Opiskelijoiden köyhä elämä..

Lainaa vaan jos tuntuu tukalalta. Jossei itse usko omaan menestymiseensä esim. työelämässä, niin kuka siihen uskoo? Kyllä ne lainat aina takasin maksaa.

Suurin arvostus mulla on Suomessa koulutusjärjestelmää ja opintotukijärjestelmää kohtaan. Moni ulkomaalainen kaveri ei voi uskoa korviaan, kun kuulee että saadaan ilmainen opetus ja vielä tukeakin. Jossei halua lainaa ottaa niin pitää tinkiä esim. asumiskuluissa. Itellä oli aikoinaan "oma" uudehko kaksio Aurajoen rannalla. No muutamien vaiheitten jälkeen kaikki meni alta ja ihan tarkoituksella. Jos mieli on kunnossa, niin pystyy elämään 25 neliön betonihelvetissäkin. Niinkuin mä nyt. Kaikenlisäksi olen onnellisempi näin. En yhtään järkisyytä ole löytänyt siihen, miksi pitää valittaa köyhää opiskelijan elämää ja varsinkin jossei ota lainaa.

Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että Suomessa opiskelijoilla on hemmetin hyvät oltavat. Sen takia mäkin täällä pakkasessa sinnittelen, kun saan laadukasta opetusta ja voin kehittää itseäni pienin kuluin. Ausseissa esim. on hirvee rahastus meininki yliopistoissa. Aasialaiset pääsee opiskelemaan rahapussin avulla vaikka mitä, vaikka englannin kielen taito on aivan perseestä. Ei ne siellä paljon paskaakaan opi, mutta pakko ne on päästää läpi, kun eihän niitä sinne muuten tulis lisää. No tämä oli :offtopic: Joka tapauksessa perustarpeet saa noilla opintotuilla tyydytettyä aivan hyvin. Jos opiskelijat sais vaikka 1000e/kk, ni en mä ainakaan haluais valmistua koskaan. Nyt on sen verran tiukkaa että ihan mielenkiinnolla tekee hommia, ku ei oo varaa ryypätä jne.

My 5 cents.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus teki mieli lähteä opiskelemaan esim. tradenomiksi, mut ei nappaa ajatus, että sitten kun valmistuis niin paska palkka ja kivat paperit kädessä. Nyt ilman turhaa lukemista 4000€kk palkka:)
 
Tulee varsin hyvin toimeen, tuki + asumislisä + lainahan on jotakuitenkin 760e/kk. Mutta onko tuen idea olla niin pieni, että se "pakottaa" opiskelijan elämään velaksi?
Mun mielestä ei pöllömpi systeemi. Vaikka se "velka" niin ruma sana onkin, niin onhan se silti suht edullinen tapa rahoittaa opintoja. Sais sitä tukea hitusen tarkistaa ylöspäin muttei paljoa. Maksimi asumislisää voisi ainakin pääkaupunkiseudulla korottaa jonkun verran.
 
Tulee varsin hyvin toimeen, tuki + asumislisä + lainahan on jotakuitenkin 760e/kk. Mutta onko tuen idea olla niin pieni, että se "pakottaa" opiskelijan elämään velaksi? Eihän työttömätkään joudu ottamaan työttömyyslainaa...

Hääh? mistä saa nuin paljon? Opiskelen ammattikorkeessa eikä edes lainan kanssa päässä edes 700 euroon.
Mulle kävi jokseenkin kyseenalaisesti viime kesänä. Ei ollut töitä ja jouduin menemään sossun luukulle sitten, niin nepä sano siellä että "sulla on oikeus opintolainaan. Nosta se". Pakon edessä nostin sitten opintolainan jo viime kesäkuussa ja näin ollen elelen nytten pelkällä opintotuella tämän talven.
Mun käsitys ei kyllä ole se että opintolaina on tarkoitettu käytettäväksi tuolla tavalla.

Edit.
Mie olisin itseasiassa aiva hemmetin onnellinen jos sais ees ton 700 eetua kuussa. Sillä opiskelis aivan täyspainosesti.
 
Hääh? mistä saa nuin paljon? Opiskelen ammattikorkeessa eikä edes lainan kanssa päässä edes 700 euroon.
Itte opiskelen TKK:lla, ja eiköstä se opintotuki + asumislisä ole maksimissaan jotain 460€, siihen laina päälle joka on ymmärtääkseni 300€/opintotukikuukausi. En tiedä onko tuet alemman tason kouluissa sitten pienemmät(?)
Mun käsitys ei kyllä ole se että opintolaina on tarkoitettu käytettäväksi tuolla tavalla.
Milläs tavalla se sun mielestä on tarkoitettu käytettäväksi..?
 
Kesäksi kannattaa valmiiksi hankkia töitä. Ei voi sanoa ettei löydy. Nettiki on täynnä työpaikkailmoituksia, paljon. Onko se pakko saada juuri se 2000e/kk palkka ja työsuhdeauto? No ei nyt sentää, mutta jos ei voi ottaa vaikka niitä rakennustyömaan pätkätöitä kesäksi niin on kumma homma. Syyttää saa vain itseään. Töitä on, mutta hemmotellut pikku opiskelijat eivät halua liata käsiään huonompi palkkaisissa töissä. Ja kyllä, olen jo monta kesää tehnyt töitä... ilman suhteita paikatkin saatu.
 
Kesäksi kannattaa valmiiksi hankkia töitä. Ei voi sanoa ettei löydy. Nettiki on täynnä työpaikkailmoituksia, paljon. Onko se pakko saada juuri se 2000e/kk palkka ja työsuhdeauto? No ei nyt sentää, mutta jos ei voi ottaa vaikka niitä rakennustyömaan pätkätöitä kesäksi niin on kumma homma. Syyttää saa vain itseään. Töitä on, mutta hemmotellut pikku opiskelijat eivät halua liata käsiään huonompi palkkaisissa töissä. Ja kyllä, olen jo monta kesää tehnyt töitä... ilman suhteita paikatkin saatu.

Ei mutta oman alan työt olisi oikeen kivoja, koska työharjoittelu (joka pitää tehdä alan töissä) on tehtävä kesäisin. Ja jos meinaa syödäkkin loppuvuotena niin olisi oikein hienoa saada sellaista palkkaa, että se syöminen on mahdollista. Tuet riittävät todellakin vain vuokraan (asumislisä+opintoraha), koska kaikille halukkaille ei riitä ne (solu)opiskelijaboxit. Ja Meidän tuet on 90 luvun alkupuolen tasolla, palkat ja työttömyyskorvaukset ei ole. Niitäkin on korotettu.

Ja joku täällä itki, että tuet ovat opiskelijoille ilmaista rahaa. Vertaisin tätä työssäkäyvien lomiin. Eiväthän nekään ole "välttämättömiä" töissäkäviöille vaan pelkkää plussaa. Opiskelijoidenhan on käytännössä pakko painaa hommia "normaalien" ihmisten loma-ajatkin jos meinaavat elää.
 
Milläs tavalla se sun mielestä on tarkoitettu käytettäväksi..?
No jospa se olis tarkotettu käytettäväksi sille ajalle mitä on koulussa? Esimerkiksi koulukirjoihin ja muuhun joka edesauttaa opintoja? Mua ei auta ainakaan yhtään se, että joudun "tuhlaamaan" jo kesällä lainan ja sitten saa talven kärvistellä noin 400 eurolla/kk.
Johan sen lainan nimikin kertoo käyttötarkoituksen.

Kesäksi kannattaa valmiiksi hankkia töitä. Ei voi sanoa ettei löydy.
No tottakai, mutta onko se ihan oikeasti noin vaikea ymmärtää ettei joka paikkakunnalla ole yksinkertaisesti kaikille töitä tarjolla?
 
Hääh? mistä saa nuin paljon? Opiskelen ammattikorkeessa eikä edes lainan kanssa päässä edes 700 euroon.
Mulle kävi jokseenkin kyseenalaisesti viime kesänä. Ei ollut töitä ja jouduin menemään sossun luukulle sitten, niin nepä sano siellä että "sulla on oikeus opintolainaan. Nosta se". Pakon edessä nostin sitten opintolainan jo viime kesäkuussa ja näin ollen elelen nytten pelkällä opintotuella tämän talven.
Mun käsitys ei kyllä ole se että opintolaina on tarkoitettu käytettäväksi tuolla tavalla.

Edit.
Mie olisin itseasiassa aiva hemmetin onnellinen jos sais ees ton 700 eetua kuussa. Sillä opiskelis aivan täyspainosesti.

AMK:laisilla maksimiopintotuki on sen 760e/kk. Oiskohan sulla sitten niin pieni vuokra, että et saa täyttä asumislisää?

Nostitko kesällä opintolainaa, jonka anoit viime vuodelle vai tälle vuodelle? Jos se oli viime vuoden lainaa, niin sä saat tänä syksynä taas uuden takauksen. Jos taas se oli tämän vuoden takauksesta niin rahojen loppuessa (mikäli loppuvat ennen vuodenvaihdetta) olet oikeutettu toimeentulotukeen.
 
Nostitko kesällä opintolainaa, jonka anoit viime vuodelle vai tälle vuodelle? Jos se oli viime vuoden lainaa, niin sä saat tänä syksynä taas uuden takauksen. Jos taas se oli tämän vuoden takauksesta niin rahojen loppuessa (mikäli loppuvat ennen vuodenvaihdetta) olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Nostin siis tälle syksylle tarkoitetun lainan viime kesänä.
 
No jospa se olis tarkotettu käytettäväksi sille ajalle mitä on koulussa? Esimerkiksi koulukirjoihin ja muuhun joka edesauttaa opintoja?
En usko että viinan vetäminen lordi-aukiolla kauheasti edesauttaa sun opintoja.

Sitäpaitsi, juurihan opintolaina ja asumislisä ovat nousseet. Prosentuaalinen korotus varmaan jotain 20 luokkaa?
 
No jospa se olis tarkotettu käytettäväksi sille ajalle mitä on koulussa? Esimerkiksi koulukirjoihin ja muuhun joka edesauttaa opintoja?
Niin, voihan sen noinkin ajatella. Mutta eipä mullakaan ole viimoseen 5 vuoteen mennyt rahaa paria kymppiä enempää mihinkään opiskeluun liittyvään, poislukien lukukausimaksut, ja siitä huolimatta vaan lainaa jouduin ottaan. En kuitenkaan katso että laina olisi mennyt mihkään mihin sitä ei ole tarkoitettu. ehkä 95% siitä on mennyt vuokraan, ruokaan, salimaksuihin ja puhelinlaskuihin.

Mut ymmärrän kyllä että tilanne on kusinen jos ei kesätöitä irtoa. On se tilanne ollut itsellänikin melko lähellä joku kesä.
 
En usko että viinan vetäminen lordi-aukiolla kauheasti edesauttaa sun opintoja.

Sitäpaitsi, juurihan opintolaina ja asumislisä ovat nousseet. Prosentuaalinen korotus varmaan jotain 20 luokkaa?

Hmm...kuka tässä on puhunut jotain viinan vetämisestä? Ei mitenkään oo tullu mieleen että kaikki ei välttämättä käytä rahojaan viinaan? Olipa kyllä taas pitkälle mietitty kommentti :S

Ite en just nyt äkkiseltään muista kokeneeni 20% nousuja missään.

Niin, voihan sen noinkin ajatella. Mutta eipä mullakaan ole viimoseen 5 vuoteen mennyt rahaa paria kymppiä enempää mihinkään opiskeluun liittyvään, poislukien lukukausimaksut, ja siitä huolimatta vaan lainaa jouduin ottaan.

Pääsiskin nuin halvalla. Pelkkiin papereihin menee sen 15 eetvarttia/kk.
 
Voisihan noita tukia ja tulorajoja hieman nostaa, mutta en toisaalta tajua, miten ei muka pärjää jos saa 400e tukia, 300e opintolainaa ja saa vielä tienata 500e massia/tuellinen kk. Tietysti jos on pakko ottaa heti parikymppisenä auto- ja asuntolainat riesakseen, syödä parasta mahdollista ruokaa, käydä luksuspunttiksella, sisustaa pienillä omaisuuksilla kämppää jne., mutta kyllä normaalisti elävän luulisi 1300e/kk pärjäävän. Yksikään opiskelevista tutuistani ei käy opintojen oheessa töissä, ja hyvin tuntuu porukalla rahat riittävän normaaliin elämiseen, suurin osa vielä dokaa viikoittain. Jos ei uskalla opintolainaa ottaa, opiskelee väärää alaa. Miksi ylipäänsä opiskella jos ei usko töitä saavansa?

Tuota tuettomien kuukausien tulorajaa en itsekään ymmärrä, miksi pitää rangaista siitä että joku sattuu saamaan hyvää palkkaa kesätöistä.

Siihen että ollaan kaikki vapaa-aika töissä, ei todellakaan pidä valtion toimesta kannustaa. Opinnot venyvät ja porukka palaa loppuun. En yleensäkään ymmärrä mitä ihannoitavaa on siinä, että kaikki aika tehdään töitä ja opiskellaan, ihminen tarvitsee myös vapaa-aikaa.

Itse pidän välivuotta, jatkan todennäköisesti opiskeluja ensi syksynä, enkä todellakaan ole valmis paria arki-iltaa enempää täysipainoisten opiskelujen oheessa töitä tekemään, minulla on elämää myös opiskelun, työn ja punttiksen ulkopuolella.
 
Opintotuen tulorajoissa paska juttu on se, että projektiduuneissa palkka tulee vasta lopussa ja silloin saatetaan monissa tapauksissa mennä seuraavan vuoden puolelle. Omalla kohdalla on käymässä ainakin näin, eli tältä vuodelta ei ole suurempia tuloja, mutta loppuvuoden projekteista napsahtaa ens vuoden alkupuolella 4000 tuloja, jolloin tilanne on vähän heikko, jos haluaa tehdä minkäänlaista duunia ens vuonna. :curs:
 
"Opintotuessa on käytössä ns. vapaan vuositulon raja, jota käytetään tuen taloudellisen tarpeen arvioimiseen. Vapaan tulon raja riippuu nostetuista opintotukikuukausista. Se lasketaan siten, että jokaista nostettua opintotukikuukautta kohden saa ansaita 505 euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohden 1515 euroa. Tuloja saa hankkia milloin vain kalenterivuoden aikana." (lähde: http://www.jyy.fi/toiminta/sopo-opas.php?show=all#2-2) Eli toisin sanoen jos nostat tukea 9 kk vuodessa ja teet kesän töitä, saat ansaita vuodessa 9090 euroa, mikä taas tekee kuukautta kohti keskimäärin 757,5 euroa. Opintolainan nostaminen taas on IMO järkevää siitä saatavan verotushyödyn takia, eli siis yhteenlaskettuna opintoraha 259 euroa + opintolaina 300 euroa + palkkatulot 505 euroa tekee yhteensä 1064 euroa miinus verot. Eihän sillä tosiaan juhlita, mutta toimeen tullaan varmaan kuitenkin?

Kyllähän tolla elää jo leveästi. Itse saan tuon 230(opintoraha - ennakonpidätys? joku maksu)+200(asumistuki)+300 (lainaa) ja varsin mukavaa elämää. 270 vuokra, 80 laskuihin ja 200 ruokaan. Rahaa jää muihin huvituksiin kokonaista 180e. Kun en polta, ja juon kohtuullisesti ja edullisesti(=pohjia kotona, pari baarissa) on elämä mukavaa.
 
Back
Ylös Bottom