Opiskelijoiden köyhä elämä..

Piipahdinpa kelan sivuilla katsomassa, että mitä tukia saan, kun aloitan syksyllä opiskelut.. Joka kuukausi tilille ropsahtaa pelkkä opintoraha 259,01 euroa. :eek: :itku: :( :curs: :wall: Siis ei mtn muuta!
Asumislisää en saa, koska avopuolisoni tulot vaikuttaa. Emme ole naimisissa, joten meillä ei ole elatusvelvollisuutta toisiimme. Vaikka avo tienaisi miljoonan vuodessa (mitä se ei todellakaan tienaa), niin se ei tarkoita sitä, että se maksaisi mulle yhtikäs mtn. Ymmärtäisin tuon puolison tulojen katsomisen, jos olisimme naimisissa, mutta kun emme ole.

Sitten on se ongelma, että mulla on koulumatkaa ~40 kilometriä. Todennäköisesti kuljen tuon matkan omalla autolla/linja-autolla. Kaveri vihjas, että on olemassa koulumatkatuki. Ensin olin yllättynyt tiedosta, mutta sitten sainkin taas pettyä. Tuota tukea saavatkin vain lukiolaiset ja amiskalaiset. :curs: Miksi?

Mulla on onneksi säästössä rahaa useamman välivuoden ansiosta (luojan kiitos, että olen onnistunut säästämään), joten niiden turvin mun pitäisi pärjätä suht hyvin ilman, että avon tarvitsee mun elämistä maksaa. Mut entäs sit, jos mulla ei olis säästöjä? Olisko mun pakko turvautua opintolainaan/avoon/vanhempiini. Kauheeta. Nyt mä vasta oikeasti alan tajuta miten paska valtio Suomi on. Tosi hyvin kannustetaan opiskelemaan ainakin. :jahas:

Ja jos teen töitä koulun ohella, niin saan tienata vain n.500 euroa/kk, jotta säilytän täydet tuet. Tuo 500 euroa on vähän. Valtio kannustaa myös työntekoon. :jahas:

Mites pakkiksen muut opiskelijat pärjää rahallisesti?

Jos ei autoa ois niin rahaa jäis helkkaristi yli, sen pitäminen maksaa kuitenkin n. 4500 vuodessa.On ollut varaa matkustella ja ostella mitä haluaa, juoda kun tekee mieli jne. Tosin se on vaatinut sen, että tekee kesäisin useamman kuukauden töitä. Jos ei töitä ois ollut niin sit olis kyllä helvetin köyhää. Vähän polttelisi ottaa opintolainaa ja vaihtaa auto hienompaan, tosin toi asuntolainathreadi pistää hermoilemaan vähän vaikka valmistuminen onkin edessä :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ei autoa ois niin rahaa jäis helkkaristi yli, sen pitäminen maksaa kuitenkin n. 4500 vuodessa.On ollut varaa matkustella ja ostella mitä haluaa, juoda kun tekee mieli jne. Tosin se on vaatinut sen, että tekee kesäisin useamman kuukauden töitä. Jos ei töitä ois ollut niin sit olis kyllä helvetin köyhää. Vähän polttelisi ottaa opintolainaa ja vaihtaa auto hienompaan, tosin toi asuntolainathreadi pistää hermoilemaan vähän vaikka valmistuminen onkin edessä :)

Miten autoon saa menemään 4500 € vuodessa? Vai ajatko niin kalliilla autolla, että sen arvo tippuu sen 2500 €/vuosi?
 
Toki hyvin autokohtaista, mutta kyllä autoon palaa paljon rahaa varsinkin jos arvonaleneminen otetaan huomioon.
Itsellä about:
Vakuutukset n. = 1000e
Bensat (n.)50*20 = 1000e
Arvonaleneminen = 1000-1500e
Huollot & ylläpito = n. 500e

Sitten kun tohon lisää rikkoutuneita öljypohjia ja rikkimenneitä ikkunoidennostimia niin ai saatana!
(Fiksuhan ajaisi fillarilla mikäli autoilu ei ole pakollista)

(ja oma autoni ei ole edes mikään hieno peli)
 
Miten autoon saa menemään 4500 € vuodessa? Vai ajatko niin kalliilla autolla, että sen arvo tippuu sen 2500 €/vuosi?

Bensa 2000
vakuutus 1100
vero 150
katsastus 50
huollot 700
Arvon al. 500
------------------
yht. 4500

Voi olla, että bensaan menee hiukka enempi, vaikka auto ei ihan hirveästi bensaa viekkään. Tosin tuossa arvon alentuminen ei periaatteessa ole rahaa pois lompakosta..
 
Bensa 2000
vakuutus 1100
vero 150
katsastus 50
huollot 700
Arvon al. 500
------------------
yht. 4500

Voi olla, että bensaan menee hiukka enempi, vaikka auto ei ihan hirveästi bensaa viekkään. Tosin tuossa arvon alentuminen ei periaatteessa ole rahaa pois lompakosta..

Tässä omat kulut:

bensa 1300 €
vakuutus 550 €
vero 94,9 €
huollot n. 200 €
renkaat n. 120 €
katsastus+päästömittaus 38 €
===========
2302,9 €/vuosi

Arvonalenemaa en ota huomioon, koska auto on ollut sen verran pitkään, että hankintahinta on jo kuoletettu ja toiseksi tarkoitus olisi jättää nykyinen auto harrastepeliksi valmistumisen jälkeen. Tuossa huoltoja on ollut mahdollista suorittaa itse/suhteilla, huoltokulut ovat käytännössä ainoastaan osien hinta (öljyt, suodattimet, polttimot, hihnat, nesteet jne.)

Niin ja se vero kannattaa maksaa yhdessä erässä niin saa halvemmalla. Myös katsastusten hinnoissa on eroja.
 
Kuulostaako todella tyhmälle, jos avo "muuttaisi" mun vanhemmille? :D

No ei näköjään muut kommentoi, niin minä sitten. Kyllähän tuo kieltämättä melko typerältä kuulostaa. Kannattaako loppujen lopuksi alkaa kikkailemaan (etenkään pikkukylässä) tiedä ikinä mitä tapahtuu. Nää tukisysteemit on mitä on, mutta toivokaamme kovasti että opiskelijoiden tulorajat nousisivat ehdotetulla tavalla, helpottais kummasti toimeentuloa. Sullakin on (?) mahdollisuus tehdä työtä opiskelun ohella ja sillä vaikuttaa toimeentuloon. Lisäksi olet kertonut sulla olevan säästöjä, eiköhän nyt ole juuri oikea aika käyttää niitä.

Itse ainakin sun/teidän tilanteessa vain sopeutuisin ja hyväksyisin asian (tosin mä nyt olenkin kaiketi lainkuuliainen kansalainen :D) niin kuin se on, etenkin kun pitkän koulumatkan käyminen sinulla on omaehtoista vaikkei se kaikkein järkevin ratkaisu tuossa tilanteessa ehkä olekaan.
 
Jos vuokra tuntuu liian suurelta yksin maksettavaksi, niin aina voi hankkia halvemman kämpän.

Mä en nyt tiedä, tarkoititko tällä tuota Eleonooran tilannetta vai mitä, mutta aiemmin hän nimenomaan mainitsi yhdeksi syyksi olla muuttamatta pois kotipaikkakunnalta ja nykyisestä asunnosta sen, että kämppä on edullinen ja mieluinen.

Tahtoisin kuitenkin saada vähän tarkennusta siihen, että miksi yleensäkään tuo päänvaiva asumislisän menetyksestä, kun tämä ei kuitenkaan minkäänlaista taloudellista ahdinkoa teille aiheuta? Sama kohtelu se on kuitenkin kaikille. Itse muutin lukioikäisenä yhteen poikakaverin kanssa ja tuolloin vielä vaikuttivat myös vanhemien tulot. En saanut paljon mitään edes opintorahaa, mutta koska halusin tuolla tavalla asua (vaikka olisi ollut mahdollista kotonakin olla) niin tein sitten töitä parina vuonna että sain kaikki elämisen välttämättömät kulut katettua. Toki siippakin autteli paljon ja maksoi valtaosan laskuista.

Itsekin vein maanantaina lappuja poikineen KELAan, kun asumisolosuhteet ovat muuttuneet. Näin jo painajaista että hakemuksistani uupui G-, E-, XYZ- ja mitäikinä-kaavakkeita :D
 
No ei näköjään muut kommentoi, niin minä sitten.

Ihan ensin täytyy tarkentaa, ettei kyseessä ole pikkukylä.. :rolleyes:
Ja todennäköisesti on mahdollisuus tehdä töitä ainakin jonkin verran koulun ohella. Eri asia tietysti, et miten sit jaksaa koulun + matkojen päälle vielä työskennellä.. Pakko varmaan tyytyä tähän nykyiseen tilanteeseen. :jahas: Kyllähän sitä aina jotenkin kai pärjää.. Pärjäähän ne muutkin. ;)
Mut edelleenkin mä ihmettelen sitä, et miksi niiden puolison tulorajojen, mitkä vaikuttaa siis asumislisään, pitää olla niin hemmetin alhaiset. 22000eur/vuosi ja et saa enää asumislisää. Tuo rajahan ylittyy jo aika helposti kenellä vaan ympäri vuoden työskentelevällä.

MerZi sanoi:
Tahtoisin kuitenkin saada vähän tarkennusta siihen, että miksi yleensäkään tuo päänvaiva asumislisän menetyksestä, kun tämä ei kuitenkaan minkäänlaista taloudellista ahdinkoa teille aiheuta?

Sitä just pelkään, että aiheuttaa taloudellisen ahdingon. Avollakin on kuitenkin omat menonsa, joista hän ei oikeastaan voi tinkiä. Ja kyllähän noilla säästöillä nyt ainakin ensimmäisen vuoden pärjää, mutta entäs sen jälkeen? :rolleyes: Ei voi tietää ja toisaalta kai turha murehtia, mut mä vaan olen aina miettinyt raha-asiani "tarkkaan."

Ja tuosta kämppäasiasta MerZi jo vastasikin mun puolesta. :)
 
Ihan ensin täytyy tarkentaa, ettei kyseessä ole pikkukylä.. :rolleyes:
Ja todennäköisesti on mahdollisuus tehdä töitä ainakin jonkin verran koulun ohella. Eri asia tietysti, et miten sit jaksaa koulun + matkojen päälle vielä työskennellä.. Pakko varmaan tyytyä tähän nykyiseen tilanteeseen. :jahas: Kyllähän sitä aina jotenkin kai pärjää.. Pärjäähän ne muutkin. ;)
Mut edelleenkin mä ihmettelen sitä, et miksi niiden puolison tulorajojen, mitkä vaikuttaa siis asumislisään, pitää olla niin hemmetin alhaiset. 22000eur/vuosi ja et saa enää asumislisää. Tuo rajahan ylittyy jo aika helposti kenellä vaan ympäri vuoden työskentelevällä.

Sitä just pelkään, että aiheuttaa taloudellisen ahdingon. Avollakin on kuitenkin omat menonsa, joista hän ei oikeastaan voi tinkiä. Ja kyllähän noilla säästöillä nyt ainakin ensimmäisen vuoden pärjää, mutta entäs sen jälkeen? :rolleyes: Ei voi tietää ja toisaalta kai turha murehtia, mut mä vaan olen aina miettinyt raha-asiani "tarkkaan."

Ja tuosta kämppäasiasta MerZi jo vastasikin mun puolesta. :)

Siis avolla ei ole varaa maksaa vuokraa yksin, vaikka tienaa sen ~2000€/kk? Kohtuullinen vuokra?

Saatko bussiin esim kuukausikortin? Ainakin kannattaa hankkia jos ei muuta niin se 44 matkan lippu, koska sillä säästää sen 25% kertalipun hinnasta jos en muista väärin.
 
Siis avolla ei ole varaa maksaa vuokraa yksin, vaikka tienaa sen ~2000€/kk? Kohtuullinen vuokra?

Hyvä pointti modifiedilla.

En edelleenkään tarkoita, että opiskelijan pitäisi heittäytyä totaalielätiksi, muttan kyllä rehellisyyden nimissä ihan ymmärrä sitäkään, että jos ja kun nyt kerran yhdessä ollaan pysyväismeiningillä ja yhteistä tulevaisuutta rakennetaan jne., niin miksi ne menot pitäisi jakaa viivottimella vetäen fifti-fifti silloinkin, kun toisen osapuolen tulot esim. sen opiskelun takia putoavat väliaikaisesti huomattavasti? Otan taasen esiin kysymyksen äitiys- tai vanhempainlomasta, suurin osa kuitenkin lienee sitä mieltä, että töissäkäyvän kumppanin velvollisuus on tällöin elättää kotona olevaa vanhempaa ja vauvaa?

Aviopuolisoillahan tämä keskinäinen elatusvelvollisuus on ihan lakiinkin kirjattu, se lainkohta meni jotenkin tyyliin "kummallakin puolisolla on velvollisuus osallistua perheen elatukseen kykyjensä mukaan" tjsp (en nyt jaksa googlettaa, finlexistähän tuo löytyy, jos jotakuta kiinnostaa), joten miksi vakituinen avoliitto olisi niin kovasti eri asia kuin avioliitto, ettei tuota lainkohtaa voitaisi siinäkin soveltaa?
 
En edelleenkään tarkoita, että opiskelijan pitäisi heittäytyä totaalielätiksi, muttan kyllä rehellisyyden nimissä ihan ymmärrä sitäkään, että jos ja kun nyt kerran yhdessä ollaan pysyväismeiningillä ja yhteistä tulevaisuutta rakennetaan jne., niin miksi ne menot pitäisi jakaa viivottimella vetäen fifti-fifti silloinkin, kun toisen osapuolen tulot esim. sen opiskelun takia putoavat väliaikaisesti huomattavasti? Otan taasen esiin kysymyksen äitiys- tai vanhempainlomasta, suurin osa kuitenkin lienee sitä mieltä, että töissäkäyvän kumppanin velvollisuus on tällöin elättää kotona olevaa vanhempaa ja vauvaa?

On hieman eri asia elättää sitä kumppania opiskeluiden takia kuin elättää sitä muksua ja toista vanhempaa. Tämä mukelo seuraa sun elämässäs kuitenkin koko sun loppuelämäsi, kun taas tämä puoliso välttämättä ei.

Mä maksoin exän opiskeluajan, noin 3 vuotta vuokrat,sähköt ja muun elämisen kun exän saama tulotaso riitti hänen omiin kuluihin, se ei haitannut kun yhteistä tulevaisuutta rakennettiin. Tämä yhteinen tulevaisuus sitten loppui pari viikkoa koulun päättymisen jälkeen, exän muuttaessa uuden äijän kanssa asumaan eli rahaa meni "turhaan" aika huomattavia summia. Hyväksikäytön vaara on aina suuri. Nyt muutaman vuoden uuden kanssa asuneena kaikki kulut on tasan puoliksi ja homma on toiminut hyvin.
Muksu jos tulee niin silloin elättäminen on taas ymmärrettävää, mutta siihen asti en maksa mitään turhaa "yhteisen tulevaisuuden" nimissä, liian kallista mulle
 
On hieman eri asia elättää sitä kumppania opiskeluiden takia kuin elättää sitä muksua ja toista vanhempaa. Tämä mukelo seuraa sun elämässäs kuitenkin koko sun loppuelämäsi, kun taas tämä puoliso välttämättä ei.

Mä olen tästä samaa mieltä.

Ja avolla on rahaa maksaa koko vuokra, ei ole siitä kiinni. Mut kun tuki on tuo ja säästötkin joskus loppuu ja työt on aina epävarmoja juttuja, niin joutuu se avo muutakin maksamaan kuin vaan mun osuuden vuokrasta.
Mut kyllähän sitä aina jotenkin pärjää. On sitä jonain päivänä lapsenkin kanssa pärjättävä.. :)
 
Aviopuolisoillahan tämä keskinäinen elatusvelvollisuus on ihan lakiinkin kirjattu, se lainkohta meni jotenkin tyyliin "kummallakin puolisolla on velvollisuus osallistua perheen elatukseen kykyjensä mukaan" tjsp (en nyt jaksa googlettaa, finlexistähän tuo löytyy, jos jotakuta kiinnostaa), joten miksi vakituinen avoliitto olisi niin kovasti eri asia kuin avioliitto, ettei tuota lainkohtaa voitaisi siinäkin soveltaa?

Lain mukaan avoliitto ja avioliitto kuiten eroavat merkittävästi toisistaan, vaikkakin avoliitto määritelläänkin kutakuinkin "eletään avioliitonomaisessa suhteessa olematta kuitenkaan naimisissa / rekisteröidyssä parisuhteessa", joten avioliittoa koskevia säännöksiä ei voida analogisesti soveltaa avoliittoon.
 
Vähän semmoinen fiilis on jäänyt tästä suomen toiminnasta käteen, että kaikkea muuta tuetaan paitsi työntekoa ja opiskelua.
 
Lain mukaan avoliitto ja avioliitto kuiten eroavat merkittävästi toisistaan, vaikkakin avoliitto määritelläänkin kutakuinkin "eletään avioliitonomaisessa suhteessa olematta kuitenkaan naimisissa / rekisteröidyssä parisuhteessa", joten avioliittoa koskevia säännöksiä ei voida analogisesti soveltaa avoliittoon.

Juu, toki minä tämän tiedän. Tarkoitinkin lähinnä sitä, miksei pysyvää ja vakituista avoliittoa voitaisi mieltää tässä kohdin samaksi asiaksi kuin avioliitto, vaikka siitä se i puuttuukin.

Vision, ymmärrän kyllä pointtisi, hyväksikäyttö on kurjaa ja sellaista varmasti tapahtuu aina välillä. Mutta en voi mitään sille, että aika ikävästi särähtää korvaan tuo "ennen lapsen tuloa en maksa mitään turhaa yhteisen tulevaisuuden nimissä" :( Minä vain miellän asian niin, että yhteisen tulevaisuuden rakentamiseen kuuluu myös taloudellinen tukeminen esim. opiskelun, sairauden, lapsensaannin tms. yhteydessä. Mutta tämä on toki mielipideasia ja sinällään jo aika kaukana ketjun alkuperäisestä aiheesta.
 
Mä olen tästä samaa mieltä.

Ja avolla on rahaa maksaa koko vuokra, ei ole siitä kiinni. Mut kun tuki on tuo ja säästötkin joskus loppuu ja työt on aina epävarmoja juttuja, niin joutuu se avo muutakin maksamaan kuin vaan mun osuuden vuokrasta.
Mut kyllähän sitä aina jotenkin pärjää. On sitä jonain päivänä lapsenkin kanssa pärjättävä.. :)

Annat sille vähän tihempään niin se maksaa kaikki ihan mielellään ;)
 
Back
Ylös Bottom