Opiskelijoiden köyhä elämä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minäkin kyllä suhtaudun aika skeptisesti siihen, että tulisin koskaan mihinkään firmaan pääsemään töihin. Viimeistään työhaastattelussa nämä yybersosiaaliset jyräävät hiljaisen pikku missukan... Tuskin nyt kuitenkaan työttömäksi heittäydyn, vaan ajattelin oman yrityksen perustaa... Siinä sitten saakin sitä lainaa ottaa ihan omiin tarpeisiin, eli en tartte mitään opintolainoja siihen päälle enää. Ja sitäpaitsi, voihan sitä kituuttaa ilmankin :jahas:
 
Sivistys? Itsensä kehittäminen?

Kuinka moni opiskelee täysipäiväisesti vain sivistyksen ja itsensä kehittämisen takia? Veikkaan että aika harva. Ja tälläisissä tapauksissa vielä turhempi valittaa tukien vähäisyydestä, opiskellaan ilmaiseksi monta vuotta ilman että siitä opiskelusta tulee ikinä mitään valtiolle takaisin ja sitten vielä kaupan päälle valitetaan ettei saada tarpeeksi tukia :jahas:.

Mutta todellakin, olen itsekin sitä mieltä että noita tukia ja tulorajoja voisi hieman nostaa, hintataso on kuitenkin noussut aika kivasti siitä kun noita tukia ja rajoja on viimeksi tarkistettu.
 
Kuinka moni opiskelee täysipäiväisesti vain sivistyksen ja itsensä kehittämisen takia? Veikkaan että aika harva.

Eikö sivistyneiden ihmisten valtiolla ole mitään etuja sivistymättömien ihmisten valtioon verrattuna? Valtio ei tule toimeen vain jonkin perusosaamisen varassa. Enkä minä tyydy tietämään tai osaamaan vain jotakin sellaista, jonka voi myydä.

Minä opiskelen huvikseni ja sivistyäkseni. Täysipäiväisesti. Ja työskentelemällä olen aina opinnot rahoittanut. Viimeinen vuosi menköön valtion rahoilla, ne säästää kuitenkin huimasti kun olen opiskelija, enkä työtön tai toimeentulotuella. Ja hyötynä kaikille on se, että tällä koulutuksella töitä löytyy aina, jos välttämättä sillä tavoin tahtoo aikaansa kuluttaa...
 
Sitäpaitsi, juurihan opintolaina ja asumislisä ovat nousseet. Prosentuaalinen korotus varmaan jotain 20 luokkaa?
Millon? Missä? Mulle kans!
Kyllä opintolainan valtiontakaus korkeakouluopiskelijoille nousi aika vasta (vuosi sitten?) 220 eurosta 300 euroon kuukaudessa, ja opintotuen asumislisän vuokrakatto 215 eurosta 250 euroon, eli asumislisä nousi 30 eurolla kuukaudessa, jos vuokra oli 250 e/kk tai enemmän.
 
Itsekunnioituksen ja ihmisyyden kannalta taloudelliset seikat ovat toisarvoisia asioita.
Eivätkä ole. Hyvä tai riittävä taloudellinen tilanteesi mahdollistaa sen, että ylipäätänsä ajattelet itsekunnioituksen ja inhimillisyyden kaltaisia asioita eikä elämäsi pyöri päivän ruoka-annoksen ja yöpymispaikan hankinnan ympärillä. :Maslow:
 
Eivätkä ole. Hyvä tai riittävä taloudellinen tilanteesi mahdollistaa sen, että ylipäätänsä ajattelet itsekunnioituksen ja inhimillisyyden kaltaisia asioita eikä elämäsi pyöri päivän ruoka-annoksen ja yöpymispaikan hankinnan ympärillä. :Maslow:

Kirjoitin toisarvoisia, eivät merkityksettömiä.

Juu ja viimeksi pe sain ruokaa, ti seuraavan kerran kun rahaa tulee (palkka). Nukkumapaikka nyt on. Sivistys on myös sitä ettei ole ihan kokonaan Maslowin armoilla. Voi itse muuttaa tärkeysjärjestystä. Mielen voitto aineesta...:D
 
Kyllä opintolainan valtiontakaus korkeakouluopiskelijoille nousi aika vasta (vuosi sitten?) 220 eurosta 300 euroon kuukaudessa, ja opintotuen asumislisän vuokrakatto 215 eurosta 250 euroon, eli asumislisä nousi 30 eurolla kuukaudessa, jos vuokra oli 250 e/kk tai enemmän.

Siis miksi minulla on sellainen käsitys, että asumislisä voi maksimissaan olla 201,60 e/kk? Ei se minusta 250 euroa voi olla. Sillä ei kyllä mulle ole sinänsä mtn merkitystä, mut aloinpa nyt vaan miettiä..:rolleyes:
 
Aika köyhää olisi elämä henkisesti, jos täytyisi vuosikausia opiskella pelkän kansantalouden puolesta, täysin vailla kiinnostusta aiheeseen ja omaan henkiseen pääomaan. Yhteiskunta velvoittaa ja materia jyllää... not. Auttaa kun joskus katsoo peiliin ja kysyy kuka olen, miksi elän ja mitä haluan.

Muuten olen kyllä täysin samaa mieltä Katabolicin kanssa opintotukeen liittyvissä kysymyksissä.
 
opiskellaan ilmaiseksi monta vuotta ilman että siitä opiskelusta tulee ikinä mitään valtiolle takaisin ja sitten vielä kaupan päälle valitetaan ettei saada tarpeeksi tukia :jahas:.

Jaa? Kyllä taitaa tulla maksettua keskimäärin jo parissa työvuodessa verojen muodossa takaisin kaikki tuet. Taitaa olla suurin osa enemmän tienaavista ihmisistä (korkea)koulutettuja ja Suomen progressiivisen verotuksen ansiosta sitä maksettavaa tulee sitten jo prosentuaalisestikin (paljon) enemmän. Ja kyllä se Suomen kaltaisen pienen maan kilpailukyvynkin kannalta on tärkeä asia että korkeakoulutettuja ihmisiä on tarpeeksi.
 
En nyt tajunnu oletko samaa mieltä joten selvennän tuota. Eli kuten eleanoora sanoi se maksimi asumislisä on 250€*0.8 eli pyöreästi 200€, kun se raja nyt on pyöreästi 250€ johon asti tukea saa sen 80%.

Juuri noin kuten sanot. Kukaan ei ole väittänytkään, että max asumislisä olisi 250€.
 
Jaa? Kyllä taitaa tulla maksettua keskimäärin jo parissa työvuodessa verojen muodossa takaisin kaikki tuet. Taitaa olla suurin osa enemmän tienaavista ihmisistä (korkea)koulutettuja ja Suomen progressiivisen verotuksen ansiosta sitä maksettavaa tulee sitten jo prosentuaalisestikin (paljon) enemmän. Ja kyllä se Suomen kaltaisen pienen maan kilpailukyvynkin kannalta on tärkeä asia että korkeakoulutettuja ihmisiä on tarpeeksi.

Siis tarkoitin tuolla tietysti sellaisia opiskelijoille, jotka opiskelevat vaan omaksi ilokseen päätoimisesti alaa, josta tietää jo etukäteen ettei 99,99% varmasti saa töitä, ja valittavat samalla kuin eivät saa tarpeeksi tukia.

Toki opiskeltavan alan pitää olla myös itseään kiinnostava, en muutenkaan usko että todellisia osaajia kenestäkään tulee aloille, jotka eivät itseä yhtään kiinnosta, ja opiskellaan vaan rahan takia. Ei terve ihminen (pelkästään) mikään rahantekokone ole.
 
Alotan koulun elokuussa -07 ja tuli vaan mieleen että vaikuttaako mun tulot opintotukeen? Siis ne tulot jotka saan ennen koulun alottamista? Jollain jotain faktaa tästä?
 
Alotan koulun elokuussa -07 ja tuli vaan mieleen että vaikuttaako mun tulot opintotukeen? Siis ne tulot jotka saan ennen koulun alottamista? Jollain jotain faktaa tästä?

2007 vuoden tulot vaikuttavat 2007 vuoden opintotukeen. Tosin Kela tarkastelee näitä tilastoja viiveellä, joten takaisinperintä liiallisista tukikuukausista tulee hieman myöhemmin jos ei itse hoitele asioita kuntoon.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601140029IL?openDocument Tuolta löytyy sivun alaosasta taulukko, mistä näkee paljonko saa opintotukikuukausia vuodelle tietyillä tuloilla. Muista, että kyseessä on kalenterivuosi, eli tammikuusta joulukuuhun.
 
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601140029IL?openDocument Tuolta löytyy sivun alaosasta taulukko, mistä näkee paljonko saa opintotukikuukausia vuodelle tietyillä tuloilla. Muista, että kyseessä on kalenterivuosi, eli tammikuusta joulukuuhun.
Samalla sivulla sanotaan:
"Opintotukeen vaikuttavien tulojen valvonta tehdään jälkikäteen verotustietojen valmistuttua. Liikaa maksettu tuki peritään tällöin takaisin. Tukea ei kuitenkaan peritä takaisin niiden tulojen vuoksi, jotka opiskelija on saanut ennen opintojen aloituskuukautta tai valmistumiskuukauden jälkeen."

Tuon perusteella voit jussi` hyvin mielin mennä paperitehtaalle kesäksi ennen opintojen aloittamista.
 
Samalla sivulla sanotaan:
"plaaplaaplaa."

Tuon perusteella voit jussi` hyvin mielin mennä paperitehtaalle kesäksi ennen opintojen aloittamista.

Juu tuon mä luin kanssa sit myöhemmin mut unohdin pistää tänne siitä. Tää menee sit ihan niinku oon suunnitellut, töitä pirusti ennen koulua eikä kesälomaa ollenka. Viel isolla veroprosentilla, että saa vielä seuraavanakin vuonna kunnon palautuksen kun on jo opiskelemassa ;) . Ei tuo säästäminen toimi mulla kuitenka :nolo: .

Tässähän on sit seuraavat 5v suunniteltu valmiiks... Opiskelupaikka on varma jne.
 
Back
Ylös Bottom