Opiskelijoiden köyhä elämä..

Tämä varmaan sopii tähän threadiin parhaiten, eli opintotuen nostaminen käytännössä.. Ja kyllä, kannattaisi kysyä pankista, mutta luotan ensin pakkikseen :whip:

Elikkä käytössä on OP:n verkkopalvelutunnukset, eli koko paskan voi hoitaa verkon kautta. Tarve olisi saada heti ja kerralla nostettua maksimimäärä, eli valtiontakaus on 3000e asti ja kerralla voi nostaa syksyllä puolet, eli 1500e. Tämä tonniviisisataa on juuri tarpeeksi.

ELI 1. pitääkö tuolla op:n sivuilla olevassa hakemuksessa laittaa sitten valituksi joko "Automaattisesti opintotukipäätöksen mukaisesti." vaiko "Erillisinä nostoina. Ensimmäinen noston määrä (kun lainaerä lisätty)" ja tuohon jälkimmäiseen sitten kirjoitetaan xxxx euroa.

Te joilla on tuosta netin kautta haetusta opintolainasta kokemusta, niin kertokaa..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Annat sille vähän tihempään niin se maksaa kaikki ihan mielellään ;)

Joutuu kai antamaan miljoona kertaa tiheämmin.. En saanut sittenkään jatkosopparia töissä.:wall: Uutta työpaikkaa siis etsimään (tai sit neuvottelemaan vielä entisen pomon kans). :jahas: Tämähän tekee hyvää. :jahas:
 
Hieman offtopic:

Katsoko kukaan eilen Ophrahia? Siinä olo tosi skandaalihakuinen juttu, siitä kuinka USA:n koulutussysteemi on romahtamassa. Koulut rapistuu ja opetus on sitä sun tätä. Esim. mustien slummikoulujen oppilailla ei ole mitään asiaa collegeen, vaikka pärjäisivät hyvin omassa koulussaan. Opetuksen taso on niin huonoa, että valmiudet eivät riitä. Siinä oli mielenkiintoinen tarina maalaiskaupungin lukion priimus oppilaasta, joka koko karmean yllätyksen päästessään yliopistolle. Lähtövaatimukset oli niin kovat, että hän jäi samantien esim. matematiikassa ja luonnontieteissä vuoden jälkeen muista. Sinänsä saa olla tyytyväinen Suomen koulutusjärjestelmään!
 
ELI 1. pitääkö tuolla op:n sivuilla olevassa hakemuksessa laittaa sitten valituksi joko "Automaattisesti opintotukipäätöksen mukaisesti" vaiko "Erillisinä nostoina. Ensimmäinen noston määrä (kun lainaerä lisätty)" ja tuohon jälkimmäiseen sitten kirjoitetaan xxxx euroa.
Jos valitset kohdan "Automaattisesti opintotukipäätöksen mukaisesti." sinulle maksetaan ymmärtääkseni nyt 1500 euroa ja tammikuussa automaattisesti 1500 euroa. Jos valitset jälkimmäisen vaihtoehdon, sinulle maksetaan nyt haluamasi summa ja seuraava erä vasta sitten, kun sitä itse anot, kuitenkin aikaisintaan tammikuussa. Itse suosin tuota "Erillisinä nostoina"-tapaa.
 
En saanut sittenkään jatkosopparia töissä.:wall: Uutta työpaikkaa siis etsimään (tai sit neuvottelemaan vielä entisen pomon kans). :jahas: Tämähän tekee hyvää. :jahas:

Voi kökkö. :( Mä sain just kivaa duunia opiskelun ohelle, mielekästä ja suht "helppoa rahaa". Näiltä näkymin talous on siis kohtuullisella mallilla vaikka teenkin ehkä kymmenesosan aiemmasta työmäärästä... :offtopic:
 
Jos valitset kohdan "Automaattisesti opintotukipäätöksen mukaisesti." sinulle maksetaan ymmärtääkseni nyt 1500 euroa ja tammikuussa automaattisesti 1500 euroa. Jos valitset jälkimmäisen vaihtoehdon, sinulle maksetaan nyt haluamasi summa ja seuraava erä vasta sitten, kun sitä itse anot, kuitenkin aikaisintaan tammikuussa. Itse suosin tuota "Erillisinä nostoina"-tapaa.

Elikkä jos valitsen tuon automaattisen, niin sitä lainaa tulee sit 3000e. Mutta jos taas tuon erillisen, niin 1500e eikä yhtään enempää, ellen itse sitten joskus lisää halua? Eli jos tarve vain saada tuo 1500e, niin erillinen on suositeltava, ja käytännössä se ainut vaihtoehto? Ilmeisestihän tuo automaattinen ei tuo mitään lisämaksuja (toimitus yms.), mutta erillistä käytettäessä jokaisen erän nostamiseen tulee mukaan tietty toimitusmaksu. Vaikka eipä tuo toisaalta haittaa, kun tarve olisi saada vain tuo 1500e nyt syksyllä, sit ei ainakaan toivottavasti tarvitse enää ottaa. Mutta eihän sitä ikinä tiedä.. välttämään pyrin kyllä mahdollisimman tehokkaasti lisälainoja.
 
Mä olen tästä samaa mieltä.

Ja avolla on rahaa maksaa koko vuokra, ei ole siitä kiinni. Mut kun tuki on tuo ja säästötkin joskus loppuu ja työt on aina epävarmoja juttuja, niin joutuu se avo muutakin maksamaan kuin vaan mun osuuden vuokrasta.
Mut kyllähän sitä aina jotenkin pärjää. On sitä jonain päivänä lapsenkin kanssa pärjättävä.. :)

Monetko opiskelijat asuvat rivarissa?

Se mikä varmasti tulee shokkina on elintason lasku ja siihen voi olla vaikeaa tottua. Vaikka opiskelisi ja kävisi töissä niin silti ei ole juhlimista + vapaa aikaa ei juuri jää.
 
Erilliset vuokrasopimukset niin ei luulisi olevan mitään nokan koputtamista.

Vai onko tässä joku laki, joka sanoo vastaan?

Ei kai laki, mutta KELAssa voi joutua todistelemaan sitä, että ollaan tosiaan vain kämppiksiä ja sieltä saatetaan kuuleman mukaan jopa tulla tarkastamaan tilanne. :eek:

Yksi naispuolinen kaveri asui pitkään miespuolisen kämppiksen kanssa tilavassa kolmiossa ja KELAlle piti kyllä todistella paljon, että kyseessä on vain kämppissuhde. Että molemmilla on omat sängyt etc. Huvittavaa asiassa oli, että tämä "pariskunta" oli 50% kiinnostunut vain omasta sukupuolesta, joten edes satunnaisen sänkykeikan vaaraa ei ollut. Tukia kuitenkin pantattiin pitkään, vaikka vuokrasopimukset olivat erilliset.

KELA olettaa ymmärtääkseni aina, että eri sukupuolta olevien ja yhdessä asuvien ihmisten tapauksessa kyseessä on avoliitto. Sen sijaan kaksi miestä voi asua vaikka yksiössä samalla vuokrasopimuksella eikä tällaista oletusta tehdä. Korjatkaa, jos olen ihan väärässä, nämä kokemukset ovat olleet omasta tuttavapiiristä n. 2-7 v sitten.
 
Monetko opiskelijat asuvat rivarissa?
Jos tuo nyt oli vain Eleonooralle tarkoitettu piikki, niin mielestäni hän kirjoitti, että heidän rivarikämppänsä vuokra on alle 400 euroa kuukaudessa, mikä on mielestäni todella vähän. Itse olen maksanut opiskelija-asuntosäätiön kerrostalokaksiostakin enemmän.

Alkuperäiseen kysymykseen (asumislisän saamista varten tehtävistä järjestelyistä) en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata. Jos olisin itse samassa tilanteessa, en varmaankaan lähtisi kikkailemaan, koska homma menisi niin monimutkaiseksi. Ennemmin yrittäisin saada osa-aikatöitä ja nostaisin opintolainaa.
 
Ihmiset on pärjänneet opiskelijoina, vaikka niskassa olisi asuntolaina ja jaloissa pari pientä lasta.

Sitten sen näkee miten rahat riittää, kyllä niiden pitäisi riittää.
 
Ja avolla on rahaa maksaa koko vuokra, ei ole siitä kiinni.

Ei edes kuulu mulle, mutta voe helevettiläinen että oon ite räjähdelly paljon kun olen maksanut oman avokin osuudenkin elämisestä viimeisen vuoden ajan. Tuloja mulla ei ole paljoa ja avokilla ei yhtään erinäisistä syistä johtuen. Se riipii niin vitusti ettei ole tosikaan. Muutakaan mahdollisuutta ei oikeastaan ole tällä hetkellä. Parisuhde on kyllä ollu hemmetin kovilla tästä syystä, koska mulla suoraan sanoen vituttaa kumppanin naama välillä (vähintään kerran kuussa, kun huomaan että kaikki meni eikä senttiäkään jäänyt jäljelle), koska tämä ei kykene maksamaan osuuttaan elämisestä.
 
KELA olettaa ymmärtääkseni aina, että eri sukupuolta olevien ja yhdessä asuvien ihmisten tapauksessa kyseessä on avoliitto. Sen sijaan kaksi miestä voi asua vaikka yksiössä samalla vuokrasopimuksella eikä tällaista oletusta tehdä. Korjatkaa, jos olen ihan väärässä, nämä kokemukset ovat olleet omasta tuttavapiiristä n. 2-7 v sitten.
Joo aina näin. Eri sukupuolta ja suurinpiirtein samanikäisiä (liekkö joku +- 20 sitten, en tiedä :rolleyes:) samassa asunnossa asuvia pidetään avoparina,yrittipä siinä sitten todistella mitä hyvänsä. Joskus on jopa toisen osapuolen oikea (?) seurustelukummpani laitellut kirjeitä, joissa todistaa seurustelevansa jomman kumman kanssa. Ja nää sitten on mielenkiintoisia, missä asuu monta ihmistä samassa. Kuka on kenenkin kanssa jne. Minusta kyllä pitäisi opiskelijalle maksaa edes jonkin verran asumislisää, vaikka puoliso olisi miljardööri. Ettei ihan siivellä tarttis elää. Kyllä kaikenmaailman deekut ja muut kahelit hysätään, mutta sitten kun jotain yrittää, niin tämä on tulos.
 
Jos tuo nyt oli vain Eleonooralle tarkoitettu piikki, niin mielestäni hän kirjoitti, että heidän rivarikämppänsä vuokra on alle 400 euroa kuukaudessa, mikä on mielestäni todella vähän. Itse olen maksanut opiskelija-asuntosäätiön kerrostalokaksiostakin enemmän.

Enpäs ollut tuota piikkiä aiemmin edes huomannut.. Vuokra meillä tosiaan muutaman euron alle 400. Samassa rivarissa vuokralla olevat maksaa kaikki yli 500/kk. Ja meillä kämppä on hyvässä kunnossa. Ei siis mitenkään paha hinta. Toiset maksaa yksiöstäkin enemmän!
Ja kämppä on suhteilla hommattu, joten siksi halpa.
 
Ei edes kuulu mulle, mutta voe helevettiläinen että oon ite räjähdelly paljon kun olen maksanut oman avokin osuudenkin elämisestä viimeisen vuoden ajan. Tuloja mulla ei ole paljoa ja avokilla ei yhtään erinäisistä syistä johtuen. Se riipii niin vitusti ettei ole tosikaan. Muutakaan mahdollisuutta ei oikeastaan ole tällä hetkellä. Parisuhde on kyllä ollu hemmetin kovilla tästä syystä, koska mulla suoraan sanoen vituttaa kumppanin naama välillä (vähintään kerran kuussa, kun huomaan että kaikki meni eikä senttiäkään jäänyt jäljelle), koska tämä ei kykene maksamaan osuuttaan elämisestä.

Jos toinen puolisko esim opiskelee tai muuten yrittää eteenpäin, tai on sairas niin ettei voi tienata, en ymmärrä miksi se nyppii. Eikö toisesta tule pitää huolta niin myötä kuin vastamäessäkin? Kyllä kai se risoo, ettei rahaa ole, mutta jos toinen ei tahallaan siipeile niin missä oikein ongelma?
 
Jos toinen puolisko esim opiskelee tai muuten yrittää eteenpäin, tai on sairas niin ettei voi tienata, en ymmärrä miksi se nyppii. Eikö toisesta tule pitää huolta niin myötä kuin vastamäessäkin? Kyllä kai se risoo, ettei rahaa ole, mutta jos toinen ei tahallaan siipeile niin missä oikein ongelma?

Niinhän se pitäs, mutta kun toinen ei tienaa juurikin työkkärin ja Kelan takia... Siis niillä on ristiriidat lausunnoissaan eivätkä näin ollen maksa avokille mitään. Siihen kun ynnää sen, että ite maksan opintotuella ja opintolainalla toisenkin elämistä, niin varsinkin se lainan kuluminen toisen elämiseen vituttaa.
 
Elikkä jos valitsen tuon automaattisen, niin sitä lainaa tulee sit 3000e. Mutta jos taas tuon erillisen, niin 1500e eikä yhtään enempää, ellen itse sitten joskus lisää halua? Eli jos tarve vain saada tuo 1500e, niin erillinen on suositeltava, ja käytännössä se ainut vaihtoehto? Ilmeisestihän tuo automaattinen ei tuo mitään lisämaksuja (toimitus yms.), mutta erillistä käytettäessä jokaisen erän nostamiseen tulee mukaan tietty toimitusmaksu. Vaikka eipä tuo toisaalta haittaa, kun tarve olisi saada vain tuo 1500e nyt syksyllä, sit ei ainakaan toivottavasti tarvitse enää ottaa. Mutta eihän sitä ikinä tiedä.. välttämään pyrin kyllä mahdollisimman tehokkaasti lisälainoja.

Automaattinen vaihtoehto ei tosiaan tuo mitään lisäkuluja, joten jos on koko lainasummalle käyttöä, kannattaa valita se. Kannattaa huomioida, että tuolloin lainaa tulee tilille koko opiskeluajan ilman eri kyselyjä, eli jos et halua ottaa syksyn jälkee lainaa, valitse nostot erissä.

Opintolainaa saa käsittääkseni nostaa (normi korkeakouluopiskelija) syksyllä syys-joulukuu väliltä eli 4*300=1200e ja keväällä tammi-toukokuu väliltä 5*300=1500e, mutta sulla taitaa olla pidempi lukukausi, jos saat sen 1500e nostettua syksyltäkin. En usko kuitenkaan, että saat nostettua 3000e kerralla. Yleensä syksyn ja kevään lainat pitää nostaa erikseen; syksyn aina aikaisintaan syyskuussa ja kevään tammikuussa.

Itse nostan ainakin maksimilainat automaattisesti niin ei tarvitse köyhäillä opiskeluaikana. Korot on kohtuu matalat ja oman alan työllisyystilanne hyvä niin mitä sitä lainapeikkoja turhaan pelkäämään.:D
 
Joo aina näin.

Jees, omassa kaveriporukassa tämä yksi KELAN-mukaan-avopari herätti vaan niin kovasti hilpeyttä, kun toinen on oikea stereotyyppisen seksuaalivähemmistönedustajan huipentuma. En sitten tiedä, puuttuuko niiltä KELAssa järjen lisäksi silmät.
 
Opintolainaa saa käsittääkseni nostaa (normi korkeakouluopiskelija) syksyllä syys-joulukuu väliltä eli 4*300=1200e ja keväällä tammi-toukokuu väliltä 5*300=1500e, mutta sulla taitaa olla pidempi lukukausi, jos saat sen 1500e nostettua syksyltäkin. En usko kuitenkaan, että saat nostettua 3000e kerralla. Yleensä syksyn ja kevään lainat pitää nostaa erikseen; syksyn aina aikaisintaan syyskuussa ja kevään tammikuussa.

Hain tuota lainatakausta vasta kesäkuussa, ja Kelalta tulleessa päätöksessä lukee, että ensimmäinen nostopäivä 1500 eurolle on 1.6.2006 ja viimeinen 1.7.2007. Toisen erän saisi nostaa 1.1.2007 aikaisintaan. Ja lisäksi päätöksessä mainitaan, että lainaa saa nostaa vain, jos opinnot jatkuvat lainan nostohetkellä. Elikkä olen yliopistosssa, läsnäolevana, joten voiko siis käsittää, että opinnot jatkuvat parhaillaan ja voin siis nostaa jo elokuun aikana lainaa?
 
Elikkä olen yliopistosssa, läsnäolevana, joten voiko siis käsittää, että opinnot jatkuvat parhaillaan ja voin siis nostaa jo elokuun aikana lainaa?

Jesh, sen syksyn 1500e saat sitten nostaa vaikka heti. Huomioi myös, että jos olet vastaanottanut opiskelupaikan/aloittanut opiskelun 2005 tai myöhemmin niin sitä lainaa kannattaa ottaa jatkossakin, kun valmistumisen jälkeen saat sitten verohuojennuksia (lisätietoa tästä lukee sen opintolainantakaus-lirpakkeen takapuolella).
 
No ni, nyt on lainaa haettu, ja muutaman päivän sisällä tulee tieto saako sitä rahaa vai ei. Ihmetyttää vain, ettei op:n sivuilla ole mitään takaisinmaksuajasta, ilmeisesti tuosta päätetään vasta kun lainahakemus on hyväksytty? Kellään kokemuksia? Tosin tuo nyt haittaa, koska tarkoitus maksaa laina pois jo tämän vuoden puolella, eli tarvitsen tuota vain akuuttiin menoerään.
 
Back
Ylös Bottom