle. Noita alle kuuteen vuoteen valmistuvia on kuitenkin aikamoinen satsi. Ja mitenkä sitten katsotaan kenelle se palkinto annettaisiin, saisivatko sen kaikki riippumatta opiskeluajan tuloista ja opiskelupaikasta?
 
Ideana toisaalta hyvä mutta toisaalta taas aikasen huono. Kurssien mukaan kun saisi rahaa niin se asettaisi jengin aika eriarvoiseen asemaan riippuen koulusta. Itse olisin halutessani saanut kerrytettyä lähes loputtoman määrän erilaisia pilipalikursseja ja olisinkin sen tehnyt jos joku siitä olisi maksanut :)

Se, että saisi nuo käyttämättömät tuet "valmistumislahjana" sotii taas tavallaan koko järjestelmän ideaa vastaan. Eihän se ole mikään kannustusjärjestelmä vaan tuki niille, joilla ei muuten hommaan olisi mahdollisuutta. Sitäpaitsi tuo kuvailemasi palkinto olisi aivan helvetinmoinen menoerä valtiolle. Noita alle kuuteen vuoteen valmistuvia on kuitenkin aikamoinen satsi. Ja mitenkä sitten katsotaan kenelle se palkinto annettaisiin, saisivatko sen kaikki riippumatta opiskeluajan tuloista ja opiskelupaikasta?

Koulusta riippuen eriarvoiseen asemaan? Tarkoitatko, että toisessa koulussa kurssien suorittaminen on helpompaa kuin toisissa? Sama tilannehan se nytkin on. Opintotuen maksuun tarvitaan X määrä opintopisteitä koulusta riippumatta, sama eriarvoinen asema vallitsee siis nytkin.

Toisaalta eriarvoinen asema siitä syystä, että rahaa saa enempi ne, jotka tekevät enemmän töitä (taas keskimäärin enemmän töitä tekevä suorittaa enemmän), mutta tuohan on ihan normaalia työmarkkinoilla.

Tuohon pilipali-ongelmaan on ratkaisu. Jos rahaa saa kurssien mukaan, mutta kuitenkin maksimissaan opinnon laajuuden esim 180ov:n edestä, niin ottamalla pilipalikursseja ainoastaan siirtää rahantuloa, mutta se on loppupäästä pois.

Eli pilipalikursseja pikaisesti suorittamalla saa vaikka koko potin ekana vuonna ja samoin tuon 180ov kasaan. Nyt on kuitenkin pakollisia ei-pilipalikursseja edessä loppuaika ja näistä ei enää makseta mitään, joten pilipalikurssien ottaminen ei kannata.

Tuo toinen on ihan totta. Ei se palkinto ehkä olisi kovin hyvä juttu, mutta niiden rahojen nostaminen aiemmin olisi omasta mielestäni hyvä ratkaisu.

Tietenkin tuo voitaisiin asettaa niin, että suorittamalla puolessa ajassa opintotuki on 1.5 kertainen 2-kertaisuuden sijaan tms. Jonkinnäköinen korotus, vaikkei sitä kaikkea myönnettyä tukea saisikaan.

Mutta kuten aiemmin sanoinkin, niin tuota "palkintoa" tarvitsisi eniten opiskeluvaiheessa, ei niinkään sen jälkeen.

Opiskelija X opiskelee 6 vuotta ja nostaa tukea (ei lainaa) tuon kuusi vuotta (9kk/vuosi)
450e/kk tukea tekee 450*9*6 = 24 300e kulua valtiolle kuudessa vuodessa pelkästään tuissa.

Opiskelija Y opiskelee 3 vuotta ja nostaa tukea (ei lainaa) 3 vuotta (9kk/vuosi)
900e/kk tukea tekee 900*9*3 = 24 300e kulua valtiolle kolmessa vuodessa.
Opiskeliaj Y valmistuessa tuleekin maisteri Y:ksi, jolloin hän tienaa 2500e/kk (alakanttiin).
Maisteri Y on töissä 2 vuotta, jona aikana opiskelija X vielä opiskelee.
Maisteri Y tienaa tuona aikana 2*12*2500 = 60 000, josta hän maksaa veroa 20% eli 15000.

Tilanne kuuden vuoden jälkeen:

Opiskelija X on kuluttanut tukia 24 300e ja valmistunut juuri.
Opiskelija Y:stä on tullut maisteri ja hän on saanut tukia 24 300 sekä maksanut veroja 15 000, eli maisteri Y on kuluttanut 9300 euroa.

Kumpi on tehokkaampi?
Kun otetaan vielä huomioon se, että opiskelu maksaa monta tuhatta euroa/vuosi/opiskelija, niin eihän siellä koulussa pitäis olla kauaa.

Karrikoitu esimerkki, mutta jos parempi palkka motivoi ihmisiä valmistumaan aiemmin, niin kyllähän se kannattaa valtion näkökulmastakin? Sijoitus tulevaisuuteen, vai kuinka?

edittiä viel sen verran, että keskimäärin nykyään ihmiset valmistuvat 5 vuodessa, joten lasketaanpa nopeasti valtion kulut:
5(v)*9(kk)*450e = 20 250e
vuosi töissä 12*2500 = 30 000, tästä 20% veroa = 6000e vero-osuus.
valtion kulut 20 250 - 6000 = 14 250. Eli tuo nostettu tuki, lyhempi opiskeluaika on tehokkaampi ratkaisu.
 
Mutta kuten aiemmin sanoinkin, niin tuota "palkintoa" tarvitsisi eniten opiskeluvaiheessa, ei niinkään sen jälkeen.
Kyllä sitä rahaa tarvitsee tai ainakin kuluttaa enemmän valmistumisen jälkeen. :D

Ajatus opintotuen muuttamisesta puhtaasta tuesta kannustimeksi, jolla pyritään saamaan opiskelijat valmistumaan nopeammin on mielestäni kannatettava.
 
Kyllä sitä rahaa tarvitsee tai ainakin kuluttaa enemmän valmistumisen jälkeen. :D

Ajatus opintotuen muuttamisesta puhtaasta tuesta kannustimeksi, jolla pyritään saamaan opiskelijat valmistumaan nopeammin on mielestäni kannatettava.
Kun edes tuki muutettaisiin riittämättömästä riittäväksi, niin se olisi jo suuri plussa.
 
Mulle on myönnetty muistaakseni 60 tukikuukautta, joista kerkeän käyttämään 38.. Olisi kiva valmistumislahja saada nuo 22tukikuukautta kahisevana valmistuessa, mutta paljon parempi ois ollu, jos ne sais opiskelujen aikana, mutta no can do..

Valmistuin KTM:ksi, ja ehdin käyttää 24 tukikuukautta. Loput piti palauttaa. Eipä tullut yhteiskunnalle kalliiksi :jahas:

Tuollainen kannustussysteemi kelpaisi kyllä :)
 
Mä en myöskään ymmärrä tätä ruikutusta. Itse opiskelin viisi vuotta ja ihan hyvin pärjäsin - käymällä töissä. Suosittelen tätä lämpimästi myös muille, jotka tarvii rahaa.

Ja olen toki maksellut opintotukia takaisin kelalle tulorajojen napsuttua yli, mutta hei: elämä on. Säännöt on sääntöjä ja koskee kaikkia, ei se ruikuttamalla parane.
 
Mä en myöskään ymmärrä tätä ruikutusta. Itse opiskelin viisi vuotta ja ihan hyvin pärjäsin - käymällä töissä. Suosittelen tätä lämpimästi myös muille, jotka tarvii rahaa.

Ja olen toki maksellut opintotukia takaisin kelalle tulorajojen napsuttua yli, mutta hei: elämä on. Säännöt on sääntöjä ja koskee kaikkia, ei se ruikuttamalla parane.


Itsekin teen töitä satunnaisesti opiskelun ohessa mutta silti tekis mieli sanoa ETTÄ HELPOMMIN SANOTTU KUIN TEHTY! Ei sitä tosta noin vain voi päättää että minäpäs menen huomenna töihin, tai voi mutta ei välttämättä onnistu. Sun voi olla vaikea ymmärtää että kaikilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tehdä töitä.
 
Itsekin teen töitä satunnaisesti opiskelun ohessa mutta silti tekis mieli sanoa ETTÄ HELPOMMIN SANOTTU KUIN TEHTY! Ei sitä tosta noin vain voi päättää että minäpäs menen huomenna töihin, tai voi mutta ei välttämättä onnistu. Sun voi olla vaikea ymmärtää että kaikilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tehdä töitä.

Toi on kyllä totisinta totta!

Minähän se tämän ketjun aloitin narisemalla, mutta mielestäni kuitenkin ihan aiheesta. Mä olen nyt tehnyt opintojen ohella töitä vähän vaihtelevasti 1-6 päivänä viikossa. Rajat paukkuu yli, ja komeasti paukkuvatkin. Päätin tehdä koko joulukuun töitä, että saisin sitä rahaa. Tänä ensimmäisenä syksynä mulla on nyt siis yksi tukikuukausi. Olen ajatellut asian niin, että parempi tehdä töitä nyt, kun niitä on, jotta sitten, kun ja jos jonain päivänä ei töitä olekaan, niin ei tarvitse lainaa mennä nostamaan/syödä pelkkää hernekeittoa.

Muttamutta, yx pikku juttu tässä koko hommassa on. Mä olen väsynyt. Mä olen todella väsynyt. Koulupäivät on välillä pitkiä ja ainakin pakollisilla luennoilla pitäis yrittää käydä. Välillä on sellainen olo, että en oikeasti jaksa lähteä kouluun ja jään kotiin nukkumaan.
Nyt jollekin tulee tietysti mieleen, et mun pitäis tehdä vähemmän töitä. Homman nimi vaan sattuukin olemaan se, että mulla on sovittu tuntimäärä, mihin olen suostunut ja jos haluan vähemmän työtunteja, niin sit voin unohtaa koko työn. Reilua, eikö totta? :rolleyes: Voi olla, etten tuota hommaa kovin kauaa jaksa. Välillä pääsen töistä pois vasta 22.30 ja kun aamulla on seitsemän aikaan joutunut kouluun lähtemään, niin meinaa väsy väkisinkin iskeä.

Mutta ei hätää, me opiskelijathan olemme valmiita kestämään mitä vain! :jahas: Jopa kovaa väsymystä. :zzzz:
 
Valmistuin KTM:ksi, ja ehdin käyttää 24 tukikuukautta. Loput piti palauttaa. Eipä tullut yhteiskunnalle kalliiksi :jahas:

Tuollainen kannustussysteemi kelpaisi kyllä :)

Kuinka kauan kesti opinnot?

Itsekkin teen väh. 20 tuntia viikossa töitä ja kyllä se tuntuu syövän tehoa opiskelusta. Vituttaa, kun normaali päivä näyttää tältä: 8 tai 10 kouluun. klo 18 lopetan kouluhommat. sitten pari tuntia duunia. Jaahas kello näyttää kasia. Salille. Himaan vähän yli yhdeksän jälkeen kattomaan telkkaria...
 
Mä en myöskään ymmärrä tätä ruikutusta. Itse opiskelin viisi vuotta ja ihan hyvin pärjäsin - käymällä töissä. Suosittelen tätä lämpimästi myös muille, jotka tarvii rahaa.

Ja olen toki maksellut opintotukia takaisin kelalle tulorajojen napsuttua yli, mutta hei: elämä on. Säännöt on sääntöjä ja koskee kaikkia, ei se ruikuttamalla parane.

Mie en taas ymmärrä tätä näsäviisastelua. Aika dorka pitää olla ettei tajua että työnteko = rahaa, MUTTA se vaan ei aina ole mahdollista kaikilla aloilla ja/tai alueilla.
Miksi sie sitten nostit opintotukea jos selvisit niin hyvin? Kummallista kuunnella kanssaopiskelijalta "mitäs ruikutatte? Tehkää laiskat töitä" ja ihan yhtä hyvin on kelvannut opintotuki hänelle siinä missä muillekkin. Vai onko tää vaan sarjassamme "miks muiden pitäs kun en miekään saanu sillon?", vai onko ehkä aika kullannut muistot?
Kummallista että suurinta vittuilua saa osakseen opiskelijat jotka edes yrittävät päästä eteenpäin elämässä.
Miksi opiskelijat ei sais saada edes sen verran korotettua opintotukea että se olis tasalla nykymaailman menojen kanssa. En tarkota että sen pitäs olla satoja euroja isompi mitä nykyään, mutta edes sen 15% mihin opiskelijat on pyrkimässä.
Okei työtä tekemällä pystyy kans opiskelemaan, mutta kuinka moni on onnistunut siinä ilman, että se on näkynyt numeroissa ja valmistumisen viivästymättä?
Kyllä ne tuet tulee joka tapauksessa maksettua takaisin.
Tähän vaiheeseen on varmaankin hyvä mainita että oon tehny töitä opintojen ohella ihan yhtä kauan kuin olen opiskellutkin ja silti oon sitä mieltä, että ei ressaa yhtään jos joku muu sais sen verran enemmän tukia että pärjäis ilman työntekoa. Ois se vaan kivaa jos itekki pystys joskus tekeen ihan jotain muuta ko aina vaan töitä tai opintoja.
 
Eikös sitä joten kuten tule toimeen jos asustelee jossain opiskelija-solussa, käy kesätöissä ja nostaa opintolainaa..? Tietty sit ollaan kusessa jos ei esim kesätöitä saa, tai jos niistä maksetaan tosi paskaa palkkaa. Itse olen jotenkin onnistunut selviämään lähes ilman lainoja enkä töitä ole paiskinut olleskaan lukukausien aikana. Tuo "lähes" johtuu siitä että muutin yksiöön pari vuotta sitten ja sittemmin on täytynyt lainaan turvautua kun vuokra lähes tuplaantui.
 
Eikös sitä joten kuten tule toimeen jos asustelee jossain opiskelija-solussa, käy kesätöissä ja nostaa opintolainaa..?
Tulee varsin hyvin toimeen, tuki + asumislisä + lainahan on jotakuitenkin 760e/kk. Mutta onko tuen idea olla niin pieni, että se "pakottaa" opiskelijan elämään velaksi? Eihän työttömätkään joudu ottamaan työttömyyslainaa...
 
Back
Ylös Bottom