Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
kertokaa muuten opiskelijat miten pystytte maksamaan helvetin kalliit salikortit?
No ni, nyt on lainaa haettu, ja muutaman päivän sisällä tulee tieto saako sitä rahaa vai ei. Ihmetyttää vain, ettei op:n sivuilla ole mitään takaisinmaksuajasta, ilmeisesti tuosta päätetään vasta kun lainahakemus on hyväksytty? Kellään kokemuksia? Tosin tuo nyt haittaa, koska tarkoitus maksaa laina pois jo tämän vuoden puolella, eli tarvitsen tuota vain akuuttiin menoerään.
kertokaa muuten opiskelijat miten pystytte maksamaan helvetin kalliit salikortit?
köyhille opiskelijoille suosittelen tekemään telemarkkinointia/-myyntiä opiskelujen ohella. jos on tuohon työhön soveltuva, voi tehdä hyvää tiliä, kun löytää hyvän firman. toki paskafirmojakin on paljon tuolla alalla. työpaikka on helppo saada, työajat on joustavia ja on mahdollista päästä hyviin tuntiansioihin. lisäksi homma on helppoa ja siistiä toimistotyötä, kun alkuvaikeudet on ohitettu. itse en ainakaan joutunut olemaan köyhä nuorena opiskelijanakaan.
Käymällä töissä. Hyvin yksinkertaista.
Olen myös käyttänyt aikoinani yliopiston salia. Tai siis jumppia, en ollut saanut vielä saliherätystä. Se maksaa 30e/syys- ja kevätlukukausi sekä 20e / kesä.
Nostan todella hattua, jos joku elää oikeasti pelkällä opintotuella ja -lainalla. Siis oikeasti, ei käymällä jatkuvasti äidin ja isän kukkarolla. Itse en siihen pystyisi, joten työssäkäynti on ollut itsestäänselvyys jo fuksivuodesta lähtien.
Eikö opintorahalla + asumistuella + lainalla pärjää vaikka asuisi solussa ? Uskon, että monet pärjäävät opintorahalla ja asumistuella.
Riippuu vähän. Yhteissummahan on joku 430e/kk, eikö vain?
Solu 250e. Kännykkälasku 20e. Lääkkeet / muut laskut 30e. Rahaa jää 130e. Tällä pitää syödä koko kuukausi, maksaa bussikortit ja maksaa vielä harrastukset, kirjat, uudet vaatteet tarvittaessa... Ei onnistu. Jos tähän lisää lainan 220e, on jotenkin mahdollista, mutta tiukkaa tekee silti.
Solut maksaa nykyään vähintään sen 250e. Vaihtoehdot ovat usein lainannosto tai työssäkäynti tai molemmat. Itse olen asunut kolmessa solussa. Eka maksoi euroiksi muutettuna 240e, mutta kunto oli hirvittävä. Toinen maksoi 290e ja viimeisin 320e. Hinta on siis vielä vuosien varrella noussut. Koska säällinen yksiö maksaa 430e, muutin sellaiseen.
WOW solu 250€? Ainakin muutama vuosi sitten osakunnan solu oli kuulemma 600mk.
Mikä kaupunki? Vaikuttaa aika paljon. Meillä ei ole mitään osakuntasoluja.
Tampereen halvin kämppä on Rasti, AMK-insseille. Se on todella halpa.
Me muut saadaan tyytyä kalliiseen! :itku:
Riippuu vähän. Yhteissummahan on joku 430e/kk, eikö vain? --- Jos tähän lisää lainan 220e, on jotenkin mahdollista, mutta tiukkaa tekee silti.
Muuten oikein, mutta opintorahasta menee 10 % veroa, eli käteen jää maksimissaan yhteensä 734,71 e/kk.Korkeakouluopiskelijan tuet seuraavasti:
Opintoraha max. 259,01 e/kk
Asumislisä max. 201,60 e/kk
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk
Yhteensä: 760,61 e/kk
Solut maksaa nykyään vähintään sen 250e. Vaihtoehdot ovat usein lainannosto tai työssäkäynti tai molemmat. Itse olen asunut kolmessa solussa. Eka maksoi euroiksi muutettuna 240e, mutta kunto oli hirvittävä. Toinen maksoi 290e ja viimeisin 320e. Hinta on siis vielä vuosien varrella noussut. Koska säällinen yksiö maksaa 430e, muutin sellaiseen.
Muuten oikein, mutta opintorahasta menee 10 % veroa, eli käteen jää maksimissaan yhteensä 734,71 e/kk.
Hälsingissä oli.
Puhutaanko nyt korkeakoulun vai jonkin ammatillisen oppilaitoksen opiskelijasta? Amk/Yo-opiskelijallehan toi lainatakaus on 300€/kk.
Njaa, kyllähän sitä ehkä jotenkin pärjäisi tukiaisilla ja lainalla, mutta huomattavasti helpompaa on kun tekee lisäksi muutaman tunnin viikossa töitä iltaisin ja saa "ylimääräistä" ~ 400€ käteen. Näistä voi sitten ajatella niitä omia ei-niin-pakollisia hankintoja, säästää matkoihin jne.