Opiskelijoiden köyhä elämä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kertokaa muuten opiskelijat miten pystytte maksamaan helvetin kalliit salikortit?

Kaupungin sali, 35e/puol vuotta. Ei mitään hifilaitteita mutta varmasti kaikki mitä tällainen tavallinen torvi tarvitsee.
 
No ni, nyt on lainaa haettu, ja muutaman päivän sisällä tulee tieto saako sitä rahaa vai ei. Ihmetyttää vain, ettei op:n sivuilla ole mitään takaisinmaksuajasta, ilmeisesti tuosta päätetään vasta kun lainahakemus on hyväksytty? Kellään kokemuksia? Tosin tuo nyt haittaa, koska tarkoitus maksaa laina pois jo tämän vuoden puolella, eli tarvitsen tuota vain akuuttiin menoerään.


Tuo kai pitäisi sopia erikseen. Yleensä opintolainan takaisinmaksuerät alkavat automaattisesti kahden vuoden kuluttua opintojen päättymisen jälkeen.
 
köyhille opiskelijoille suosittelen tekemään telemarkkinointia/-myyntiä opiskelujen ohella. jos on tuohon työhön soveltuva, voi tehdä hyvää tiliä, kun löytää hyvän firman. toki paskafirmojakin on paljon tuolla alalla. työpaikka on helppo saada, työajat on joustavia ja on mahdollista päästä hyviin tuntiansioihin. lisäksi homma on helppoa ja siistiä toimistotyötä, kun alkuvaikeudet on ohitettu. itse en ainakaan joutunut olemaan köyhä nuorena opiskelijanakaan.
 
kertokaa muuten opiskelijat miten pystytte maksamaan helvetin kalliit salikortit?

Monessa oppilaitoksessa on käytössä ihan ilmainen sali kyseisen oppilaitoksen opiskeiljoille. Ainakin yliopistoilla käsittääkseni tällainen palvelu.
 
köyhille opiskelijoille suosittelen tekemään telemarkkinointia/-myyntiä opiskelujen ohella. jos on tuohon työhön soveltuva, voi tehdä hyvää tiliä, kun löytää hyvän firman. toki paskafirmojakin on paljon tuolla alalla. työpaikka on helppo saada, työajat on joustavia ja on mahdollista päästä hyviin tuntiansioihin. lisäksi homma on helppoa ja siistiä toimistotyötä, kun alkuvaikeudet on ohitettu. itse en ainakaan joutunut olemaan köyhä nuorena opiskelijanakaan.

Köyhät opiskelijat voisivat mieluummin harkita pokerin pelaamista netissä. Helpompi tulonlähde, joustavammat työajat, olet oma pomosi (kukaan ei siis pompota sua), tienaamasi rahat saat kaikki itsellesi, ei tarvii aiheuttaa kanssaihmisille vitutusta, siistit (tai epäsiistissä, riippuen omasta siivoushalusta) tilat . Alkuvaikeuksia varmaan on mutta nopeasti ton homman handlaa. Kaiken lisäksi sun ei tarvii mielistellä kaiken maailman idiootteja puhelimessa ja kysellä vointia/säätilaa/ viime aikojen tapahtumia.

500 alkukassa ja nettiin hakkaamaan NL25/NL10. Siellä saa grindaamalla varmasti kasaan sen 10 euroa per tunti ja enemmänkin, jos ei nyt aivan tampio ole.


:D :D :D :D
 
En suosittele yllämainittua. Eräs kaverini on vähän niinkuin jättämässä opiskelut kesken ton takia. (Vetää enemmän liksaa ku sais valmistuttuaan, ei vaan oo kovin varma tulonlähde)
 
kertokaa muuten opiskelijat miten pystytte maksamaan helvetin kalliit salikortit?

Käymällä töissä. Hyvin yksinkertaista.

Olen myös käyttänyt aikoinani yliopiston salia. Tai siis jumppia, en ollut saanut vielä saliherätystä. Se maksaa 30e/syys- ja kevätlukukausi sekä 20e / kesä.

Nostan todella hattua, jos joku elää oikeasti pelkällä opintotuella ja -lainalla. Siis oikeasti, ei käymällä jatkuvasti äidin ja isän kukkarolla. Itse en siihen pystyisi, joten työssäkäynti on ollut itsestäänselvyys jo fuksivuodesta lähtien.
 
Käymällä töissä. Hyvin yksinkertaista.

Olen myös käyttänyt aikoinani yliopiston salia. Tai siis jumppia, en ollut saanut vielä saliherätystä. Se maksaa 30e/syys- ja kevätlukukausi sekä 20e / kesä.

Nostan todella hattua, jos joku elää oikeasti pelkällä opintotuella ja -lainalla. Siis oikeasti, ei käymällä jatkuvasti äidin ja isän kukkarolla. Itse en siihen pystyisi, joten työssäkäynti on ollut itsestäänselvyys jo fuksivuodesta lähtien.

Eikö opintorahalla + asumistuella + lainalla pärjää vaikka asuisi solussa:eek: ? Uskon, että monet pärjäävät opintorahalla ja asumistuella.
 
Eikö opintorahalla + asumistuella + lainalla pärjää vaikka asuisi solussa:eek: ? Uskon, että monet pärjäävät opintorahalla ja asumistuella.

Riippuu vähän. Yhteissummahan on joku 430e/kk, eikö vain?

Solu 250e. Kännykkälasku 20e. Lääkkeet / muut laskut 30e. Rahaa jää 130e. Tällä pitää syödä koko kuukausi, maksaa bussikortit ja maksaa vielä harrastukset, kirjat, uudet vaatteet tarvittaessa... Ei onnistu. Jos tähän lisää lainan 220e, on jotenkin mahdollista, mutta tiukkaa tekee silti.

Solut maksaa nykyään vähintään sen 250e. Vaihtoehdot ovat usein lainannosto tai työssäkäynti tai molemmat. Itse olen asunut kolmessa solussa. Eka maksoi euroiksi muutettuna 240e, mutta kunto oli hirvittävä. Toinen maksoi 290e ja viimeisin 320e. Hinta on siis vielä vuosien varrella noussut. Koska säällinen yksiö maksaa 430e, muutin sellaiseen.
 
Riippuu vähän. Yhteissummahan on joku 430e/kk, eikö vain?

Solu 250e. Kännykkälasku 20e. Lääkkeet / muut laskut 30e. Rahaa jää 130e. Tällä pitää syödä koko kuukausi, maksaa bussikortit ja maksaa vielä harrastukset, kirjat, uudet vaatteet tarvittaessa... Ei onnistu. Jos tähän lisää lainan 220e, on jotenkin mahdollista, mutta tiukkaa tekee silti.

Solut maksaa nykyään vähintään sen 250e. Vaihtoehdot ovat usein lainannosto tai työssäkäynti tai molemmat. Itse olen asunut kolmessa solussa. Eka maksoi euroiksi muutettuna 240e, mutta kunto oli hirvittävä. Toinen maksoi 290e ja viimeisin 320e. Hinta on siis vielä vuosien varrella noussut. Koska säällinen yksiö maksaa 430e, muutin sellaiseen.

WOW solu 250€? Ainakin muutama vuosi sitten osakunnan solu oli kuulemma 600mk.
 
WOW solu 250€? Ainakin muutama vuosi sitten osakunnan solu oli kuulemma 600mk.

Mikä kaupunki? Vaikuttaa aika paljon. Meillä ei ole mitään osakuntasoluja.

Tampereen halvin kämppä on Rasti, AMK-insseille. Se on todella halpa.

Me muut saadaan tyytyä kalliiseen! :itku:
 
Riippuu vähän. Yhteissummahan on joku 430e/kk, eikö vain? --- Jos tähän lisää lainan 220e, on jotenkin mahdollista, mutta tiukkaa tekee silti.

Puhutaanko nyt korkeakoulun vai jonkin ammatillisen oppilaitoksen opiskelijasta? Amk/Yo-opiskelijallehan toi lainatakaus on 300€/kk.

Korkeakouluopiskelijan tuet seuraavasti:

Opintoraha max. 259,01 e/kk
Asumislisä max. 201,60 e/kk
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk

Yhteensä: 760,61 e/kk

Nuo laittamasi lukemat tosin pitävät paikkaansa toisen asteen koulutuksessa opiskelevalle.

Njaa, kyllähän sitä ehkä jotenkin pärjäisi tukiaisilla ja lainalla, mutta huomattavasti helpompaa on kun tekee lisäksi muutaman tunnin viikossa töitä iltaisin ja saa "ylimääräistä" ~ 400€ käteen. Näistä voi sitten ajatella niitä omia ei-niin-pakollisia hankintoja, säästää matkoihin jne.

Itselläni opintoraha + asumislisä menee jo liki vuokranmaksuun, joten pakko tehdä töitä ja/tai nostaa lainaa. Tiedän, voisin asua halvemminkin mutta syyni tähän asumisjärjestelyyn olen täällä jo aiemmin perustellut, joten sitä en enää tee.

Netti, sähkö, ruoka, salikortti jne, nämä vievät jo kivasti eikä oikein voi olla ilmankaan. Urheiluseura onneksi sponssaa bussilipun ettei tartte aina pyörällä kulkea (ohjaan ympäri kaupunkia), ovat ihania. :haart:
 
Korkeakouluopiskelijan tuet seuraavasti:

Opintoraha max. 259,01 e/kk
Asumislisä max. 201,60 e/kk
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk

Yhteensä: 760,61 e/kk
Muuten oikein, mutta opintorahasta menee 10 % veroa, eli käteen jää maksimissaan yhteensä 734,71 e/kk.

Itse olisin tuolla summalla elellyt herroiksi ja elelisin vieläkin, jos asumismenoni olisivat samat kuin opiskelijakämpässä eli 220 euroa kuukaudessa. Asumislisää sain kyllä siihen kämppään "vain" 176 euroa kuukaudessa. Joka tapauksessa opintolaina mukaan lukien minulle olisi jäänyt asumiskulujen jälkeen käyttörahaa 489 e/kk. En tosin nostanut lainaa joka lukukautena, vaan käytin kesätyösäästöjä ja välillä kävin töissä 12-15 tuntia viikossa.
 
Solut maksaa nykyään vähintään sen 250e. Vaihtoehdot ovat usein lainannosto tai työssäkäynti tai molemmat. Itse olen asunut kolmessa solussa. Eka maksoi euroiksi muutettuna 240e, mutta kunto oli hirvittävä. Toinen maksoi 290e ja viimeisin 320e. Hinta on siis vielä vuosien varrella noussut. Koska säällinen yksiö maksaa 430e, muutin sellaiseen.

Helsingissä HOAS:lla solu oli about 180 egeä kuussa ja asun itse HOAS:n yksiössä jossa vuokra about 200 egeä. Mutta näin täällä. Itsellä kävi kyllä tuuri asunnon kanssa.

Hyvä homma muuten että opiskelija-asuntojenkin tulorajoja nostettiin. Varmaan ainoa positiivinen veto opiskeluetuuksien suunnalta.
 
Tää pärjäs opiskeluajan yllättävän hyvin, vuokra oli 350e/kk, siitä sitten jäi iloiset 90e tai jotain elämiseen (jos ei muuten ole muita tuloja vuoden aikana ni opintotuesta ei tarvitse maksaa senttiäkään veroja). Asuin yliopiston vieressä, joten kulkeminen oli ilmaista. Mummo antoi kaikki lahjat (ja vähän muutenkin) silleen ett käytiin ostelemassa vaatteita (mummo tykkää käydä shoppailemassa...), iskä maksoi 85e/kk kuukausirahaa ja äippä osti kaikki kuivamuonat (riisit, pastat, jauhot, teet, sokerit...).

Töissä en käynyt, harvakseltaan tein jotain lastenhoitokeikkoja. Kyllä mä pärjäsin ihan hyvin, bileissäkin kävin ja junalla ajelin (vanhemmat tietysti maksoi matkat jos kävin heidän luonaan). Meidän suvussa on ollut tapana tukea opiskelevia nuoria. :) Nyt onkin kiva säästää pienistä tuloista kun ei jäänyt velkaa, vaikka opiskelin viisi vuotta päätoimisena. Olenkohan maailman ainoa ihminen joka meni ensimmäiseen työpaikkaan vasta maisteriksi valmistuttuaan. :rolleyes: Kolmena kesänä olin ulkomailla, joka kerta änkäsin itseni vapaaehtoisena johonkin että sain ilmaisen reissun ja viimeisen reissun tein graduun samallani apurahalla. Kekseliäisyys palkitaan.
 
Puhutaanko nyt korkeakoulun vai jonkin ammatillisen oppilaitoksen opiskelijasta? Amk/Yo-opiskelijallehan toi lainatakaus on 300€/kk.

Joo, niinpäs onkin nykyään. Minä enää noista mittään tiedä. ;)

Itse tuessa huomioin verot, joten se vähän laski summaa. Tällöin asumislisä ja opintoraha on aika tarkkaan 430e.

Njaa, kyllähän sitä ehkä jotenkin pärjäisi tukiaisilla ja lainalla, mutta huomattavasti helpompaa on kun tekee lisäksi muutaman tunnin viikossa töitä iltaisin ja saa "ylimääräistä" ~ 400€ käteen. Näistä voi sitten ajatella niitä omia ei-niin-pakollisia hankintoja, säästää matkoihin jne.

Tukiaisilla pärjää niin kauan, kun ei tule mitään yllättäviä menoja. Ja yllättävä sairastuminen tmv voi tulla kenelle tahansa.
 
Back
Ylös Bottom